corner corner Se aika vuodesta: Joulukalenteri!

Forum | << Finnish - Suomi | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

Se aika vuodesta: Joulukalenteri!

Koska kirjamessuillakin jo myytiin joulukalentereita, mitä muuta sitä voisi kuin alkaa kyhäämään foorumin kirjakalenteria!
Kaivele esiin jouluiset ja joulua liippaavat kirjat, ota parhaat reseptit talteen, tunnelmoi vielä viimeisen kerran ja tarjoa kalenterikirjoja minulle yksärillä 18.11. mennessä! Saa tarjota yhtä tai montaa, kaikki otetaan huomioon.
Useimmille tämä on ihan tuttu juttu, mutta varmuuden vuoksi, entisin sanoin kaikille tiedoksi:

MIKÄ ON JOULUKALENTERI?
Joka aamu 1.12.—24.12. mielellään kello 8 mennessä foorumilla avataan uusi luukku (= uusi viestiketju), jossa on lyhyt lainaus jostakin tavalla tai toisesta jouluun liittyvästä tai sen odotukseen sopivasta kirjasta. Kirjan nimeä ei kenenkään tarvitse (eikä edes pidä) arvuutella foorumilla; pelkällä osallistumisilmoituksella saa arpalipun. Kaikki saavat osallistua arvontaan ja vaikka joka päivä! Luukun avaaja ei tietenkään voi osallistua oman luukkunsa arvontaan, oli kyseessä sitten oma tai jonkun puolesta arvottu kirja. Luukun avaaja saa itse aina päättää ja ilmoittaa luukun avatessaan onko valmis postittamaan kirjan ulkomailla asuvalle crossaajallekin vai postittaako vain kotimaassa. Joka ilta noin klo 20 ao. kirja arvotaan, sen voittajan nimi julkistetaan sekä paljastetaan, mistä kirjasta oikein olikaan kyse. Jotta voittajan jännitys säilyy postiluukun kolahtamiseen asti, kirjan nimeä ei sovi paljastaa vaan ketjuun postataan vain linkki kirjan BC-sivulle. Kirjan lahjoittaja postittaa sen voittajalle sitten mahdollisimman pian, mielellään heti seuraavana päivänä. Kirjan voittajan velvollisuus taas on tehdä siitä saapumisilmoitus kirjan journaliin mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän on voittonsa saanut. Jos joku uusi jäsen ei tiedä, miten journalimerkintä tehdään, voi neuvoa kysyä tällä foorumilla.

MITEN SE TOIMII?
Jos sinulla on jouluaiheinen tai muuten jouluaikaan sopiva kirja, jonka olet valmis lahjoittamaan kalenteriluukun täytteeksi, laita minulle mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 18.11. mennessä PM, jonka otsikkona on "Joulukalenteri" ja jonka viestiosuudessa on seuraavat asiat:
- Lyhyt jouluinen sitaatti kirjasta (jonka aiot aikanaan postata luukkuun). HUOM! Kerään sitaatit jo nyt, jotta minulla on se tarvittaessa käytössäni kalenterin ollessa käynnissä, mikäli oletkin estynyt itse avaamasta kalenteriluukkua foorumille!
- Kirjan ja sen tekijän nimi sekä mielellään myös lyhyt selvitys siitä, minkälaisesta kirjasta on kyse (tämä siksi, että minun on helpompi sijoittaa kirja sille sopivaan luukkuun).
- Linkki kirjaan, jos se on jo rekisteröity.
- Ehdotuksesi, jos sinulla on sellainen, siitä minkä päivän luukkuun kirja parhaiten sopisi. Huomaa että joulun seutuvilla on adventtisunnuntaiden lisäksi itsenäisyyspäivä, Lucian päivä, Tuomaan päivä / talvipäivän seisaus sekä ei-niin-jouluinen Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivä.
- Mikäli haluat arpoa monta kirjaa yhtenä könttänä (=kaikki yhdelle voittajalle) samassa luukussa, ilmoitathan minulle kuitenkin kaikkien kirjojen tiedot ja sen, että kyseessä on könttäarvonta. Yhdessä luukussa voi myös arpoa useamman kirjan useammalle voittajalle niin halutessaan (ilmoitathan tällaisestakin aikomuksesta), mutta varmistetaan ensin, että jokaiseen luukkuun riittää edes yksi!
- Tieto siitä, oletko valmis (toivottavasti!) hoitamaan itse postaukset silloin, kun kirjasi luukkua availlaan.
- Mikäli sinulle ehdottomasti EI jokin tietty päivä sovi, kerrothan myös sen.

Mikäli et halua käyttää peeämmiä viestinvaihdossa, välitäthän minulle kuitenkin sen tiedon ja muun yhteystietosi jollain keinolla, otan sitten yhteyttä haluamallasi tavalla. Koetan järjestellä tarjotut kirjat sopivaan järjestykseen mahdollisimman pian 18.11. jälkeen. Täytyy kuitenkin muistaa, että kuten kaikki porotkaan eivät aina pääse Pukin rekeä vetämään, eivät välttämättä aivan kaikki opuksetkaan mahdu kalenteriin, mutta koetan olla mahdollisimman tasapuolinen! Otan kaikkiin kirjoja tarjonneisiin yhteyttä ja kertaan vielä kalenterin toimintaohjeet heti, kun alustava päiväjako on tehty. Kuten ennenkin, toivon että jokainen toteuttaa luukkunsa itse, sillä se on hauskaa joulupuuhaa! Jos kuitenkin ujostuttaa tai sinulta loppuu aika kesken jouluvalmistelujen kanssa, ota yhteyttä ja tarjoa silti kirjaa mukaan kalenteriin! Koetan auttaa parhaani mukaan luukun avaamisessa ja arvonnassa. Tästä syystä siis pyydän niitä sitaatteja kirjoista jo tässä vaiheessa! Muutama varakirja on plakkarissa, joten ei syytä paniikkiin, vaikka jonain aamuna kaikki menisikin plörinäksi päivän postaajalta :)

Kuta enemmän kalenterissa on tonttuja, muoreja, poroja, paketteja, glitteriä ja kilinää, sen jouluisampaa! Mutta kuten aina ennenkin, myös ne kirjat joissa joulu mainitaan sivulauseessa, kelpaavat myös. Kielistä kelpuutetaan mukaan pääasiassa suomi, englanti ja ruotsi, mutta muitakin otetaan mukaan mahdollisuuksien ja tarjonnan mukaan. Kaikki kelpaa taidekirjoista dekkareihin, saduista keittokirjoihin!

Jos/kun jotain meni ohi ja tuntui epäselvältä, niin kysymykset ja utelut voi esittää suoraan minulle tai tässä ketjussa! Ei kun fiilistelemään joululla ja kaivamaan sopivat opukset kalenterintäytteeksi hyllyistä!

Joulukalenteria ei olisi olemassa ilman Ipsua ja Tarnaa, joten kiitos ja kulkusten kilinän säestämä kumarrus teille! Muistakaa siis erityisesti näitä kahta kunniatonttua, kun iloitsette kalenterin olemassaolosta o<):)

Complete Thread

Profile Image
Koska kirjamessuillakin jo myytiin joulukalentereita, mitä muuta sitä voisi kuin alkaa kyhäämään foorumin kirjakalenteria!
Kaivele esiin jouluiset ja joulua liippaavat kirjat, ota parhaat reseptit talteen, tunnelmoi vielä viimeisen kerran ja tarjoa kalenterikirjoja minulle yksärillä 18.11. mennessä! Saa tarjota yhtä tai montaa, kaikki otetaan huomioon.
Useimmille tämä on ihan tuttu juttu, mutta varmuuden vuoksi, entisin sanoin kaikille tiedoksi:

MIKÄ ON JOULUKALENTERI?
Joka aamu 1.12.—24.12. mielellään kello 8 mennessä foorumilla avataan uusi luukku (= uusi viestiketju), jossa on lyhyt lainaus jostakin tavalla tai toisesta jouluun liittyvästä tai sen odotukseen sopivasta kirjasta. Kirjan nimeä ei kenenkään tarvitse (eikä edes pidä) arvuutella foorumilla; pelkällä osallistumisilmoituksella saa arpalipun. Kaikki saavat osallistua arvontaan ja vaikka joka päivä! Luukun avaaja ei tietenkään voi osallistua oman luukkunsa arvontaan, oli kyseessä sitten oma tai jonkun puolesta arvottu kirja. Luukun avaaja saa itse aina päättää ja ilmoittaa luukun avatessaan onko valmis postittamaan kirjan ulkomailla asuvalle crossaajallekin vai postittaako vain kotimaassa. Joka ilta noin klo 20 ao. kirja arvotaan, sen voittajan nimi julkistetaan sekä paljastetaan, mistä kirjasta oikein olikaan kyse. Jotta voittajan jännitys säilyy postiluukun kolahtamiseen asti, kirjan nimeä ei sovi paljastaa vaan ketjuun postataan vain linkki kirjan BC-sivulle. Kirjan lahjoittaja postittaa sen voittajalle sitten mahdollisimman pian, mielellään heti seuraavana päivänä. Kirjan voittajan velvollisuus taas on tehdä siitä saapumisilmoitus kirjan journaliin mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän on voittonsa saanut. Jos joku uusi jäsen ei tiedä, miten journalimerkintä tehdään, voi neuvoa kysyä tällä foorumilla.

MITEN SE TOIMII?
Jos sinulla on jouluaiheinen tai muuten jouluaikaan sopiva kirja, jonka olet valmis lahjoittamaan kalenteriluukun täytteeksi, laita minulle mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 18.11. mennessä PM, jonka otsikkona on "Joulukalenteri" ja jonka viestiosuudessa on seuraavat asiat:
- Lyhyt jouluinen sitaatti kirjasta (jonka aiot aikanaan postata luukkuun). HUOM! Kerään sitaatit jo nyt, jotta minulla on se tarvittaessa käytössäni kalenterin ollessa käynnissä, mikäli oletkin estynyt itse avaamasta kalenteriluukkua foorumille!
- Kirjan ja sen tekijän nimi sekä mielellään myös lyhyt selvitys siitä, minkälaisesta kirjasta on kyse (tämä siksi, että minun on helpompi sijoittaa kirja sille sopivaan luukkuun).
- Linkki kirjaan, jos se on jo rekisteröity.
- Ehdotuksesi, jos sinulla on sellainen, siitä minkä päivän luukkuun kirja parhaiten sopisi. Huomaa että joulun seutuvilla on adventtisunnuntaiden lisäksi itsenäisyyspäivä, Lucian päivä, Tuomaan päivä / talvipäivän seisaus sekä ei-niin-jouluinen Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivä.
- Mikäli haluat arpoa monta kirjaa yhtenä könttänä (=kaikki yhdelle voittajalle) samassa luukussa, ilmoitathan minulle kuitenkin kaikkien kirjojen tiedot ja sen, että kyseessä on könttäarvonta. Yhdessä luukussa voi myös arpoa useamman kirjan useammalle voittajalle niin halutessaan (ilmoitathan tällaisestakin aikomuksesta), mutta varmistetaan ensin, että jokaiseen luukkuun riittää edes yksi!
- Tieto siitä, oletko valmis (toivottavasti!) hoitamaan itse postaukset silloin, kun kirjasi luukkua availlaan.
- Mikäli sinulle ehdottomasti EI jokin tietty päivä sovi, kerrothan myös sen.

Mikäli et halua käyttää peeämmiä viestinvaihdossa, välitäthän minulle kuitenkin sen tiedon ja muun yhteystietosi jollain keinolla, otan sitten yhteyttä haluamallasi tavalla. Koetan järjestellä tarjotut kirjat sopivaan järjestykseen mahdollisimman pian 18.11. jälkeen. Täytyy kuitenkin muistaa, että kuten kaikki porotkaan eivät aina pääse Pukin rekeä vetämään, eivät välttämättä aivan kaikki opuksetkaan mahdu kalenteriin, mutta koetan olla mahdollisimman tasapuolinen! Otan kaikkiin kirjoja tarjonneisiin yhteyttä ja kertaan vielä kalenterin toimintaohjeet heti, kun alustava päiväjako on tehty. Kuten ennenkin, toivon että jokainen toteuttaa luukkunsa itse, sillä se on hauskaa joulupuuhaa! Jos kuitenkin ujostuttaa tai sinulta loppuu aika kesken jouluvalmistelujen kanssa, ota yhteyttä ja tarjoa silti kirjaa mukaan kalenteriin! Koetan auttaa parhaani mukaan luukun avaamisessa ja arvonnassa. Tästä syystä siis pyydän niitä sitaatteja kirjoista jo tässä vaiheessa! Muutama varakirja on plakkarissa, joten ei syytä paniikkiin, vaikka jonain aamuna kaikki menisikin plörinäksi päivän postaajalta :)

Kuta enemmän kalenterissa on tonttuja, muoreja, poroja, paketteja, glitteriä ja kilinää, sen jouluisampaa! Mutta kuten aina ennenkin, myös ne kirjat joissa joulu mainitaan sivulauseessa, kelpaavat myös. Kielistä kelpuutetaan mukaan pääasiassa suomi, englanti ja ruotsi, mutta muitakin otetaan mukaan mahdollisuuksien ja tarjonnan mukaan. Kaikki kelpaa taidekirjoista dekkareihin, saduista keittokirjoihin!

Jos/kun jotain meni ohi ja tuntui epäselvältä, niin kysymykset ja utelut voi esittää suoraan minulle tai tässä ketjussa! Ei kun fiilistelemään joululla ja kaivamaan sopivat opukset kalenterintäytteeksi hyllyistä!

Joulukalenteria ei olisi olemassa ilman Ipsua ja Tarnaa, joten kiitos ja kulkusten kilinän säestämä kumarrus teille! Muistakaa siis erityisesti näitä kahta kunniatonttua, kun iloitsette kalenterin olemassaolosta o<):)
Profile Image
Siis vuosi on taas niin pitkällä.. :O Pm lähetetty :)
Profile Image
Tämä on sen verran mukava idea, että laitoin jo pm:n
Profile Image
jos edes se yksi kirja löytyis.
Profile Image
Asia onkin putkahtanut jo mieleen. Sopivia kirjoja lienee 1-2 kpl. Laitan viestiä piakkoin.
Profile Image
Ehdinkin tutkailla tarjottavia ja laitan viestiä myöhemmin tänään.

Muoks. 15:04 privaa on lähetetty pippikselle kirjajutusta :)
Profile Image
Viestiä tulee tämän viikon aikana :)
Profile Image

Viestitty on

Tauko lienee tehnyt tehtävänsä, sillä olen jo ehtinyt ikävöidä kalenteria.
Kiitos, kun taas tonttuilet, pippis!
Profile Image
Voin kaivella syvemmältä, jos jostain syystä tarjokkaita ei tule tarpeeksi. On nimittäin sellainen kutina, että näitä on enemmän.
Profile Image

Yv laitettu!

Unohdin vaan mainita, että kirja on vielä rekisteröimätön. Hups.
Profile Image
josko jotain löytyisi. Vielä en lupaa mitään, mutta jos löytyy sopivia, laitan sitten viestin.
Profile Image
Kiitos pippis! Ilman bc-joulukalenteria ei joulunodotus tuntuisi miltään.
Profile Image

PM tulossa

...viimeistään huomenna!
Profile Image
ja unohdin mainita, että tarkoitukseni on avata luukku itse.
Profile Image
Myöhässä olen, mutta vieläkö voisi tarjota jos katson kirjat tänään vai onko luukut jo täynnä?
Profile Image
Saa tarjota vielä! Ei ole kirkossa kuulutettua, että kaikkien kaikki kirjat päätyvät kalenteriin asti 😊
Profile Image
Pieni sairasloma on hidastanut tahtia, mutta nyt on kaikille toimitettu ehdotus kalenteripäivästä! Kiitos kaikille tarjokkaita lähettäneille, kirjoja oli tarjolla runsaudenpulaksi asti! Kaikki kirjat eivät kalenteriin mahdu, mutta toivottavasti sopivia vapautuspaikkoja löytyy näin joulun alla jokaisen kotinurkilta. John Grishamin Joulua pakoon ei tänä vuonna päätynyt yhteenkään luukkuun minään kieliversiona, koska epäilen kaikkien kalenteriosallistujien jo lukeneen sen...pahoittelut ko. kirjaa tarjonneille!
Profile Image
Muutama vahvistus vielä uupuu postaajilta, mutta väittäisin, että varakirjat lukuunottaen meillä on kalenteri kasassa! Kiitos vielä jokaiselle, tästä tulee taas ihan erinäköinen kalenteri :)

Monet ovat availleet luukkuja jo vuosia, mutta toisille tämä on ihka eka BC-joulu o<):) Niinpä alla jonkinlainen muistilista siitä mitä tehdä omana kalenteripostauspäivänä!

- Avaa päiväsi luukku aloittamalla uusi ketju, otsikoituna esim. "Joulukalenterin 3. luukku/ Joulukalenteriluukku 3.12." tmv selkeällä tavalla.
- Avaa luukku jo aamusta, mielellään klo 8 mennessä jos mahdollista. Monet crossaajat haluavat osallistua joulukalenteriin jo ennen töihinlähtöään! Mikäli tiedät, että tulet avaamaan luukun vasta lounasaikaan, ilmoitathan siitä foorumilla tai minulle, jotta väki pysyy rauhallisena :) Jos taas päivästäsi on tulossa todella kiireinen, luukun voi avata myös edellisen vuorokauden puolella, mutta ei kuitenkaan mielellään ennen kuin edellisen päivän kalenteriluukku on arvottu!
- Postaa luukkuun vähintään sitaatti kirjasta. Mikäli haluat, voit keksiä luukkuun jotain jouluista porinaa esim. päivän teeman mukaisesti tai kirjasi aiheeseen liittyen. Älä kuitenkaan paljasta luukussasi kirjan nimeä tai kirjailijaa!
- Voit käyttää minulle lähettämääsi sitaattia tai jotain muuta, jos olet löytänyt kirjasta jonkin vielä paremman pätkän postattavaksi!
- Mikäli sitaatissasi on mukana (paikan)nimiä, voit halutessasi vaihtaa nimet aakkosiin, jolloin arvottavan kirjan arvaileminen on muille vaikeampaa! Esim. näin: "NN päätti lähteä pulkkamäkeen MM:n kanssa. XXkadun päässä sijaitseva mäki olisi sopiva paikka laskemiselle".
- Mainitse luukussasi oletko valmis lähettämään kirjan ulkomaille. Meillä on myös ulkosuomalaisia crossaajia!
- Jos mahdollista, mainitse myös mihin aikaan arvot luukun.
- Arvottuasi päivän kirja(t), postaa ketjuun tieto voittajasta sekä LINKKI arvottuun kirjaan. Älä paljasta ketjussa kirjan nimeä, jotta voittajalla jännitys säilyy postin saapumiseen asti!
- Kirjan voit lähettää voittajalle tai toimittaa kuriirilla, jos niin sovitte. Koska kyseessä on enemmän tai vähemmän joulukirjojen arvonta, toimitathan kirjan mahdollisimman nopeasti voittajalle.
- Jos sinulle tulee este kalenteriluukun avaamiselle, ota minuun yhteyttä! Voin postata luukun puolestasi (siksi keräsin sitaatit jo etukäteen) tai tarvittaessa avata luukun varakirjalla. Varakirjojakin on useampia, joten ei hätää, kyllä kalenteri pyörii :) Lähetä minulle pm:ää tai vaikka tekstari/WhatsApp-viesti, niin saadaan päivän luukku kuntoon!
Profile Image
Ehdottamasi päivä sopii mulle. Innolla odottelen tätä hauskuutta!
Profile Image

Kiitos pippis!

Joulukuun ekaa päivää ei tämän hauskuuden takia malttaisi odottaa! 😊
Profile Image
Tämä on todellakin aivan huippuhauska juttu!
Tänä vuonna minulla on myös toinen hauska kalenteri: teejoulukalenteri :) Innolla odotan mitä sen luukuista löytyy.

Ja juu, ehdotetut luukut sopivat minulle;)
Profile Image
Teejoulukalenteri... Olen kateellinen, onneksi on kirjajoulukalenteri.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.