Sommerutfordring: BOK-RAST - Slipp en bok på en rasteplass!

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Siden vi begynner å normalisere samfunnet litt, samtidig som de fleste skal feriere i eget land, hva med å utfordre hverandre i å sette bøker fri på rasteplasser? Steder der folk stopper bilen eller sykkerturen/turgåingen for å ta en hvilepause - hva passer da bedre enn en bok-rast ;)

En fin måte å få ut bøker som har hopet seg opp i disse karantene tider - nå er det på tide å vende tilbake til mere normale bokslipp tider

Oppgaven er: fri slipp av bøker på rastplasser nasjonalt, evt. internasjonalt.

Tidsrom for utfordringen: 01. juni - 30. september
Alle slags bokslipp kan inngå, både ville og kontrollerte
Kan kombineres med andre utfordringer.

Blant de som har klart å slippe fri bøker alle 4 månedene som utfordringen varer, vil jeg trekke en vinner som får vinger i 4 måneder.

For å gjøre det hele litt mer spennende, vil jeg tekke ut en månedsvinner også! Den personen vinner vinger for en måned.

Da er det bare å finne nærmeste rasteplass for å ta en lunsjpause med bokslipp!

Idé fra LESEHEST for å understreke generøsiteten og omtanken for den reisende: vi putter et kort eller lapp i de bøkene som slippes i denne utfordringen - der vi skriver noe sånt som at "Denne boka er en gave til deg som tar en rast/hvilepause på rasteplassen. Ta den med, les den og la den reise videre til en ny leser en annen gang du raster".

NB: Dette er et frivillig aspekt. For det må ikke bli for krevende å slippe bøker. Bokslipp skal være GØY! - Men jeg tror det kan ha den tilleggseffekten at en slik hilsen vil kunne gi flere JE enn bøker uten... Derfor, fritt frem for den som vil.

Deltagere juni:
zimort
Askeladda
hingrald
Deepswamp
Nordpirat
-
flere?

Deltagere juli:
Askeladda
-
-
flere?

Deltagere august:

Deltagere september:

Dette skal jeg være med på! 😃 Bra tiltak!

Jeg har i alle fall en slags plan om en liten kjøretur i morgen og da går turen forbi en rasteplass. Det er lenge siden jeg har sluppet en bok der, så da får vi se om det blir en liten stopp.

LESEHEST 1 mo ago
Så gøy!
Er litt usikker hvor mye kjøring det blir på oss i sommer, men teller rasteplasser og/eller benker i nærområdet/ turterreng?

Hei LESEHEST,
Ja visst! - Det er du som definerer rasteplassen. - Og det gjør ingenting om det er en rasteplass eller benk nær der du selv bor, - for det kan jo komme tilreisende som slår seg ned nettopp på den rasteplassen - og finner den boka du la ut, med omtanke til en reisende.

- Ja, der ga du meg forresten en idé: hva om vi putter et kort eller lapp i de bøkene som slippes i denne utfordringen - der vi skriver noe sånt som at "Denne boka er en gave til deg som tar en rast/hvilepause på rasteplassen. Ta den med, les den og la den reise videre til en ny leser en annen gang du raster". - Jeg tar med det i utfordringen, som et frivillig aspekt. Tipper en slik hilsen vil kunne gi flere JE enn bøker uten...

Jeg fikk akkuratt et treff på et rasteplasslipp fra i fjor! Så det lover godt for dette året også.

https://www.bookcrossing.com/---/12060191/

Så kult! :)

wingzimortwing 1 mo ago
Bok 1
Kom meg endelig ut på tur for å slippe denne boken som lovet. Det er like nærheten og det er ganske god utsikt. Som du kan se på bildet.
En bønn for Owen Meany av John Irving.
https://www.bookcrossing.com/---/15424044

wingAskeladdawing 1 mo ago
RE: Bok 1
For et glimrende bok slipp sted, zimort!
Den der må bli funnet, og forhåpentlig får du en skikkelig fin JE!

Herved er vi i gang!

wingAskeladdawing 4 wks ago
Bok 1
Sluppet på en benk, på en tursti ved Klyvebekken. Det står en benk på hver side av den lille elva, det er veldig koselig å raste der, høre bekkebruset og fuglesangen. Da jeg gikk turen der i sted, satt det et par på den ene siden av elva. Så jeg la boken på den ledige benken i BC pose. Og tok bilde. Men dessverre, nå har jeg forsøkt så mange ganger å laste opp bildet, men jeg får det ikke til. Bookcroosing gir bare feilmeldinger "try again" - så jeg får dessverre ikke lagt ut bilde av den koselige plassen.

https://www.bookcrossing.com/---/10759712

wingzimortwing 4 wks ago
RE: Bok 1
Jeg pleier alltid å beskjære bildet litt før jeg laster det opp. Da går det som regel bra.

Yes! Takk zimort! Jeg fikk det til når jeg fant ut hvordan jeg kunne redigere bildet! Nå ligger fotoet der. Riktig vei blei det til og med uten at jeg vet hvorfor... kjempefornøyd!😊

Det er en eller annen bug nå som gjør det vanskelig å laste opp bilder. Bruker du Chrome? I så fall bør du prøve med Firefox, det er mulig at det virker da 😜

Ja, jeg bruker chorme. Tror likevel at det kan ha vært størrelsen på bildet, for nå gikk det jo! Hvis jeg har spart på det første vill slippet mitt så skal jeg forsøke redigere det og, men tror jeg sletta bildet fra mobilen da jeg ikke fikk det til...
Takk for gode tips begge to!

Jag lyckades! Med ett nödrop lyckades jag komma med som deltagare i juni. Idag, den sista juni, släppte jag ut en bok på en rast- grill- och picknickplats vid Judarsjön i Judarskogens naturreservat. Rastplatsen ligger alldeles vid naturstigen som går runt sjön.

https://www.bookcrossing.com/---/15920098

Jag tog ett par jättefina bilder som jag skulle ladda upp som journalbilder, men det strular. Jag får dem inte att laddas upp. Jag ska försöka igen, kanske efter att ha minskat bildernas storlek lite. Men jag upptäckte just att mitt bildbehandlingsprogram försvann i os-bytet. Håhåjaja. Jag återkommer när (om) jag får ordning på det där. Det var ju jättefina bilder från en jättefin rastplats!

Rasteplass ved fylkesgrensen til Aust Agder. Glemte å ta bilde, et var en nydelig rasteplass, men mange store bjørketrær, ved en liten innsjø. Det litt morsomme er, at jeg la boka lett synlig i en BC pose, på et bord. Vi var litt rundt omkring på rasteplassen, for den var så fin - og da vi omsider skulle reise videre, var boka borte allerede! Mitt reisefølge hadde lagt merke til at et par fant boka, studerte posen og boka nøye, før de tok den med seg. Artig å vite at den er funnet, selv om den foreløpig ikke er journalført.
https://www.bookcrossing.com/---/12860218

Bok 2
Rasteplass i Sønderled
https://www.bookcrossing.com/---/12019546

For å gjøre utfordringen litt mer spennende, bestemte jeg meg for å kåre en vinner pr. måned, i tillegg til en vinner av hele utfordringen. Så nå tok jeg navnene til de som deltok i juni, inkluder mitt eget navn, noterte på hver sin lapp, krøllet sammen og puttet i en hatt. OG den som ble trukket opp av hatten var: trommevirvel......... zimort!

Gratulerer, zimort, med vinger for en måned! Hurra for deg, og måtte du tenke ut mange morsomme bokslipp i denne måneden også!

Tusen takk. Alltid hyggelig med vinger. Jeg får se om jeg kommer meg ut på tur og finner noen flere rasteplasser.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.