Två böcker som vill resa vidare och en fråga

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Hej allihopa! Jag har två böcker att ge bort:

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru: http://www.bookcrossing.com/---/15247842/

och
Färjan av Mats Strandberg:
http://www.bookcrossing.com/---/15247266/

Om du vill ha en av dem (eller båda!) skicka mig ett meddelande med din adress.

Nu vill jag ställa en fråga till alla: Jag har lektion i svenska varje vecka. Det är en ganska liten klass med bara mig och min jätteduktiga klasskamrat och läraren. Vi läste böckerna ovan tillsammans i lektionen. Kan ni rekommendera en bok vi kan läsa näst? Den måste vara en bok på svenska som originalspråk d v s ingen översättning. Tack på förhand för era tips!

Så kul att du studerar svenska!
Jag kan räkna upp tre av mina favoritförfattare som skriver på svenska.

Margareta Strömstedt
Främst hennes tre självbiografiska böcker: Julstädningen och döden, Församlingen under jorden och Natten innan de hängde Ruth Ellis.

Majgull Axelsson
Jag har läst flera av hennes böcker. Jag tror att den jag tyckte allra bäst om är Aprilhäxan.

Theodor Kallifatides
Född i Grekland, men han skriver på svenska så hans böcker är INTE översättningar. Han har skrivit jättemånga böcker. Jag älskade hans självbiografiska bok Det gångna är inte en dröm.

Tack för förslagen!
Det finns texter av Theodor Kallifatides i vår lärobok! Vad är din favoritbok av honom och varför?

Tack för förslagen!
Det finns texter av Theodor Kallifatides i vår lärobok! Vad är din favoritbok av honom och varför?

Av de böcker jag läst hittills är "Det gångna är inte en dröm" min favorit. Dels för att han skriver så oerhört vackert (men det gör han ju även i fiktiva romaner). Men mycket också för att boken är självbiografisk. Den handlar om hans uppväxt i Grekland och om hur han flyttade till Sverige. För mig gör det mycket för min läsupplevelse att händelserna i en berättelse är självupplevda. Och även när han beskriver svårare saker som mobbing eller pennalism eller den råa attityden i den grekiska armén så gör han det fortfarande med sitt vackra språk och det gör att både råheten i händelserna och det vackra språket blir intensivare - de förstärker varandra. Det här var också den första bok jag läste av Kallifatides och jag blev alldeles golvad. En oerhört mäktig läsupplevelse! Nästa bok jag vill läsa av honom är "Ett nytt land utanför mitt fönster".
Jag är inte förvånad över läroboksförfattaren har valt texter av Theodor Kallifatides!
(Hjälp, jag hoppas jag inte gjorde slut på dig med denna textvägg! :-) )

Det låter trevligt med era svenskalektioner.

Min absoluta favorit bland svenska författare är Torgny Lindgren. Han har skrivit många böcker - en av favoriterna är Bat Seba.
Carina Burman är också mycket bra. I synnerhet hennes historiska deckare.

Instämmer i övrigt i vad Nordpirat skrivit.

Carina Burmans historiska deckare ser spännande ut. Tack!

Hva med Selma Lagerløff?
Eller så bør jo Astrid Lindgren leses på originalspråket. Min favoritt er Brødrene Løvehjerte. Selv om det er en barnebok, så passer den bra for oss alle - syns jeg!

Hva med Selma Lagerløff?
Eller så bør jo Astrid Lindgren leses på originalspråket. Min favoritt er Brødrene Løvehjerte. Selv om det er en barnebok, så passer den bra for oss alle - syns jeg!

Ronja Røverdatter er min Astrid Lindgren-favoritt.

Hva med Selma Lagerløff?

Ronja Røverdatter er min Astrid Lindgren-favoritt.

Min dotter älskade Bröderne Lejonhjärta och Ronja Rövardotter (på engelska förstås)!

Kan ni rekommendera en bok vi kan läsa näst? Den måste vara en bok på svenska som originalspråk d v s ingen översättning. Tack på förhand för era tips!

Jeg har lest flere bøker av Johan Theorin, og likte dem godt.

Kan ni rekommendera en bok vi kan läsa näst? Den måste vara en bok på svenska som originalspråk d v s ingen översättning. Tack på förhand för era tips!

Ja, han er kjempegod! :-)

Ja, han er kjempegod! :-)

Jag tycker om en bra deckare ibland. Tack!

Vad kul att du lär dej svenska! :-) Min svenska favoritförfattare är tyskfödd, han heter Peter Pohl. Han skriver för ungdomar men vuxna kan också gärna läsa hans böcker. De kan vara svårlästa, inte pga språket men pga innehållet ... de handlar om unga människor som har det jobbigt av olika skäl. "Vi kallar honom Anna" är mycket väl känd, men min favorit är nog "Malins kung Gurra". Allt jag läst av honom har varit jättebra. :-)

Ett namn till på listan! Tack!

Jag skulle gärna vilja läsa Färjan men vet inte om jag vågar. Kan man sova när man läst den? Om du tror jag vågar så kan jag tänka mig att ta den.

Jag har tänkt på rekommendationer sen förra gången du frågade och det är så läskigt att rekommendera böcker. Konstigt egentligen. Men här kommer några som jag rekommenderar av olika anledningar.

Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson
Man får följa tre kvinnor i en familj i olika tidsåldrar.

Barnbruden av Anna Laestadius Larsson
Första boken i en serie på tre böcker men den kan läsas fristående. Utspelar sig på slutet av 1700-talet vid Gustav den tredjes hov.

Berättelse om Herr Roos av Håkan Nesser
Rekommenderas varmt som ljudbok. Håkan Nesser är oerhört duktig på att läsa sina egna böcker - vilket man inte kan säga om alla författare precis. Sägs vara en deckare och kriminalinspektören är Barbarotti som det finns flera böcker om, men jag tycker inte det är en deckare. Det jag får med mig av den här boken är något helt annat.

Jag skulle gärna vilja läsa Färjan men vet inte om jag vågar. Kan man sova när man läst den? Om du tror jag vågar så kan jag tänka mig att ta den.

Vill bara säga att jag har läst Färjan och jag tyckte den var riktig bra, jag rekommenderar den verkligen :-)

Vill bara säga att jag har läst Färjan och jag tyckte den var riktig bra, jag rekommenderar den verkligen :-)

Men du är en modig och tuff tjej. Jag är ganska mesig egentligen.

Men du är en modig och tuff tjej. Jag är ganska mesig egentligen.

Jag tyckte att den var inte precis skrämmande utan mycket blodig och äcklig. Fylleriet skrämde mig mer än blodet och allt! Brukar du läsa skräckhistorier?

Brukar du läsa skräckhistorier?

Det har hänt. Lite Stephen King och hans alter ego som jag inte minns namnet på nu, en del Dean Koontz. Det är en fin balansgång på vad jag gillar och inte. Men jag gillar inte skräckfilmer, däremot övernaturligt och lite "suspense" men inte typisk skräck.

Men då kanske jag vågar prova Färjan då.

Håkan Nesser är populär här i Storbritannien men jag har inte läst hans böcker än. De ser spännande ut. Jag ska leta efter dem. De andra böckerna du rekommenderade verkar också intressanta. Tack för de bra förslagen!

Kan "Underdog" av Torbjörn Flygt være interessant?

"Vinnare av Augustpriset [som bästa svenska roman] 2001.
Ur juryns motivering:
"Torbjörn Flygts Underdog skildrar en folkhemsvärld som faller samman och drar med sig drömmarna om en bättre framtid med fluortanter og självkänsla för alla. Det är en historia berättad från underslafen med sorg över at livet inte kan levas om." "

Oj oj, jag har ju glömt den viktigaste ... !! Kom ihåg det när CathrineB skrev om Augustpriset. Har du läst Carl-Johan Vallgren?? Han är underbar ... !! "Den vidunderliga kärlekens historia" är en klassiker, den är måsteläsning. Han har skrivit flera andra fantastiska böcker också men särskilt den är helt fantastisk. :-)

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.