RABCK - Sitat og 20 spørsmål trekning - åpen for alle som vil være med

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Hei på dere, bookcrossere!

På denne nydelige ettermiddagen sitter jeg og kikker gjennom BC bøkene mine, husker ikke helt hvordan jeg hadde organisert dem - i stabler som var reiseklare - og i stabler jeg ville lese før de drar videre - men så kom jeg over en liten bok som var veldig lysten på å reise på tur!

Så fikk jeg ideen om å lage en RABCK trekning her på forumet.

Jeg skriver her et sitat fra et avsnitt i boka.
Ut over det får dere samlet 20 spørsmål til å gjette hva dette er for en bok/forfatter.
Jeg kan bare svare ja eller nei på spørsmålene.
Alle som skriver i tråden og blir med på å spørre, deltar i trekningen av boka.
Vinneren som får boka, må forplikte seg til å skrive inn her i tråden hvilken bok det er.

Jeg tror det er vanskelig, men dere BCere er jo så beleste innen alle slags sjangere: Hvis noen klarer å gjette hvilken forfatter eller bok det er, så kan vedkommende få velge seg en bok fra min AVL liste!

Spent på om dere vil være med på leken, og spent på om dere vil klare å gjette forfatteren!

Her kommer sitatet fra omtrent midt i boka:

"No, and it was not that there was reproach in the air, or anger, or accusation or even grief. That was the remarkable thing: the sober, quiet, responsible feeling among us, that did not admit grief, or mourning, or despair. Far away, deep in the snow-filled lands, where our friends lay in dark holes piled with hides, was the lethargy of grief, of despair. But here, among these few who had made the effort to travel to where the summer was, there was a different feeling all together. And, after a long time, while we all stood there, looking at each other, it came to and end: we seemed to decide all at once, by some inner process, that it was enough. And everyone went off to the bogs and ponds, to see if they were frozen yet."

Boka er liten, lett å sende i posten. Forfatteren er meget kjent internasjonalt og har et stort og bredt forfatterskap.

Velkommen til å gjette!

For at det skal bli lett å holde oversikt over spørsmål og svar - er det fint om dere kan merke innleggene med SPØRSMÅL 1 osv.. så svarer jeg på innlegget med Ja eller Nei.

Når dere har stilt 15 spørsmål, vil jeg oppsummere det dere har funnet ut, og kanskje gi et ekstra hint... (for da pleier det å bli spilt en melodi som har tilknytning til oppgaven, men jeg kan i stedet friste med noen tilleggsopplysninger, tror jeg... Eller kanskje mer info fra boka. Vi får se.)

Nei

Hun regnes som britisk forfatter, ja.

Hva om vi vet hvilken bok det er? ;)

Du verden, var oppgaven så lett!
Jeg trodde den var vanskelig å gjette, spesielt den konkrete boka...

Vel, da har du valget om å avslutte leken eller å fortsette å stille spørsmål for å snirkle inn svaret, før du beviser at du har rett!

(Burde jeg ha tatt inni reglene at det ikke er lov å søke på Internett? Her gjelder det å bruke «de små grå». Men hvis man akkurat har lest boka, eller forfatteren, så har man jo en fordel uansett. Og bookcrossere er meget beleste og kunnskapsrike!)

.

Dessverre! Svaret er nei.

wingNordpiratwing 3 wks ago
Fråga 4
Har författaren skrivit fler böcker än denna?

Ja, hun har skrevet flere bøker.

wingsota48wing 3 wks ago
Spørsmål 5
Kan jeg gjette på bare forfatter, eller må jeg ta med bok også?

Det er ikke et spørsmål som jeg kan svare ja eller nei på, det er et spørsmål til selve leken.
Du kan spørre om både forfatteren og om boken, akkurat hva du vil, så svarer jeg etter beste evne, ja eller nei på det du spør om.

Så nå kan du stille ditt spørsmål, Sota48, enten om boken eller om forfatteren, vær så god!

wingsota48wing 3 wks ago
Spørsmål 5
Da forstår jeg det sånn at jeg må gjette på bok og forfatter som en enhet.
Da spør jeg: Har forfatteren fått nobelprisen?

Dette er spørsmål 5 Sota, for det forrige spørsmålet ditt var ikke et ja/nei spørsmål, det var mer et oppklaringsspørsmål til selve leken. - kan du være snill å rette det opp i tittelfeltet til innlegget ditt, slik at vi holder oversikten ;)

Ditt spørmål 5 er: Har forfatteren fått nobelprisen?
Svaret er JA!

WOW!
Det sirkler seg inn her nå - -- dere klarer dette på under 20 spørsmål skjønner jeg!
Svaret er JA!

wingsota48wing 3 wks ago
Spørsmål 7
Det var det jeg trodde! Her er det mange bøker ... og lenge siden de er lest.
Kan det være "The Memoirs of a Survivor"?

Godt forslag, Sota48, men, dessverre, svaret er Nei.

wingAskeladdawing 3 wks ago
BUMP
Dere klarte å gjette forfatteren på 6 spørsmål, det var jo veldig bra jobba!
Jeg ble imponert over det!
Lurer på: klarer dere også å sirkle inn boka?

Hun har skrevet mange - med forskjellige tema - og sota48 hadde et skudd som traff i utkanten av blinken, i sitt forslag på boktittel -

Noen som er litte-bitt nysgjerrig? Noen som har noen spørsmål som kan bidra til å oppklare mysteriet, ved å stille spørmål knyttet til bokas innhold/handling/sted/tid/eller liknende?

wingsota48wing 3 wks ago
Spørsmål 8
Er boken en roman?

Ja, det er en roman.

wingNordpiratwing 3 wks ago
Fråga 9
(Jag hoppas det är ok att skriva en fråga innan den förra blivit besvarad.)

Frågan:
Ingår boken i en serie?

Ja, boken inngår i en serie.

(helt greit, Norpirat)

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.