Smarte svensker?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
xtra 13 yrs ago
Smarte svensker?
http://www.dagbladet.no/---/461984.html

Dagbladet skriver at svenskene er smartest av oss. Kan dette stemme da? :-)

Han samarbetar ju med Tatu Vanhanen (premiärministerns far) och då är det lite si och så med vetenskapligheten. Premiärministern har fått skämmas för sin fars uttalanden många gånger. I alla fall har han skyndat sig att säga att han tycker inte som sin far.

Du har ret, man skal ikke tro på alt, hvad der står i aviserne :-)

Har alla nordmän utsatts för ett test ovetande om det? Delfiner är ju också smarta på sitt sätt. Utgick man från delfinerna skulle man nog komma fram till att varken svenskar, finnar, norrmän, danskar, isländare, 08:or är särskilt smarta.
Eller var det delfinerna som hade gjort testet? :)

Om det beror på Tatu Vanhanens vetenskap så har han nog lagat testerna så att vita män (inte kvinnnor) vet bäst och ju mörkade hud dess sämre poäng. Men på något sätt har Lyn(n) lyckats fiffla med testerna när det nu inte var finnarna som blev ettan.

...sånt man inte kan se - vad spelar det för roll? Vad är det att vara smart, egentligen? Jag har hört att världens smartaste varelse skulle vara kackerlackan - för den överlever vad som helst...

Nu kommer alarmerande uppgifter som sänker svenskarnas smarthet i sank. George W Bush föddes måhända inte i Värmland, men en begynnelse av hans genuppsättning tycks ha gjort det.
Mycket tyder på att svenskarnas uppseendeväckande smarthet bygger på ren dumhet. Sverige vill gärna framstå som en stormakt i Norden liksom USA i Världen. Om man är en stormakt så måste det ju bero på att folket är väldigt smarta. Allt handlar om tradition, leva på gammal historia och reklam, indoktrinering. Är man så dum kanske någon tror att man är smart. Nyligen stod det på löpsedlarna att Sigtuna kommun har de smartaste invånarna i Sverige. Jag bor i den kommunen. Slutsatserna, ja de är ju uppenbara.
En liten varningsklocka så: Värmland ligger farligt nära Norge.

Det har jo vært norsk en gang for lenge siden. Sannelig bra vi ble kvitt det ;-)

"Ny släktforskning i USA visar att en av hans förfäder var Måns Andersson, en emigrant som 1640 kom med ett skepp från Göteborg till kolonin Nya Sverige i Delaware. Det är ännu oklart varifrån Sverige denne Måns kom - men spåren pekar mot en liten by i Värmland."
Citat hämtat från SvD 2006-04-03

Undrar vad värmlänningarna säger om detta?

Jag tror Måns kom från Karlskoga för enligt en ovetenskaplig teori som jag odlat de senaste femton åren pekar på att alla vägar inte bär till Rom utan till...just det....Karlskoga. Alla känner någon därifrån av någon j-a anledning och vart i världen man än vänder så står någon där från den hålan!

På tal om Värmland - jag fick åka på konferans till Estland med Noregs Byalag en gång....fråga inte hur det gick till, jag vet kanppt själv - i alla fall så delade jag båthytt med fyra norska damer som blev själaglada när de fick höra att jag kommer från Värmland och de skyndade sig med att försäkra mig om att vi snart skulle bli norska igen.

Fast tio generationer tillbaka så blir det ju inte så värst mycket kvar av Måns gener om man tänker att andelen halveras för varje generation, tror att det handlar om någon promille och då är det ju inte särskilt sannolikt att denna tusendel tillhör Måns mest briljanta, såvida det inte var fröet, förmågan till att ta emot pengar från olje-industrin för att tillskansa sig makt, och om man tänker närmare på saken så var ju Måns sannolikt från Sillerud, Värmland och alltså farligt nära norrman och det vet vi ju vad detta med havsterritoriet medräknat, jag tror världens sjunde största land till ytan gör med oljepengar, jo bygger upp en stor stor fond, pensioner säger man nu, som ska användas i framtiden när oljan har tagit slut, och samtidigt tänker jag, samtidigt har det nog blivit dags för det svenska slutförvaret av utbränt kärnbränsle som är ett moment 22, och norrmännen ska alltså leva på räntan från detta jättekapital och svenskarna ska alltså leva med en blytunna kärnbränsle på var mans gård med lagom avstånd så att allt blir rättvist och man frågar sig varför en norsk vetenskapsman försökte slå i norrmännen att svenskarna är smartare, ja svenskarna undrar nog detta när de inser vad deras förfäder gjort och de önskar nog, ja de tänker nog, att allt detta skedde för att en promille, den briljanta promillen av befolkningen emigrerat till america, ja de kommer att stå där och sända Måns Andersson sina tankar och önska att han aldrig givit sig av.

"...jag fick åka på konferans till Estland med Noregs Byalag en gång....fråga inte hur det gick till, jag vet kanppt själv- i alla fall så delade jag båthytt med fyra norska damer som blev själaglada när de fick höra att jag kommer från Värmland och de skyndade sig med att försäkra mig om att vi snart skulle bli norska igen."

Ja ja, de är så smarta dessa norska töser. De säger att var bara tålmodig så kommer godiset på lördag. De vet att så länge vi tror att vi är de smartaste så är det ingen risk för att vi startar krig för att säkra oljetillgången (vilket ju bara är en ursäkt för att få del av de geniala byalagen, som de kallas för att lugna oss svenskar när de i själva verket är tankesmedjor som skapar andliga gåtor vid en stilla fjord, detta för att sätta bry i våra huvuden som vi är för dumma för att lösa eftersom det inte går, och så får vi aldrig gjort det som vi står och stirrar på, utan går tankspritt därifrån men lugnade av tanken att ingen kan misstänka att vi är så korkade för vi står ju trots allt på valarnas sida i Valhall, och jag stirrar tanspritt på den där punkten som hela tiden rör sig till höger i bild för jag hade faktiskt redan avslutat den här meningen när jag så insåg att den inte ledde någonstans och därför satte ner markören framför den där punkten som hela tiden håller sig undan för de nytillströmmande bokstäverna som blir allt fler och aldrig verkar ta slut, ja ni som skriver vet hur det ser ut när man skriver framför en punkt man kommer aldrig ifatt den och precis så är det med de andliga gåtorna som smids vid de norska fjordarna, finns det förresten annat än norska fjordar, så då förklarar detta varför det är norska byalag som sitter där och smider och samtidigt står svenskarna tankspritt och stirrar på de tankar som sprider sig åt alla håll och så får man inte ihop det på slutet.

Du har så rätt!!

Att du fick följa med Panzeranzi tyder väl ändå på att det finns ett visst hopp för svenskerne. :)

...jag förstår verkligen att du skriver! Du är en mästare med ord!

Tack (nu blev jag förlägen)

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.