Hva leser vi 16.-22. november?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Lars Åberg - Framtidsstaden
David French - Divided We Fall
Arthur Conan Doyle - The Adventures of Sherlock Holmes
Eva Lundgren - Knutbykoden
William Shaw - Salt Lane
Trude Teige - Pasienten

Nu gäller det att kolla igenom böcker som passar till adventskalendern. Jag är rädd att upphittarna blir uttråkade.
Norman Mailer De nakna och de döda, en krigsroman.
Jack London John Finkelman, om alkoholens grepp
kan de vara nå’t. Jag läser dem iaf

Lydbok: "Og bakom synger skogene" av Trygve Gulbranssen

- Mordet i Ljungstorp av Johan Birath
- Det sällsamma fallet av Benjamin Button

Fortsätter med
- Barbro Alving - Krig, kvinnor och Gud En biografi av Beata Arnborg
- Decamerone av Giovanni Boccaccio
Börjat med
- Genomskinliga ting av Vladimir Nabokov

Jeg begynte på The Unfortunate Traveler av Thomas Nash i går

Har lest ut Salt Lane

Leste ut Framtidsstaden i dag

Das Lächeln der Fortuna av Rebecca Gablé
Rivers of London av Ben Aaronovitch (läst just ut)
Moon over Soho av Ben Aaronovitch (ska snart börja på, ska bara läsa ett eller ett par kapitel ur Lächeln der Fortuna)

Alltså, nu läser jag två rätt omfattande serier parallellt. Waringham-serien av Gablé består av 6 jättetjocka böcker och jag är mitt i den första. Aaronovitchs Rivers of London-serie består av 8 romaner + 2 novellas (kortromaner eller långnoveller). Bara jag tänker på det blir jag lite hispig, men så fort jag sitter och läser blir jag som helt uppslukad av böckerna och känner att det här är helt rätt just nu. Men det lär inte bli så mycket annat läst på ett tag. (Tyvärr. Jag önskar ofta att jag kunde läsa flera böcker samtidigt. Alltså inte bara ha flera böcker på gång utan verkligen läsa dem simultant också. Jag har svårt att välja och svårt att välja bort. Jag vill mer än jag hinner. Nåja. Jag antar att man kan ha större problem än att älska böcker. Egentligen.)

Vilda 2 wks ago
Jag läser
Den goda jorden av Pearl S Buck

Leste ut Sherlock Holmes-boka i dag ... eller hørte den ferdig rettere sagt

Leste ut Knutbykoden i dag

Leste ut Knutbykoden i dag

Jag läste den i somras och tyckte den var mycket intressant.

Ja verkligen! Jag undrar hur det går nu för dom som blev kvar. Åsa Waldau skulle ju åka hem till Jesus och han skulle komma till världen och visa upp sin storhet för alla människor väldigt väldigt snart ... för 20 år sedan. Knutby Filadelfia existerar fortfarande tydligen. Hur resonerar dom? 🤔

EDIT: Jag googlade och menigheten lades ner i 2018. Så det är i alla fall något positivt.

Ja verkligen! Jag undrar hur det går nu för dom som blev kvar. Åsa Waldau skulle ju åka hem till Jesus och han skulle komma till världen och visa upp sin storhet för alla människor väldigt väldigt snart ... för 20 år sedan. Knutby Filadelfia existerar fortfarande tydligen. Hur resonerar dom? 🤔

EDIT: Jag googlade och menigheten lades ner i 2018. Så det är i alla fall något positivt.

Hej igen. I Sverige kom i juni 2020 6 program från Uppdrag Granskning om Knutby Filadelfia efter att en pastor 2017 anmält sig själv och två andra för att de utfört misshandel. Anna Lindman intervjuar personerna och många ställer upp däribland många ungdomar. Programmet kan endast ses i Sverige och det finns kvar till juni 2021. Hoppas du hinner se det.
Jonas Bonnier gav ut en roman 2019 med titeln Knutby. Den är både kul och tragisk och lite förvirrande eftersom alla har nya namn. Vill du få fler tips?

Lydbok "Dødens budbærer" av P. D. James - radioteater fra NRK

It`s always the husband av Michele Campbell,
The World`s Wife av Carol Ann Duffy

Også følte jeg litt for en norsk bok, som blir kveldens lektyre:
Blå av Maja Lunde

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.