Önskar tips på fasta Bokbytarställen i Sverige

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Jag håller på att lägga upp lista på bokbytarhyllor på min sida och vill gärna ha lite tips på var det finns sådana.
Några finns redan listade men det finns säkert många ställen runt om i vårt avlånga land.

Bookcrossingplatser enbart eller vill du ha även ande bokbytarplatser?

Bookcrossingplatser enbart eller vill du ha även ande bokbytarplatser?

Fasta bokbytahyllor där man kan komma dit och ställa böcker eller hämta böcker. Utomlands finns det ofta en hylla på en del hotell men hur är det i Sverige? Finns det fler caféer, eller andra ställen än de jag tagit upp på min sida. En bokbytarhylla där man ställer bookcrossingböcker kan ju göra att andra upptäcker bookcrossing.

Ok här kommer några fasta bokbytarplatser som jag brukar besöka. Dock ej OBCZ.

Uppland:
Uppsala - Stadsbibliotekets bokbytartunna (en grön tunna i entrén)

Södermanland/Södertörn:
Haninge - Haninge centrum (bokhylla mitt i centrumet vid matställena)
Ornö - Ornö båtvarv (inne i sommarbutiken)

Sedan har jag hör att det finns en jättefin busskur vid Årsta havsbad (Runda plan) där man kan byta böcker. (http://haningebilder.blogspot.se/2014/07/arsta-havsbad.html). Även det på Södertörn.

Ok här kommer några fasta bokbytarplatser som jag brukar besöka. Dock ej OBCZ.

Uppland:
Uppsala - Stadsbibliotekets bokbytartunna (en grön tunna i entrén)

Södermanland/Södertörn:
Haninge - Haninge centrum (bokhylla mitt i centrumet vid matställena)
Ornö - Ornö båtvarv (inne i sommarbutiken)

Sedan har jag hör att det finns en jättefin busskur vid Årsta havsbad (Runda plan) där man kan byta böcker. (http://haningebilder.blogspot.se/2014/07/arsta-havsbad.html). Även det på Södertörn.

Tack k-line. Jag ska strax komplettera listan med dina uppgifter, Haninge och Årsta får stå som Stockholm först. Jag antar att du sätter dit lite bookcrossingböcker när du är där För så gör jag själv när jag byter böcker där det finns fasta bokbytarhyllor.

Absolut, här byts friskt i hyllorna när jag har chansen.

Tror du missade Ornö båtvarv på din lista. Man kommer in i sommarbutiken även vintertid. Så bokbytarhyllan är tillgänglig året om även om bokbytandet framförallt sker på sommaren när båtfolket är där.

Du har rätt k-line. Jag ska komplettera med Ornö. Det får stå som Stockholm först. Tack för att du såg att jag missat.

Och tack för att du gör jobbet att samla, det blir ju så mycket roligare när man är på resa och vet vart man kan hitta och lämna böcker.

I Göteborg har vi en OBCZ här är länken http://www.bookcrossing.com/---/760146

Tack nalle 42 jag ska genast lägga till detta.

Stavsjö Krog & Kafé vid E4 mellan Nyköping och Norrköping. Där finns en hylla intill toaletterna.
De har även en presentbutik och god mat!

Nej, jag har inga band till detta ställe men har ofta stannat där på färderna mellan Jönköping och Stockholm! :-)

Tack babelfisk. Låter som ett mycket bra ställe. Det hade bara varit trevligt om du ägt eller arbetat där ;) Jag ska genast lägga in detta kafè tpå listan.

Stavsjö Krog & Kafé vid E4 mellan Nyköping och Norrköping. Där finns en hylla intill toaletterna.

Nej, jag har inga band till detta ställe men har ofta stannat där på färderna mellan Jönköping och Stockholm! :-)

Jag brukar också stanna där!

Jag brukar också stanna där!

Jag har själv inte varit där än, men vet att det finns en hylla på tågstationen i Tällberg (mellan Leksand och Rättvik). Verkar vara ganska bra rotation på böckerna där.

Tack sharlan. Intressant med hylla på tågstation, det borde kanske införas på alla.

Ibland försvinner ju aktuella bookcrossinghyllor. Finns det någon här nu 2015?
http://www.bookcrossing.com/---/435249

Capasca var en klädaffär som låg där Espressohouse är i dag, så Capasca finns inte längre. Espressohouse "ärvde" hyllan - minns inte vem som ordnade det???

Capasca var en klädaffär som låg där Espressohouse är i dag, så Capasca finns inte längre. Espressohouse "ärvde" hyllan - minns inte vem som ordnade det???

Så då är det Vasagatan 15-17 som är adressen til Espressohouse med bokbytarhyllan?

Så då är det Vasagatan 15-17 som är adressen til Espressohouse med bokbytarhyllan?

Ja!

Vad bra att du gör det här!!

Tack Deepswamp

Vet någon var exakt pocketholken på Gubbängen finns.
Är den mot Getfotsvägen eller mot Konsum?
Det har skrivits något om Knektvägen tidigare men den fortsätter ju lite ut i smalare vägar/gångar
https://www.google.com/maps/place/Knektv%C3%A4gen,+Enskede,+Sweden/@59.2622157,18.0792636,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x465f79c5d4a6220b:0x5dde172ac5318fde

FK - Espressohouse på Vasagatan 15-17 har tagit bort bokbytarhyllan. Jag frågade varför, de sa ungefär "Nä, den var ful". Då fattade jag ingenting. Böcker, fula?

Ubbes cafe på Repslagaregatan centralt i Motala.
En liten bokholk hittade jag på Bondebacka, en hembygdsgård nära Radiomuseet.

Tack hingrald, jag ska genast komplettera listan.

For to år siden var vi på en liten ferietur til Stockholm og på vårt hotell var det en stor hylle i resepsjonen. Jeg la igjen en bok der, på Best Western Kom Hotel. Http://www.bookcrossing.com/---/11812262
Klikk på navnet og da kommer adressen frem.

Tack zimort. Jag ska skriva in det på listan. Jag hoppas du hade en trevlig semester i Stockholm.

viscum 3 yrs ago
Malmö
I Malmö fanns det en bokbytarhylla på hotellet jag bodde på i helgen. Best Western Noble House

gunmarga 3 yrs ago
RE: Malmö
Tack viscum. Jag ska genast lägga in det.

Kom på ett till ställe, även om det kanske inte är ett som folk passerar så ofta: det finns ett bokbytarskåp i Södra Tansbodarna, ett fäbodställe söder om Mockfjärd (i Dalarna). Har hittat superbra böcker där!

Tack sharlan. Så roligt att det finns bokbytarskåp i Gagnef kommun också. Kanske kan fler hitta dit nu. Det kommer på listan direkt. Det är så kul när en ny plats dyker upp. Kanske kan någon bookcrossare på semester placera bookcrossingböcker där.

wingDeepswampwing 3 yrs ago
Vimmerby
På Stora Torget i Vimmerby finns en fin Bokkiosk - ser ut som en gammal telefonkiosk! Fin!

Tack Deepswamp. Ska genast lägga till det. Vad kul att det även finns telefonkiosk-bokställe i Sverige.

På Hotell Gästis i Varberg V.Vallgatan /Borgmästaregatan finns många bokhyllor där man kan ställa eller ta med böcker. Nästan omöjligt att hitta en bestämd bok förstås men möjligheten finns.

Tack hingrald. Det verkar som det ingår att ta upp till fem böcker vid övernattning men det är säkert okay att sätta dit några bookcrossingböcker också. Vet du om det går bra att bara ta en fika och byta någon bok?

Tack hingrald. Det verkar som det ingår att ta upp till fem böcker vid övernattning men det är säkert okay att sätta dit några bookcrossingböcker också. Vet du om det går bra att bara ta en fika och byta någon bok?

Du behöver nog inte ens fika. Jag gick in en gång med böcker efter att jag sett att Panzeranzi släppt en intressant bok om stenar som jag tänkt leta upp. Jag sa mitt ärende i receptionen och de sa bara var bokhyllorna fanns. De fanns överallt. Men ta en fika du om det går.

Hittade du boken om stenar?
Jättebra att det bara går att lämna böcker. Är det någon av dina som blev funna?

Informationsdisken i huvudbibliotekets entré används numera som bokbytarbord.
Linköpings Stadsbibliotek
Östgötagatan 5
Linköping

Hoppsan, skulle lägga in ett foto på bokbytarbordet här i tråden, men det går tydeligen inte,eller?

Tack BAMP. Det är synd att det inte fungerar att lägga in bild. Men bra att biblioteket förstår att många vill byta böcker och inte behöva tänka på lånetider som går ut. Jag lägger in biblioteket på listan.

Sist jag var i Sigtuna fanns en bokkiosk. En gammal lätt ombygd telefonkiosk med bokhyllor, böcker och en gästbok i!
Om jag minns rätt står kiosken i kanten av parken vid korsningen Stora gatan - Nicolai gränd, tvärs över gatan från Sigtuna museum. Det var en jättefin bokkiosk! Jag planerar att åka dit rätt snart och lämna några böcker.

Tack Nordpirat, jag ska genast komplettera.

wingbabelfiskwing 3 yrs ago
Hornstull
I dagens (12/9) DN finns en liten notis på Namn och Nytt-sidan, Bibbla i betongen, med ett par bilder om/av en bokbytarvrå i Hornstull. http://www.dn.se/---/bibbla-i-betongen

Tack babelfisk, jag lägger till det direkt. Om någon varit där och vet om det finns gatunamn så kan jag komplettera sen

På il Caffe, Drottninggatan 85 , Stockholm, ska också finnas bokbytarhylla. Så det finns gott om utflyktsställen för aktiva bookcrossare i Stockholmsområdet som vill placera/byta böcker.

Tack babelfisk, jag lägger till det direkt. Om någon varit där och vet om det finns gatunamn så kan jag komplettera sen

Jag läste också artikeln i DN i morse och gav mig iväg för att leta. Hittade bokbytarhyllan tillslut på Folkskolegatan 9, Hornstull. Från Hornstull vid Västerbron, går man Verkstadsgatan ett par kvarter fram till Folkskolegatan. Någon har varit framme och lagt till en bokstav på bokhyllan och "ändrat" namnet till Bokbytarvrål !! Jag gillar namnändringen!

Tack Peptalk, jag ska lägga till adressen. Kul att du var där och kul med namnändringen. Att du var där innebär kanske att där nu även finns någon bookcrossingbok?

Inte än, men snart!

Motala huvudbibliotek har satt upp en bokbytarhylla och i sommar har det funnits en bokbod i stadsparken. Artikel i lokaltidningen östgötatidningen.
http://m.ostgota.lokaltidningen.se/---/2002

Tack hingrald, jag ska kompettera med dessa. Förhoppningsvis så finns bokboden där nästa sommar också.

Annchen 3 yrs ago
Munkedal
I Munkedal finns ett antal bokbytarlådor uppsatta. En inne på Hemköp (utanför kassorna) vid Munkeland, och en på torget. Det kan finnas fler, men de två är jag säker på. Den inne på Hemköp hade mest böcker i somras.

Tack Annchen, jag har lagt till det i listan. Kanske kan en bookcrossare på semester hitta dit.

Även Friskis & Svettis Lindhagen i Stockholm har en liten bokbytarhylla. Finns i fönstersmygen vid sofforna i receptionen.

Tack ellamiss, jag ska genast skriva in det.

Peptalk 3 yrs ago
Bromma - BMA
Det finns en bokbytarhylla i avgångshallen (d.v.s. efter säkerhetskontrollen) på Bromma flygplats. Några bekväma fåtöljer intill.

Tack Peptalk, jag ska lägga till det.

Bokbytarhyllan på BMA är tyvärr borttaget!

Tack Peptalk. Jag har uppdaterat.

Jag var i Sigtuna påsklördagen (27 mars) och hade tagit med mig en bok jag tänkte släppa ut i Bokkiosken. Hyllorna var bortplockade och det satt en skylt inne i kiosken. På den stod det ett tack till alla som använt Bokkiosken och att "nu gör kylan och fukten att vi är oroliga att böckerna ska fara illa. Vi gör därför en paus över vintern. Bokkiosken öppnar åter på Världsboksdagen den 23 april."
Jag tänkte att det kan vara värt att nämna i listan, gunmarga, att Bokkiosken bara är i drift under sommarhalvåret.

Tack Nordpirat jag ska göra en notis om detta.

wingNordpiratwing 2 yrs ago
Hej hopp!
Nu vevar jag upp den här gamla tråden igen.
Jag hittade just en post om Mollaryds perrongbibliotek och när jag tittade på gunmargas lista så hittade jag den inte där. Du kanske vill lägga till den?

http://textival.se/textrakt-mollaryd-perrongbibliotek/

Tack Nordpirat. Jag ska komplettera.

Lakrits 2 yrs ago
Gävle
Skomakarna Söder i Gävle : https://www.skomakarna.se/ har en bokbytarhylla direkt till vänster efter rampen ner till butiken. Såg den när jag lämnade in mina vinterkängor och fyllde på med några Bookcrossingböcker när jag återvände för att hämta ut mina lagade kängor.

Lakrits 2 yrs ago
Arlanda
I höstas gick det fortfarande att lämna böcker i bokhyllorna i entrén på Good Morning Hotel på Arlanda.
https://ligula.se/---/arlanda/

gunmarga 2 yrs ago
Tack
Jag ska komplettera genast

Hemköp på Torsplan har en fin bokbytarhylla som vi upptäckte för ett tag sedan. Ofta kan det vara lite känsligt att ställa BookCrossing-böcker i en mataffär, men den här finns utanför kassorna och det är Hemköp själv som har ställt upp den som en bokbytarhylla.

Perfekt för den som t ex besöker eller jobbar på Karolinska i Solna.

gunmarga 1 yr ago
Tack yogie
Det får hamna under Stockholm även om Solna är utanför.

Det får hamna under Stockholm även om Solna är utanför.

Det är helt rätt. Torsplan (och Hemköp) ligger i Stockholm.

Ja, och det området är ju verkligen på gränsen mellan de två ställena, så det är helt ok! T ex om man ska dit tar man ju ofta tunnelbanan till St Eriksplan.

Idag såg jag ett bokbytarskåp vid Sicklauddsbron, Stockholm. Det var en likadan pocketholk som den i Gubbängen. Blev fundersam och nyfiken. Vem gör, respektive, sätter upp dessa pocketholkar? Finns det flera? Vet tyvärr inte om detta är ett fast bokbytarställe eftersom jag sällan är i dessa trakter, men kanske bookcrossarna som brukar ställa böcker i bokbytarhyllorna på M/S Lisen respektive M/S Lotten vet?

Trevligt att det finns bokbytarskåp och hyllor på många platser. Jag lägger in det på min lista.
Kanske kan det vara ett mål för semesterresande bookcrossare att ta med en packe registrerade bookcrossingböcker och byta ut till andra om det görs resor runt i Sverige.

ellamiss:
Ikväll lyckades jag i alla fall hitta några artiklar, instagramposter och en facebooksida som berättar att Biblioteken i Botkyrka har ett projekt i sommar att sätta upp flera bokholkar - bland annat i Tullinge och Norsborg.

Bokholken som sitter i Gubbängen vet vi i alla fall vem som byggt för det finns en artikel om det. Här är den:
http://www.litteraturmagazinet.se/---/bygg-din-egen-pocketholk

Jag tycker det här är jättekul. Det verkar bli fler och fler bokholkar över hela landet. Det verkar vara igång projekt med flera holkar även i Holmsund och Askersund. Jag hoppas det sprider sig hur mycket som helst!

Vad kul! Härligt, och tack, för att du gjorde efterforskningar. Och tack för länken till artikeln om hur man gör en pocketholk. (Inte för att jag kommer att göra en), men roligt att läsa om ändå.

På instagram under hashtagen bokholk hittade jag flera holkar som jag inte hittade i gunmargas lista. Här är några att fylla på med:

Askersund - en gammal telefonkiosk i Askersunds gästhamn.

Åmmeberg - i eller strax utanför Handlar'n (affär).

Stockholm, Tullinge - vid Tullinge station, holken ser ut som ett tågsätt. :)

Stockholm, Tullinge - Tullinge torg

Örebro - Stadsparken

Stockholm, Norsborg (Jag lyckas tyvärr inte hitta uppgifter om exakt placering.)

Mullhyttan - Atelje Mjölkboa

Mullhyttan - Ica Träffen

Laxå - Laxå station

Örebro - Rynningeviken (ser ut som om holken sitter monterad på en brygga)

Holmsund-Obbola - här finns tydligen flera holkar uppsatta. Har inte lyckats hitta exakt positionsangivelse.

Det verkar också finnas en hel drös bokholkar på olika platser på Åland. Säg till om du vill att jag listar de orter jag hittar

Tack Nordpirat, jag har kompletterat. Visst skulle Åland också kunna vara med ön verkar mer svensk än finsk och många åker ju på semester dit.

Den på stationen i Laxå är ett jättefint skåp där jag både lämnat och hämtat böcker.

Annchen 1 yr ago
Munkedal
Tyvärr verkar bokbytarlådorna i Munkedal vara nedplockade...

Kanske är det bara tillfälligt på grund av dåligt väder?

wingtravelinawing 1 yr ago
Örebro
Jeg fant et bokskap i Örebro på instagram: https://www.instagram.com/---/BVnGsQpD7-u/
Det står ikke konkret hvor den er, så kanskje det er et av de 3 stedene i Örebro du har med allerede.

Jag vet inte. Men fint bokskåp, Trevligt med bilder som kanske kan inspirera andra att bygga.

Tack travelina. Jag ska gå igenom det senare och komplettera där det går att se adress. Alltid kul att se och läsa att det blir fler och fler bokskåp och bokbytarhyllor.

Nyss såg jag ett foto på ett bokbytarbås i Göteborg. Det ligger i Jubileumsparken, Frihamnen.

Tack Nordpirat, ska genast komplettera.

wingNordpiratwing 4 mos ago
Fler...
Ett par ställen till.

Gotland: Lergrav och Husken. Drygt 100 meter norr om avfartsvägen till Furilden. En telefonkiosk ombyggd till bokkiosk.
Den här bokkiosken hittade jag när min sambo och jag bilade runt på Gotland i somras. Jag hittade en bok av Theodor Kallifatides som jag tog med mig.

Gotland: Slite bibliotek har en bokbytarhylla alldeles innanför dörren. Jag hittade en uppdatering bara en vecka gammal som berättade om den.

Så hittade jag en post om att det finns en bokbytarhylla på Enköpings station. Posten är dock från 2014 så det är inte säkert att hyllan finns kvar nu.

Kom på att man borde kunna föra in en till på Stockholm också.
Under två somrar har det funnits bokbytarhyllor i Fatbursparken under sommarmånaderna.

Jag ska komplettera snarast.

En kompis visade idag upp en bild på en slags järnkonstruktion som används som bokbytarhylla. Den står i Årsta (Stockholm) alldeles bredvid restaurang Två små svin på Årstavägen 49.

Det låter intressant

Om ikke det allerede er nevnt her:
Et gatebibliotek i Limhamn, Malmö med egen konto på instagram: @littleblacklibrarylimhamn
Adressen er Västra Kalkbrottsgränd 41

Jag fick snok på ett bokbytarskåp i Gnesta tack vare en journaluppdatering i en av mina böcker som blev hittad. Adress och beskrivning. Där stod det:
"Lämnar boken i ett väldigt fint litet bokskåp på Östra Storgatan 58 (korsning Ö Storg/Dalagatan) strax öster om Gnesta . centrum."

(Här är bokens journal ifall någon är nyfiken:
https://www.bookcrossing.com/---/14913632 )

Jag fick snok på ett bokbytarskåp i Gnesta tack vare en journaluppdatering i en av mina böcker som blev hittad. Adress och beskrivning. Där stod det:
"Lämnar boken i ett väldigt fint litet bokskåp på Östra Storgatan 58 (korsning Ö Storg/Dalagatan) strax öster om Gnesta . centrum."

(Här är bokens journal ifall någon är nyfiken:
https://www.bookcrossing.com/---/14913632 )

Vad kul! Jag är ofta i Gnesta. Ska kolla!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.