Betty (som är namnet på en kattdam jag träffade på katthemmet) är ett kuvert som innehåller den första sidan ur ca 10 olika böcker. (OBS kopierade eller avskrivna första sidor) Man väljer ut de böcker man vill ha (de är märkta med BCnamn och numrerade, typ Deepswamp 1). Sedan meddelar du i tråden vilka du valt. Du lägger i nya kopierade förstasidor som ersättning för de böcker du valt i kuvertet, och skickar kuvertet vidare till nästa deltagare.
Den leken har haft flera föregångare: Grisen i säcken Katta i säcken Betty I - XII
Deltagare: (jag ändrar gärna ordningen, lägger till fler - bara hör av er!)
Då är några kattungar lagda på lådan (ja, eller inlämnade över disk eftersom de inte gick ned i lådan). Hoppas resan går bra!
Annchen 1 och 3 har kommit fram idag. Det var Biggles - eskaderchef av W. E. Johns https://www.bookcrossing.com/---/16006858 Och Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland https://www.bookcrossing.com/---/16008660 Dessutom en bonusbok! Tack så mycket, de här passar jättebra en trött vardag när jag vill koppla av med en bok!
Ja, vad kul! Jag siktar på att få iväg ungen under helgen. Jag tittade i min adressbok och hittade en adress till dig, men minns inte när jag skrev upp den, så jag vet inte hur gammal den är. Hur länge har du bott på den adress du bor nu?
Ja, vad kul! Jag siktar på att få iväg ungen under helgen. Jag tittade i min adressbok och hittade en adress till dig, men minns inte när jag skrev upp den, så jag vet inte hur gammal den är. Hur länge har du bott på den adress du bor nu?
Det ska bli roligt 🙂 Det är nog rätt adress du har. Jag flyttade hit i januari 2011.
Det var rätt adress. Jag fick ditt pm också. Igår tog vi en liten promenad, kattungen och jag och den slank så fint ner i lådan, så nu liftar den genom landet via postbilar och postterminaler. Håll öronen öppna efter jamanden i brevlådan!
Den är redan här! Ibland går det fort med posten. Jag fick Fåglar utan vingar av Louis de Bernières https://www.bookcrossing.com/---/13997548 Det var inte alls vad jag hade väntat mig (eller, jag vet inte om jag väntade mig något speciellt, historien verkade bara intressant) men det här var inte så dumt. Tur att det är en pocket för de 600 sidorna kommer nog att få resa med mig lite hit och dit innan jag är klar 🙂
Det här är ju som julafton varje dag! 🎁 Idag kom inte bara paketet från Nordpirat utan också ett från stab92. Det innehöll Betty-boken Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen https://www.bookcrossing.com/---/16010313 och en bonusbok. Så kul!
Har lest gjennom alle, og kjenner at det ikke blir helt lett å velge bare få av dem. Tuuusen takk, beson, for kort og annet koselig ekstra! Betty reiser videre når jeg får summet meg litt her :)
Kjekt at du valgte en av mine! Sender gjerne en kattunge til fødebyen min! Har en adresse på deg fra flere år tilbake, så hvis du har flyttet, vær snill å sende en PM med rett adresse.
Så kul! Jag har en adress till dig, men minns inte när jag skrev ner den. Men jag gick med i bookcrossing i april 2010, så om du har bott där sedan dess eller längre så är ju adressen rätt.
Nå er Betty XIII hos meg. Kom i posten i dag og her var det mange kattunger å velge mellom :) Jeg kommer til å bruke helgen til å bestemme meg. Det er et par stykker jeg har veldig lyst på, men samtidig virker de litt kjente selv om jeg ikke kan sette navn på dem. Så da ender det vel med, da, at jeg velger bøker jeg har lest før 📚🥴
Takk for alt stæsj som fulgte med, LESEHEST. Kortet med Audrey Hepburn er så fint at det vil jeg gjemme og bruke som bokmerke 😀
Jeg fant akkurat ut at den boken jeg hadde lagt til side for å sende med Betty --- allerede er en av de kattungene som kom til meg!! Èn på engelsk og èn på norsk!! Min utgave går tilbake til bokhaugen. Jeg finner nok en erstatter :-))
Og til alt overmål var det den kattungen jeg tenkte at jeg hadde lyst til å lese ved første gjennomgang av kattunger. At det går an!!
Var en bok av en hittil ukjent (for meg) islandsk forfatter Den siste kvinnen av Audur Ava Olafsdottir (beklager feil i skriving av de islanske bokstavene) https://www.bookcrossing.com/---/15754098
Ursäkta dröjsmålet! Det tog en stund för mig att komma till ett ställe som kunde förse mig med tulldeklarationsmärket brevet behöver för att ta sig över EU-gränsen. Vi har ju nästan inga postkontor längre och vad serviceställena har hemma varierar ganska ordentligt. NU är boken iaf på väg!
I går var postkassen min full av bøker og andre godsaker!
beson 2 var «On the Road» av Jack Kerouac. Der gikk jeg i baret, for den har jeg lest. Betty hadde med seg en kamerat, og det var «Nattsidan» av Joyce Carol Oates. Det er en Novelllix, og den har jeg ikke lest. Og så var det fine klistremerker og bokpose. Tusen takk!
LESEHEST 2 var «K for kadaver» av Sue Grafton. Gleder meg til å lese henne igjen, for det er lenge siden sist, og det har bestandig vært munter lesning. LESEHEST 3 var «En trettimeters reise» av Richard C. Morais. Både forfatter og bok er ukjent for meg. Alltid spennende å prøve noe nytt. Og så hadde Betty følge av et bokmerke, og det er det cooleste kattebokmerke jeg noen gang har sett! Spørs om ikke det går inn i samlingen av artige bokmerker jeg har på veggen. Takk, takk!
Vill bara lite snabbt tala om att Betty och jag just kom in genom dörren. Nu ska jag ta av mig ytterkläderna och sen ska jag ta mig en titt på vad hon har med sig. Spännande! Tack Haugtussa!
I morse stack hon och är nu på väg mot Västergötland. Att det dröjde ett tag innan hon gav sig iväg kan man inte ge Betty skulden för, nej det beror på mig.
Det beror inte heller bara på att jag nu suttit här en vecka och beundrat mina vackra varma fötter, tusen tack Haugtussa för världens finaste sockor, bok och bokmärken. Jag njuter!
Nej, grejen är den att samma dag som Betty anlände så varskoddes vi i Östergötland om nya restriktioner med anledning av Corona, och de kom dagen efter. Jag kom då av mig lite grann. Inte för att jag inte vill ta emot böcker, men däremot vill jag inte att flera böcker kommer samtidigt. Postfacket är för litet. Brevbäraren lägger då en avi i lådan och jag måste åka till affären som har postutlämning för att hämta den post som inte ryms i facket. Det är det jag inte vill/kan eller ska, nu!!!! Så, efter att jag funderat några vändor kom jag på det! JAG BESTÄMMER när och vem som får skicka, och slipper på så sätt trängsel i lådan. Jag skriver upp namnen i bokstavsordning och den som är överst på listan (beson) skickar först. När Betty anlänt skriver jag det här i tråden och skickar också ett PM till nästa namn. Förstår ni hur jag menar?
Det blev en lång lista, men så hade Betty många ungar med sig. Ett par som jag tyckte mig känna igen tog jag bort och sen gjorde jag lotter av resten, och fram kom listan ovan.
Önskar Betty en fortsatt säker och trevlig resa och hoppas också att mina Corona-restriktioner funkar!
I morse stack hon och är nu på väg mot Västergötland. Att det dröjde ett tag innan hon gav sig iväg kan man inte ge Betty skulden för, nej det beror på mig.
Det beror inte heller bara på att jag nu suttit här en vecka och beundrat mina vackra varma fötter, tusen tack Haugtussa för världens finaste sockor, bok och bokmärken. Jag njuter!
Nej, grejen är den att samma dag som Betty anlände så varskoddes vi i Östergötland om nya restriktioner med anledning av Corona, och de kom dagen efter. Jag kom då av mig lite grann. Inte för att jag inte vill ta emot böcker, men däremot vill jag inte att flera böcker kommer samtidigt. Postfacket är för litet. Brevbäraren lägger då en avi i lådan och jag måste åka till affären som har postutlämning för att hämta den post som inte ryms i facket. Det är det jag inte vill/kan eller ska, nu!!!! Så, efter att jag funderat några vändor kom jag på det! JAG BESTÄMMER när och vem som får skicka, och slipper på så sätt trängsel i lådan. Jag skriver upp namnen i bokstavsordning och den som är överst på listan (beson) skickar först. När Betty anlänt skriver jag det här i tråden och skickar också ett PM till nästa namn. Förstår ni hur jag menar?
Det blev en lång lista, men så hade Betty många ungar med sig. Ett par som jag tyckte mig känna igen tog jag bort och sen gjorde jag lotter av resten, och fram kom listan ovan.
Önskar Betty en fortsatt säker och trevlig resa och hoppas också att mina Corona-restriktioner funkar!
Jag behöver nog en vecka för att lösa kopieringen av sidorna jag ska skicka med då jag inte är på jobbet riktigt lika frekvent nu för tiden. Men sen kan du börja fråga Deepswamp. :-) <3
BAMP 3 - "The house glowed in the darkness. Thick smoke billowed from broken windows and jagged holes in the roof..."
beson 5 - "x mor x greps av polisen 1942 för att hon hade skadat en man på en biograf."
Sota 48 #2 - "Den 11. november 1997 avgjorde x at tiden - omsider! - var inne till å ta livet av seg."
HAUGTUSSA II - "Nyokabi called him. She was a small, black woman, with a bold but grave face. One could tell by her small eyes full of life and warmth that she had once been beautiful."
Jag höll länge några andra i min hand. Bland annat en från hingrald som jag velat läsa länge men som jag har på engelska. Så den får ligga kvar, även om det skulle vara enklare att läsa på svenska.
Nu ska jag bara hitta min fjärde bok att skicka med. Jag har kopierat sidorna till tre, men kunde inte bara välja tre i högen med kattungar. Så nu ska jag bara välja vilken den fjärde boken ska bli.
BAMP 3 - "The house glowed in the darkness. Thick smoke billowed from broken windows and jagged holes in the roof..."
beson 5 - "x mor x greps av polisen 1942 för att hon hade skadat en man på en biograf."
Sota 48 #2 - "Den 11. november 1997 avgjorde x at tiden - omsider! - var inne till å ta livet av seg."
HAUGTUSSA II - "Nyokabi called him. She was a small, black woman, with a bold but grave face. One could tell by her small eyes full of life and warmth that she had once been beautiful."
Nu har jag skickat min adress till er fyra, även om några av er har den redan. Men känn ingen stress. Jag har att läsa tills dessa anländer - även om det tar flera år. Och strunta i vilket nummer jag påstod att Betty hade, jag har visst gått och blivit dyslektisk så här på kvällskvisten.
elis-fromSweden: Boken fra meg reiser til Sverige i morgen :-)
Tack för boken https://www.bookcrossing.com/---/15967565 som var Paulo Coelhos Veronika vil dö (på svenska heter den, Veronika bestämmer sig för att dö). En bok jag faktiskt inte läst men tänkt göra.
[BAMP 3 - "The house glowed in the darkness. Thick smoke billowed from broken windows and jagged holes in the roof..."] Har legat här och otåligt väntat på ett tillfälle att ge sig av, idag kom det. Hon är på väg, elis!
[BAMP 3 - "The house glowed in the darkness. Thick smoke billowed from broken windows and jagged holes in the roof..."] Har legat här och otåligt väntat på ett tillfälle att ge sig av, idag kom det. Hon är på väg, elis!
Oj vilken lyx det var för mig idag. Två paket från dig, BAMP, och en hel drös med böcker. Stort tack!
Haugtussa 1 kom resande till mig idag. Det var Flätan av Laetitia Colombani https://www.bookcrossing.com/---/15206416/ som gömde sig i paketet. Det verkar ha varit ett bra val.
Och idag kom LESEHEST 1 neddimpande i lådan. Det var Kärlek i en blå tid av Hanif Kureishi. Ytterligare ett bra val. Tack! https://www.bookcrossing.com/---/1948963/
"Books are the carriers of civilization. Without books, history is silent, literature dumb, science crippled, thought and speculation at a standstill."