Nytt och bra?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
joalik 13 yrs ago
Nytt och bra?
Hej alla! Himla kul med ett eget forum!!

Har ni läst någon sprillans ny bra bok sista tiden?
Jag har ett fynd (på svenska bara än så länge) som heter "Hjälp, jag heter Zbigniew" av Zbigniew Kuklarz. Handlar om en kille, lite över trettio, som är född och uppvuxen i Stockholm men hela sitt liv varit mer eller mindre besatt av att mildra stötarna av sitt otacksamma förnamn och ännu värre efternamn. Hans föräldrar kommer från Polen, och Zbigniew gör allt för att inte sticka ut från sina svenska kompisar, ses som annorlunda. Det blir en uppväxtskildring med ena benet i Polen och ena i Sverige, och det blir otroligt roligt. Jag skrattade högt flera gånger. Ingen vinner heller, alltså inget land får avsluta som förlorare så det är ingen "tyck synd om de stackars..."-bok. Helt enkelt mycket läsvärd! Finns ute i pocket nu.

Tack för rekommendationen!
Jaså den har kommit som pocket nu.
Då kanske man ska ta och köpa den.
Jag har läst om den på flera ställen senast i en tidning i går.
Den låter ju bra, speciellt om den både är rolig och tänkvärd.
Just nu längtar jag lite efter en bok som får mig att skratta, det kanske blir internet beställning idag.

Jag har läst om den i tidningarna - den fick sisådär kritik i GP - kul att höra att du gillade den. Jag ska definitivt läsa den!

Alvhyttan 13 yrs ago
@Panzeranzi
> Jag har läst om den i tidningarna- den
> fick sisådär kritik i GP- kul att höra att
> du gillade den. Jag ska definitivt läsa
> den!
Ska vi göra en bookray? Eller.........?

Den vill jag läsa!

Jag väntar även på att "Kalla det vad fan ni vill" (kommer inte ihåg namnet på författaren just nu) ska komma ut i pocket.

MARJANEH BAKHTIARI heter författaren och den har kommit ut i pocket!

Då ska jag beställa den.
Finns intresse för den som bokstråle? (vilket härligt ord!)

> Då ska jag beställa den. Finns intresse
> för den som bokstråle? (vilket härligt
> ord!)

Det gör det nog!
Tänk så många böcker man vill hinna läsa...........

Jeg har indtil nu kun prøvet Rawnes bookring, men bogen lyder interessant, så jeg vil gerne være med og på den måde læse min første hele bog på svensk.

Nu har jag beställt boken!
Jag hade ändå en beställning på gång, det var min man som ville ha den stora Nationalnyckeln om Fjärilar och då slank "Hjälp, jag heter Zbigniew" med.
Jag skriver om den tråden om bokringar/bokstrålar, så kan ni väl anmäla ert intresse där också.

av Helen Oyeyemi tyckte jag väldigt bra om. Handlar även denna om att ha fötterna i olika kulturer men ur ett mer skrämmande perspektiv, inte så rolig alltså, men riktigt riktigt bra! Finns en bra recension på dagensbok

> av Helen Oyeyemi tyckte jag väldigt bra
> om. Handlar även denna om att ha fötterna
> i olika kulturer men ur ett mer skrämmande
> perspektiv, inte så rolig alltså, men
> riktigt riktigt bra! Finns en bra
> recension på dagensbok

Den verkar också väldigt intressant och har väl också nyss kommit som pocket. Oj så många böcker det finns........

Jag fundera på att minska arbetstid för att hinna med..
Har ni koll på hur ert Mt TBR ser ut? Vad står på kö när ni läst den ni håller på med nu?

Jo.

Har inte riktigt ork att fundera på vad som kommer här näst i berget. Just nu håller jag på med typ 3 böcker samtidigt, plus att det trillar in böcker på jobbet (bokhandel) som förlagen tycker att vi skall läsa... Men jag vet att jag snart vill läsa 'Ut och stjäla hästar' av Per Petterson, kom i pocket idag! =)

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.