Readcycling tunnor på biblioteken

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread

Biblioteken i Stockholm har börjat en READcycling projekt:
"Readcyclingtunnor på biblioteket
Har du böcker hemma som du redan läst men inte har hjärta att slänga för att de är så bra? Då kan du gå till biblioteket och lämna dem i våra Readcyclingtunnor. Där hittar du kanske en annan bok att läsa som du kan ta med dig hem. Enkelt, gratis och fiffigt, inte sant?

Att låna böcker på bibliotek och därmed samläsa med andra är i sig ett bra sätt att spara på naturens resurser. Våra Readcyclingtunnor är egentligen bara ett sätt att ta denna "återläsning" ett steg längre.

Bra böcker förtjänar att läsas av många!
_______

Jag letade rätt på den som stog inne i stadsbiblioteket för att lägga en BC bok i den. Den grönrandinga tunnan stog tyvärr något undanskymd inne i barn och ungdomsavdelningen.

wingDeepswampwing 10 yrs ago
Kul!
!

Jag har bara sett att de har en i entrén på skärholmens bibliotek, men finns de kvar på de andra runt om i staden? Någon som har koll?

Jag har bara sett att de har en i entrén på skärholmens bibliotek, men finns de kvar på de andra runt om i staden? Någon som har koll?

Ja, de flesta Stockholmsbibliotek jag besökt har tunnor. Ett undantag är Tranströmmerbiblioteket vid Medborgarplatsen. Den försvann när biblioteket renoverades. Jag mejlade dem förra veckan och frågade speciellt efter tunnan; de svarade att det inte finns någon just nu, men kanske blir det aktuellt efter pandemin (jag funderar på att mejla och påminna dem en extra gång då).
De bibliotek där jag vet att tunnor finns är mest i västerort för det är där jag bor; Vällingby, Blackeberg, Brommaplan och Alvik har. I innerstaden har Kungsholmen, Huvudbiblioteket och det som ligger på plattan (jag kommer inte ihåg om det heter Kulturbiblioteket eller Bibliotek Plattan) som jag kommer på just nu.

numera, ett tag var det en hylla. Jag tror att det kan vara en bra ide att fråga sitt bibliotek om de inte kan sätta upp någon bokbytarhylla/tunna!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.