Betty XII är hemma!

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Betty (som är namnet på en kattdam jag träffade på katthemmet) är ett kuvert som innehåller den första sidan ur ca 10 olika böcker. (OBS kopierade eller avskrivna första sidor)
Man väljer ut de böcker man vill ha (de är märkta med BCnamn och numrerade, typ Deepswamp 1).
Sedan meddelar du i tråden vilka du valt.
Du lägger i nya kopierade förstasidor som ersättning för de böcker du valt i kuvertet,
och skickar kuvertet vidare till nästa deltagare.

Den leken har haft flera föregångare:
Grisen i säcken
Katta i säcken
Betty I - XI

Deltagare: (jag ändrar gärna ordningen, lägger till fler - bara hör av er!)
Beson
Ellamiss
LESEHEST
Haugtussa
Zimort
Sota48
Gunvor
BAMP
Hingrald
Babelfisk
Panzeranzi
Nordpirat
Yogie
JosefinJ
Stab92
Elis-fromsweden
Askeladda Betty är här
Annchen
?

Deepswamp

Absolut, jag är gärna med!

Sätt upp mig på listan, tack.

Jag vill också gärna vara med. :-)

Of course!

Panzeranzi 1 yr ago
Ja!
Alltid! =)

wingBAMPwing 1 yr ago
RE: Betty XII
Äntligen! Var rädd att du inte skulle orka med fler rundor.

Jeg blir med!

wingDeepswampwing 1 yr ago
Så kul!
Mer än 9 liv på Betty 😻

Annchen 1 yr ago
Yes!
Jag kör gärna en vända till!

Dette er like kjekt hver gang :-)

gunvor 1 yr ago
Ja takk!
Jeg vil gjerne ha besøk av søte katter:-)

Jeg blir også gjerne med en gang til.

Jeg blir selvsagt med!

Jag är gärna med en omgång till. Är det möjligt att få vara väldigt långt upp på listan?

Jag är gärna med en omgång till. Är det möjligt att få vara väldigt långt upp på listan?

Absolut!

Jag är gärna med igen!

Jag är gärna med igen!

Kul!

Hon var väldigt otålig!
Om ni vill kan ni pm era adresser till mig så kan jag hjälpa er när det är dags att skicka till nästa 😉

Hon var väldigt otålig!
Om ni vill kan ni pm era adresser till mig så kan jag hjälpa er när det är dags att skicka till nästa 😉

Et veldig bra tilbud! Jeg PM'er deg min adresse.

Jag är gärna med på listan efter Stab92

...tillsammans med ett par bonusböcker och fina bokmärken. Tack Deepswamp!
Ska läsa och välja bland de många kattungarna ikväll.

Efter att ha bläddrat fram och tillbaka bland sidorna många gånger har jag lyckats begränsa mig till en bok så som min tanke var från början. Jag har valt

gunvor 1

Betty har rest vidare mot ellamiss ikväll. Jag tror hon hann slinka ner i lådan innan kvällstömningen.

Nu är Betty i Stockholm och hälsar på och jag har valt följande kattungar:

Nordpirat 2
Stab92 2
Yogie 2
Deepswamp 1

Nu har Betty hoppat ner i brevlådan för resa till LESEHEST.
Samtidigt kom Nordpirat 2 hem till mig. Snacka om kvick kattunge.
Det var Nthikeng Mohlele - "Joburg blues" https://www.bookcrossing.com/---/15180701/
Omslagsbilden, titeln och den tunna boken tilltalar mig.

Hoppsan! Jag glömde skriva här att jag hade postat kattungen. Och nu är det ju så dags. Kul att se att postgången fungerar effektivt ibland också.

Nu har Stab92 2 kommit. Det var "Kaffe med rån" av Catharina Ingelman-Sundberg https://www.bookcrossing.com/---/15499377 Jag höll tummarna att det skulle vara den boken. Har nämligen inte läst den.
Även Deepswamp 1 damp ner i lådan tillsammans med en bonusbok och flera fina bokmärken. Tusen tack! Det var "Vi möts på museet" av Anne Youngson. https://www.bookcrossing.com/---/14411367

... "Nej och åter nej" av Nina Lykke https://www.bookcrossing.com/---/15361895 Ser fram emot att läsa den. Tack!

Akkurat i tide til å feire Norges nasjonaldag.
Hurra, HURRA:D

men endte opp med
Nordpirat #4
og
Stab 92 #1

Nå skal Betty snart videre til Haugtussa

Kattungen från Betty XI från Sharlan var ett riktigt fynd! Desirada Maryse Conde
https://www.bookcrossing.com/---/13157880

Nordpirat#4 var På den forlorade ungdomens café av Patrick Modiano

Hun kom på en fin dag, jeg er ferdig med eksamen & har tid til å kose meg med kattunger i helgen.

Grattis!!!! Jag anar din känsla!

Gunvor 1 visade sig vara En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa https://www.bookcrossing.com/---/8606821
Är mycket nöjd med mitt val! Den ska bli väldigt intressant att läsa!

Gunvor 1 visade sig vara En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa https://www.bookcrossing.com/---/8606821

Jag älskade den boken!

Jag älskade den boken!

Kul att höra! Den har fått väldigt fina JEs också :)

Kattungene som vil bli igjen er: gunvor 4, Deepswamp 4, JosefinJ1, Jannike 1

Gleder meg til å se hva jeg har valgt. Den ene boka jeg kjente igjen, og som jeg likte veldig godt, velger jeg ikke!

Gleder meg til å se hva jeg har valgt. Den ene boka jeg kjente igjen, og som jeg likte veldig godt, velger jeg ikke!

Härligt! Den kommer!

Skickar under veckan! :)

Hun kom for et par dager siden. Dette blir ikke lett. Det er ganske mange ark å gå gjennom. Nå er ferien her hvert øyeblikk og da får jeg vel tid til å sette meg ned og studere sidene.

https://www.bookcrossing.com/---/14411081 , jeg er veldig fornøyd med valget mitt. Og bonus boka lover også bra https://www.bookcrossing.com/---/14411016 , tusen takk Deepswamp.

Jeg ha omsider satt meg med og blad meg gjennom alle arkene. Og nå har jeg endelig tatt et valg. Jeg velger meg Lesehest 1 og Haugtussa 1.

Supert!
Da kommer det snart post til deg...:)

Det viste seg å være
Veien til Sugar Maple Inn av Louise Miller

Ny forfatter (for meg), som jeg gleder meg til å bli kjent med. Denne boken ser så fin ut:)
Takk for innholdsrik bokpakke, Stab 92

Jeg er redd jeg er litt på etterskudd her. Har hatt det lill travelt i de siste. Konvolutten med Betty har ligget i veska i mange dager, men har ikke kommet meg til postkontoret. Så nå er den også blitt med på ferie. Kanskje jeg finner et postkontor her i utlandet jeg kan sende den fra. Hvis ikke må den bli med hjem igjen først.
Bøker har kommet hjem til meg, men de rakk jeg heller ikke gjøre noe med rett før avreise. Så de må jeg lage JE og skrive om når jeg kommer hjem om noen dager.
Det jeg rakk å gjøre før jeg dro var å pakke med meg ganske mange bøker til å slippe fri. Så det var vel det jeg prioriterte på slutten.

Jeg er redd jeg er litt på etterskudd her. Har hatt det lill travelt i de siste. Konvolutten med Betty har ligget i veska i mange dager, men har ikke kommet meg til postkontoret. Så nå er den også blitt med på ferie. Kanskje jeg finner et postkontor her i utlandet jeg kan sende den fra. Hvis ikke må den bli med hjem igjen først.
Bøker har kommet hjem til meg, men de rakk jeg heller ikke gjøre noe med rett før avreise. Så de må jeg lage JE og skrive om når jeg kommer hjem om noen dager.
Det jeg rakk å gjøre før jeg dro var å pakke med meg ganske mange bøker til å slippe fri. Så det var vel det jeg prioriterte på slutten.

Mitt råd är: Posta när du kommer hem eftersom nästa kattmamma bor i samma land. Jag tänker på ev. regler som vi möts av när brev ska skickas mellan länder. Det är bra att du skriver för vi är många som undrar var Betty uppehåller sig och när hon ska anlända.
Önskar dig nu en skön vistelse, du verkar behöva lite lugn och ro. Simma lugnt!

Mitt råd är: Posta när du kommer hem eftersom nästa kattmamma bor i samma land. Jag tänker på ev. regler som vi möts av när brev ska skickas mellan länder. Det är bra att du skriver för vi är många som undrar var Betty uppehåller sig och när hon ska anlända.
Önskar dig nu en skön vistelse, du verkar behöva lite lugn och ro. Simma lugnt!

Håller med! Ta det lugnt och bada inte Betty med ungar 😉

Det er kanskje best sende den hjemme fra. Jeg lurte litt på om dette med å Simma lugnt! kunne være et slags svenskt utrykk eller metafor eller bare helt bokstavelig. Jeg er redd jeg ikke tok med badetøy. Jeg har ved tidligere ferier sett at lokalbefolkningen ikke alltid bruker badetøy, men allikevel tror jeg at jeg holder meg på land. Ja, det er godt med litt fri.

Det er kanskje best sende den hjemme fra. Jeg lurte litt på om dette med å Simma lugnt! kunne være et slags svenskt utrykk eller metafor eller bare helt bokstavelig. Jeg er redd jeg ikke tok med badetøy. Jeg har ved tidligere ferier sett at lokalbefolkningen ikke alltid bruker badetøy, men allikevel tror jeg at jeg holder meg på land. Ja, det er godt med litt fri.

"Simma lugnt" kan tas både bokstavligt och bildligt - mest det senare. Om man inte har nån baddräkt kan man alltid plaska lite i strandkanten. Ha en bra semester!

I dag kom Betty til meg. Og så mange fine kattunger hun hadde med seg!! Ved første gjennomlesning er det 12 jeg kan tenke meg..... Jeg får bruke en dag eller to for å få ned antallet. Det får jo være grenser :-))

Bare forsyn deg!!

Hei Deepswamp!

Så kjekt å se alle deres kjente og kjære BC navn! Tenk at dere holder på som før! De høye porto takstene har ikke tatt knekken på denne morsomme leken!

Jeg vil gjerne få lov til å slenge meg med på BettyXII. Skal bli spennende å bli kjent med et nytt kull kattunger!

Hei Deepswamp!

Så kjekt å se alle deres kjente og kjære BC navn! Tenk at dere holder på som før! De høye porto takstene har ikke tatt knekken på denne morsomme leken!

Jeg vil gjerne få lov til å slenge meg med på BettyXII. Skal bli spennende å bli kjent med et nytt kull kattunger!

Hei, Askeladda! Så hyggelig at du er tilbake.

Hei Deepswamp!

Jeg vil gjerne få lov til å slenge meg med på BettyXII. Skal bli spennende å bli kjent med et nytt kull kattunger

Ja vad roligt! Satte dig sist, men du kanske vill hoppa in efter Sota48?

Nå har jeg bestemt meg. Jeg velger følgende:

beson 1
Yogie 1
LESEHEST 2
Haugtussa 4

Jeg er i alle fall sikker på at jeg ikke har lest noen av disse før (tror jeg :-))

Betty reiser videre til Gunvor i morgen.

Send meg PM hvis du trenger adressen min.

wingbesonwing 1 yr ago
Vad roligt!
Boken kommer inom kort!

Har lagt boken på lådan, så den bör komma om ett par dagar :)

Da kommer boka til deg snart, sota48 :)

Bok kommer, om litt ;-)

Jeg innsåg et jeg ennå ikke har fått somlet meg til å skrive hva jeg har mottatt.
Fra Haugtussa kom boken Befor I Forget av André Brink. En bok og forfatter jeg ikke har lest tidligere. https://www.bookcrossing.com/---/14455253/

Fra Lesehest kom boken Balzac og den lille kinesiske syersken av Dai Sijie. Det ser ut til å være en bok etter min smak. Jeg har aldri hørt om hverken boka eller forfatteren tidligere.

Hva jeg har fått:

Yogie 1 kom i dag.
Det er "The Woman who walked into Doors" av Roddy Doyle.
Hurra!! Er veldig begeistret for Roddy Doyle, og denne har jeg ikke lest.

Vilken fullträff! Kul du gillade den :)

Hva jeg har fått:

Yogie 1 kom i dag.

beson 1 kom i dag.
Det er "Den krympande hustrun" av Andrew Kaufman.
Den er ny for meg. Kjenner ikke forfatteren heller. Så dette var et bra valg!
Skal kose meg med blindpassasjerene også. Fine bokmerker. Og nå skal jeg koke tevann ...

Hva jeg har fått:

Yogie 1 kom i dag.

beson 1 kom i dag.
Skal kose meg med blindpassasjerene også. Fine bokmerker. Og nå skal jeg koke tevann ...

Haugtussa #4 kom i dag.
Ari Behn "Trist som faen". Blir spennende å se hva jeg synes om den .....

Hva jeg har fått:

Yogie 1 kom i dag.

beson 1 kom i dag.

Haugtussa #4 kom i dag.
Ari Behn "Trist som faen". Blir spennende å se hva jeg synes om den .....

LESEHEST 2 kom i dag
Og der bommet jeg, gitt! For den har jeg lest før. Boken er "Et glass melk, takk" av Herbjørg Wassmo. Det er en veldig god bok, så hvis noen vil ha den er det bare å si ifra. Jeg beholder den her hos meg ut oktober.

Betty og kattungene kom til Danmark for noen dager siden. En kattunge vil bli her

- sota48 #2

Har BAMPs adresse, så Betty reiser videre over helgen.

Boken sendes over helgen.

Ska jag vara orolig för att Betty gett sig ut på egna äventyr eller gömmer hon sig i din handväska, Gunvor?
Betty og kattungene kom til Danmark for noen dager siden. En kattunge vil bli her

- sota48 #2

Betty og kattungene gjemte seg under en bunke papirer på skrivebordet på jobben en stund, men er reist videre til Sverige:-)

Betty og kattungene gjemte seg under en bunke papirer på skrivebordet på jobben en stund, men er reist videre til Sverige:-)

Hon är lite lurig, vår Betty, och trivs hon på ett ställe så stannar hon där ett tag. Ikväll låg hon och en massa ungar och tryckte i min brevlåda. Återstår att se hur hon trivs här.

- sota48 #2

Kattungen er kommet! Det var Nålen av Ken Follet https://www.bookcrossing.com/---/15410622

Inte klarade jag av att välja bland kattungarna, så efter att ha tagit bort tre som jag tyckte mig känna igen gjorde jag en lottdragning av de som var kvar. De som stannar här är:
Deepswamp 3
ellamiss 1
gunvor 1

Inte klarade jag av att välja bland kattungarna, så efter att ha tagit bort tre som jag tyckte mig känna igen gjorde jag en lottdragning av de som var kvar. De som stannar här är:
Deepswamp 3
ellamiss 1
gunvor 1

Deepswamp 3 ger sig iväg strax!

Her skal jeg følge med ser jeg! Gunvor 1 blir sendt snart, hvis den ikke drukner under en bunke papirer på jobben, som Betty gjorde;-)

Ellamiss 1 kommer att dröja ett litet tag tyvärr. För tillfället är jag nämligen på annan plats än där kattungarna är. Jag hoppas att det inte gör något.

Ellamiss 1 kommer att dröja ett litet tag tyvärr. För tillfället är jag nämligen på annan plats än där kattungarna är. Jag hoppas att det inte gör något.

Ingen fara, den kommer när den kommer.

winghingraldwing 1 yr ago
Betty XII
Betty kom med sina ungar till mig idag. Hon är så välkommen.

Betty XII reser vidare till babelfisk i morgon. Hos mig hingrald stannar
sota48 #1
och
yogie#3
kvar

Betty XII reser vidare till babelfisk i morgon. Hos mig hingrald stannar
sota48 #1
och
yogie#3
kvar

Da reiser ditt valg til Sverige på torsdag! Har du flyttet i de siste så jeg trenger ny adresse til deg?

Betty har anlänt medförande en stor mängd kattungar. Det blir svårt att välja men jag ska försöka bli klar till på måndag.

Jag är mitt i flyttstöket, så jag hoppar gärna ned lite på listan. Ny adress från och med idag också :)

Jag är mitt i flyttstöket, så jag hoppar gärna ned lite på listan. Ny adress från och med idag också :)

Ok!

Nu har jag gjort mina val. Det blev
- BAMP 2
och
- ellamiss 2

Panzeranzi ska få kattungarna efter mig. Tacksam för PM om din adress (för säkerhets skull)!

Nu har jag gjort mina val. Det blev - BAMP 2

Hon är på väg!

sota 48 #1 har anlänt. Det är https://www.bookcrossing.com/---/15449666/
Tack så mycket!

wingbabelfiskwing 1 yr ago
BAMP 2
har anlänt: Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. En bok jag ännu inte läst. Ser fram emot att få göra det!

till Panzeranzi. Lagd på lådan idag men eftersom Postnord minskat sina tömningstillfällen så ligger den kvar där till måndag eftermiddag!

Så kul att få hem Betty igen, hon är alltid välkommen. Jag ska försöka lämna henne vidare den här veckan.

Jag har valt:
Jannike 2
Sota48 4
zimort 1

Hei, Panzeranzi!
Din kattunge reiser til deg, antageligvis i morgen :-))

Yogie #3 har anlänt och det är https://www.bookcrossing.com/---/15709984/
Tack så mycket!

Skepp ohoj! Nu tassar Betty vidare med nya kissar i last. 😸😸😸😸

Betty kom till mig i fredags. Så att alla vet att hon är framme lyckligt och väl och inte oroar sig. Jag har läst igenom sidorna flera gånger under helgen, men den här omgången var det verkligen inte lätt att bestämma sig! Jag återkommer så fort jag kan, men har svår, svååår beslutsvånda just nu.

Zimort 1 är en bok jag redan läst, den står till och med kvar i bokhyllan:

How to be a Woman av Cailtin Moran https://www.bookcrossing.com/---/15620463

Sota48 nr 4 var däremot ny för mig:
Kalde hjerter av Gunnar Staalesen https://www.bookcrossing.com/---/15600568

Bettys besök hos mig tog lite längre tid än det brukar. Vår scanner havererade bortom räddning så det var svårare än vanligt att göra iordning de nya kattungarna. Och de kattungar som kom till mig hade ett fasligt sjå att bestämma sig för vilka som skulle stanna.

Men det slutade med att följande kattungar valde att bli kvar:
zimort 2
Haugtussa #3
Panzer 1
Panzer 2
Panzer 4

5 Nordpiratungar är äntligen utskrivna och nerstoppade i Betty och jag har fått Yogis adress, så i helgen drar Betty vidare på nya äventyr!

Boka kommer, men jeg trenger adressen din.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.