Hva leser dere på vår fødselsdag 20.3.2006?

Forum » Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Jeg har akkurat lest ut The Lovely Bones av Alice Sebold http://www.bookcrossing.com/---/book_-The-Lovely-Bones-Alice-Sebold

Noen som vil ha den?

Jag har precis börjat läsa Elva minuter av Paulo Coelho.

Och så vill jag tacka dig miramarmora för att du hälsade mig välkommen när jag var splirrans ny.

Jag läste Lovely Bones tidigare i år - tyckte den var bra!

Jag läser mest Life of Pi av Yann Martel och jag tycker väldigt mycket om den.

Jag läser fortfarande Aniara och Ditt kompetenta barn också.

Jeg er så irriteret over, at jeg skal arbejde :-) Jeg er igang med at læse "Den Russiske Sangerinde", Rawnes bogring, så jeg kan sende den videre til Notnot, medens jeg er i Århus - og det er ikke en pligt, det er en sk...god bog!!!!!

Började igår med Cancerkliniken av Alexander Solsjenitsyn. Har hört mycket om den, men kan ännu ej själv säga vad jag tycker om den. Vi får se :)

Jag läser The Education of Little Tree och den är underbar! tack xtra för den bokringen! För en gångs skull har jag flera böcker på gång vilket är ytterst ovanligt för mig - jag läser även Tea-Bag av Henning Mankell.

Det er godt, du læser Tea-Bag, - - - så får jeg den snart :-)

Jag läste idag

Naiv. Super. av Erlend Loe

Det var jättebra!

Panzeranzi 13 yrs ago
oj...

Jag gillar bultbrädan!

Fortfarande The TAlisman av King, men har iag även börjat på Kristallburen av Barbara Nadel - deckare i Istanbul!

Jag börjar bli nyfiken på The Education of Little Tree - alla verkar gilla den!

> Jag börjar bli nyfiken på The Education of
> Little Tree- alla verkar gilla den!
Det är en bokring arrangerad av xtra. Jag kan rekommendera den om du vill läsa innan den går vidare till "fjärran land"

Jeg leste akkurat ferdig Unni Lindells "Slangebæreren" - wow, den må jeg si jeg likte veldig godt! =)

http://www.bookcrossing.com/---/book_-Slangeb%E6reren-Unni-Lindell

Jeg leste "The Education of Little Tree" som tenåring og likte den veldig godt - kanskje på tide å lese den på nytt...

Nu är jag färdig med McEwans bok som jag talade om i livet före Scandinavian Forum.
Boken berättar om en välsituerad, medelklassig neurokirurg och hans söta familj, som under lördagen den är tvungna att möta socialt illamående, hot och våld.
Det händer i London år 2003; Storbritannien med USA gör sig i ordning för kriget i Irak.
Jag tyckte om boken, som slutligen var ändå optimistisk. Rekommenderar - men läsaren måste nog uthärda grundliga neurokirurgiska medicinestudier...

Jag gick in på Pocketshop på Centralen, Stockholm och köpte "Jag har inte sanningen. Jag söker den".
Det är en bok i dialogform skriven och sammanställd av Ami Lönnroth (Journalist) och KG Hammar (Avgående Ärkebiskop)
Man kan inte åka tåg utan att ha något att läsa...! (Till Uppsala skulle jag; En date med en spännande man som är än mer spännande efter daten! :D )
Resonemangen i boken är intressanta och tankeväckande, och det är en bok som verkligen ger plats för resonemang; Ont om färdiga lösningar och plakatåsikter är det gott om. Uppfriskande.

Gott att se att vi äntligen har ett eget forum!

:D

Jag läser just nu Never let me go av Kazuo Ishiguro. Märklig och tankeväckande bok.

Tack! Det här är ju en kanongrej. Jag är glad att jag hittade hit!

...venter på meg på biblioteket. Er det noen som har lest denne?

Visst är boken härlig! Jag läste den efter Gregorius och kunde konstatera att jag träffat på två snöpta män på raken! Men så mycket under ytan!!

Ja visst. Jag tycker om hur boken är uppbyggd, att man inte får veta allt från början utan att fler och fler saker framträder ju längre man läser. Man börjar onekligen titta på människor man möter med andra ögon...

Jag läser "The Full Cupboard of Life" av Alexander McCall Smith, femte boken om Botswanas enda och bästa (kvinliga) detektiv. Har sträckläst serien sen jag fick låna dem av en kompis förra helgen. Kul med böcker som sticker ut, både i skrivarstil och innehåll. Blir sugen på en tur till Botswana om inte annat!

Jeg har endelig kommet i gang med Bookends av Jane Green. Den er litt "kjedelig" i starten, men den tar av fra ca. side 100.

20.3.2006 försökte jag tappert få nån sorts grepp om "Veronika bestämmer sig för att dö" av Paulo Coelho, men gav upp för jag tyckte den var smörja.
Så jag började med "The Zahir" av Coelho. Smörja även den.
Jag läste en bra bokring under jobbveckan "Desert Flower" av Waris Dirie, jag har läst annat än smörja :)
Nu fortsätter jag med "Jonathan Strange & Mr. Norrell", den är fruktanvärt bra!

Da jeg endelig var kommet ind i den, syntes jeg faktisk, Coelhos bog om Veronika var god nok - men rigtig nok svær at komme ind i.

Coelho är en sagolik författare, hans böcker är sagolika. Har nyligen läst ut Veronika bestämmer sig för att dö. Jag konstaterar att det inte bara är huvudpersonen som är huvudperson. Boken handlar ju i mycket om att våga gå sina egna vägar.
Just nu håller jag på med Elva minuter, av samme författare. Den inleds: Det var en gång en prostituerad kvinna som hette Maria.

Jag hade också svårt med den boken och kom faktiskt aldrig igenom den. Däremot har jag läst någon annan bok av Coelho som var riktigt bra. Jag kommer inte ihåg namnet just nu... Hur som helst, karln kan alltså även skriva böcker som går att läsa till slutet.

Ni eggade upp! Veronika hamnade på min wish list!

De enda Coelho böckerna jag orkat läsa till slut och som jag tyckte riktigt riktigt bra om är "The Alchemist" och "The Devil and Miss Prym".
Jag försökte med "Eleven Minutes" men höll på att somna i mitten av berättelsen.
Jag läste typ 10 sidor av "By the river Piedra I sat down and wept" och tyckte den var fruktansvärt tråkig.
Coelho tycks vara en "antingen eller" författare för mig.

Idag befriade jag två böcker på finska på vandrarhemmet i Åbo, en av Joyce Carol Oates och en Jane Austen.
Två böcker jag befriat tidigare där var ännu kvar i hyllan. De andra böckerna jag har befriat där är ute i världen på äventyr. Hoppas jag hör av dem nångång.

Jeg har akkurat begynt på Steinkisten av Kjell Eriksson, en svensk krimforfatter jeg aldri hadde hørt om i norsk oversettelse:

http://www.bookcrossing.com/---/book_-Kjell-Eriksson-Steinkisten

Er det noen andre her som har lest noe av ham? Hva synes dere i så fall? Den virker spennende foreløpig, men jeg har ikke kommet særlig langt =)

Jag läser en liten bok (bookringbok) som heter Bill Bryson's African Diary, den är utgiven av en hjälporganisation som heter Care. Undrade hur Bryson med sin hurtfriska humor(ibland tycker jag att hans humor är lite fjantig) skulle kunna skriva om det stora hjälpbehovet som finns i Afika. Men han lyckas hyfsat bra, man får väl hoppas att han genom att vara en så känd författare kan få viss uppmärksamhet och väcker en del tankar.

Sen har jag börjat läsa Tagores "Örtagårdsmästaren", har den liggande på ett bord bredvid en fåtölj och slår mig ner och läser en "sång" då och då. Läser den som en del i utmaningen att läsa Nobelpristagare + att jag läser den för Indien i 5-5-5 utmanngen. Från "Örtagårdsmästaren" kan det nog bli något citat till citat-tråden.

När jag sen behöver ligga och vila min onda nacke och slappna av - då lyssnar jag just nu på Inger Alvéns "Någon kom i båten". När xtra skrev om kvinnolitteratur på internationella kvinnodagen så var Alvén den svenska författare jag tänke mest på och sen kände jag för att låna ljudböcker av henne på biblioteket.
"Någon kom i båten" tycker jag om!

...rigtig, rigtig god bog om samuraier, geishaer og missionærer i Japan i 1861. - Kan varmt anbefales! =)

....idag läser jag Rösterna av Christa von Bernuth - en tysk deckare som är riktigt spännande!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.