Veckodagsutmaningen 2020 - allmän info och frågetråd! OBS! NÅGRA NYA TANKAR!

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Veckodagsutmaningen 2020

Den här är tråden för allmän information och frågor om utmaningen.

Min utmaning för 2020 är boksläpp med veckodagstema. Jag började med att utgå från veckodagarnas namn och kopplingen till den nordiska mytologin, men har sedan associerat vidare till himlakroppar, grekisk och romersk mytologi och tagit lite inspiration från alkemiska tabeller. Jag tycker det är spännande hur väl veckodagsnamnen och deras koppling till nordisk mytologi faktiskt stämmer överens med de latinska veckodagsnamnen och kopplingen till romersk mytologi.

Reglerna för boksläppsutmaningen är egentligen ganska enkla, men jag ska ändå skriva en liten förklaring och ge några exempel på associationer och kopplingar för att ge lite inspiration.

UPPLÄGG
Jag kommer att lägga upp sju forumtrådar; en för varje veckodag och trådarna kommer att löpa hela 2020. Om du gör ett veckodagstemat boksläpp, posta i tråden för just den veckodagen.

TEMAN, KOPPLINGAR, ASSOCIATIONER
I varje veckodagstråd kommer det att finnas en redogörelse för kopplingar till just den veckodagen.
Exempel:
Söndag är döpt efter solen och förknippas med himlakroppen solen, metallen guld, färgen guld/gul och olika gudar och gudinnor sammankopplade med och/eller dedikerade till solen.
Onsdag är döpt efter den nordiska guden Oden. Onsdag är även kopplat till metallen kvicksilver och planeten Merkurius. Eftersom Merkurius är döpt efter den romerska guden Merkurius är även den guden sammankopplad med veckodagen onsdag.

Jag vill också uppmuntra er att associera till gudarnas olika attribut och egenskaper. Jag är ganska intresserad av mytologi och ska försöka lista så många attribut jag kan, men jag kommer inte att hitta eller komma ihåg allt. Jag tror det blir bäst att jag går in på detaljer i respektive tråd, så blir det lättare att hitta kopplingarna till just den dagen.

Det finns fler kopplingar och associationer!
Det finns tabeller där respektive veckodag sammankopplas med en ört, en ädelsten, ett kroppsorgan, känslor, personlighetsdrag och allt möjligt. Jag har inte skrivit upp dem i tabellerna, men det beror inte på att de inte får vara med. Jag hade tänkt ha dem med, men jag upptäckte att tabellerna inte alltid är samstämmiga utan skiljer sig åt och där satt jag och visste inte riktigt hur jag skulle göra.
Det är fullt tillåtet att konsultera korrespondenstabeller och använda andra kopplingar, som till exempel ädelstenar eller örter, än de jag listat om man vill det!

NÅGRA EXEMPEL PÅ BOKSLÄPP
* Det allra enklaste och mest uppenbara är förstås att släppa ut en bok med en veckodag i titeln på just den veckodagen, till exempel: Tisdagarna med Morrie (Tuesdays with Morrie) av Mitch Albom släppt på en tisdag.

* Solstenen av Maj Bylock släppt på en söndag.

* Odinsbarn av Siri Pettersen eller Mercurium av Ann Rosman släppt på en onsdag.

Det kommer några exempel i varje veckodagstråd också!

Jag vet inte om jag kommer att få alla trådarna klara innan nyår. Därför kommer jag att lägga upp onsdagstråden som första tråd eftersom 2020 börjar en onsdag, och sedan lägga upp trådarna i tur och ordning.
Och snälla, om något känns förvirrat eller oklart: fråga för allt i världen, helst i den här tråden! Nu när jag äntligen hade en stund över att ta tag i och skriva och lägga upp den här utmaningen är jag förstås förkyld, så jag är rädd att den här redogörelsen inte är på topp.

Imponerad av dig! ❤️

så kul! *börjar tänka*

Du är så d..... skärpt!

Kul, Nordpirat! En fråga: Gäller alla boksläpp, skickade eller i det fria?

Ja, bara man hittar något på temat så funkar alla sorters boksläpp - vilda, postade, kontrollerade, överlämnade...

Puh! Jag hann skriva och publicera alla veckodagstrådar innan den aktuella dagen. (Nyss postade jag tisdagstråden.)

Ett par tankar jag fått:
Hittills har jag bara skrivit om böckerna - hur man kan förknippa titel, handling eller omslag med temat varje dag. Men det är fullt tillåtet att även göra associationen till författaren. Släppa ut en bok av författaren Anne Swärd - tisdag passar bra. En bok av Tor Arve Røssland - torsdag är perfekt.
Det går också att koppla själv utsläppsplatsen till temat. Vill någon släppa ut en bok i Sola? Varför inte på en söndag! Eller kanske lämna en bok på Café Luna - passa på på en måndag! Eller häng en bok på spjutet på en staty på en tisdag.
Är man riktigt klurig kanske man kan hitta veckodagstema både på boken och på utsläppsplatsen. Som jag har sagt förut: Släpp både fantasin och böckerna lös!

Nu när jag blivit frisk igen och dessutom tagit mig igenom helgens ganska krävande evenemang så ska vi se om jag inte kan komma loss själv och göra några skojiga temade boksläpp också!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.