Hva leser vi 26. april-2. mai 2021?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Jeg leser:

Justin Cronin - Den første
Winston Churchill - The Gathering Storm
Dickens/Collins - No Thoroughfare
Robert Silverberg - Tales of Majipoor
Debra Soh - The End of Gender
Blake Crouch - Wayward

Jag är Adua av Igiaba Scego och Expeditionen av Bea Uusma

Jeg har ikke kommet så mye lenger...

«Jernulven» av Siri Pettersen
«What Would Jane Austen Do?» av Laurie Brown
«The Four Colors» av Ankur
«Strange Planet» av Nathan W. Pyle
«The Library of the Unwritten» av A.J. Hackwith
«Blomsterdalen» av Niviaq Korneliussen

Jag är imponerad över er läskapacitet och att ni finner tiden att läsa. Jag är avundsjuk också.

Jag är imponerad över er läskapacitet och att ni finner tiden att läsa. Jag är avundsjuk också.

Om det peppar/tröstar så kan jag berätta att jag just nu bara lyckas läsa korta, korta snuttar i olika böcker. Inget vettigt alls 😂 Men det kommer sådana perioder, sedan släpper det igen.

Om det peppar/tröstar så kan jag berätta att jag just nu bara lyckas läsa korta, korta snuttar i olika böcker. Inget vettigt alls 😂 Men det kommer sådana perioder, sedan släpper det igen.

Tack! Men egentligen unnar jag alla att kunna läsa långa stunder och med inlevelse - det är ju så skönt att hamna där. Så jag hoppas att du får många sådana perioder framöver.

Att vara imponerad av andras förmågor är inte att vara missunnsam. Att känna avundsjuke behöver inte heller vara missunnsamhet utan kan innebära att man önskar att man hade samma förmåga som andra, precis som du skriver. Tror inte heller att någon misstolkade/tolkade din avundsjuka som missunnsamhet utan snarare som ledsamhet över att du inte orkar läsa så mycket som du önskar.

Att vara imponerad av andras förmågor är inte att vara missunnsam. Att känna avundsjuke behöver inte heller vara missunnsamhet utan kan innebära att man önskar att man hade samma förmåga som andra, precis som du skriver. Tror inte heller att någon misstolkade/tolkade din avundsjuka som missunnsamhet utan snarare som ledsamhet över att du inte orkar läsa så mycket som du önskar.

Precis vad k-line säger; såhär tolkade jag också det du skrev. Och jag tror framför allt att något kan kännas extra tungt att sakna om man har haft och upplevt det tidigare och vet hur mycket man gillar det och så kommer det en period då det av någon orsak inte vill sig. Hoppas det smyger sig på igen - både tid och kapacitet. Det mesta i livet går ju lite i vågor. Kram!

Lesekapasiet og lesekapasitet, fru Blom. ;-) Jeg har ca samme lista uke etter uke.

Agatha Christie - "The Mysterious Affair at Styles"

Die Hüter der Rose av Rebecca Gablé - har just läst ett kapitel.
The Unexpected mrs Pollifax av Dorothy Gilman. När jag var liten hade min mormor flera böcker om mrs Pollifax och hon sa vid något tillfälle att hon tyckte så mycket om böckerna och om mrs Pollifax. Då och då genom åren har jag tänkt att jag ska läsa någon, men åren har gått och det har inte blivit av. Nu fick jag plötsligt tag på den första boken i serien och så blev det av. Jag tänker så mycket på mormor när jag läser! Läste hon någonsin just den här boken? tänker jag, och vad tyckte hon om den?
Också på gång: Trädets tid av Christel Kvant - läste ett par kapitel i går.

Samma som förra veckan:
- The Book of Tea av Kakuzo Okakura
- Att uppfinna världen av Katrine Marcal
- Zorro av Isabel Allende
- Fascismens metoder: att skilja "dom" från "oss" av Jason Stanley

- The Book of Tea av Kakuzo Okakura

Det høres ut som en interessant bok!

Det är en intressant bok men lite svårläst, tycker jag. Lätt att trassla in sig i. Jag skickar den gärna när jag är klar med den, om du vill.

Det är en intressant bok men lite svårläst, tycker jag. Lätt att trassla in sig i. Jag skickar den gärna när jag är klar med den, om du vill.

Jeg sier ikke nei takk til det!

Om du PM-ar din adress så skickar jag boken när jag är klar med den.

Om du PM-ar din adress så skickar jag boken när jag är klar med den.

Det skal jeg gjøre!

Ann Cleeves - "Thin Air"

Vilda 1 wk ago
Jag läser
Jack of spades av Joyce Carol Oates

20 över 7 av Ewa Christina Johansson. Om den är lagom för en tolvåring så kan den hamna i ett paket sen. Jag brukar låta någon begagnad bok följa med i paket till barnbarnen. Just denna bok lät spännande och mystisk.

Har lest ut Den første, endelig!!

- Monsignore Quijote av Graham Greene

- Monsignore Quijote av Graham Greene

Den har jeg lest og likt godt, BAMP. Hadde egentlig tenkt å bokcrossse den, men den endte i min permanente samling. Graham Greene skriver godt.

wingPanzeranziwing 1 wk ago
The Wall
Jag läste ut Baking Cakes in Kigali i början av vecka och har sedan börjat på The Wall av John Lanchester. Jag har inte läst författaren förut och minns inte exakt varför jag tog just den här boken med mig när jag var i England senast (som om jag behövde några skäl för att spontanköpa böcker). Den börjar bra, är nån sorts dystopisk berättelse om en ung man som bor i ett ö-rike som omgärdats av en hög mur som skydd från "The Other". Mannen har, liksom tusentals andra, i uppdrag att stå vakt uppe på muren i tolvtimmarspass, två veckor - ledig två veckor. Uppdraget sträcker sig över två år, om det inte händer något. Vad det är som kan hända är oklart och vilka de där andra är har jag inte fattat ännu, men det är spännande.

Høres interessant ut!

Gjør som flere andre, fortsetter på den boka jeg så vidt rakk å begynne på sist uke:
Salman Rushdie: Shalimar the clown!
https://www.bookcrossing.com/---/15622852/

Nok en god forteller. En litt langsom åpning, om en dame som snakker i søvne med grov røst. Spent på hvordan fortellingen vil utvikle seg...

Har just avslutat The Book of Tea av Kakuzo Okakura

Robin Schaefer - Monika-saken

Robin Schaefer - Monika-saken

Er boka bra? Saken er så trist. :'(

Bra og bra ... Schaefer er jo ikke skribent, han er politimann, så litterært sett er det ikke noen höjdare. Mye dagboknotater og sånt. Men det er utrolig interessant å få innblikk i saken fra mannen som varslet om den og var årsaken til at den til slutt ble løst, så jeg synes absolutt den er verdt å lese. En forferdelig trist sak og fantastisk at den ble løst, så moren til Monika fikk rettferdighet til slutt, selv om det selvfølgelig ikke kan gjøre opp for det hun har mistet 😢

Høres definitivt interessant ut! Og, ja, veldig bra saken ble løst!

Jeg prøver meg på en bok som har ligget lenge. Boken om Marco Polo. Borger av Venezia. Den er bedre enn forventet.

https://www.bookcrossing.com/---/11290111

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.