Svensk pocket

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Hei alle svensker! Jeg er i Stockholm nå, og det er tilbud på pocketböker. 3 for 149.
Har kjöpt Den jag aldrig var, Kalla det vad fan du vill av Bakhtiari og Tystnaden av Grimsdottir. Jeg vurderer å kjöpe en pakke til - fortrinnsvis originallitteratur på svensk. Har noen lest prosa av Karin Boye? Er Marianne Fredriksson bra? Hva med andre forfattere? Noen mannlige også kanskje?

Marianne Fredriksson är mycket bra (hon ska släppa något nytt i höst tyckte jag mig höra).
Annars tycker jag om Kerstin Ekman, P O Enqvist och Peter Englund. Vill du ha deckare rekomenderar jag Anna Jansson, Theodor Kallifatides, Helene Tursten och Åsa Larsson.

Lycka till!

ThursdayN 13 yrs ago
Karin Boye
Hennes Kallocain är fantastiskt bra! Det är en dystopi som hon skrev efter hon hade varit i Sovjetunionen.

Annars är P O Enqvist och Barbara Voors riktigt bra svenska författare.

Karin Boye läses mycket och ofta av flickor i tonåren...

Kjekt å se at det stadig dukker opp nye her i det skandinaviske forumet vårt!!

Mandag blir handledag...:-)

Du har ju redan fått en del bra tips.
Jag tänkte på att det faktiskt är så att jag nog läser fler kvinnliga än manliga svenska författare.

En manlig författare som jag läser och tycker om är Håkan Nesser. Han skriver inte bara kriminallitteratur.
Nu kom jag också att tänka på Henning Mankell, han skriver också skönlitteratur.

Av de pocket böcker som nyligen har getts ut så tycker jag att det är bra med en nyutgåva av "Den blå rullgardinen" av Agnes von Krusenstjerna. Här kan du läsa om den http://www.dagensbok.com/index.asp?...

Anna-Karin Palms "Herrgården" har också kommit ut som pocket nyligen. Jag tycker inte att den tillhör hennes bästa böcker, men jag fängslades av tanken på att göra allt för att bevara ett gammalt hus. Fast den boken handlar om en del annat också.

Lycka till med bokinköpen och ha det bra i Stockholm!

"Den som vandrar om natten..." - en av de bästa böcker jag läst!

Hur gick det med bokinköpen?

Må innrømme at jeg bakket ut i siste øyeblikk... Hadde så fryktelig tung bagasje, og ingen Pocket Shop var i nærheten da det ble aktuelt å handle bøker. Så jeg får spare rådene til neste gang. Tusen takk for gode tips alle sammen!

Og Stockholm er en herlig by, særlig når sola skinner uavbrutt :-)

Fint att du hade solsken när du var i Stockholm!
Och pocketböcker kan du ju få med posten från oss som köper dem billigt hela tiden. :)

:-D Fint å ha dere!!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.