Nu är det snart dags 2019!

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Känn ingen stress!! *Men* nu är det dags att börja fundera på vad som ska skickas och att göra i ordning breven/ paketen.

För Sverige gäller följande beträffande tider - om man vill att det skickade ska vara framme till jul.

Inrikes:
Brev med julfrimärke skickas senast 16 december
Brev med "vanligt" frimärke senast 19 december
Paket senast 19 december.

Utrikes (EU + Norge):
Brev senast 12 december
Paket senast 12 december.

Vad som gäller i EU och Norge vet jag inte. Ni kan kolla själva! :-D

Här kommer listan igen ifall ni glömt:

1. babelfisk
2. elis-fromSweden
3. Deepswamp
4. sota48
5. Haugtussa
6. LeishaCamden
7. MLA
8. lunacia
9. Panzeranzi
10. hingrald
11. meepa2000
12, BAMP
13. LESEHEST
14. zimort
15. JosefinJ
16. pippis
17. babelfisk

Här kan ni skriva in när ni skickar och när ni får paket. Spännande!

I Norge kan man enten sende pakker med vanlig Posten eller tjenesten "Helt hjem".

Helt hjem sier ingenting om tidsfrister, men erfaringsmessig er det veldig variabelt. Inntil nylig kostet Helt hjem 65 kr, men nå ser jeg det har gått opp til 75 kr:
https://megtildeg.no/

Posten har egne sider med informasjon om julepost:
https://www.posten.no/jul
I Norge er det ingen faste frister, men beregn litt ekstra tid og send juleposten i tide. Fristen er 13. desember til utlandet.

Eftersom önskemål inkommit från elis-fromSweden om att vara med så blir det en mindre korrigering av listan. elis kommer efter mig. I övrigt inga ändringar. Men sedan tas inga ändringar emot. :-D

... men trenger ikke sendes i posten for vi skal begge to på treff i Oslo på torsdag :-)

Jeg har sendt pakke til Haugtussa i dag 🤶🏻

Pakken er kommet fram 😊

Jag skickade iväg paket till Pippis i måndags, så det är påväg! :-)

Jeg skulle ha sendt i dag, men får ikke kommet meg avgårde pga migreneanfall (som jeg har hatt siden i går morges).

Paketen borde vara med babelfisk ganska snabbt!

Paketen kom fram idag. Jag har öppnat påsen men sparar paketen till julafton! Tack pippis!

winghingraldwing 1 mo ago
Skickat
Julklapp och en kattunge kröp ner i lådan igår. Hoppas de kommer fram till rätt personer.

Paketen kom fram idag. Jag har öppnat påsen men sparar paketen till julafton! Tack pippis!

Jag fick:
Rött grytunderlägg
Trollkarlens hatt av Tove Jansson (min favoritförfattare!)
Olika vinterteer (datorn gillar inte stavningen)
Fazers blå choklad - den bästa som finns!
Tusen tack!

Paketet till LESEHEST postades idag, borde alltså hinna fram till jul.

Kom meg endelig til postkontoret i dag. Det ble en ny opplevelse. Jeg sendte avgårde et par bøker til Sverige for en måned eller to siden. Da gikk det helt greit. I dag skulle de plutselig ha et gebyr på 38,- tillegg til porto. En tynn liten bok skulle da koste 108,- å sende til Sverige. Jeg sa det var jo helt horribelt og røsket til meg pakkene og gikk. Det var visst gratis og ikke noe gebyr hvis jeg gikk inn på nettet og kjøpte porto der. Da trengte jeg ikke å betale tollgebyr. Forstår ikke helt hvorfor. Så da får jeg gjøre det da. Så hvis jeg ikke hadde hatt printer måtte jeg ha betalt 76,- ekstra for å sende fra posten.

wingDeepswampwing 1 mo ago
Skickat
Hoppas det hinner fram i tid!

Paketen är här, tack så mycket! Bara sju nätter till julen...

Vilken bokpaket! Fyra böcker, ett jättefint bokskydd och en (svälvgjort?) bok/sminkväska! Tack JosefinJ!

är på väg!

är på väg!

Det kom fram i god tid till julafton. Jag öppnade paketen på julafton och fick en liten gullig anteckningsbok och god choklad. Tack!

Julklapp från Panzeranzi har kommit fram till mig. Jag sparar den till julafton. Tack.

Julklapp från Panzeranzi har kommit fram till mig. Jag sparar den till julafton. Tack.

Jag fick förutom en fin bok användbara magnetiska bokmärken som blev populära av flera , pin och inte nog med det även choklad. Tack snälla.

I likhet med Kong Harald, har jeg vært sjukemeldt på grunn av virusinfeksjon.
Gaven er nå på vei til Panzeranzi, så da kommer den vel fram til slutt.

Jag fick paketet för länge sedan, tack snälla! Jag är ledsen att jag är så sen med att journalföra det. Jag blev jätteglad för det fina bokmärket och örhängena. Som jag förstår det så gör du dem själv?

Jag fick också The Tell-Tale Heart av Edgar Allan Poe, ser fram emot att läsa den.

Jag fick paketet för länge sedan, tack snälla! Jag är ledsen att jag är så sen med att journalföra det. Jag blev jätteglad för det fina bokmärket och örhängena. Som jag förstår det så gör du dem själv?

Jag fick också The Tell-Tale Heart av Edgar Allan Poe, ser fram emot att läsa den.

Ja, jeg har laget dem selv. Så bra du ble glad! :-)

Håper den kommer fram før jul.

Den kom i går :-)

wingBAMPwing 3 wks ago
Tack meepa2000!
Paketet kom idag, nu ska jag bara hålla fingrarna i styr tills imorgon.

Pakke fra Deepswamp til meg kom i dag. Nå ligger den under juletreet.

Pakke fra Deepswamp til meg kom i dag. Nå ligger den under juletreet.

Og nå ser jeg at jeg ikke har takket her i tråden!
Jeg fikk så fin pakke fra Deepswamp. Dagbok for bøker som jeg skal fylle med mange gode bokminner, "So many Books. So little Time" av Sara Nelson, som nå ligger øverst i TBR-fjellet og sist men ikke minst en flott toalettmappe / bokmappe som Deepswamp har sydd selv. Jeg er kjempefornøyd :-)

Jag är bortrest över jul så jag får en extra klapp när jag väl är hemma igen :-)

Tuuusen takk, BAMP :D
Så mye fint/godt + bøker!!

Min julklapp till Deepswamp blev elektroniskt levererad för att hinna fram i tid.

Min julklapp lyser med sin frånvaro. Jag hoppas verkligen att den inte blivit borttappat på vägen, utan att den kommer fram snart. :-)

Jeg fikk gaven fra MLA på treffet i går. :-)
Kinesiske noveller, det er interessant!

Noe som er litt morsomt er at boka tidligere har vært bibliotekbok på biblioteket jeg jobbet på tidligere, og jeg kjenner hun som registrerte den i utgangspunktet. ;-)

LESEHEST 4 days ago
Zimort
Håper pakken din nådde frem til jul?
Den ble sendt på siste-frist-dagen..

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.