Diskussionstråd "Ut och stjäla hästar". Vad tycker ni?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Jag tyckte väldigt mycket om boken och vill gärna diskutera. Vill ni vara med?!

Pojken Trond som får en ny kostym istället för pappa och som hittar sin identitet i kostymen när han tappat fotfästet efter att pappan försvunnit. Han blir "pojken med guldbyxorna" som har tur i allt han företar sig, men som inte vågar visa sina känslor eller knyta an till andra människor. Den vuxne Trond tänker tillbaka på sitt liv på ett sätt som ger läsaren fullt spelrum för tolkningar. Boken är full av värme och det är ett nöje att läsa den

Jag tyckte bra om den, hans beskrivningar av naturen tyckte jag var fantastiska - solljus som strilar mellan träden osv. Men den var så himla lik Nessers romaner - man förstår ju varför han rekommenderar den... ;)

Jag har precis läst ut boken och tyckte mycket om den. Jag tycker också att den liknar Nessers romaner - särskilt den där boken...hm-hm badade aldrig i Genesarets sjö (vad var det nu för namn?) - men jag tyckte nog att den här var tätare ändå. Det försiggick mycket under ytan och man fick inte svar på allt. Vad hände egentligen med Jon? Pappan? Trond? Jag fick nästan uppfattningen att Trond varit institutionaliserad innan han flyttade ut på landet - det stod något om "korridorer av glas" där han varit de senaste tre åren och jag associerade det till en psykavdelning - eller ett mentalt tilstånd.

Jag fastnade för en sak som Trons pappa säger till honom - meningen återkommer två gånger: "Det är du själv som bestämmer när det gör ont". Som om pappan vill säga att "nu är du en stor pojke" - och att Trond skjutit upp den där smärtan över förlusten av fadern - tills han är gammal och smärtan ökats på med fler förluster.

Bonniers marknadsför sina Månpocket med "en bra bok fastnar" - jag kan bara instämma - den här boken fastnar definitivt!

Nu har jag också läst boken!
Jag håller med - väldigt bra skriven. Mycket bra ordval som gör att man verkligen ser miljön i sitt inre. Den kunde dock varit lite längre! Som Panzeranzi säger - det är mycket man inte riktigt får svar på.

Gussla 13 yrs ago
Del2?
Boken välskriven men ack så många frågor jag fick!

Panzeranzi 13 yrs ago
Re: Del2?
Fast jag kan nästan känna att det är lite skönt att det inte finns svar på allt - jag får själv fylla i tomrummen.

Gussla 13 yrs ago
Surr!!
Det var väl en nedrans bok och inte släppa taget! Jag funderar fortfarande på hur det låg till!!!

Bra bok! Och jag håller med; liknar Nesser och ger många frågor.
Som upplagt för en fortsättning i del 2.

Det är många fina berättelsebilder som målas upp i boken. Jag tyckte mycket om beskrivningarna av arbetet på åkrarna och i skogen, där känner jag igen mig.
Och det där om att välja när det ska göra ont - det är tur att vi har våra försvar och bl.a. kan stänga ute saker, så att vi kan ta lite i taget när vi orkar.

Men av allt det som berättas så är det som sitter kvar mest i mitt huvud: bilolyckan som Trond är med om där hans fru dödas. Och jag får mina funderingar på om han känner att han har orsakat den olyckan. Hur som helst så verkar olyckan ha blivit en vändpunkt i livet.
Sen tänker jag en del på citatet från David Copperfield "Om jag ska bli hjälten i mitt eget liv eller om denna roll kommer att spelas av någon annan får dessa sidor utvisa".

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.