VECKODAGSUTMANINGEN 2021 - Allmänt och frågor

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
VECKODAGSUTMANINGEN 2021

Om utmaning och (icke)poäng
Den heter visserligen ”utmaning”, men det är inte tänkt som en tävling utan som en lek. Möjligen som en liten utmaning till var och en att utmana sig själv med. Hur kluriga och skojiga släpp kan jag göra? Hur många teman kan jag få in i ett och samma boksläpp? Hur många veckodagar kan jag pricka in? Hur många böcker lyckas jag släppa på ett år? Välj någon aspekt som känns kul, gör dig glad och som sporrar dig på rätt sätt.
Jag orkar sätta upp något poängverk eller räkna poäng varken för mig eller någon annan.

Nytt för i år
Jag har lagt till några teman i korrespondenstabellen; örter/växter, ädelstenar, ärkeänglar, kroppsorgan och egenskaper/förmågor. De gör egentligen bara att det finns lite fler teman/nyckelord att använda. Precis som förr året kan man koppla teman och nyckelord till bokens titel, handling, omslagsbild eller författare. Nytt för i år är att man även kan associera teman och nyckelord till den plats där man väljer att släppa ut boken.

Om boksläppsplatser
Jag bestämde mig för att lägga till platser i årets veckodagsutmaning. Man kan välja det ena eller det andra eller kombinera. Till exempel släppa ut en söndagsbok på en söndag på vilket ställe som helst. Eller släppa ut vilken bok som helst på en torsdagsplats på en torsdag. Eller om man får ihop det riktigt snyggt; släppa en måndagsbok på en måndagsplats på en måndag!
I varje tråd kommer att finnas en lista med exempel på platser. Jag har valt att prioritera platsexempel eftersom det är nytt, därför är det fler platsexempel än bokexempel.

Angående ”Exempel på platser”
I varje veckodagstråd finns en lista på några platser. Listorna är långt ifrån uttömmande utan bara ett litet smakprov på hur man kan tänka. Några är allmänna, men ibland har jag gett väldigt specifika exempel, men det är inte på något sätt tänkt att vara begränsande. Om det står ”Odins gate, Oslo” på onsdagslistan så är givetvis alla gator med Oden i namnet godkända. Likadant med till exempel ”Brunnsparken, Göteborg” där det är ordet brunn som gäller Surbrunnsgatan i Stockholm och spaanläggningen Loka Brunn liksom andra platser och gator med ordet brunn i titeln är precis lika giltiga.

Lite om ord och språk och namn
Det är helt i sin ordning att välja en plats med till exempel sol eller måne (eller något annat tema) i namnet även om namnet inte är på svenska, norska eller danska. Till exempel skulle ”Blue Moon Bar” eller ”Rising Sun Café” gå alldeles utmärkt. Förr fanns det ett fik i Stockholm som hette Tintarella di Luna och det hade varit en jättebra boksläppsplats, med det finns inte kvar.
Och nu är det dags att bli ”Tråkmörten som säger Nej”. Trots att jag vill vara snäll och hellre fria än fälla måste jag ställa mig skeptisk till att ta ett ord från ett språk och tolka det som om det vore ett annat. Till exempel, vi ponerar att det finns ett ställe som heter La Dolce Vita; jag vill inte gå så långt som att godkänna ett måndagssläpp där med motiveringen att ”vita” är ju en färg på svenska.
Den här restriktionen gäller även boktitlar.

Angående att hjälpas åt
I den här boksläppsutmaningen/leken vill jag uppmuntra alla att hjälpas åt!
Jag har försökt hitta några verksamheter som butiker, kaféer och restauranger med till exempel växter, ädelstenar, färger eller planeter i namnen. Det är så lätt hänt att ta till de exempel jag själv känner till, men då kommer tyvärr de flesta exemplen att hamna i Stockholm. Jag har försökt leta reda på kul ställen på andra orter, men det kräver ganska mycket både tid och arbete. Lägg jättegärna till exempel ni känner till! Även om det skulle vara så att ”Jag åt på restaurang Rubin när jag var i Knäckebröhult, men jag kommer inte att åka till Knäckebröhult under året.” Men någon annan kanske har vägarna förbi. Hjälp hjärtans gärna varandra med tips; såväl på böcker och författare som på boksläppsplatser!

Angående ärkeänglarna
Hittar man en bok om någon av de ärkeänglar som fanns i tabellen är det förstås extra kul, men annars går det bra med att bara ta fasta på namnen. Samuels bok går bra som tisdagsbok, Rafaels restaurang passar som onsdagsplats och författaren Gabriel García Márquez är ett utmärkt val att släppa ut en måndag.

Angående böckerna
Det som gällde förra året gäller även i år och jag tror ni har kläm på det, men jag har gjort några nya bokexempel. Alla exempel på böcker som jag listade förra året är förstås giltiga fortfarande, men jag ville försöka ge några exempel där åtminstone några av de nya temaorden ingick och det var därför jag bytte ut exemplen. Tyvärr är det fler svenska än norska boktitlar. Åter igen; hjälpa gärna varandra.

Återigen blev det fasligt mycket text. Men i grund och botten är det inte så svårt som man skulle kunna tro. Mycket är detsamma som förra året. Exempelvis partierna med löpande text under rubriken BAKGRUND; de är samma som förra året. Tabellerna är inte ändrade utan bara lite utökade. Och exemplen är skrivna i staplar för att bli mer överblickbara.
Använd tabeller och kort-listorna med nyckelord om bakgrundstexterna känns för långa.

Och snälla ni; fråga om ni undrar något eller om ni tycker att jag uttryckt mig fullständigt obegripligt någonstans.

Nordpirat 3 wks ago
Håhåjaja
Det gick inte att posta min första text. Troligen var den för lång. Därför klippte jag ut en punktlista med allmänna tankar om boksläppsplatser. Den får hamna här i kommentarerna istället.

Tankar om boksläppsplatser
• Platser med något tema i namnet. Torsgatan, Järntorget, Solberga, kvarteret Hammaren, Apoteket Hjärtat, Hästgatan, restaurang Gula hönan, klädbutiken Lavendel, det känns som om man kan hitta hur många exempel som helst!
• Platser med färger. En vit parkbänk, ett lila bord, ett gult hus, en grön hylla, en svart marmorskulptur, en röd stol... Här finns många möjligheter.
• Naturen. Släpp ut en bok i ett koloniområde, en örtträdgård eller en botaniskt trädgård; men se alltid till att inte skada små ömtåliga plantor förstås! Eller gör ett bokträd; antingen av någon av trädsorterna som finns med (de är inte så många) eller vilket träd som helst på någon plats som associerar till något tema.
• Jag vet faktiskt inte hur utbrett ädelstensbrytning är i våra nordiska länder, men att släppa en bok där någon av ädelstenarna i någon av tabellerna produceras eller en gång har gjort är en idé. Jag blir glad om någon lyckas, jag tror inte jag kommer att lyckas själv.
• Det behöver inte vara jättesvårt – man får helt klart godkänt om man lägger en bok bland fänkålen på ICA en onsdag. Det blir till och med hypotetiska stilpoäng; både fänkål och affär!
• Former. När jag var tonåring umgicks jag mycket en kompis som hade ett soffbord med lite skojig form; jag brukade kalla det ”det njurformade lilla bordet”. Hittar ni ett njurformat bord att släppa en bok på kommer det att bli godkänt. Även hjärtformade platser går mycket bra (och är nog i ärlighetens namn lättare att hitta).
• Egenskaper/förmågor. Jag har fått till ett par exempel, men det vore jättekul om någon hittade fler idéer och associationer.
• Slutligen är det fullt tillåtet att släppa ut böcker även utomlands. (Jag hittade till exempel Jupiter café i Florida – guldstjärna till den som släpper en bok där!)
• (Rent hypotetiskt får man godkänt om man släpper en bok på himlakroppar som till exempel månen, Mars eller Jupiter – jag tror bara att det är väldigt svårgenomförbart…och vem ska fånga den sedan?)

Detta ska bli kul. Vilket underbart 2021 vi har framför oss i bookcrossandet

Så kul! Ska börja fundera/planera!!

1. Jag har även lagt till elementen i tabellerna. De där fyra ni vet; jord, luft, eld och vatten.

2. Nu gäller det; se upp och håll i hatten när ni ska posta så det blir rätt tråd för rätt år. Jag skrev rubrikerna lite annorlunda i år så att årtalet 2021 skulle komma direkt efter dagnamnet så det blir så lätt som möjligt att hitta.

Bara en dag kvar nu, sedan tutar vi och kör! Ett år till.

Är det bokens titel som ska följa temat/dagen? Eller kan det också vara så att något som är framträdande i innehållet men inte i titeln passar in i temat?

Är det bokens titel som ska följa temat/dagen? Eller kan det också vara så att något som är framträdande i innehållet men inte i titeln passar in i temat?

Något av dagens teman eller nyckelord kan matchas med något av: handling/innehåll, titel, omslagsbild, författarnamn etc, eller med en kombination av två eller flera av dem.
Det går med andra ord jättebra att släppa ut en bok där innehållet/handlingen följer dagstemat! Det finns inget krav att titeln också måste passa in.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.