Hva leser vi 22-28 juni?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Mariam Petrosyan - The Gray House
Antonio Garrido - The Corpse Reader
Agatha Christie - The Murder on the Links
Ron Franscell - Alice & Gerald
NR Walker - Cronin's Key II

- Book of Dust av Philip Pullman
- Ödets fingrar av Alf Henriksson
- Pinaud och de ryska juvelerna av Pierre Audemars
- Anklagelsen av Bandi

Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset fremdeles.

Faller fritt som i en drøm av Leif GW Persson (krim om Palmemordet)
Det frie mennesker av Arne Ness

Skal begynne å lese:
Mormor danset i regnet av Trude Teige. (om en tysker jentes skjebne)

babelfisk 3 wks ago
och
- Blodets hetta av Irene Némirovski som kom idag

- Die Spur der Hebamme av Sabine Ebert

Outsidern av Stephen King

Der König der purpurnen Stadt av Rebecca Gablé
Hagtornsgåtan av Jan Ekerman

«Sadie» av Courtney Summers (jobb)
«Now a Major Motion Picture» av Cori McCarthy
«Full spredning» av Nina Lykke: https://www.bookcrossing.com/---/15624683/

Jeg begynte på en ny liten bok i går: Stuff A Sushi Lover Should Know 😋

Leste ut denne i går, det gikk fort

og jeg har lest ut "mormor danser i regnet" - den var lettlest - men vond.
Jeg hadde ikke kjennskap til hvordan det gikk med de norske jentene som fulgte med sin soldatkjæreste til Tyskland etter krigens slutt. Det var tankevekkende lesning!

Ble ikke mange av de jentene presset til å frasi seg det norske statsborgerskapet sitt etter at, eller i forbindelse med at de flyttet til Tyskland? Stygg sak

Ble ikke mange av de jentene presset til å frasi seg det norske statsborgerskapet sitt etter at, eller i forbindelse med at de flyttet til Tyskland? Stygg sak

Jo, nettopp. De jentene som valgte å gifte seg med sin tyske kjæreste å følge med ham til Tyskland ved krigens slutt, mistet sitt norske statsborgerskap. - Og "mormor" i boka, fikk heller ikke lov til å komme tilbake til Norge da den tyske ektefellen ble drept i tyskland og hun søkte om å få komme tilbake - fordi broren i Norge nektet å betale for returbilletten!

Veldig mye stygt. Det sier mye om hvordan atmosfæren var etter krigen.
Denne romanen bygger på sanne historier - Trude Teige har blant annet intervjuet ei kvinne på over 90 år som hadde mange av disse erfaringene. Samt at hun har fått tilgang til et historisk arkiv som dokumenterer russiske overgrep i Tyskland i forbindelse med at de kom som befriere. Veldig spesielt å lese denne boka - også samtidig høre på nyhetene hvordan Putin feiret russernes seier over nazityskland. En ting som er sikkert: Historien er ikke svart-hvit. Helter er ikke bare helter - de kan også være overgripere.

Kan anbefale boka, lettlest liten bok om vonde og vanskelige tema. Jeg skal registrere den, så kan jeg jo sjekke om noen er interessert i å lese den.

Jeg kunne tenke meg å lese den

Så kjekt at du er interessert i å lese boka, det skal du selvfølgelig få anledning til.
Men jeg håper det er greit for deg å drøye lesningen til litt lenger ut på høsten.
Vi skal snakke om boka i den litteraturgruppa jeg er med i, så jeg vil helst vente med å sende den til etter det. - Og på grunn av korona har vi utsatt møtene våre - noen er i risikogruppa - så jeg er litt usikker på når neste møte blir akkurat nå...

Gjør som jeg har tenkt - registrerer boka, - og har notert meg at du vil lese den.

Det går helt fint, jeg har andre bøker jeg kan lese i mellomtiden 😜

Vilda 2 wks ago
Jag läser
The Night listener av Armistead Maupin

Jag läser ännu Lars Borgnäs Sanningen är en sällsynt gäst.

Begynte på en frittstående roman av Mons Kallentoft, Se meg falle. Lenge siden jeg har lest noe av ham.

"Svarthuset" av Peter May
"Den siste gode mann" av A. J. Kazinski som lydbok

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.