Jeg havde en dejlig bogoplevelse i eftermiddag

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
...som jeg lige måtte dele med jer. Her er nogenlunde hvad jeg skrev i journal entry'en til min nyindkøbte bog:

Har mange gange gået forbi Thiemers Magasin i Tullinsgade på Vesterbro og skævet ind ad vinduerne - en lille uafhængig boghandel. I dag gik jeg endelig ind for at ose, fordi jeg havde lidt tid, inden jeg skulle mødes med en veninde. Og hvad skete der? Jo, først så jeg et skilt på døren, hvor der stod noget i retning af, at forretninger der forbyder folk at parkere deres cykler udenfor er dumme - hvis du vil ind i min butik må du selvfølgelig gerne parkere udenfor! Sådan har jeg ofte tænkt når jeg så sådanne forbudsskilte - og ignoreret dem.

Det næste skilt på døren var om, at der var tilbud på verdens bedste bog. Trækopfuglens krønike, som jeg har hørt en masse godt om. Inde i butikken hang der indrammede citater fra bogen og der var også en fin gammel ramme på disken med et billede af forfatteren. Samtidig var indehaveren i færd med at tale varmt for den til en anden kunde. Så måtte jeg da bare købe bogen!

Derudover var det en super-hyggelig lille boghandel med et sparsomt, men utvivlsomt kritisk udvalgt sortiment. Jeg blev budt på en kop kaffe eller te, satte mig ned med min nyindkøbte bog (som jeg i øvrigt godt måtte have bladret og smuglæst i inden jeg købte den), og gav mig til at læse de første sider. Den tegner godt og jeg glæder mig til at læse videre om lidt.

I butikken er der i øvrigt også en byt-en-bog hylde hvor man enten kan bytte med en af sine egne bøger eller betale 30 kroner. Så kunne jeg jo ikke dy mig for at fortælle indehaveren om bookcrossing - så måske dukker der en OBCZ op der...

Hurra for uafhængige, driftige og bogede iværksættere!

Helt fantastisk forretning! Jeg er meget misundelig.. burde måske lægge et smut forbi Vesterbro næste gang jeg skal til København, alene for at kigge derind :)

Vilken härlig butik! Såna kan man önska sig fler av!!!!

Vilken underbar bokhandel!

Ja hurra for folk som dem... I Danmark mangler der bestemt gode boghandlere. Når jeg er i USA og England er min favorit-beskæftigelse boghandlere. Metervis af reoler, som man gerne må bladre i. -Og så kan man få kaffe der samtidigt. Skønt.

Arbejder på Vesterbro, så jeg bliver nok nødt til at komme derned allerede i frokostpausen. Flere af den slags, tak.

tutmarie 13 yrs ago
Samme her
Jeg elsker også boghandlere i England og USA - var i Oakland, Californien i efteråret og der vrimler det bare med dejlige boghandlere der ikke kun har bøgerne fra bestsellerlisterne og så blyanter etc. Jeg kan fx godt lide det med at man kan bytte for credits - lidt lige som vores antikvariater, bare kun med relativt nye eller i hvert fald "kvalitetsbøger" - og både finde nye og brugte bøger i samme forretning.

Mon de har en afdeling i Århus - GOoooooooogle, svar mig. Selv om de er uafhængige, kan der jo godt findes flere med samme ide.

Fik googlet - og nej, ingen chance, endnu da - men de har en hjemmeside :-)

http://www.thiemersmagasin.dk/info.htm

tutmarie 13 yrs ago
Desværre
det tror jeg bestemt ikke der er, for det er en meget lille butik. Men indehaveren lød jysk, så måske kender hun noget godt som ligger nærmere Århus end Tullinsgade :-) Du kan jo prøve at spørge.

wingbrezovawing 13 yrs ago
Re: Desværre
Har jeg gjort :-) Jeg sendte en mail til dem igår, men har endnu ikke fået svar.

Jeg modtog lige svar fra dem:

Hej Britta,

Nej jeg kan ikke finde noget i Århus, og tro mig jeg har kigget eftersom jeg selv er derfra og besøger byen jævnligt.

Men, den gamle Clausens boghandel har fået et ansigtsløft og er meget tæt på konceptet.

Den ligger i starten af gågaden fra banegården.

Det er ikke frækt at spørge, det er dumt ikke at gøre det.

God tur.

Med venlig hilsen

Christina

Thiemers Magasin

--------------------------------------------------------------------------------

Fra: Britta.Bousba@xxx [mailto:Britta.Bousba@xxx]
Sendt: 22. marts 2006 14:25
Til: thiemers@bog.dk
Emne: et "frækt" spørgsmål

Via http://www.bookcrossing.com har jeg lige hørt om jeres forretning i dag.

Som I måske kan se på min emailadresse, er jeg udenlandsdansker, men synes godt om jeres idé til forretningen.

Nu er det så jeg vil være så fræk at spørge, om I ved, om der findes en boghandel i Århus, der er opbygget under samme idé? Jeg skal nemlig på tjenesterejse til Århus næste uge, og ville så kigge ind.

Det er helt sikkert, at jeg kigger ind til jer, næste gang jeg er i København og måske kontakter jer yderligere i forbindelse med bogkøb til Danmark, sender I også til Aalborg osv.??

Med venlig hilsen,

Britta Bousba

Svaret var lige i den tone jeg ville have forventet :-)

Det er fantastisk at komme ind i en rigtig god boghandel! I Svendborg er der Troels Boghandel. Den er også uafhængig, og de har styr på deres ting og kan hjælpe med det hele, tror jeg *lol*

Jeg er lige hjemvendt fra London, hvor jeg selvfølgelig også måtte i nogle boghandlere. Det var et helvede - men på en god måde. Mine første tanker da jeg gik ind var, at det mindede om en slikbutik, hehehe. Aldrig i mit liv har jeg set så mange bøger, og så var der endda tilbud! Jeg endte dog med at nøjes med nogle få titler, og så skynde mig ud igen. Tanken om alle de bøger var ved, at give mig nervøse trækninger, men jeg skal tilbage en dag!

Kender Troels Boghandel.. De er rigtig gode til at hjælpe dernede, men desværre synes jeg det er meget meget dyrt i forhold til at bøgerne oppe i Bog og Ide eller B.O. (hvor udvalget dog begge steder er meget begrænset!) Så jeg holder mig til BogGodsken (antikvariat) i Nyborg.

Nu vi snakkede om boghandlere, har du nogensinde besøgt den relativt nystartede Bogbutikken nede overfor Jettes Diner? (Tror det hedder Brogade dernede) Jeg har ikke selv været derinde endnu, men jeg så sidst jeg var forbi at de inviterer forfattere til at fortælle. (Senest Josefine Ottesen.)

http://www.bogbutikken-svendborg.dk/

Jeg har endnu ikke været dernede, mest fordi jeg glemmer åbningstiderne *lol* Jeg er sikker på at man kan gøre nogle gode køb dernede, og så er jeg lidt interesseret i at finde ud af, hvilken Shakespeare & Co han taler om, hehe.

Det havde jeg slet ikke tænkt over! Men du har da helt ret.. Det er lidt mærkeligt.. *lol*

Wow, hun har endog lavet en speciel boghylde til det, flot.

Ja, det er super. Jeg fortalt hende om at visse butikker og cafeer har særlige hylder til BC-bøger, så måsker er hun blevet inspireret. I forvejen har hun et par hylder med "byt-en-bog", hvor man kan - ja - bytte en af sine brugte bøger til en af dem på hylderne eller give 30 kr. pr. stk. Det var jo ikke langt fra konceptet.

Har i øvrigt Never Let Me Go stående på reolen og glæder mig til at læse den, ellers havde jeg nok skyndt mig derhen for at gå på jagt, for jeg har læst flere gode Ishiguro-bøger.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.