SVT vill veta mer...

Forum » Scandinavian - Skandinavisk » Parent Thread | Refresh | Search

Sort Options 

Har just børjat titta på inslaget.. spænnande!

Complete Thread
Hej
Jag jobbar på teve-programmet Bokbussen och skulle vilja göra ett reportage om bookcrossing-fenomenet. Någon aktiv book-crosser i Stockholm eller Sundsvall som har lust att ta kontakt med mig och berätta mer?
Jag finns på 060-19 02 12. Eller maila: emma.kristina.sahlen@svt.se

Så bra om det blir ett reportage i Bokbussen!

Vad roligt! Bokbussen är ett suveränt program!!

Kul! Om du inte hittar någon i de områden du söker så får du gärna ställa frågor här!
Men det finns ganska många medlemmar i Stockholmsområdet - vet inte hur det ser ut i Sundsvall....

Jag pratade precis med SVT Malmös Christoffer Barnekow som tänker göra ett reportage i samband med Unescos Världsbokdag den 23 april. Evt vill han intervjua några bok-crossare; i så fall ngn gång under nästa vecka.
(Han var lite nyfiken på de publika bokbytarhyllor jag planerar att starta här i Örebro med omnejd. Jag tänkte börja på NetCity vid universitetet, fr a för att jag jobbar här.)
Alvhyttan, du kanske har lust att vara med? Eller finns det ngra andra i närheten?
Hälsn
Peteral

Kul!
Jag fick ett samtal från honom och har pratat lite BookCrossing.
Så roligt att du tänker starta bokbytarhyllor! Har du planerat fler än den på universitetet?

Absolut! Kanske på kaféer, ICA, övernattningsstugor längs Bergslagsleden, församlingshem, studieförbundslokaler, radiostationer - där folk träffas och möts. Ge mig gärna mer tips!

Kanske inte i första hand järnvägsstationer - lite för enkelt - eller bibliotek - olika syften och för nitisk personal. När jag lämnade en bok på bibblan i Örebro kom den med snigelposten dagen efter med en lapp "Du glömde visst den här..."

Peteral

stormon 13 yrs ago
Bokbytarhyllor
Det låter intressant.... kan man samarbeta och bygga vidare mot värmlands-gränsen ...

Absolut!

Alvhyttan 13 yrs ago
@ Peteral
Bra att Barnekow fick tag på dig!
Nej jag har inte lust att vara med och det vet Barnekow.
Men det är flera nya bookcrossers i Örebro nu, kanske du kan få tag på någon av dem. Några anlöt sig efter våra frisläppta böcker på bokmässan och sen blev det fler BX-are efter våra 1:a mars aktiviteter, artiklarna i DN och SvD gjorde nog sitt till. En aktiv ny BX-are är elisae
http://www.bookcrossing.com/---/elisae
en annan
the-card-poet
http://www.bookcrossing.com/---/the-card-poet

Du kan väl testa om de vill vara med!
Lycka till med intervjuerna och bokbytarhyllorna, Peter!

I torsdags kunde jag med hjälp av min kollega Brita Molin på Örebro Universitetsbibliotek släppa ut ett 60-tal böcker på den första publika bokbytarhyllan i Örebro län (med omnejd). Till eventet hade Sveriges Television kommit och det kommer ett inslag i TV-programmet "Sverige" om ett par veckor. Jag berättar närmare när jag vet exakt datum. (Det finns en risk att ni kommer att upfatta inslaget som egotrippat från min sida, det beror förstås lite på hur dom redigerar materialet. Jag tyckte nog att de gjorde lite för mycket väsen av mig och inte av företeelsen. Men som Oscar Wilde sa: "Det finns en sak som är värre att det talas om en. Nämligen att det inte talas om en."

Det kom också en reporter från den lokala gratistidningen "Örebroarn" som följde upp en intervju med Alvhyttan o mig från Bokmässan på Örebro Slott.

Vi hann prata med en del studenter, de flesta var nyfikna och positiva - men många sa att de hade så mycket annat att läsa just nu...
Men jag är övertygad om att med lite gödsling och lagom med vatten så kommer hyllan att växa.
En bokbytarhylla ligger också helt i linje med vad man vill från Universitetets sida. Man jobbar med något man kallar 'öppet campus' vilket innebär att det ska bli trevligare att finnas i campus-miljön. Och naturligtvis ligger ett sånt här tilltag i linje med det.

Peteral

Tack för rapporten!
Det blir säkert ett bra reportage, ser fram emot att få se det + att få se stormon frisläppa böcker i Stockholm.
Jag har lite svårt att hjälpa till med bokbytarhyllan på Örebro Universitet just nu, men hoppas att kunna gödsla och vattna lite på hyllan snart. :)

I torsdags meddelade Brita Molin på Örebro Universitet att hälften av de utställda böckerna försvunnit - hur det är idag efter inslaget på TV vet jag inte, men Brita skickade ut ett mail om TV-programmet till samtliga anställda på Universitetet.
Jag har bara fått in ett ett par svar på registreringar än så länge men det kommer nog så småningom.
Peteral

> I torsdags meddelade Brita Molin på Örebro
> Universitet att hälften av de utställda
> böckerna försvunnit- hur det är idag efter
> inslaget på TV vet jag inte, men Brita
> skickade ut ett mail om TV-programmet till
> samtliga anställda på Universitetet. Jag
> har bara fått in ett ett par svar på
> registreringar än så länge men det kommer
> nog så småningom. Peteral

Vad bra att böckerna försvinner, då hoppas vi bara på fler BX-are. Och ännu större omsättning.
Jag ställde dit över 10 böcker, mest socialpsykologisk kurslitteratur, kan du fråga om de har försvunnit också?
Funderar på att lägga dit några fler eller om de böckerna blir kvar?

Inslaget på TV med dig var jättebra!
Har du sett att jag lagt in en bild på dig och Barnekow i journalen till "Dalhalla"?

Så! Nu har jag pratat med emko och det är jätteroligt att svt vill uppmärksamma det här. Men det hade varit kul om någon mer än jag kontaktade henne, någon som hållit på med bookcrossing längre tid, och som testat det här med bookrays och bookrings också?
För att kunna ge en bredare bild av det hela, menar jag?

Oj vad kul! Här är ju verkligen läge för en växande rörelse. Själv har jag varit med alldeles för kort tid för att medverka. Kan för lite. Har ju inte tänkt sätta igång på allvar förrän i maj (för då ska väl iallafall vintern vara passé).

Jätteroligt!! Bokbussen är det bästa bokprogrammet i sensk TV!

Någon som har lust på en massrelease i samband för att utnyttja "marknadsföringen".....

sretna 13 yrs ago
massrelease
Självklart är jag meed på en massrelease. Om man börjar dagarna innan kan man ju fästa en post-it med programtiden oxå...

Det vore roligt! Jag är på!

Jag gillar sånt! Är med oxå !

Bokbussen går inte just nu på TV - så detta måste vara research för program längre fram - antar jag? Just nu går Babel istället - någon som ser på det?

Nja, tycker att det inte är lika bra som Bokbussen. Det är för konstlat på något sätt.
Det borde väl gå att fråga emko när programmet är planerat till?

Hm, det er mange i Norge som både får inn og ser på svensk tv... Kunne kanskje vært moro å gjøre en skandinavisk greie ut av det igjen?

Jag har varit i ytterligare kontakt med emko och tydligen (oj?!) ska jag bli intervjuad och någon sorts inslag ska spelas in. Riktigt hur det kommer bli är väl inte riktigt klart, men det ser vi väl.

Jag tror det skulle vara smart med lite massrelease i samband med sändningen. Dessutom skulle det kanske vara bra med lite extra bra och "hittbara" releaser på onsdag - när hon och jag och en tv-kamera kanske ger oss ut på stan på jakt...?!

När jag pratar med henne ska jag fråga om när inslaget ska sändas, jag glömde fråga när hon ringde igår...

Lycka till med intervjun, mcsarcne!
Roligt att det ska bli ett inslag i bokbussen!

När Barnekow på kulturprogrammet "Sverige" pratade med mig tror jag att han sa han att bokbussen skulle sända sitt inslag efter sommaren och att "Sverige" tänkte sända sitt inslag nu i vår.

Jag tycker att det vore bra om vi kan ha massreleaser i samband med båda TV-inslagen.

"Sverige" sänds ju på onsdag e.m. och sent torsdag kväll, vet inte om inslaget blir veckan före Världsbokdagen, ska kolla.
Vi kanske kan frige så många böcker som möjligt under hela den veckan!?

Nu har jag fått mail från Barnekow och han vet inte ännu när inslaget om BC ska sändas, men han ska höra av sig när han vet.
I morgon ska Peteral bli intervjuad i Örebro om idéerna med bokbytarhyllor.
Kul!

Panzeranzi 13 yrs ago
Kul!
Kul att det rör på sig så mycket! Jag är med och släpper böcker när det än blir!

Jag har gjort ett pressmeddelande typ:

I samarbete med BookCrossing – det globala nätverket för bokbytare och Örebro Universitet vill Länsbiblioteket i Örebro län härmed bjuda in till starten av länets fösta allmänna bokbytarhylla!

BookCrossing (www.bookcrossing.com) är ett internationellt nätverk med ungefär en halv miljon människor som skapar förutsättningar för att sprida litteratur över hela världen. Det går oftast till så att den vill sprida en bok lägger den på en offentlig plats där människor möts; ett café, ett bussäte, en väntsal – i hopp om att den ska hittas och läsas av någon annan.
Anledningen till att man vill sprida en bok kan vara att man läst den och inte vill spara på den utan att den hittar en ny läsare. Man kan ha fått två exemplar av samma bok.

Via BookCrossing får varje bok ett unikt nummer och därmed en egen webbplats där den nya läsaren kan skriva och berätta om man tyckte boken var bra eller inte, kanske hur det gick till när man hittade den och om man behåller den tillsvidare eller var man lägger den nästa gång.

För att öka effekten har Länsbiblioteket i Örebro län tagit initiativ till att starta ett nätverk av publika bokbytarhyllor i regionen. Dessa hyllor vill vi ska kunna finnas på fritidsgårdar, övernattningsstugor längs vandringsleder, arbetsplatser, föreningslokaler, församlingshem, caféer etc och ska stå till allmänhetens förfogande.

Tanken är att de i bästa falla ska vara självgående; tar man en bok så kan man förväntas ställa dit en annan – och gärna i anslutning till ett eget engagemang i BookCrossing.

Den första bokbytarhyllan i Örebro län kommer att ställas upp vid caféet vid Örebro Universitetsbibliotek kl 11 torsdagen den 6 april 2006.
På Örebro Universitet arbetar man bl a med att etablera ett levande campus och här är ett sätt att bidra till det.

Välkomna ni som har tid o möjlighet att komma förbi
Peteral

Strålande! Jag har pluggat på Örebro Universitet och önskar att detta hade funnits då. Bra initiativ!

Bra jobbat Peter!
Ditt intiativ med bokbytarhyllor kommer säkert att "öka effekten"! :)
Och jag tycker att det är ett bra val av plats för den första hyllan, den kommer säkert att generera många BX-are.

Jag ska börja reservera böcker som jag tar med mig nästa gång jag åker till Örebro.
Ha en bra dag i morgon, Peter!

Superbt initiativ!

Jag håller med, kul att det händer så mycket och att bookcrossing får så mycket uppmärksamhet! Då blir vi nog ännu fler!

> Lycka till med intervjun, mcsarcne!
> Roligt att det ska bli ett inslag i
> bokbussen!

13 juni (om jag minns rätt!?) sänds inslaget i Bokbussen.

Mamma hade sett det programmet och hade fastnat för det. Hoppas hon förstår mig lite mer nu ;)

> Mamma hade sett det programmet och hade
> fastnat för det. Hoppas hon förstår mig
> lite mer nu; )

Va bra att hon såg det! : )
Har inte du sett det?

Nej, jag satt i bilen på väg hem från Stockholm just då, så jag har tyvärr inte sett det :/ Men visst brukar SVT posta sina program för nedladdning på internet, eller om de skickar de där? För jag har för mig att man kan se repriser på internet. Annars kanske det går en på TV?

> Nej, jag satt i bilen på väg hem från
> Stockholm just då, så jag har tyvärr inte
> sett det :/ Men visst brukar SVT posta
> sina program för nedladdning på internet,
> eller om de skickar de där? För jag har
> för mig att man kan se repriser på
> internet. Annars kanske det går en på TV?

Jag la in länken till webbsidan i ett annat inlägg, men här kommer den igen:
http://svt.se/---/Crosslink.jsp?...
Du kan se programmet hur många gånger som helst där! :)
Sen går det i repris både på onsdag och torsdag, men då är det på lite udda tider.

på söndag kl 18.15 i Svt 2 berättar om bookcrossing enligt programbeskrivningen

Perfekt, precis på Världsbokdagen! Ut och släpp böcker nu allihop!

Yes, Barnekow pratade med min telefonsvarare i förmiddags och berättade att det blir söndag kl 18.15. Det blir några repriser under veckan - tablån finns på http://svt.se/---/Crosslink.jsp?...
Jag tror dom arkiverar inslaget på webben också.
Peter

> Yes, Barnekow pratade med min
> telefonsvarare i förmiddags och berättade
> att det blir söndag kl 18.15. Det blir
> några repriser under veckan- tablån finns
> på http://svt.se/---/Crosslink.jsp?...
> Jag tror dom arkiverar inslaget på webben
> också. Peter

Spännande!
Hoppas att det kommer på webben också!

> på söndag kl 18.15 i Svt 2 berättar om
> bookcrossing enligt programbeskrivningen

Om ca. en timma och 45 minuter ska vi få se stormon lägga ut BC-böcker i Stockholm och Peteral fixa bokbytarhylla i Örebro!!!
Det ser jag verkligen fram emot! :)

Måste ses!

> på söndag kl 18.15 i Svt 2 berättar om
> bookcrossing enligt programbeskrivningen

Det var ett riktigt bra reportage!
Ni var väldigt bra, stormon och Peteral, ni måste väl vara väldigt nöjda med era insatser för BC.
Jag är mycket nöjd med er! :)

Nu hoppas vi på många, många fler BX-are i Sverige!

Jag kan bara hålla med föregående talare, ett mycket bra inslag! Och så var det roligt att få se er! Jag satt i TV-soffan och skrek "Dem känner jag!" tills jag kom på att egentligen gör jag ju inte det, fast det känns så...
Om någon missade programmet, så går det i repris, men kan även ses på nätet på svt.se/sverige

> Jag kan bara hålla med föregående talare,
> ett mycket bra inslag! Och så var det
> roligt att få se er! Jag satt i TV-soffan
> och skrek "Dem känner jag!" tills jag kom
> på att egentligen gör jag ju inte det,
> fast det känns så... Om någon missade
> programmet, så går det i repris, men kan
> även ses på nätet på svt.se/sverige
Det är lite krångligt tycker jag att hitta till programmet "Sverige" på svt.se, så jag lägger in en länk här:
http://svt.se/---/Crosslink.jsp?...
Men vad jag kan se så har de inte lagt in kvällens inslag än.

Kollade igen och nu är kvällens program där!

Så kult å se dere, Peteral og stormon! Dette var skikkelig bra, håper det kan gjøres i Trondheim også.
Jeg la ut (hengte opp i trær) 8 bøker i dag i en travel gågate i Trondheim. Håper de blir funnet snart!

Jag är också mycket nöjd och tyckte programmet gav bra information om BC.
Nu är det bara att hoppas att informationen gick fram så att någon plockar upp mina vildsläpp som ligger på ICA och dräller *L*

Jag kollade just programmet via nätet (kom inte på SVT Europa). Jättebra! Hoppas det kommer många nya medlemmar!
F.ö så befriade jag två böcker idag på ett kurscenter i Nyland Världsbokdagen till ära;

http://www.bookcrossing.com/---/3953122
http://www.bookcrossing.com/---/3837743

Det var trevligt att se Håkan Nesser också och höra hans Närkingska!
Sen tyckte jag att han sa en hel del bra saker om böcker.
Men han visste inte vad BookCrossing var, men nu vet han nog. :)

Håkan Nesser var f.ö. i Skellefteå idag och föreläste och jag la en bok utanför lokalen han skulle föreläsa i.

Såg programmet på nätet - jättebra!

Susse 13 yrs ago
@Stormon
Har du fått några livstecken från böckerna du släppte i TV?

stormon 13 yrs ago
Re: @Stormon
Mandomsprovet plockades upp av en norsk BCare och han intervjuades också. Tyvärr var inte den delen med i programmet, det hade varit roligt att få se det också.
Övriga böcker har inte blivit registrerade ännu, men jag vet att en barnbok plockades upp av mitt barnbarn *L* Fusk, eller hur!

Susse 13 yrs ago
Re: @Stormon
Nåja, huvudsaken är väl att någon hittar dem, eller hur? Om den sedan råkar vara en släkting eller vän är väl mindre noga... :)

Stormon og Peteral - kjempestilig innslag! =)

Rigtig godt program, det var vildt sjovt at se noget i tv om BookCrossing. Godt gået! =)

Har just børjat titta på inslaget.. spænnande!

Såg programmet av en slump igår på TV. Mycket bra, tyckte jag!

Jätekul! Jag blev också kontaktad men jag hann aldrig svara eftersom jag låg på sjukhus en vecka istället :P

Ska bli kul att se programmet!

> Jätekul! Jag blev också kontaktad men jag
> hann aldrig svara eftersom jag låg på
> sjukhus en vecka istället :P

> Ska bli kul att se programmet!

Vad jobbigt för dig att du var på sjukhus och just då! :P
Men vi får hoppas på fler inslag i TV och fler artiklar i tidningarna - då kanske man kan få se dig.
Hoppas att du mår bättre nu! :)

> Hoppas att du mår bättre nu! :)

Jodå, jag mår bättre :) Jag var till och med ute och släppte en bok igår. Städar ut gamla böcker hemma hos mina föräldrar...

Man borde snart kunna se inslaget här
http://www.svt.se/---/Crosslink.jsp?...

Inslaget är mot slutet av programmet, 26 min in.

Nu har jag tittat på programmet och det var ett jättebra inslag!

Jag såg det också! Det känns som om det är mycket om BC just nu - kan inte rå för att tro att vi har något med det att göra, så aktiva som vi varit!

Jag såg det med! Jättebra!

Tack för länken! Det var trevligt!

Jätte bra repotage på SVT! Har ingen TV, men såg inslaget på nätet.

Spännande! Jag minns inet att jag sett Folde i almanacken men mitt minne är inte vad det aldrig varit!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.