De kan jo bare åpne opp og se på innholdet! Da vil de fort forstå at dette er fra en privatperson. Det har hendt meg ved et par anledninger at pakker fra utlandet er blitt åpnet og lukket igjen med beskjed om at de har vært åpnet for kontroll. Hvor vanskelig kan det være?
Jo, jag sa också det när jag pratade med dem i fredags. Fick sedan ett svar som inte sa så mycket mer än att de inte tänker göra mer:
”Jag fick in detta ärende på nytt att vi skulle se över om vi kan släppa
försändelsen som en gåva. Vi kommer inte kunna göra det då deklaranterna har sista mandat. Försändelsen kommer att behöva bli betald för, för att den ska skickas vidare till dig.”
Jag svarade då på det mailet och bad igen att de skulle öppna paketet på min begäran. Mitt mail studsade först pga full inkorg hos mottagaren, men sedan fick jag ändå ett svar:
”Vi kan ej och får inte öppna några packet som inkommer till tullverket. Fick denna förklaringen nedan därpå vi ej kan lägga om denna som en gåva.
Deklaranterna har beslutat att detta inte är en gåva. Kunden behöver betala och överklaga till Tullverket efter betalning.
Ett specifikt är att avsändaren och mottagaren måste stå Fysiskt på paket som skall deklareras som en Gåva, och i dettafall så är det inkorrekta uppgifter. ”
Kan inte säga att jag förstår allt eftersom meningarna ibland är rätt märkligt formulerade, men det är ju iaf tydligt att jag inte kommer längre den här vägen. Jag kommer att betala och överklaga.