Er det ok å legge ut digest-bøker?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk » Parent Thread | Refresh | Search

Sort Options 

Enig, vi skal ikke være politi. Men det er vel det at det er reklame for Ark som er mitt problem også.

Folde, det var jo en veldig fin idé å lage skattejakt av dem, da!

Complete Thread
Det er en jente i Oslo som legger ut Bark som BC-bøker. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dette. Bark er Ark-bokhandlenes kvartalsmessige oppdatering på bokfronten.En liten bok i pocketformat der det står utdrag fra aktuelle bøker. Bark-bøkene er ganske fine, men de er gratis og lette å få tak i, og jeg synes det devaluerer BX litt å registrere dem som ordentlige bøker.

Hva mener dere om dette?

En moralfråga alltså. Hm. Att boken är gratis tycker jag inte i sig är något fel, men är det bara små korta utdrag så tycker jag det verkar trist. Det skulle i och för sig vara helt okej om dessa böcker var vägvisare, jag menar om man släpper flera likadana digestböcker och skriver in efter avsnitten var de riktiga böckerna finns gömda. Säg att först läser man ett utdrag ur Life of Pi, och sen finns där en etikett som säger: Vill du hitta Life of Pi så finns den intill tigerburen på zoo osv. Den som då har hittat en digestbok har således chansen att hitta flera riktig böcker, men det gäller att vara först till kvarn eftersom det finns nio andra som har hittat samma skattkarta. :)

Jeg vet ikke helt jeg heller. Problemet for meg, ved siden av at man ikke får en hel fortelling, bare mange påbegynte, ligger i at det lett kan oppfattes som reklame for å kjøpe bøker hos Ark. Det syns jeg ville være dumt.

Men det er fint lite å gjøre med det. Det går jo ikke an å begynne som BC-politi :-)

Enig, vi skal ikke være politi. Men det er vel det at det er reklame for Ark som er mitt problem også.

Folde, det var jo en veldig fin idé å lage skattejakt av dem, da!

Det var jeg som la ut Bark-boka i dag, og det falt meg faktisk ikke inn at den ikke skulle kvalifisere som en bok som var verdig for Bookcrossing. Da jeg så diskusjonstråden her, ble jeg usikker og måtte sjekke hva som sto av instrukser her på sidene, og jeg fant dette i FAQen:

Q Is it ok to register things that aren't books, like magazines, phone directories, or catalogues?
A No, BookCrossing is only for — well, books. Audio books and e-books are okay, as they are forms of books. Magazines, catalogues and other such things are not usually durable enough to withstand the travels, and frequently, the material is quickly outdated. Some members choose to register journals that are then filled as they travel. If it represents an actual, physical book, it can have a BCID.

Jeg ser jo at man kan velge å se den som en katalog, men for meg var det definitivt en bok, og en bok som gav meg inspirasjon til å låne tre av bøkene på Deichman. (Og til å tenke at jeg ikke har tenkt å ofre en kalori for å prøve å slå kloa i et par av de andre). Jeg har nettopp lest ferdig den ene og lånt en til av samme forfatter, men foreløpig har jeg ikke satt mine bein på noen Ark... Jeg ser heller ikke det umoralske i at Ark reklamerer for produktene de selger, en bokhandel er et bra sted å skaffe seg nye bøker til mer Bookcrossing, og Bookcrossingsystemet overlever tildels på å linke til diverse nettbokhandler som driver med omtrent det samme som Ark.

Se Barkboka som en inspirasjon til å oppdage nye forfattere og til å lese mer! Det kan være bra litteratur selv om noen velger å bruke markedsføringsbudsjettet sitt på å gi den bort gratis!

Nu kender jeg kun til den bog, som den er blever fortalt her i denne tråd. Men det lyder jo ligefrem som om at det kunne være et blad der er sjovt at sende rundt i rings, hvis det er så godt til at skaffe inspiration til nye bøger?

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.