Hva leser vi 3-9 mai 2021?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Jeg leser:

Winston Churchill - The Gathering Storm
Robert Silverberg - Tales of Majipoor
Blake Crouch - Wayward
Robin Schaefer - Monika-saken
John Hersey - Hiroshima
Ryan Anderson - When Harry Became Sally

Himalaya, Michael Palin
Expeditionen Min kärlekshistoria, Bea Uusma
Hemåt över isen, Gunilla Linn Persson

Expeditionen är sååååå bra!

Uff, føler jeg ikke har kommet noe lengre enn hva jeg var forrige uke.

Ny lydbok fra LibriVox - The House of the Seven Gables av Nathaniel Hawthorne

Minette Walters - "The Echo"

- Att uppfinna världen av Katrine Marcal
- Zorro av Isabel Allende
- Fascismens metoder: att skilja "dom" från "oss" av Jason Stanley
Nya:
- Skandal i svart av Jessica Fellowes
- Den frystorkade brudgummen av Margaret Atwood

Jag har precis läst min läsecirkelbok som var väldig bra.
Mitt namn är Lucy Barton av Elizabeth Strout
Och nu fortsätter jag med Hakan Nessers senast Den sorgsne Busschauffören från Alster

Until the night av Giles Blunt.

Leste ut Wayward i går. Liker denne serien kjempegodt, gleder meg til å lese tredje bok

Fortsetter på boka fra sist uke:
Salman Rushdie: Shalimar the clown!
https://www.bookcrossing.com/---/15622852/

I Første del av boka skjer det et drap på åpen gate, i Los Angeles, en tidligere ambassadør knivstikkes av sin sjåfør mens datteren ser på. Så tror jeg resten av boka handler om alle de snirklete tråder som vikles sammen og fører til drapet, for del to er vi i India og får beskrevet de dramatiske omstendighetene rundt Shalimars fødsel. Nå skal jeg ikke røpe mer, men Rushdie er en stor forteller som øser av rike kunnskapskilder fra både øst og vest. Det er interessant å studere hans mosaikk av fortellinger og refleksjoner. Samtidig som alle fasettene gir fortellingen en noe langsom utvikling. Jeg liker stilen, samtidig som den gjør meg litt utålmodig.

Så vips, hadde jeg lest en annen bok: the Rainbow valley av L.M. Montgomery, ei artig nostalgisk bok om en stor ungeflokk, blant annet barna til Anne fra Bjørkely, eller Anne of Green Gables, som hun vel heter på engelsk. Underholdende, gammeldags, totalt utdatert og herlig sjarmerende. Stilen minner meg litt om det «lille huset på prærien».
Imponerende at allerede i 1919, så få år etter at kvinner fikk stemmerett i Norge (1913), så skriver Montgomery bøker med tøffe, uredde, jenter i hovedrollene. Så også i denne boka, her er det prestedatteren Faith, som er handlingenes opphavskvinne. Hun banker teppene ute på kirkegården, for der var det god plass, snakker rett fra levra og ordner opp, kanskje ei foregangsjente for Pippi? Jeg moret meg kostelig og lot meg imponere av hennes rettframhet, ærlighet og manglende tanker om hva «Folk» måtte mene.

Og jammen har jeg begynt på enda en bok, et broder Cadfael mysterie. Middelaldersk eller historisk krimmysterium er underholdende lesning,synes jeg. Så mens jeg venter på at Shalimar skal vokse til, skal jeg kose med med broder Cadfael.

Leste ut Tales of Majipoor i går. Nå finnes det ikke noen flere bøker i denne fantastiske serien, det er så trist!

Leste ut Monika-saken i dag

babelfisk 17 hrs ago
Läst ut
Zorro av Isabel Allende

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.