Vilken är den bästa bok du har läst i år?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Oj här ställer jag frågor och så måste jag själv fundera på saken. Återkommer! :)

...ved godt at det er 2 bøger, men de er begge to så gode, at jeg ikke ved hvilken jeg synes er bedst...! ;)
- Men det er i hvert fald de bedste bøger, jeg har læst i meget lang tid! :)

har gjort djupast intryck + Ut och stjäla hästar.

Synes den var vidunderlig vakker. Ellers kommer både Den jag aldrig var (Axelsson) og Afrodites basseng (Nygårdshaug)høyt opp på listen!

Det är så många böcker som är bra! Håller med stormon om Mengele Zoo, gillade Prost Gotvin också och the curious incident of the dog in the night-time...och så hoppas jag förståss att den bästa boken ligger framför mig!

De tre som kommer høyest for min del så langt i år, er vel kanskje "The Historian" av Elizabeth Kostova, "Oryx and Crake" av Margaret Atwood og "Lushons plater" av B. Andreas Bull-Hansen.

Folde 13 yrs ago
Eh...
Jag återkommer imorgon. Huvudet som spökar.

wingbrezovawing 13 yrs ago
Re: Eh...
Jeg kommer også tilbage, når jeg har haft tid til at gå på min Yahoo-notebook og se, hvad jeg egentlig har læst i 2006 og ikke allerede i 2005.

wingPiikuwing 13 yrs ago
a Fine Balance!

Den är riktigt bra! Det var ett par år sedan som jag läste den, men den finns fortfarande kvar i hjärnan!

...det är svårt att nämna bara en. Men Mitt namn är Luz är en kandidat, den slukade jag över en helg. Likadant med Kartor för vilsna älskande. Macno, som jag håller på med nu är också riktigt bra. Sedan måste jag även nämna Damernas detektivbyrå-böckerna. Jag har börjat läsa dem i vår av nyfikenhet och har verkligen fastnat för dem. Nu är det bäst att jag slutar, annars komemr jag snart att ha räknat upp de flesta böcker jag läst i år.

Kul att du också älskade Mitt namn är Luz!
En fantastisk bok tycker jag.

Gussla 13 yrs ago
Vindens skugga
När jag i Februari låg i en hängmatta i Nicaragua och läste denna tyckte jag att den var mycket bra. Kanske platsen kan ha spelat en viss roll i uppskattningen.

Den boken är helt underbar. Läste en artikel om författaren att han ämnar skriva tre böcker till om samma personer. Den och Berättelsen om Pi var nog de bästa böcker jag läste förra året!

Åh.. vad glad jag blir om det kommer efterföljare till denna!
Tack Folde för dagens gladaste budskap!

Jag läste också den boken förra året och tyckte väldigt mycket om den. Och så bra att han ska skriva fler böcker! :)

Har efterhånden hørt så meget godt om den bog - den har længde stået øverst på min prioriteringsliste, men er alligevel blevet overset. Må snart til at læse den...

Folde 13 yrs ago
Men i år...

Havde længe ville læse den, men kom ikke i gang, før jeg i marst blev ramt af influenza - heldigvis, for den bog er da helt fantastisk :)

Håller med dig! En fantastisk bok!

jag har läst i år........alltså jag har funderat ett tag och jag klarar inte av att bara namnge en.........

Jag har läst ca 55 böcker hittills i år och några av de bästa är:

J.M. Coetzee: "Onåd"
Jane Smiley: "A Thousand Acres"
Mark Haddon: "The curious incident of the dog in the night-time"
Gert Nygårdshaug: "Mengele Zoo"
Calixthe Beyala: "Ännu talar träden"

vilket ju är en himla tur för oss...

ed- hoppla, trykte litt fort på enter her..

av henholdsvis Nygårdshaug og Linn Ullmann. To veldig forskjellige bøker.. Ullmanns bøker er vel ikke akkurat av de tyngste, men de har en sårhet som appellerer veldig til meg.

Først og fremmest er det nemmeste jo at sige: Harry Potter serien (specielt nr. 5), da det er en ny serie, jeg så absolut har elsket, og derfor må være med i overvejelserne. Men på den anden side..

Tilgengæld kan jeg, lige i bookcrossings ånd, sige, at Hengivelsen af Pia Tafdrup har været rigtig god læsning. Det er en bog, jeg blev introduceret for af miramarmora, og uden hende, og bookcrossing, ville jeg aldrig have læst den bog, som jeg iøvrigt har givet 10/10 stjerner!

... så det må være Hengivelsen (.... og "The Order of the Phoenix")

började jag på i förmiddags och har nu sträckläst. Väldigt bra, tycker jag och ganska skrämmande. Ska kolla om det inte finns en fortsättning...

Tack för det tipset! Jag har sett att de fyra böckerna finns på mitt bibliotek så jag ska låna dem.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.