Bokbytarskåp/Little free library som klarar vårt klimat

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Jag har i flera år drömt om att ha ett litet bokbytarslåp, ett little free library, vid tomtgränsen så att förbipasserande kan ta en bok och kanske ställa dit en. Vi har inte kommit till skott på grund av många saker men en är att jag ju vill att böckerna ska må bra där inne i skåpet. Så nu undrar jag om ni kan hjälpa mig?

Är det någon här i gruppen som har koll på bra skåp eller sätt att bygga som passar vårt klimat? Blött och kallt under alla årstider - så även om jag tar in det över vintern så behöver det klara väta och kyla.

Jag drömmer ibland om att bo någonstans där man kan lite på att det är "bra" väder. Men så kommer jag på att jag också gillar naturen generellt och den behöver fukt för att det ska växa. Men för just detta ändamål skulle det vara så praktiskt att bo i ett varmt land.

Om du googlar: bygg din egen pocketholk så får du en ritning med beskrivning. Det är tidningen/tidskriften LitteraturMagasinet som har en sida om det. Lycka till! Berätta gärna hur det går!

Om du googlar: bygg din egen pocketholk så får du en ritning med beskrivning. Det är tidningen/tidskriften LitteraturMagasinet som har en sida om det. Lycka till! Berätta gärna hur det går!

Tack för förslaget och rolig idé att sätta upp pocketholkar i en park eller liknande.

Det jag framförallt är ute efter är väl egentligen bra modeller för att hålla böckerna torra trots växlingar i väderlek och temperatur. Många ritningar tar inte hänsyn till detta.

Tror tak + regntät självstängande dörr är a och o. Men jag funderar också på hur man skulle kunna göra, för som du säger är klimatet ett problem. Jag vet några holkar där man placerat vitrinskåp under verandataket och det fungerar. Men då ger ju verandan det primära väderskyddet och sedan skåpdörrarna ett sekundärt skydd.

Vi pratade lite om detta på zoomträffen, men det var innan du kom elis, så jag skriver här också.
Jag skulle faktiskt rekommendera pocketholken. Här i Stockholm finns det två sådana. En står i en park i Gubbängen och den andra på en kaj i Sickla. Båda två står ute året runt och har gjort så i flera år. Jag har besökt dem ganska många gånger under alla möjliga årstider och väder och inte en enda gång har jag hittat någon blöt eller fuktig bok i någon av dem. De har ett litet utskjutande tak och lucka som hålls stängd med en hasp och min bedömning är att det fungerar mycket bra. Jag tror att de är byggda i mdf-board och målade med någon robust utomhusfärg.
Framför allt Sickla-holken står ju ganska utsatt på en öppen kaj nära kanalen där det nog kan ta i och både blåsa, regna och snöa. Holken är ganska djup så därför står böckerna ungefär en dm från framkanten på hyllorna.
Kul att du frågar och hoppas att du hittar något som känns bra att fixa - pocketholken eller något annat alternativ. Det skulle vara jättekul med fler bokbytarskåp i Sverige/Skandinavien.

Vi pratade lite om detta på zoomträffen, men det var innan du kom elis, så jag skriver här också.
Jag skulle faktiskt rekommendera pocketholken. Här i Stockholm finns det två sådana. En står i en park i Gubbängen och den andra på en kaj i Sickla. Båda två står ute året runt och har gjort så i flera år. Jag har besökt dem ganska många gånger under alla möjliga årstider och väder och inte en enda gång har jag hittat någon blöt eller fuktig bok i någon av dem. De har ett litet utskjutande tak och lucka som hålls stängd med en hasp och min bedömning är att det fungerar mycket bra. Jag tror att de är byggda i mdf-board och målade med någon robust utomhusfärg.
Framför allt Sickla-holken står ju ganska utsatt på en öppen kaj nära kanalen där det nog kan ta i och både blåsa, regna och snöa. Holken är ganska djup så därför står böckerna ungefär en dm från framkanten på hyllorna.
Kul att du frågar och hoppas att du hittar något som känns bra att fixa - pocketholken eller något annat alternativ. Det skulle vara jättekul med fler bokbytarskåp i Sverige/Skandinavien.

Det finns ett fint bokskåp i naturområdet i Björkhagen

Tusen tack för att du återkopplar kring det jag missade.

Jag får väl helt enkelt testa och avancera till en annan modell om det krävs.

Tusen tack för att du återkopplar kring det jag missade.

Jag får väl helt enkelt testa och avancera till en annan modell om det krävs.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.