DDT nr.1: Dikt dele tråden 2020 "Ta et dikt og la det vandre..."

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Hei på dere,
Ettersom vi etterhvert ble klar over at det ikke er lov til å registere et enkelt dikt med BCID, fikk jeg nå den idéen at det i stedet går an å ha en tråd på forumet, der vi kan dele et enkelt dikt med hverandre. - Og eventuelt noen tanker om hva som gjør at vi liker diktet.

Bli med, den som vil, del et dikt til glede og ettertanke i hverdagen.

Selv starter jeg med å dele et dikt fra vår felles norrøne arv, HÅVAMÅL. Derfra kunne jo det meste deles;) jeg har valgt et lite utsnitt som jeg synes passer godt inn i BC fellesskapet, fordi det også handler om de grunnleggende basiselementene i livet.
Vær så god:

Frå Håvamål

Eld treng han
som inn er komen
og er kald på knea.
Mat og klede
mannen treng
som ferdast har i fjell.

Vatn treng han
som kjem til kveldverd,
handkle og hjarteleg velkomst,
godhug og vensemd
han gjerne møter,
folk som kan tala og teia.

Henta frå «Edda-dikt», Band I, Cappelen Damm, 2013

Ny dikt eller rättare sagt gammal dikt kommer!

Den här dikten är egentligen en visa. Den komponerades i slutet av 1800-talet med arrangemang för manskör, och har genom åren sjungits in av många artister och med olika arrangemang och även varit med i filmer. Jag är nog faktiskt mest förtjust i Agnetha Fältskogs version från 1970. Texten gör sig väldigt bra som dikt också tycker jag.

Hjärtats saga

Var skog har nog sin källa
Var äng sin blomma har
Vart hjärta har sin saga
Från flydda ungdomsdar

Och skogens källa sinar
Och ängens blomma dör
Men hjärtats tysta saga
Ej någon tid förstör

musik Wilhelm Åström
text: Sigurd (Alfred Hedenstierna)

Detta är en av dem

Lyckans minut

Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnistra och jorden är varm
och himmelen utan en prick

Vad är det för tid, vad är det för år,
vem är jag, vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn?

Jag lever, jag lever! På jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst millioner år
på denna enda minut.
(Erik Lindorm)

Tala vänligt, för den trötte likt en hälsodryck det är!
Tala vänligt, nästans börda du därmed till hälften bär!

Oj vad jag har brutit mot de här fina orden genom livet. Jag ville ha dem som ledstjärna när jag en gång skrev av dem. Nu har jag tagit reda på att det är Lina Sandell som skrivit dem.

Dikt av Dorothy Parker.

När jag blir gammal ska jag klä mig i illblått
med en röd hatt som inte passar till och inte klär mig.
Och för pensionen ska jag köpa konjak och sommarhandskar
och sidenskor och säga att vi inte har pengar till smör.
Jag tänker sätta mig på trottoaren när jag är trött
och vräka i mig när det är provsmakning i butikerna
och trycka på nödsignaler
och dra med käppen utmed kommunens staket
och ta igen för min ungdoms skötsamhet.

Jag tänker gå ut i tofflor när det regnar
och plocka blommor i andras trädgårdar
och lära mig spotta.

Man kan ha gräsliga blusar och lägga på hullet
och äta ett kilo korv i ett svep
eller bara bröd och ättiksgurka en hel vecka
och samla pennor och kritor och glasunderlägg och sånt
i kartonger.

Men fram till dess måste vi förbli respektabla
så barnen slipper skämmas; de tar vid sig
ännu mer än vi, om man skiljer sig från mängden.
Vi ska vara torra och propert klädda och hushålla
med pengarna och göra det som är riktigt
och tänka på vårt eget och barnens bästa.

Men kanske jag skulle ta och öva mig lite nu?
Så att de som känner mig inte blir alltför skakade och
häpna när jag plötsligt blir gammal och börjar klä mig i illblått.

Hei på dere,
Ettersom vi etterhvert ble klar over at det ikke er lov til å registere et enkelt dikt med BCID, fikk jeg nå den idéen at det i stedet går an å ha en tråd på forumet, der vi kan dele et enkelt dikt med hverandre.

Super idé! Bare vær OBS på at diktene som deles må være falt i det fri pga åndsverkloven.

Hva mener du med "falt i det fri"???
At dikteren må være død?

Vi krediterer jo dikteren ved å si hvem som har skrevet diket, og alle som leser diktet i tråden får glede seg over diktene - og kan eventuelt oppsøke et bibliotek for å låne flere dikt av samme forfatter - er ikke det nok?

Hvis det er bestemte forhold knyttet til åndsverkloven som må legges til grunn for publisering i en tråd på BC, så er det veldig fint om du kan informere konkret om det, for det er ukjent for meg. Det er jo viktig informasjon som bør inn som en standard informasjon knyttet til hele BC siden - jeg skal sjekke den umiddelbart for å se hva det står der om publisering av tekst skrevet av andre. - Jeg siterer jo også veldig ofte fra bøkene jeg leser i bokas tråd - det har jeg gjort i alle år.

Jeg er svært opptatt av at alle slags kunstnere skal krediteres og få vederlag for den viktige jobben de gjør, og vil definitivt ikke være med på at Bookcrossing bryter åndsverksloven.

Dersom den sier noe om regler for denne form for publisering, vil jeg svært gjerne at du deler den kunnskapen, slik at vi kan forholde oss til de reglene som gjelder.

- Har heller ingen kunnskap om hvordan åndsverklovgivningen er i de andre skandinaviske landene. Jeg vil jo at vi skal følge skandinavisk lovgivning, samtidig som jeg synes det er trist dersom det viser seg at vi har et lovverk som er til hinder for å dele kulturopplevelser og kanskje bidra til at vi oppdager nye diktere...

Viktig å få en oppklaring her, forstår jeg. Takknemlig for alle som kan bidra til det!

Hei på dere,
Ettersom vi etterhvert ble klar over at det ikke er lov til å registere et enkelt dikt med BCID, fikk jeg nå den idéen at det i stedet går an å ha en tråd på forumet, der vi kan dele et enkelt dikt med hverandre.

Super idé! Bare vær OBS på at diktene som deles må være falt i det fri pga åndsverkloven.

Jag antar att åndsverkloven är detsamma som upphovsrättslagen. Bra att du tar upp det, lunacia, jag har inte haft en tanke på detta. Och precis som du säger, Askeladda, konstnärer ska ha ersättning för sina verk, vi vill ju göra rätt för oss.
Jag hittade detta närjag sökte information:

Hur länge gäller upphovsrätten?

Upphovsrätten är inte evig. Den är giltig under upphovsmannens livstid och 70 år efter utgången av dennes dödsår. Detta kallas upphovsrättslig skyddstid. När det gäller gemensamma verk (verk som flera personer har varit med om att skapa) räknas skyddstiden från utgången av den sist avlidna upphovsmannens dödsår. När skyddstiden för filmverk löper ut beräknas från dödsåret för den sist avlidna huvudregissören, manusförfattaren eller tonsättaren till den för filmen skrivna musiken.

Rättigheterna för utövande artister och ljudupptagningsproducenter är i kraft 50 år från det år upptagningen (såsom en cd-skiva) spelats in eller getts ut.

När skyddstiden har löpt ut kan ett verk användas utan avgifter och tillstånd.

”Min dikt” av Erik Blomberg har jag alltså lagt ut 20 år för tidigt. Jag väljer därför att ta bort den här i tråden, stoppar in en annan, under tiden jag tar reda på hur man söker tillstånd eller betalar för den.

Med utgångspunkt i det du skriver, BAMP, så kan jag låta Lyckans minut stå kvar medan Arioso går bort. Tur att du och Askeladda håller ordning på oss!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.