Bokring - Patrick Modiano; Lilla Smycket

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Har precis beställt 2014 års nobelpristagares bok Lilla Smycket. Men jag vill gärna att fler skall få chansen att läsa den, så jag tänkte att vi kanske kunde göra en bokring av den? Någon som vill vara med?

Sätter maxantalet till 15 deltagare, så att boken vandrar runt inom rimlig tid och bör hålla hela cirkeln. Tänker mig att boken likt rekommendationen på FAQ om bokringar läses inom cirka 4 veckor efter de att man fått boken. Om man som nästa läsare på listan känner att man inte hinner/orkar läsa boken inom en 4 veckorsperiod just nu, är det enklast att be att bli flyttad till en plats längre ner på listan så man kan planera sin läsning bättre. Hoppas nu boken kommer skänka mycket läsglädje!

1) k-line
2) Läsråttan
3) Boktraven
4) BAMP
5) hingrald
6) Nordpirat
7) Deepswamp
8) Askeladda
9) babelfisk
10) Vilda
11) elis-fromSweden (Här är Lilla Smycket)
12) ...
13) ...
14) ...
15) k-line

"Lilla smycket, en roman från 2001, handlar om Thérèse, som i vissa avseenden kunna jämföras med ensamkommande flyktingbarn. Hennes mor påstås ha dött i Marocko när Thérèse var åtta, och hon har klarat sig själv sedan dess, utan giltiga papper, utan möjlighet att studera eller i något avseende inta en stadfäst plats i samhället. Hon lever sitt liv med ena ögat ständigt sneglande över axeln, utlämnad åt andras goda vilja." Saxat ur en recension ac SvD från 2012.

Boken har följande BCID: 741-12951255

Jag läser gärna Nobelpristagaren som jag aldrig har hört talas om...

Kul! Har skrivit upp dig som nummer 3. Har heller inte hört talas om honom, men han lär vara lättläst.

I dag kom boken och nu är jag beredd att börja läsa. Den är inte tjock, så jag föreställer mig att det går ganska fort.

I dag kom boken och nu är jag beredd att börja läsa. Den är inte tjock, så jag föreställer mig att det går ganska fort.

Ja, det går ganska fort att läsa den. Kul att den, trots den stora förseningen från affären, hinner läsas av några innan Noblepriset delats ut.

Han var verkligen lättläst - en mycket trevlig bok som nu reser vidare till BAMP.

Wow, imponerande snabbt!

Jag vill gärna vara med på din ring, k-line! Säger som boktraven.

Välkommen! Du är nu nummer 4:a.

Snabbt ordnat k-line!

Tack :) du är nummer fem.

Tack för erbjudandet! Jag vill gärna vara med.

Gärna!

Jeg og! Må innrømme at jeg ikke vet noen ting om denne forfatteren, så dette blir spennende! Takk for tilbudet, k-line.

wingk-linewing 6 yrs ago
Vad kul...
Välkommen till ringen Nordpirat, Deepswamp och Askeladda.

Bra initiativ, k-line!

Välkommen babelfisk!

Det här är den första bokringen jag annordnar. Brukar man ha något maxtak på antalet deltagare. Jag tänker att tio läsare på en pocket borde väll vara ungefär vad en pocket håller för. Eller vad tror ni? Skall jag stoppa antalet deltagare vid tio eller kan det vara med utan att boken blir till lösbladssystem?

Det är ju din ring så du avgör. Mina erfarenheter är att de allra flesta är försiktiga. Men räkna inte med att få tillbaka en "orörd" bok. :-)

Jag är precis som du skriver övertygad om att de flesta är rädda om boken, och jag räknar med att få tillbaka ett tummat och välläst exemplar. Men jag vill ju inte att boken skall falla i bitar innan ingen är sluten så någon av er läsare "tvingas" köpa ett nytt exemplar eller ringen blir bruten. Så min fråga var liksom; hur stor brukar en ring vara? Och hur många läsningar tror ni en pocket klarar av?

Ingen fasit her, tenker jeg.
Akkurat nå har jeg en bokring bok hos meg som har reist siden 2007, en pocket utgitt på 1940 tallet som var slitt allerede da reisen startet(se foto i linken). Jeg er nr. 17 som leser boka nå, det står 22 på lista. Noen få sider har løsnet litt, tenkte å tape de fast før boka reiser videre. Moro å lese en så bereist bok
http://www.bookcrossing.com/---/5163473/

Noe som forsterker bokas levetid er at den har et omslag av kontaktpapir ( heter det kontaktpapir på svensk tro?- Plastpapir som kjøpes i ruller, med lim på ene siden som kan brukes som bok omslag, eller feks til pressede blomster og liknende.)

Noe som forsterker bokas levetid er at den har et omslag av kontaktpapir ( heter det kontaktpapir på svensk tro?- Plastpapir som kjøpes i ruller, med lim på ene siden som kan brukes som bok omslag, eller feks til pressede blomster og liknende.)

Självhäftande plast eller bokplast.

Tack för svar! Jag sätter maxantalet till 15 och hoppas då att alla på detta forum som vill läsa den fått chansen samtidigt som den bör komma tillbaka till min bokhylla inom en rimlig tid.
Då får jag fixa sådan där klassisk bokplast :) Skall bli spännande att försöka slå in en bok med sådan för första gången på 20-30 år.

Ett tips: testa/öva på något som du inte är så rädd om! ;-)

...tyvärr var jag inte snabb nog att beställa boken! Första leveransbeskedet jag fick var 1-2 dagar...så jag blev så förtvivlat glad! Nu har jag fått nytt besked från Adlibris och då är det 23/10 som gäller. Så...ha tålamod, boken börjar sin vandring så fort det bara går - och ni är inte bortglömda!

Nu (den 4/11) är den äntligen här! Så nu börjar jag läsa :)

Vilda 6 yrs ago
Ja tack!
Jag är gärna med!

wingk-linewing 6 yrs ago
RE: Ja tack!
Välkommen Vilda!

sharlan 6 yrs ago
Ja!
Jag vill gärna vara med.

wingk-linewing 6 yrs ago
RE: Ja!
Välkommen sharlan!

Skickas nu vidare till läsråttan.

Läsråttan som inte är sådär jättebra på datorer låter hälsa att hon å andra sidan tyckte boken var jättebra!

Någon mer som vill vara med i ringen?

Du kan plocka bort mig från listan, jag fick precis boken i för tidig julklapp av min mor. :)

Du kan plocka bort mig från listan, jag fick precis boken i för tidig julklapp av min mor. :)

OK, då fixar jag det! Hoppas du tycker den är bra :)

Boka er kommet vel frem til meg, har bare ikke rukket å registrere den ennå! Boken er veldig pent lest, den tåler mange flere lesere den. Det var lurt å sette på et plast omslag og merke den godt:) boka virker interessant.

Härligt att höra att boken är i gott skick. Tipset om bokplast fick jag här inne på forumet.
Om någon mer vill läsa går det jättebra, jag fyller bara på listan.

Dere som ikke har meldt deres interesse for å lese boka, sjekk med k-line om dere kan få være med i bokringen! Denne boka er vel verdt å lese!

...sedan kommer hon tillbaka till mig och kommer bli stående i min bokhylla. Så o någon annan vill läsa innan boken når sin slutdestination - hojta till nu!
Boken är tunn och lättläst så det är liksom inget projekt att läsa den.

Den kan varmt rekommenderas!!

wingk-linewing 6 yrs ago
OBS!
elis-fromSweden är tillagd som läsare nummer 11

Hoppas du får ut lika mycket av att läsa Lilla Smycket som vi andra fick!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.