Per Olov Enquist

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Kondolerer, Sverige! En stor forfatter er gått bort! Et tap for alle lesere!

Det første jeg leste av ham var kort romanen Fallen engel - jeg ble sterkt grepet, - og det er vel egentlig den av alt jeg har lest av ham, som har gjort sterkest inntrykk.

Men "kaptein Nemos bibliotek" og "Dronningens livlege" er absolutt verdt å lese.
Så også hans egen livsfortelling.

Hvis det er noen som ikke har lest ham, så kan dette være tiden for det, til ære for hans minne.

(-Når jeg tenker meg om, har jeg en bok av ham i hylla som jeg ikke har lest, romanbiografien om Lewi Petrus. Den får gå inn på min TBR liste nå.)

Jag har tänkt läsa Kapten Nemos bibliotek snarast och jag skäms att det troligen är min första av honom. Minnet är lite kort så jag kan hoppas att jag läst men glömt.

wingVildawing 3 wks ago
Min favorit
är Boken om Blanche och Marie

wingbabelfiskwing 3 wks ago
Jag inser
att jag bara läst en bok av honom: Livläkarens besök. Den tyckte jag mycket om!

Så mycket att läsa...jag känner att jag alltid ligger efter, aldrig är up to date...
Per Olov Enquist är en av de där författarna som jag länge tänkt att jag bara måste läsa snart...och så går personen bort och där sitter jag och hade fortfarande inte kommit till skott. Det har hänt mig flera gånger.

En lite kul anekdot i sammanhanget:
Nu sitter jag här och tänker att jag kanske skulle läsa honom när jag är i sommarstugan. I min sommarstuga sitter nämligen 5 av Per Olov Enquists gamla fönster. Enquist och hans fru sålde dem på annons en gång i tiden, min pappa svarade på annonsen och åkte och hämtade fönstren och träffade då Per Olov.

Hemma har jag just nu Livläkarens besök och Kapten Nemos bibliotek. Så det borde bara vara att sätta igång. Men när jag väljer bok måste det "kännas rätt" att läsa just den boken just då, och just nu verkar ingen bok kännas riktigt rätt. Jag har bokskav.
Och det där med sommarstugan vet jag inte heller hur det blir med, jag kanske inte ens kan åka dit i år nu med pandemin och allt. För som det stod i en lite skämtteckning från Norge som jag hittade "Ikke dra på hytta!" (Och så en teckning av två personer som släpar en hytta efter sig i ett rep.)

Ursäkta lång och pladdrig post. Jag ser fram emot att läsa böckerna när det nu än blir...

Tack Nordpirat för ordet "bokskav"! Ett ord jag inte visste att jag saknade. :)

Så fantastisk at du har Per Olov Enquist vinduer på din sommerstuga, Nordpirat! Du ser altså verden gjennom de samme vinduer som han har sett! Mulig det gjør noe med synsvinkelen. Da må det være ekstra spesielt å sitte der og lese hans bøker. Når den tid kommer.

Det er en tid for alt, og det er ikke alltid tid for å lese. Jeg har lest svært lite de siste årene, har ikke hatt ork til det. Og lite jeg har hatt lyst til å lese. Så litt overrasket over meg selv, at jeg nå er dypt inne i middelalderen med Kristin Lavransdatter! Bøker som de tror jeg ikke lenger det er mulig å skrive i data alderen.

«Rett bok til rett tid», det er mitt lese prinsipp også. Derfor var det gøy i går å gå på jakt i mine BC bøker og gjøre mange spennende oppdagelser. Så får vi se hvordan leselysten utvikler seg i pandemien tid.

PS. Vi har lettet på restriksjonene i Norge. Det er lov til å dra på hytta nå. Hvis du er frisk og symptomfri, vel og merke.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.