Mount TBR

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
stormon 13 yrs ago
Mount TBR
Idag har jag börjat registrera mina inbundna olästa böcker och kan konstatera att en del har mer än tjugo olästa år på nacken, en del har jag glömt att jag redan köpt och har flera ex av, en del undrar jag varför i herrans namn jag överhuvudtaget köpt - min smak har genomgått en viss förändring under årens lopp *L* + att jag tror att jag är en typisk "bestsellerköpare".
Nu funderar jag över hur jag ska tackla berget - en hel del är böcker som jag verkligen vill läsa, men som alltid kommer i skymundan för nyare inköp. Fördelen med att registrera dem är att jag faktiskt plockar fram varje bok och studerar den ordentligt (tack panzeranzi som väckte frågan en gång i tiden!) och jag tror att jag ska plocka ut tio titlar som ska läsas under en viss tidsperiod.....
Hur gör ni med era berg?

Jeg får bare dårlig samvittighed *lol* Jeg har registeret næsten alle de bøger jeg har tilbage, og jeg er ikke imponeret. Det meste er bøger om miljøarbejde - og jeg ved at jeg aldrig får dem læst. Jeg har planer om at slippe så mange bøger fri som overhovedet muligt - hovedårsagen til at jeg oprettede mig herinde faktisk. Jeg blev enig med mig selv om, at jeg kun skulle have de bøger, der virkelig betød noget for mig. Resten skulle væk.

Der har også været en del bøger i min TBR bunke, som jeg faktisk gerne ville beholde og læse, men som jeg også har sluppet fri eller givet videre. Jeg ved nemlig at der godt kan gå noget tid før jeg får dem læst, og jeg ved at jeg vil få dårlig samvittighed hvis de bare står og fylder på bogreolen. Så kan jeg lige så godt vente til den dag, jeg virkelig gider læse dem og så låne dem på biblioteket.

Folde 13 yrs ago
Re: Mount TBR
Minns att när jag flyttade från studentrummet på Lappkärrsberget insåg jag att jag inte kunde fortsätta att spara på alla böcker som jag införskaffat under studietiden. Många böcker var olästa sådana jag skaffat för att de var intressanta men som jag aldrig gett mig på för att de var så teoretiska. Tror jag slängde några hundra kilo böcker, och jag har inte saknat dem.
Just nu tornar sig böckerna upp mot taket och ändå står böckerna på dubbla led i bokhyllan, visst finns det böcker jag vill behålla, men samtidigt ser jag en heder i att släppa kvalitetsböcker för att uppmuntra hunting och läsning och nya medlemmars lust att delta. Snart drar jag igång. :)

Alvhyttan 13 yrs ago
@ Folde
Om du har många böcker som du ska registrera så kan du ju starta nu och vara med och hjälpa till att få 3 miljoner BC-böcker registrerade fram till 5-års jubileet.
http://www.bookcrossing.com/forum/23/3276583/1942/subj_-Gather-round,-boys-and-girls,-for-a-new-challenge:--the-Race-to-3-Million-Regist...
Vi ligger verkligen efter i statistiken och kommer att få svårt att hinna med. Så alla bidrag är bra. Hoppas att du vll vara med! :)

Panzeranzi 13 yrs ago
@Folde
I vilken stad ligger Lappkärrsberget? Låter bekant...

Jag har också fundrat på hur jag ska göra. Eftersom jag just nu håller på att registrera nästan alla böcker jag har för att vara med och hjälpa till så att vi ska få 3 miljoner registrerade till BC:s 5-årsdag, så är jag också medveten om mitt Mt.TBR.

Funderar på att låta det vara som det är i år, har tänkt läsa bara några som passar in i mina utmaningar.

Men sen har jag tänkt att nästa år ska jag vara med på en Mt.TBR utmaning och satsa lite mer på att minska antalet böcket.
Egentligen tycker jag inte att jag har så stort behov längre av att ha en massa skönlitteratur, stående i bokhyllorna och samlande damm, bara för att jag ska känna att jag äger dem.

Folde 13 yrs ago
@Alvhyttan
Jaha, okej, jag ska alltså utse en flock böcker som jag är redo att skiljas från. Sedan ska jag märka dem (hetta upp spettet) genom att gå in på registrering och be om nummer (alternativ liknelse: skaffa registreringsplåtar till mina små fordon).
Släppa ut dem på grönbete, kan jag alltså göra när jag vill, typ när vintern havererar.

Ja det tycker jag! :)

Men du behöver ju inte ens utse vilka du vill skiljas från än. Om du bara kan tänka dig att skriva in ett BC-identitetsnummer i dina böcker - då får du ju ett register här över vilka böcker du har och det är väl inte så dumt?

Jag tänker snart gå över till min hylla med trädgårdsböcker och quiltböcker och börja registrera dem också. Kanske att jag kommer att släppa löst dem också någon gång i framtiden, men just nu känns det som om de kommer att vara kvar i min "Permanent Collection" ett bra tag framöver.
Däremot kan jag tänka mig att låna ut dem och då finns de där i min BC-hylla så att ni kan se vad jag har och fråga om de lånas ut.

Om du behöver fler argument för att börja registrera dina böcker så kan jag skriva fler inlägg! ;)
Hoppas att både du och flera andra sätter igång att registrera fler böcker nu!

En tankeställare har jag fått över mitt bokägande! Böcker som jag inte minns vad de handlade om, kanske inte ens läst men står i dubbla rader i bokhyllan. Lådor i källaren med barnböcker och ibland dubbletter som jag inte haft en aning om. Uppväxt med böcker och läsning, har fortfarande kvar en hel del av min far och svärfars böcer!
Håller verkligen med om att det är en bra ide att plocka fram dem och bara att hålla dem i handen, tänka över dess vidare öden. Skickade nyligen en bok av Gunter Wallraff till en av mina söner, för honom kan det vara allmänbildning...
Registrera alla mina böcker verkar som ett omöjligt jobb, men det är bara att börja! Fint med tipset att då kan man ju låna/ge bort boken till någon som verkligen vill läsa den!

stormon 13 yrs ago
visst är det intressant när man vaknar till och upptäcker att man inte behöver ÄGA alla själv! Sen slår mig tanken att böckerna faktiskt är döda så länge de inte används - ord staplade på varann gömda i en mörk källare, de blir helt utan mening!
Men jag har fortfarande det lilla problemet att jag vill läsa de flesta innan de får vandra vidare....

wingruzenawing 13 yrs ago
Jag har också funderat på Mt TBR -problemet. Jag har några hundra gamla böcker i bokhyllan, men jag vill inte registrera böcker om jag ingenting har/minns att säga om dem. Inte ens för statistiken.
Och 3 000 000 är bara ett tal i kön...

Jag tänker också att om jag befriar "bättre" litteratur, som inte är några bestsellers, på gator och caféer, hittar de kanske aldrig sina intresserade läsare. Kanske boken bara flyttar att samla damm någon annanstans...

Så har jag bara tänkt, att en god bok blir aldrig gammal. Jag läser en bok åt gången och skriver journalen och då bestämmer jag bokens lott.

Om de bara slutar att utge nya hela tiden...

Det er en utopisk tanke, og jeg stresser bare. Det er godt nok en lidt sær følelse, at slippe en bog ud, når man ikke har skrevet andet end synopsis i dens journal. Men hvad kan man gøre, når de ikke længere har interessen? Èn af de bøger jeg slap fri den 1. marts blev fanget og journalført af en ung gut fra byen her. Jeg havde ikke selv læst den (kun enkelte sider), og selv om jeg egentlig helst ville have skrevet noget om den, så endte jeg med at slippe den fri. Og HAN blev glad for den! Han har endda planer om, at slippe den løs i en by tæt ved når han er færdig.

Efter den oplevelse, så virker det endnu mere meningsløst og endda en smule fjollet, at jeg absolut SKAL have læst de bøger jeg frigiver. For når jeg nu ikke kan tage mig sammen, så er der måske andre der kan. Og måske de får en rigtig fed oplevelse ud af det.

jeg har ikke læst alle de bøger, jeg frigiver. Nogle køber jeg endog specielt til frigivelse, som f.eks. min del om skandinaviske forfattere i forbindelse med Stormons 1. marts challenge.

Jag har inte heller läst alla böcker som jag släppt fri och det är inte viktigast för mig. Jag har fått mängder av böcker från väninnor som städat sina bokhyllor och som tycker om idén med BC, men som inte vill vara aktiva. Många av de böckerna är inte alls i min smak, men förhoppningsvis träffar de någon som tycker om dem. Det är ett mycket bättre alternativ än att slänga dem på sophögen.

Lustigt att du skrev att du tänkt plocka ut tio böcker som du tänker läsa under en tidsperiod - så tänkte jag också tackla mitt Mount TBR! Jag hade också tänkt att jag inte får köpa fler böcker förrän jag läst de tio böckerna - men bara jag tänkte tanken så köpte jag två böcker på på Hemköp (rea) och skickade efter fyra böcker och två DVD på CD:ON. Jag blir så trött...

Jag har inte valt ut mina tio böcker ännu, tänkte blanda gammalt och nytt och engelska och svenska böcker - men jag undrar om jag kan hålla mig till planen.

stormon 13 yrs ago
> Lustigt att du skrev att du tänkt plocka
> ut tio böcker som du tänker läsa under en
> tidsperiod- så tänkte jag också tackla
> mitt Mount TBR! Jag hade också tänkt att
> jag inte får köpa fler böcker förrän jag
> läst de tio böckerna- men bara jag tänkte
> tanken så köpte jag två böcker på på
> Hemköp (rea) och skickade efter fyra
> böcker och två DVD på CD:ON. Jag blir så
> trött...

> Jag har inte valt ut mina tio böcker ännu,
> tänkte blanda gammalt och nytt och
> engelska och svenska böcker- men jag
> undrar om jag kan hålla mig till planen.

Jag har registrerat nästan alla mina TBR nu (hittade en ny hög undanstoppat i en annan hylla där det fanns ett hål...) och ska välja ut 10 böcker som ska läsas mellan 1 april och 1 september, alltså på 6 månader. Då får jag även tid att läsa bokringar, RABCK´s som ska skickas och alla böckerna som jag köar på på biblioteket. Jag tänker också blanda gammalt och nytt - hittade några bra inköpta nån gång på 80-talet...

Folde 13 yrs ago
@Panzeranzi
Kallas även Lappis. När jag förra året tog tåget ner till Göteborg för att ta del av SM i poetry slam hände det sig att jag hamnade mitt emot två öldrickande herrar. Som vanligt hade jag en bok med mig. Jag kom snart underfund med vad deras stora intresse var. Trav. Jag minns när man var liten och det var tipsextra på lördagarna, då var det ju också V-65 vilket var synnerligen tråkigt. Minns att jag spelade en gång när jag gjorde lumpen för det var några där som var passionerade, men efter det har jag mest retat mig på travprogrammen på TV4 och TV4+. Nu var det i alla fall så att dessa båda herrar på tåg ner till Göteborg var passionerade i trav. Jag förstod att den tävling de var på väg för att se var något extra, och till sist när jag var less på min bok, ja less på att låtsas läsa den, vilket ju är själva övergångszonen när man finner att människorna i ens närhet är mycket intressantare än den bok man läser, nåja till sist när den ena för förtitolfte gången skulle uppsöka toaletten frågade den äldre av dem:
- Du har bott på Lappis va?
- Ja, sade jag och förstod ingenting.
- Jag tyckte väl att jag kände igen dig. Jag jobbar på ICA-Lappis.
Och då slog de mig att jag kände igen honom, även den andre hade ju jobbat där.

(Lappkärrsberget ligger strax intill Stockholms universitet. Många äro studenterna som har bott där, och handlat på ICA-Lappis)

Tack Folde - då slapp jag klura på det längre. Jag vet inte varför jag känner igen det - har bara läst en fem-poängskurs i Sthlm - kanske det står nämnt i pappren jag fick från Universitetet.

Rolig historia, förresten!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.