Jag har ännu inte fått tröstpremien från dig, sota48, men väl ett brev från PostNord. Där står att jag ska betala 88 sek i importmoms och deklarationsavgift innan försändelsen kan levereras. Jag flög ju förstås i taket när jag läste det och såg framför mig hur allt vårt bokskickande mellan olika länder skulle upphöra. Jag ringde upp PostNord och fick efter en lång väntan prata med en trevlig man. Jag framförde mitt ärende och han sade då ganska omgående att ett misstag begåtts från deras sida. GÅVOR från PRIVATPERSONER ska inte beläggas med dessa avgifter. Så nu har jag lugnat ner mig, och väntar igen på att den utlovade försändelsen ska komma.
Precis samma sak hände mig. Kvinnan jag pratade med kunde inte förstå varför jag fått brevet, eftersom hon kunde se i systemet att det mycket riktigt var en gåva från en privatperson till en privatperson.
Nu ska mitt paket dock vara på väg hitåt så jag väntar ivrigt :)
sota48, stort tack, tröstpremien har anlänt! Ja, idag låg den i postfacket, och ytterligare ett brev. Det var från PostNord. En påminnelse om att mitt paket kommit till Sverige . . . jag, om någon, vet redan det, jag sitter ju med det i min hand. . . . . och att jag ska betala importmoms och deklarationsavgift innan försändelsen levereras. . . hahaha . . . inte ett finger rör jag . . . Jag sätter mig lungt tillrätta med en god bok och njuter av en kopp nyanlänt te och väntar på PostNords nästa drag. Än en gång, Tack sota48!
beson, nu är jag riktigt nyfiken på hur det gått för dig!