26. mars: Hva skal dere lese denne uken?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Jeg er snart ferdig med Himmelblomsttreets muligheter av Gert Nygårdshaug, og skal fortsette enten med Kathy Harrisons "De bortglömda barnen" eller "Hengivelsen" av Pia Tafdrup. Eller kanskje jeg blir så inspirert at jeg går rett på "Afrodites basseng" - den tredje i Mengele Zoo-rekken...?

Är snart klar med Elva minuter. Sen ska jag ta mig till Pocketshop och botanisera.

Jag läser fortfarande "J.S. & Mr. N" av Susanna Clarke, den är 1006 sidor så det tar ett tag att läsa den :) Är nu ungefär halvvägs. Tycker att den är fruktansvärt bra och spännande.

Jeg er snart færdig med Doppler, så jeg regner med at skulle begynde på endnu en bog denne uge. Mon ikke det bliver Harry Potter nr. 6?

Jeg lånte Unntaket av Christian Jungersen fra biblioteket på lørdag, men jeg tror nok at jeg må vente et par dager før jeg starter den. Målet i dag er å lese ca. 50 sider av Den evige far i Bomba (5-5-5) slik at jeg blir ferdig med den om et par-tre dager. Ellers leser jeg også i Bookends.

Jeg er i gang med "Blink" af Malcolm Gladwell. Når jeg er færdig med den, så vil jeg nok forsøge om jeg kan komme lidt længere ind i "Christy" - den kristne romance. Hvis det ikke dur, og der ikke kommer en bogring, så ryger jeg på en af mine nye Discworld-bøger, nemlig "Guards! Guards!".

Jeg forsøger at få så mange danske bøger færdiglæste som muligt, før jeg rejser op i morgen, så i dag er det blevet til en ganske almindelig lægeroman :-) (blushing)

Jag har inte bestämt mig ännu - men det blir en av de tio böckerna jag valt ut ur Mount TBR (se tråd om "spark-i-baken-utmaning"). Jag har precis läst ut Rösterna av Christa von Bernuth och Ditt kompetenta barn av JEsper Juhl - båda bra böcker. Ska försöka bli klar med Aniara också så den får börja sin resa. Den är lite seg.

Jag har börjat läsa Mengele Zoo och sen ska jag läsa klart Gangsters av Klas Östergren

Jeg skal lese ut de to jeg holder på med; "The Kalahari Typing School for Men" av Alexander McCall Smith og "The Mediterranean Caper" av Clive Cussler. I tillegg har jeg *masse* skolearbeid å ta igjen, så må nok konsentrere meg mest om det (samt skrive oppgave - sukk).

Som vanligt har jag en hög påbörjade böcker på sängbordet. Dessutom kom jag just hem från biblioteket... Påbörjade just nu är The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald och Birds without wings av Louis de Berniéres. Tänkte även börja med Kartot för vilsna älskande av Kadeem Aslam. Sedan får vi se vad det blir...

Jeg leser Siste Dans For Matilda av Tamara McKinley. Hennes bøker får meg alltid til å lengte tilbake til Australia. Mon tro om jeg noensinne vil komme tilbake dit....

Magika 13 yrs ago
Tamara McKinley
Jeg elsker Tamara McKinley. Hun skriver så levende om et miljø jeg bare kan drømme om, og historiene om familie og kjærlighet er virkelig gripende. "Siste dans for Matilda" er vel en av de få bøkene hvor jeg faktisk har grått mens jeg leste. Gleder meg til å komme hjem på påskeferie, der står "Syklonens øye" i bokhylla.

Og klart du kommer tilbake til Australia! Vi kan dra sammen? ;-)

> Jeg elsker Tamara McKinley. Hun skriver så
> levende om et miljø jeg bare kan drømme
> om, og historiene om familie og kjærlighet
> er virkelig gripende. "Siste dans for
> Matilda" er vel en av de få bøkene hvor
> jeg faktisk har grått mens jeg leste.
> Gleder meg til å komme hjem på påskeferie,
> der står "Syklonens øye" i bokhylla.

Godt det er flere som elsker Tamara. Du er den første jeg har møtt her i Norge som gjør det. Jeg har også lest I skyggen av vingården og Vindens sang. Kjempegode de og. Er Syklonens øye også av henne? Har ikke hørt om den.

> Og klart du kommer tilbake til Australia!
> Vi kan dra sammen? ;-) LOL. Jeg hopper på første fly om jeg kan. :)Jeg bruker å fleipe med vår eldste datter på 24 at hun må gifte seg der. Hun har bodd der et år som utvekslingsstudent og var tilbake der i en mnd over jula. Hun elsker det landet.

Jeg har lige været i The Bookworm (http://www.beijingbookworm.com), hvor man højst må låne to bøger i 14 dage, så jeg skal læse The Rule of Four (Ian Caldwell & Dustin Thomason) og Tongue in Cheek (Fiona Walker) :o)

Har indtil videre læst Up Country (Nelson Demille) og Slottet i Frankrig (Victoria Holt) i denne uge. Lidt snyd, for den første startede jeg på midt i sidste uge, men den var til gengæld LANG! (849 sider eller så).

Den läser jag just nu. Har väl tänkt att börja på Ut och stjäla hästar av Per Petersson när jag är klar. Läser fortfarnade The Talisman vid sidan av.

Eller kanskje jeg blir så
> inspirert at jeg går rett på "Afrodites
> basseng"- den tredje i Mengele Zoo-
> rekken...?

Jeg ble helt frelst på Nygårdshaug, og leste Afrodites basseng med en gang jeg var ferdig med Himmelblomsttreets muligheter. Jeg synes det er helt FANTASTISKE bøker! Jeg likte Afrodites basseng aller best, den sitter i meg med sterke bilder ennå. Jeg vil bare anbefale alle å slenge seg på ray'en som er i gang. Første bok, Mengele Zoo, er hos Alvhyttan i Sverige. Den skal visst tilbake til Norge tror jeg, men jeg synes den burde få en tur til Danmark også. Jeg sender de to neste bøkene i én pakke. Heng på!

JAAAA! Er helt enig i at dette er supre bøker. Har lest alle bøkene hans - borsett den om han som spiser seg selv (tror ikke jeg skal lese den heller..) Og nå som det nærmer seg påske er det bare å kaste seg over Gert Nygårdshaugs bøker om hobbydetektiven og gastronomen Fredric Drum.

Så spännande det låter!
stormon kommer hit på söndag med "Mengele Zoo" och det ska bli trevligt att läsa den.
Är det OK om jag lägger in länkarna till dina bokstrålar på sidan med Bookrings/bookrays?

Ja det er klart Alvhyttan! Jeg har ikke fått satt meg helt inn i den siden ennå. Er det noe mer info du trenger fra meg?

> Ja det er klart Alvhyttan! Jeg har ikke
> fått satt meg helt inn i den siden ennå.
> Er det noe mer info du trenger fra meg?

Bra. Vill inte lägga in några ringar eller strålar utan klartecken från dem som startar dem
Jag behöver helst få en länk till böckerna, men eftersom jag redan vet vilka de här böckerna är så kan jag själv leta upp dem i din bokhylla.
Om en stund så ska de finnas med på sidan.

Edit: Jag har lagt in "Mengele Zoo", de andra hade du inte registrerat än. Om du gör det så kommer de också med. ;)

Här är en länk till sidan med bokringar och bokstrålar:
http://web.telia.com/---/Bookringsbookrays.htm

Det finns också en länk dit i översta inlägget i tråden "Bokringar, bokstrålar och boklådor" http://www.bookcrossing.com/---/subj_-Bokringar,-bokstrålar-och-boklådor

Nå i slutten av uken har jeg begynt på "Slik vann tar form" av Andrea Camilleri, en kriminalroman fra Sicilia av alle steder. Virker spennende, og annerledes enn det jeg er vant til fra norsk og engelsk krim =)

ska jag läsa den här veckan. Jag borde ta ett tag med Gangster och Klas Östergren, men där är jag trögstartad *L*

Susse 13 yrs ago
Camilleri
Camilleris böcker är toppenbra! Flera av dem har ju även gjorts till TV-film, i Sverige heter de Kommissarie Montalbano, men jag vet inte om de vistas i Norge. Trevlig läsning!

> Camilleris böcker är toppenbra!

Enig! Jeg likte særlig at miljøet var så annerledes enn det jeg er vant til fra kriminalromaner. Syntes den var såpass god og spesiell at jeg gjerne vil dele den - har tilbudt den som bokstråle i tråden for bokringer og -stråler.

Er de andre bøkene hans like bra som denne? Hvor mange er det egentlig?

> Trevlig läsning!

Takk =)

Susse 13 yrs ago
Re: Camilleri
Camilleri är en enormt produktiv författare och har skrivit massor med böcker, både Montalbanodeckare och andra. På svenska känner jag till att följande titlar finns översatta:
Vattnets form
Terrakottahunden
Smörgåstjuven
Violinens stämma
Montalbanos nyår

samt Telefonkoncessionen som nog inte är en Montalbanodeckare.

Jag vet inte hur det är i Norge, men det kan nog röra sig om samma böcker ungefär. Fast det finns som sagt fler, så det kan nog dyka upp fler översättningar framöver. Mycket spännande att se fram emot med andra ord!

Jag håller med dig, böckerna har en väldigt speciell atmosfär och passar definitivt som bokring/-stråle. Jag hade själv hoppat på om jag inte hade läst just den boken redan.

Denhär boken har tagit hela veckans kvällar. Är värd att läsa, särskilt om man är intresserad av Bangladesh och/eller muslimimmigranters liv i London.

Panzeranzi 13 yrs ago
Deckare!
Igår läste jag ut A theft av Saul Bellow - den var bra, nästan som att se en film istället för att läsa en bok. Idag läser jag Nattskärran av Kjell Eriksson - deckare som utspelar sig i Uppsala. Jag bodde där ett par år och blir lite nostalgisk av namn på platser osv...det var en trevlig stad att bo i. Spännande är den också! Och till min förvåning nämns det lilla samhället (Degerfors) jag är uppvuxen i! Jag tror aldrig jag sett det förut.

Jeg har begynt å lese boken hans; Unntaket. Den fikk strålende kritikk i norske aviser. So far, so good; jeg har lest ca. 50 sider og jeg liker boken. Noen andre her som har lest flere bøker av ham?

Nå har jeg lest 50 sider til, og den begynner å bli svært spennende. 671 sider kan komme til å forsvinne ganske fort...

av Mirjam Tuominen

tus 13 yrs ago
Skal lese krim;)
Marekors av Jo Nesbø

Vilken fantastisk titel! Är den bra?

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.