Betty XIII är på resa

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Betty (som är namnet på en kattdam jag träffade på katthemmet) är ett kuvert som innehåller den första sidan ur ca 10 olika böcker. (OBS kopierade eller avskrivna första sidor)
Man väljer ut de böcker man vill ha (de är märkta med BCnamn och numrerade, typ Deepswamp 1).
Sedan meddelar du i tråden vilka du valt.
Du lägger i nya kopierade förstasidor som ersättning för de böcker du valt i kuvertet,
och skickar kuvertet vidare till nästa deltagare.

Den leken har haft flera föregångare:
Grisen i säcken
Katta i säcken
Betty I - XII

Deltagare: (jag ändrar gärna ordningen, lägger till fler - bara hör av er!)

Beson
LESEHEST
Sota48
Haugtussa
BAMP
Hingrald
Elis-fromsweden
Babelfisk
Ellamiss
Nordpirat
JosefinJ Betty är här!
Askeladda
Annchen
Stab92
Yogie
Panzeranzi
Vilda
?

Deepswamp

Ja tack jag är gärna med en runda till. 🐈 🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈

Ja, takk! Men sett meg litt nede på listen, siden Betty XII er på vei til meg nå!🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐈❤️

Jeg blir gjerne med en runde til!

beson 11 mos ago
Ja tack!
Det var ett tag sedan Betty XII var hos mig, så jag får gärna besök av kattungar igen i nästa runda.

Ja gärna!

Jag är gärna med igen! 😻

Jag vill också vara med igen :)

Jag vill gärna bli med en runda till!

Ja! Såklart! Jag fick jättespännande kattungar förra gången. Så kul det ska bli!

wingDeepswampwing 10 mos ago
Så roligt!
Mer än nio liv!

Jag antar att den inte kommer förrän efter sommaren nån gång och då ska det vara lugnare och jag ska inte låta Betty irra omkring hemma alltför länge.

Jag antar att den inte kommer förrän efter sommaren nån gång och då ska det vara lugnare och jag ska inte låta Betty irra omkring hemma alltför länge.

😻 Ska tjata på dig lite tidigare😉

😻 Ska tjata på dig lite tidigare😉

Gör't!

wingLESEHESTwing 10 mos ago
Jaaa! Jeg vil
Gleder meg allerede.

Japp, jag är gärna med igen.

Alltid kjekt med Betty 🤩

Betty XII är hemma så snart ger hon sig iväg igen!

Kommer tidigare kattungar med igen, de som är kvar menar jag?

Kommer tidigare kattungar med igen, de som är kvar menar jag?

Ja de fortsätter sin resa!

Jag vill gärna vara med den här gången också.

Jag vill gärna vara med den här gången också.

Ja! Kul!

Lycklig resa!

beson 5 mos ago
Kul!
Lycklig resa!

Jag är beredd och väntar ivrigt på Betty! 😺

Hon är så välkommen! 😸🎉😀
Sätter mig med kattungarna direkt!

Trevliga små fripassagerare, tack Deepswamp!

Hon är så välkommen! 😸🎉😀

Det är så svårt att välja bort, men nu har jag bestämt mig. Jag väljer:

Annchen 1
Annchen 3
Stab92 3
Panzer 3
Nordpirat 1
Deepswamp 1

Betty reser vidare mot Lesehest imorgon!

Hon är så välkommen! 😸🎉😀

Annchen 1
Annchen 3
Stab92 3
Panzer 3
Nordpirat 1
Deepswamp 1

Kul!

Hon är så välkommen! 😸🎉😀

Annchen 1
Annchen 3
Stab92 3
Panzer 3
Nordpirat 1
Deepswamp 1

Kul!

Deepswamp 1 kom redan idag. Är väldigt nöjd med mitt val som visade sig vara Flätan av Laetitia Colombani
https://www.bookcrossing.com/---/15833030

Tack för alla bonussaker också 🙏

Då ska jag göra ungarna resklara. Inget adressbyte sedan i december?

Spännande! Nej, jag bor kvar 🙂

Då är några kattungar lagda på lådan (ja, eller inlämnade över disk eftersom de inte gick ned i lådan). Hoppas resan går bra!

Då är några kattungar lagda på lådan (ja, eller inlämnade över disk eftersom de inte gick ned i lådan). Hoppas resan går bra!

Annchen 1 och 3 har kommit fram idag. Det var
Biggles - eskaderchef av W. E. Johns https://www.bookcrossing.com/---/16006858
Och Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland
https://www.bookcrossing.com/---/16008660
Dessutom en bonusbok! Tack så mycket, de här passar jättebra en trött vardag när jag vill koppla av med en bok!

Ja, vad kul!
Jag siktar på att få iväg ungen under helgen. Jag tittade i min adressbok och hittade en adress till dig, men minns inte när jag skrev upp den, så jag vet inte hur gammal den är. Hur länge har du bott på den adress du bor nu?

Ja, vad kul!
Jag siktar på att få iväg ungen under helgen. Jag tittade i min adressbok och hittade en adress till dig, men minns inte när jag skrev upp den, så jag vet inte hur gammal den är. Hur länge har du bott på den adress du bor nu?

Det ska bli roligt 🙂
Det är nog rätt adress du har. Jag flyttade hit i januari 2011.

Det var rätt adress. Jag fick ditt pm också. Igår tog vi en liten promenad, kattungen och jag och den slank så fint ner i lådan, så nu liftar den genom landet via postbilar och postterminaler. Håll öronen öppna efter jamanden i brevlådan!

Den är redan här! Ibland går det fort med posten.
Jag fick Fåglar utan vingar av Louis de Bernières https://www.bookcrossing.com/---/13997548
Det var inte alls vad jag hade väntat mig (eller, jag vet inte om jag väntade mig något speciellt, historien verkade bara intressant) men det här var inte så dumt. Tur att det är en pocket för de 600 sidorna kommer nog att få resa med mig lite hit och dit innan jag är klar 🙂

Det här är ju som julafton varje dag! 🎁
Idag kom inte bara paketet från Nordpirat utan också ett från stab92. Det innehöll Betty-boken Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen https://www.bookcrossing.com/---/16010313
och en bonusbok. Så kul!

Nu har Panzer 3 också kommit! Det var Jag älskade honom av Anna Gavalda https://www.bookcrossing.com/---/14411318
Det blir roligt att se hur hennes fösta roman är.

Fick med ett alldeles underbar post-it-block också. Tack!

Har lest gjennom alle, og kjenner at det ikke blir helt lett å velge bare få av dem.
Tuuusen takk, beson, for kort og annet koselig ekstra!
Betty reiser videre når jeg får summet meg litt her :)

Disse er:
Nordpirat 5
Deepswamp 3
Askeladda 1
Yogie 1

Dette er spennende altså:D

Kjekt at du valgte en av mine! Sender gjerne en kattunge til fødebyen min!
Har en adresse på deg fra flere år tilbake, så hvis du har flyttet, vær snill å sende en PM med rett adresse.

Så kul!
Jag har en adress till dig, men minns inte när jag skrev ner den. Men jag gick med i bookcrossing i april 2010, så om du har bott där sedan dess eller längre så är ju adressen rätt.

Jag har fått ditt pm LESEHEST och det var bra, för adressen jag hade var fel. Jag ska ändra i min adressbok! Jag skickar boken närmaste dagarna.

wingDeepswampwing 4 mos ago
Så kul!
Den kommer!

Håller på att få en liten boksamling som vill ut o resa!

Håller på att få en liten boksamling som vill ut o resa!

Härligt!

Nå er Betty XIII hos meg. Kom i posten i dag og her var det mange kattunger å velge mellom :) Jeg kommer til å bruke helgen til å bestemme meg. Det er et par stykker jeg har veldig lyst på, men samtidig virker de litt kjente selv om jeg ikke kan sette navn på dem. Så da ender det vel med, da, at jeg velger bøker jeg har lest før 📚🥴

Takk for alt stæsj som fulgte med, LESEHEST. Kortet med Audrey Hepburn er så fint at det vil jeg gjemme og bruke som bokmerke 😀

Jeg fant akkurat ut at den boken jeg hadde lagt til side for å sende med Betty --- allerede er en av de kattungene som kom til meg!! Èn på engelsk og èn på norsk!!
Min utgave går tilbake til bokhaugen. Jeg finner nok en erstatter :-))

Og til alt overmål var det den kattungen jeg tenkte at jeg hadde lyst til å lese ved første gjennomgang av kattunger. At det går an!!

Jeg fortsetter lesing av kattunger i kveld ...

wingLESEHESTwing 4 mos ago
Nordpirat 5
Var en bok av en hittil ukjent (for meg) islandsk forfatter
Den siste kvinnen av Audur Ava Olafsdottir (beklager feil i skriving av de islanske bokstavene)
https://www.bookcrossing.com/---/15754098

Tusen takk!

Nå har jeg bestemt meg. Det ble

beson 2
LESEHEST 2
LESEHEST 3

Betty reiser til Haustussa i morgen.

Nå har jeg bestemt meg. Det ble

beson 2
LESEHEST 2
LESEHEST 3

Betty reiser til Haustussa i morgen.

Kul, jag packar boken direkt! 🙂

Kul, jag packar boken direkt! 🙂

Ursäkta dröjsmålet! Det tog en stund för mig att komma till ett ställe som kunde förse mig med tulldeklarationsmärket brevet behöver för att ta sig över EU-gränsen. Vi har ju nästan inga postkontor längre och vad serviceställena har hemma varierar ganska ordentligt.
NU är boken iaf på väg!

Herlig!
Bøkene er straks på vei:)

Og det var Skapelsens Kjønn av Jeanette Winterson.

https://www.bookcrossing.com/---/5216105

Tusen takk for bok og kjempefint kort!

Hun blir nok her noen dager, er litt bizzy for tiden & Betty krever jo at jeg har tid til å sette meg ned med henne:-)

wingLESEHESTwing 4 mos ago
Yogie 1 var
Mi briljante venninne av Elena Ferrante :D
Akkurat den jeg ønska meg!

Det var BAMP 1 från Betty XII som vågade sig ut!
Leon https://www.bookcrossing.com/---/14539585

I går var postkassen min full av bøker og andre godsaker!

beson 2 var «On the Road» av Jack Kerouac. Der gikk jeg i baret, for den har jeg lest.
Betty hadde med seg en kamerat, og det var «Nattsidan» av Joyce Carol Oates. Det er en Novelllix, og den har jeg ikke lest.
Og så var det fine klistremerker og bokpose. Tusen takk!

LESEHEST 2 var «K for kadaver» av Sue Grafton. Gleder meg til å lese henne igjen, for det er lenge siden sist, og det har bestandig vært munter lesning.
LESEHEST 3 var «En trettimeters reise» av Richard C. Morais. Både forfatter og bok er ukjent for meg. Alltid spennende å prøve noe nytt.
Og så hadde Betty følge av et bokmerke, og det er det cooleste kattebokmerke jeg noen gang har sett! Spørs om ikke det går inn i samlingen av artige bokmerker jeg har på veggen. Takk, takk!

Deepswamp 5
beson 1
Nordpirat 4
elis-from-Sweden 200
sota48 3

Nå trenger jeg bare litt lesetid!

Boken fra meg reiser på mandag.

Deepswamp 5
beson 1
Nordpirat 4
elis-from-Sweden 200
sota48 3

Bra val! 🙂
Jag har ingen adress till dig. Skickar du PM så kommer boken.

Vad kul!
Jag vill också gärna ha ett pm med adress. För säkerhets skull.

Då är min bok på väg!

Deepswamp 5
beson 1
Nordpirat 4
elis-from-Sweden 200
sota48 3

Nå trenger jeg bare litt lesetid!

Nämen kolla, min bok är vald. Skicka mig din adress är du snäll!

Vill bara lite snabbt tala om att Betty och jag just kom in genom dörren. Nu ska jag ta av mig ytterkläderna och sen ska jag ta mig en titt på vad hon har med sig. Spännande!
Tack Haugtussa!

Jag är gärna med!

Jag är gärna med!

Kul!

I morse stack hon och är nu på väg mot Västergötland. Att det dröjde ett tag innan hon gav sig iväg kan man inte ge Betty skulden för, nej det beror på mig.

Det beror inte heller bara på att jag nu suttit här en vecka och beundrat mina vackra varma fötter, tusen tack Haugtussa för världens finaste sockor, bok och bokmärken. Jag njuter!

Nej, grejen är den att samma dag som Betty anlände så varskoddes vi i Östergötland om nya restriktioner med anledning av Corona, och de kom dagen efter. Jag kom då av mig lite grann. Inte för att jag inte vill ta emot böcker, men däremot vill jag inte att flera böcker kommer samtidigt. Postfacket är för litet. Brevbäraren lägger då en avi i lådan och jag måste åka till affären som har postutlämning för att hämta den post som inte ryms i facket. Det är det jag inte vill/kan eller ska, nu!!!!
Så, efter att jag funderat några vändor kom jag på det! JAG BESTÄMMER när och vem som får skicka, och slipper på så sätt trängsel i lådan.
Jag skriver upp namnen i bokstavsordning och den som är överst på listan (beson) skickar först.
När Betty anlänt skriver jag det här i tråden och skickar också ett PM till nästa namn.
Förstår ni hur jag menar?

1. beson 4
2. beson 6
3. Deepswamp 4
4. Haugtussa IV
5. LESEHEST 4
6. Stab92 2

Det blev en lång lista, men så hade Betty många ungar med sig. Ett par som jag tyckte mig känna igen tog jag bort och sen gjorde jag lotter av resten, och fram kom listan ovan.

Önskar Betty en fortsatt säker och trevlig resa och hoppas också att mina Corona-restriktioner funkar!

I morse stack hon och är nu på väg mot Västergötland. Att det dröjde ett tag innan hon gav sig iväg kan man inte ge Betty skulden för, nej det beror på mig.

Det beror inte heller bara på att jag nu suttit här en vecka och beundrat mina vackra varma fötter, tusen tack Haugtussa för världens finaste sockor, bok och bokmärken. Jag njuter!

Nej, grejen är den att samma dag som Betty anlände så varskoddes vi i Östergötland om nya restriktioner med anledning av Corona, och de kom dagen efter. Jag kom då av mig lite grann. Inte för att jag inte vill ta emot böcker, men däremot vill jag inte att flera böcker kommer samtidigt. Postfacket är för litet. Brevbäraren lägger då en avi i lådan och jag måste åka till affären som har postutlämning för att hämta den post som inte ryms i facket. Det är det jag inte vill/kan eller ska, nu!!!!
Så, efter att jag funderat några vändor kom jag på det! JAG BESTÄMMER när och vem som får skicka, och slipper på så sätt trängsel i lådan.
Jag skriver upp namnen i bokstavsordning och den som är överst på listan (beson) skickar först.
När Betty anlänt skriver jag det här i tråden och skickar också ett PM till nästa namn.
Förstår ni hur jag menar?

1. beson 4
2. beson 6
3. Deepswamp 4
4. Haugtussa IV
5. LESEHEST 4
6. Stab92 2

Det blev en lång lista, men så hade Betty många ungar med sig. Ett par som jag tyckte mig känna igen tog jag bort och sen gjorde jag lotter av resten, och fram kom listan ovan.

Önskar Betty en fortsatt säker och trevlig resa och hoppas också att mina Corona-restriktioner funkar!

Fattar precis! Bra beslut❤️

Det låter klokt! 👍
Har du inte flyttat väldigt nyss har jag nog rätt adress till dig. Packar böckerna snarast och meddelar när de är på väg!

Då har du rätt adress, jag har bott här i tolv år nu. Ska bli spännande att se vad dina ungar kan heta.

Jeg forstår 🤩 Høres lurt ut & bare hyggelig, kjære du 💙

Godt å se at man alltid finner løsninger, tross situasjonen vi er i.
Jeg klargjør boken for sending når det er klart :)
God helg!

Nu är Betty med alla sina ungar hos mig. Hon kom med solsken.

Jag väljer
LESEHEST 1
och Haugtussa 1
och skickar pm med min adress till er.
Imorgon skickar jag brevet vidare med 2 nya kissemissar i.

LESEHEST 1 er pakket og snart klar for sin reise :)

LESEHEST 1 er pakket og snart klar for sin reise :)

Den kommer till mig! Så spännande.

Beson 4 och 6 låg i postfacket när jag kom hem för en lite stund sedan. Snart ska jag undersöka dem lite noggrannare.

Har skickat PM till Deepswamp, så nu är det bara att börja vänta igen.

Till er andra säger jag, som i de flesta telefonköer: Tack för att ni väntar!

Jag behöver nog en vecka för att lösa kopieringen av sidorna jag ska skicka med då jag inte är på jobbet riktigt lika frekvent nu för tiden. Men sen kan du börja fråga Deepswamp. :-) <3

Har nyss hämtat upp henne från postfacket och snabbt skickat ett PM till Haugtussa om att det är fritt fram.

Jag har nu bestämt mig för dessa fyra böcker:

BAMP 3 - "The house glowed in the darkness. Thick smoke billowed from broken windows and jagged holes in the roof..."

beson 5 - "x mor x greps av polisen 1942 för att hon hade skadat en man på en biograf."

Sota 48 #2 - "Den 11. november 1997 avgjorde x at tiden - omsider! - var inne till å ta livet av seg."

HAUGTUSSA II - "Nyokabi called him. She was a small, black woman, with a bold but grave face. One could tell by her small eyes full of life and warmth that she had once been beautiful."

Jag höll länge några andra i min hand. Bland annat en från hingrald som jag velat läsa länge men som jag har på engelska. Så den får ligga kvar, även om det skulle vara enklare att läsa på svenska.

Nu ska jag bara hitta min fjärde bok att skicka med. Jag har kopierat sidorna till tre, men kunde inte bara välja tre i högen med kattungar. Så nu ska jag bara välja vilken den fjärde boken ska bli.

Jag har nu bestämt mig för dessa fyra böcker:

BAMP 3 - "The house glowed in the darkness. Thick smoke billowed from broken windows and jagged holes in the roof..."

beson 5 - "x mor x greps av polisen 1942 för att hon hade skadat en man på en biograf."

Sota 48 #2 - "Den 11. november 1997 avgjorde x at tiden - omsider! - var inne till å ta livet av seg."

HAUGTUSSA II - "Nyokabi called him. She was a small, black woman, with a bold but grave face. One could tell by her small eyes full of life and warmth that she had once been beautiful."

Nu har jag skickat min adress till er fyra, även om några av er har den redan. Men känn ingen stress. Jag har att läsa tills dessa anländer - även om det tar flera år. Och strunta i vilket nummer jag påstod att Betty hade, jag har visst gått och blivit dyslektisk så här på kvällskvisten.

elis-fromSweden: Boken fra meg reiser til Sverige i morgen :-)

elis-fromSweden: Boken fra meg reiser til Sverige i morgen :-)

Tack för boken https://www.bookcrossing.com/---/15967565 som var Paulo Coelhos Veronika vil dö (på svenska heter den, Veronika bestämmer sig för att dö). En bok jag faktiskt inte läst men tänkt göra.

Haugtussas bok har anlänt: https://www.bookcrossing.com/---/14479445
Det var Weep Not, Child av Ngugi

Tack så mycket! Det ska bli kul att läsa.

[BAMP 3 - "The house glowed in the darkness. Thick smoke billowed from broken windows and jagged holes in the roof..."]
Har legat här och otåligt väntat på ett tillfälle att ge sig av, idag kom det. Hon är på väg, elis!

[BAMP 3 - "The house glowed in the darkness. Thick smoke billowed from broken windows and jagged holes in the roof..."]
Har legat här och otåligt väntat på ett tillfälle att ge sig av, idag kom det. Hon är på väg, elis!

Oj vilken lyx det var för mig idag. Två paket från dig, BAMP, och en hel drös med böcker. Stort tack!

Betty-boken var Fire and Rain av Diane Chamberlain
https://www.bookcrossing.com/---/15441485

Haugtussa 1 kom resande till mig idag. Det var Flätan av Laetitia Colombani
https://www.bookcrossing.com/---/15206416/ som gömde sig i paketet. Det verkar ha varit ett bra val.

den sista sträckan med hiss, ska snart undersökas.

Skickar nu PM till LESEHEST.

Och idag kom LESEHEST 1 neddimpande i lådan. Det var Kärlek i en blå tid av Hanif Kureishi. Ytterligare ett bra val. Tack!
https://www.bookcrossing.com/---/1948963/

Skickas vidare till Babelfisk idag.

Skickas vidare till Babelfisk idag.

Ankom igår men glömde registrera! Verkar finnas mycket intressant att välja på.

wingBAMPwing 1 mo ago
LESEHEST
fick du mitt PM den 29 november?

Hon vill ut och resa - trots det usla vädret!

Jag har valt
- hingrald #1
- elis-fromSweden #20
- Haugtussa V
- sota48 #1

Betty har fått fyra nya kattungar av mig och de reser vidare till Ellamiss i morgon.
God Jul allihopa!

Så hyggelig at du har valgt bok fra meg! Og det er et veldig godt valg - synes jeg.
Jeg rekker nok ikke å sende pakken før i romjulen.
God jul!

Bra val säger jag. hingrald #1 vill resa omkring nyår.

Haugtussa V blir sendt i romjulen.

Hon vill ut och resa - trots det usla vädret!

Jag har valt
- hingrald #1
- elis-fromSweden #20
- Haugtussa V
- sota48 #1

Betty har fått fyra nya kattungar av mig och de reser vidare till Ellamiss i morgon.
God Jul allihopa!

Kul! Jag får iväg nummer 20 i veckan.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.