corner corner Ketju "tyhmille kysymyksille"

Forum | << Finnish - Suomi | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

Ketju "tyhmille kysymyksille"

Siis tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Mutta tässä ketjussa voi esittää niitä tyhmältä tuntuviakin ihan huoletta :)

Complete Thread

Profile Image
Siis tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Mutta tässä ketjussa voi esittää niitä tyhmältä tuntuviakin ihan huoletta :)
Profile Image
Voisiko joku selittää mulle mahdollisimman yksityiskohtaisesti miten pääsen lentokentällä sinne Kainuu-tilaan? Kun olen maanantaina lentämässä Dubliniin ja haluaisin vihdoinkin löytää sen. =D
Profile Image
Mihin aikaan olet maanantaina lähdössä? Minäkin palloilen lentokentällä silloin ja ajattelin jonkun kirjan jättää sinne Kaunuuseen. Itse olen siellä joskus klo 15-18. Olen käynyt tilassa, mutta itsekään en tarkoin muista reittiä, joten kiitos mahdollisista ohjeista ;-)!
Profile Image
Mihin aikaan olet maanantaina lähdössä? Minäkin palloilen lentokentällä silloin ja ajattelin jonkun kirjan jättää sinne Kaunuuseen. Itse olen siellä joskus klo 15-18. Olen käynyt tilassa, mutta itsekään en tarkoin muista reittiä, joten kiitos mahdollisista ohjeista ;-)!

Mäkin olen joskus siihen aikaan kentällä. =) Lento lähtee viiden maissa ja yritän olla kolmen maissa siellä. Ja kiitos Duffeli, voisi kuvitella että nyt löydän sen. =D
Profile Image
Kuljet kohti porttia 31, katse oikealla :) Eli lähtöselvityksen jälkeen kurvaat vasemmalle ja menet niin pitkälle kuin ilman passintarkistusta pääsee. Jos olet passintarkastuksessa asti, käänny ja katso ympärillesi. Olet hyvin lähellä!

https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/---/Helsinki_Departure_Floor_2014_FI.jpg
Profile Image
yritin ottaa selkoa onko vaan mielensäpahoittaja kirjasta mielensäpahoittaja vai saako esim mielensäpahoittaja ja ruskea kastike tämän kuun haasteen eli perustuuko elokuva myös siihen. itse kun ei katso elokuvia ni tän kuun haaste on sen suhteen vähän vaativa itse.
Profile Image
Mielensäpahoittaja-elokuva perustuu suurimmaksi osaksi Miniä-kirjaan.
Profile Image
Onko vapautuskohteen ikä aina esim rakennuksen rakentamisaikaan liittyvä? Vai voiko se olla yrityksen ikä? Esim vanhassa rakennuksessa toimiva uudehko kahvila? Vaikea selvittää noita esim 70-80 lukujen rakennusten ikiä...
Profile Image
tuo on kyllä vaikeampaa kun luullin, mä kävin äsken huutelemassa apuja koivukylän koulun fb sivuilla kun ei meinannu rakennukseen ikää löytyä mut sieltä sain vastauksen.

Anteeksi taavina en osannut vastata tuohon sun kysymykseen.
Profile Image
Onko täällä jossai hakutoiminto joho syöttää paikkakunnan niin se antaisi kyseisen paikkakunnan crossarit
Profile Image
Onko täällä jossai hakutoiminto joho syöttää paikkakunnan niin se antaisi kyseisen paikkakunnan crossarit

On. Klikkaa "Kirjoja ja ihmisiä" -> "Selaa jäseniä"
Ja siitä eteenpäin valitsemaan paikkakuntaa.
Profile Image
Peonion vinkki on toimiva.
Vielä helpompaa on, jos tiedät jonkun ko. kunnassa asuvan krossaajan nikin. Menet hänen profiiliinsa ja klikkaat paikkakunnan nimeä.
Profile Image
Onko jossain linkkiä englanninkieliseen "esittelytekstiin"? Ei tarvitsisi ruveta käänöshommiin, jos jostain sattuisi löytymään valmiiksi teksti. Ajatuksella "mitä bookcrossing on?" kaipaan tekstiä.
Profile Image
millä perusteella ne oikein tuli kun hetki sitten siinä näkyi kirja jonka olin napannut jo keskiviikkona.
Profile Image
Oi miksi, miksi miittikirjat vapautetaan villisti? Tätä olen jo vuosia miettinyt mutta vasta nyt uskallan kysyä. Eikö ne kuitenkin ole kontrolloidusti jaossa?

Ei ole tarkoitus kiukutella, eikä kenenkään tarvitse vetää hernettä nekkuun, kunhan uteliaana kysyn.
Profile Image
Silloin kun itse aloittelin tätä harrastusta, luin ohjeet siitä ekasta vapautuskohdasta jossa valitaan onko kyseessä villi vai kontrolloitu vapautus. Ohjeissa lukee näin:

"Villi vapautus: Jos aiot vapauttaa kirjasi villisti eli et tiedä kuka sen löytää, valitse tämä vaihtoehto.
Kontrolloitu vapautus: Jos annat tämän kirjan suoraan jollekulle tai lähetät sen kirjarinkinä, yllätyksenä (RABCK, "räpäkkinä") tai kirjasäteenä, tai lähetät sen jollekulle postitse, valitse tämä vaihtoehto."

Aikani sitä ihmettelin, koska minusta kumpikaan ei oikein sopinut miittivapautuksiin, mutta varsinkaan tuo jälkimmäinen ei, koska mun tulkintani mukaan kirja annetaan siinä tietylle etukäteen valitulle henkilölle. Joten päädyin alusta alkaen käyttämään villiä; en tosiaan tiedä kuka sen siitä pöydältä nappaa ja jos ei kukaan, niin sitten yleensä jätänkin ne kotimatkalla jonnekin lojumaan ja viimeistään silloin ovat villejä vapautuksia. Nykyään en enää vaivaa päätäni asialla lainkaan, vapautus mikä vapautus.
Profile Image
Ahaa, ei ole ohjeet osuneet silmiin. Lähinnä sähköposti on tukossa miittipäivinä ja varsinkin kun ne kirjat jotka ei miitissä mene, vielä kertaalleen vapautetaan johonkin toisaalle. Itse tein vapautukset vasta kun tiesin mikä kirja meni ja mikä ei.
Profile Image
Itse tein vapautukset vasta kun tiesin mikä kirja meni ja mikä ei.

Minä teen myös nykyään näin. Joskus alussa tein villejä vapautuksia, mutta itseäni häiritsi sama juttu kuin Niksua, mielestäni miittikirjat eivät ole "villejä" sanan varsinaisessa merkityksessä. Kontrolloitu vapautus -vaihtoehtoa en juurikaan käytä vaikka jonkin verran kirjoja tulee laitettua eteenpäin esim. toivelistojen perusteella. Vapautustilastoni eivät siis ole ollenkaan johdonmukaisia, mutta enpä niitä juuri seuraakaan.

Selvää kuitenkin on että kukin krossaa tyylillään :)
Profile Image
Kontrolloitu vapautus -vaihtoehtoa en juurikaan käytä

En minäkään käyttäisi, jos antaisin kirjan kasvotusten. Turhaa tauhkaa. Kyllähän se vastaanottaja tekee JE:n, ja jos ei, niin so what, kirja on kuitenkin mennyt perille. Mutta koska postittelen, niin tykkään saada lähettämisen itselleni muistiinpannuksi.
Profile Image
Mä olen aina ajatellut niin, että annan ne kirjat (tai ainakin kovasti yritän antaa :D) niille ihmisille, jotka tulevat miittiin. Eli tiedän kyllä, keille niitä tarjoan, eivät ole mitään random ihmisiä vaan rajattu joukko bookcrossareita. Ja jos kirjat eivät mene kaupaksi miitissä, on minun kontrolloitavissani, mitä kirjoille teen sen jälkeen. Minusta se on ilman muuta kontrolloitu vapautus.
Profile Image
Minä en järkeilisi säännöillä ja määritelmillä. Ajattelen pragmaattisesti. Mitä vähemmän kulkusälää niihin journaleihin kertyy, sen parempi.
Profile Image
Mä olen aina ajatellut niin, että annan ne kirjat (tai ainakin kovasti yritän antaa :D) niille ihmisille, jotka tulevat miittiin. Eli tiedän kyllä, keille niitä tarjoan, eivät ole mitään random ihmisiä vaan rajattu joukko bookcrossareita. Ja jos kirjat eivät mene kaupaksi miitissä, on minun kontrolloitavissani, mitä kirjoille teen sen jälkeen. Minusta se on ilman muuta kontrolloitu vapautus.

Näin kai minäkin olen yleensä tehnyt, vallankin kun en ole tähän asti edes tiennyt, että tässä voisi olla erilaisia käytäntöjä. Jos olen saanut kirjan miitissä joko sovitusti tai ihan napattuna, toki teen siitä mahdollisimman pian päiväkirjamerkinnän. Ja ihan kiva jos kirjan saanutkin sen kuittaa ;-)! Mutta kukin taaplatkoon omalla tyylillään, sillä liiat säännöt vievät ehkä ilon koko hommasta?
Profile Image
Muistaakseni niihin aikoihin, kun mä aloin käydä Tampereen miiteissä, ei monikaan tehnyt miittikirjoista vapautuksia ollenkaan. Näin ainakin ymmärsin. Jossain vaiheessa sitten alettiin tehdä ja mä en ole päässyt siihen jotenkin mukaan. En siis tee vapautusilmoituksia ollenkaan miittiin viemistäni kirjoista. En mä oikein jaksa ja ehdikään. Mutta tästä tulee nyt niitä ongelmia, että jotkut ihmettelee, kun kirjaa ei ole vapautettu ja ottaa ihan yhteyttä ja ilmoittaa, ettei journaloi ennen kuin olen tehnyt vapautusilmoituksen, jota mun ei ollut tarkoitus tehdä. :) Toinen ongelma on se, että kaikki eivät journaloi niitä saamiaan kirjoja (en tajua!?) ja kirjaa jää roikkumaan mun hyllyyn, vaikkeivat siellä olekaan.

Mulle on ihan sama, miten muut nuo vapautusilmoitukset tekee, mutta niitä journalointeja saaduista / miitistä otetuista kirjoista kyllä kaipaisin.
Profile Image
Yksinkertaisin keino saada kirjat pois hyllystä roikkumasta on tehdä se vapautusilmoitus.
Profile Image
Yksinkertaisin keino saada kirjat pois hyllystä roikkumasta on tehdä se vapautusilmoitus.

Niinpä. Itselle yksinkertaisin, mutta tässä keskusteltiin siitä, että miittivapautusilmoitusten lukeminen journaleista ja sähköposteista on muille tyhjää tietoa.
Profile Image

Niinpä. Itselle yksinkertaisin, mutta tässä keskusteltiin siitä, että miittivapautusilmoitusten lukeminen journaleista ja sähköposteista on muille tyhjää tietoa.

Onhan siitä se ilo ja hyöty, että tietää, että kirja ei enää ole siellä vapauttajan hyllyssä.
Profile Image
Onhan siitä se ilo ja hyöty, että tietää, että kirja ei enää ole siellä vapauttajan hyllyssä.

No olenkohan yhden kerran tämän 12 vuoden aikana tarvinnut tietoa, onko tietty kirja vielä tietyn krossarin hyllyssä, ja silloin olen kysynyt sitä yv:llä siltä krossarilta. Ja sama saldo toisin päin.
Profile Image

Mutta ei ratkaise sitä ongelmaa, että kirjat ovat tämän jälkeen "ei missään". Kyllä mä lähtökohtaisesti haluan, että aktiivinen bookcrossaja ilmoittaa kirjan olevan itsellään, jos se hänen hyllyssään kuitenkin lojuu kuukausia.
Profile Image
Kyllä se minunkin mielestäni olisi asiallista ja mukavaa, että kirjojen saajat journaloisivat kirjat. Mutta käytännössä ei voi hallita kuin korkeintaan itseään ja omia tekemisiään.
Profile Image
Kyllä se minunkin mielestäni olisi asiallista ja mukavaa, että kirjojen saajat journaloisivat kirjat. Mutta käytännössä ei voi hallita kuin korkeintaan itseään ja omia tekemisiään.

Minä hallitsen! Ymmärrän, että miitin kirjamelskeen jälkeen joku saatu kirja voi satunnaisesti jäädä journaloimatta. Mutta minä, joka postitan kirjat, en postita toista kertaa krossarille joka ei journaloi. Toki kysyn perään, josko vaikka posti on hukannut. Ja jos en pariinkaan meiliin saa vastausta (olipa kysymys kirjan perilletulo tai joku muu), räpäkit loppuivat siihen. Samoin ne loppuvat, jos postittamani kirja sitten villiintyy lukematta - olisinhan voinut villitä sen itse ilman postimaksua. Maahantulokieltoni koskee myös krossareita, jotka eivät erottele journaleissa omia ja muualta kopsattuja tekstejä. Joku roti etiketissä. Nih.
Profile Image
En siis tee vapautusilmoituksia ollenkaan miittiin viemistäni kirjoista.

En tee minäkään. Jos jonkun kirjan jättää miittipaikkaan sitten myöhemmin lähtiessään, jos kirja ei ole kenellekään kelvannut, niin sitten tietysti villi vapautus.

Aikoinaanhan sivustolla ei mitään kontrolloitu vapautus -vaihtoehtoa edes ollut. Siksi miitteihin ei vapautusilmoituksia tehty, kun tuumattiin, että ei se ole ihan aito vapautus, kun ei sitä kirjaa sieltä kukaan voi lähteä metsästämään, jos jo joku crossaaja on sen sieltä mukaansa suoraan pöydältä ottanut.

Tiedä sitten johtuuko näistä alkuaikojen sivustokuvioista vai mistä, mutta en oikein näe miittivapautusilmoitusten tekemisen pointtia.
Profile Image
Kiva, että tästä heräsi keskustelua. Voisinhan itsekin tehdä asialle jotain ja laittaa asetuksista vapautusilmoitukset pois esim. kun miittitiistai lähestyy, jos vain muistaisi.

Ja tosiaan kuten Myntti sanoi, joskus ennen sivu-uudistusta ei ollut edes kontrolloitua vapautusta. Tätä en muistanutkaan.

Mutta kai se vain on niin, että kukin krossaa tyylillään.
Profile Image
Voisinhan itsekin tehdä asialle jotain ja laittaa asetuksista vapautusilmoitukset pois esim. kun miittitiistai lähestyy, jos vain muistaisi.

Mulla on aina päällä se asetus, että tulee vain yksi vapautusilmoitusviesti per päivä. Ei haittaa vaikka miiteissä vapautuisi 100 kirjaa, kun ne kaikki on ympätty siihen yhteen ja samaan viestiin.
Profile Image
Voisinhan itsekin tehdä asialle jotain ja laittaa asetuksista vapautusilmoitukset pois esim. kun miittitiistai lähestyy, jos vain muistaisi.

Mulla on aina päällä se asetus, että tulee vain yksi vapautusilmoitusviesti per päivä. Ei haittaa vaikka miiteissä vapautuisi 100 kirjaa, kun ne kaikki on ympätty siihen yhteen ja samaan viestiin.

Kiitos vinkistä! Tämän teen heti.
Profile Image
Jossain vaiheessa mulle oli hurjan tärkeää vapauttaa kirjat (jollain tavalla) ennen miittiä, nykyään suhtaudun leppoisammin merkintöihin. Sen verran järjestelmällisyyttä löytyy, että yritän kuvata tai kirjoittaa listan miittiin viemistäni kirjoista, jotta tiedän kotiin tullessani, mitkä lähtivät ja mitkä ei. Ne, joihin ei tule "otin miitistä" -tyyppistä journal entryä, vapautan miittipaikkaan, koska en tiedä, jäivätkö ne oikeasti sinne vai lähtivätkö jonkun mukaan. Vapautuksen teen tilanteesta riippuen miittipäivää seuraavana tai vasta viikon päästä (jos iskee dementia).

Mulla suurin "ongelma" on kirjat, jotka olen mielestäni vienyt miittiin ja joku on ne ottanut, muttei ole koskaan journaloinut. Sitten joku toivoo mun hyllyssä olevaa kirjaa eikä sitä löydy edes muuttolaatikoista [juu, osa kirjoista on edelleen laatikoissa, koska mulla ei ole kunnon kirjahyllyä (vielä)].. Ja tämän ratkaisen vapauttamalla kirjat jokin aika miitin jälkeen (tai jos ehdin, ennen miittiä).

Mitä tulee ziljoonaan sähköpostiin journal entryistä, ne voi suodattaa esimerkiksi luetuiksi ja kansioon BC. Tai ottaa digest-vaihtoehdon käyttöön. Musta on kiva lukea heti sähköpostista, kuka teki ja mitä jollekin mulla olleelle kirjalle.

Mutta juu, kukin tyylillään.
Profile Image
aluksi kai merkin kontrolloiduks mnut sit jossainvaihees villeiks nykysin oon melkein vakimiitis merkannut villeiksi vapautuksiksi jos tiedän viel et sinne tulee paljon ihmisiä ettei huomaa välttämättä kuka nappaa kirja mut extra ja keravan ja pienemmät keravan miitit oon merkannut viime aikoina kontrolloiduiksi.

mut jos muisteleen iomani ku 2 vuotta sit laottelin bookcrossauksen en muista kysyinkö vai päättelinkö ite ni ois hyvä jos tostaki sovittais yhteinen käytäntö tai onko siit parempi edelleen et jokanen tekee mitä tykkää.
Profile Image
mutta en nyt jaksa etsiä. Huomasin juuri, että mun tbr-hyllyssä on sama kirja Ian Rankin: Set in Darkness, kahdella eri id:llä. Kirjoja mulla on vain yksi. Nuo olis samana päivänä rekisteröitykin. En ymmärrä miten tämä on tapahtunut... mutta muistelisin etten voi poistaa tuota ylimääräistä mitenkään, vai miten se oli???
Profile Image
Ei voi poistaa mut voit muokata eri kirjan tiedot siihen
Profile Image
Olen tehnyt miittivapautukset kontrolloidusti, kun jossain aiemmassa keskustelussa niin opastettiin. Minusta on hauskaa, jos on aikaa ennen miittiä, käydä kurkkimassa, mitä ihmiset ovat tuomassa miittiin. Koska moni kanssamiittaajakin vapautukset tekee. Ja sitten jää itselleenkin muistiinmerkityksi, kuinka monessa miitissä on jo jotain kirjaa kuljettanut. Mutta en ole tullut ajatelleeksi, että tämä kuormittaa jonkun sähköpostia. No, tapoja on monia ja itsekin jään välillä odottamaan toisen krossaajan vapautusilmoitusta, ellen sitten ole jo oppinut, että tämä tyyppi ei niitä tee. Eikä minua siis haittaa erilaiset tavat toimia.
Profile Image
Ei ne kontrolloidut näy kaikkien mut kyse oli niistä jotka tekee villeinä miittivapautukset ja esin helsingin kohdalkaa lukee sokoksen kahvila pks miitti ni oon siks ainakin laittanu välil sinne mut mäkää en oo ottanu selkoo mikä se oikea tapa ois aiemmin kirjotinki omia mietelmiä ni en niitä tähä enää toista
Profile Image
Olen tehnyt miittivapautukset kontrolloidusti, kun jossain aiemmassa keskustelussa niin opastettiin. Minusta on hauskaa, jos on aikaa ennen miittiä, käydä kurkkimassa, mitä ihmiset ovat tuomassa miittiin. Koska moni kanssamiittaajakin vapautukset tekee. Ja sitten jää itselleenkin muistiinmerkityksi, kuinka monessa miitissä on jo jotain kirjaa kuljettanut. Mutta en ole tullut ajatelleeksi, että tämä kuormittaa jonkun sähköpostia. No, tapoja on monia ja itsekin jään välillä odottamaan toisen krossaajan vapautusilmoitusta, ellen sitten ole jo oppinut, että tämä tyyppi ei niitä tee. Eikä minua siis haittaa erilaiset tavat toimia.

En minäkään ole tajunnut, että jonkun sähköposti voi tästä kuormittua ylenmäärin. Mulla on itselläni eri sähköposti just bookcrossingia ja joitain vähemmän käyttämiäni foorumeita varten, joten ei sitä ongelmaa ole. Enpähän kyllä hallitse näitä asioita vieläkään, vaikka lähemmä kymmenen vuotta on tässä touhussa ollut mukana.
Profile Image
lue tuo mun ylempi vastaus mitä vastasin toukokuulle eli villiä vapautuksia koski eihän kontrolloidyut vapautukset näy kaikille
Profile Image
Eikä minua siis haittaa erilaiset tavat toimia.

Minuakaan ei haittaa eri tavat mitenkään, kukin tavallaan, eri mielipiteistä ja syistä johtuen.

Itsellänikin on tapana tehdä miittiin viemistäni kirjoista kontrolloidut vapautukset, ajattelen tästä aika lailla samoin kuin esim. duffeli aiemmin kirjoitti. Joskus teen vapautukset etukäteen, joskus heti jälkikäteen, vähän miten ehdin. Toisaalta mulla on sitten taas tapana myös poistaa ne turhat vapautukset, jos esim. kirja palaakin mukanani takaisin tai vapautankin sen miitin jälkeen villisti. Ja tämä ihan itseni takia, pysyäkseni edes jotenkin kärryillä onko kirja edelleen mulla vai missä (öhöm, kirjatko muka sekaisin pitkin taloa?)

Varmaan eri tavat syntyy osittain myös siitä, käykö kukin kuinka paljon miiteissä ja kantaako niihin paljon kirjoja ;-) Pääsen aika harvoin miitteihin eikä mulla useimmiten ole mitään suurta määrää kirjojakaan mukana, joten joudan kyllä säätämään noiden vapautusteni kanssa. Monella muulla tilanne on ihan eri.

Vähän samoin nuo sähköpostiviestit, varmasti noista villeistä miittivapautuksista sähköposti laulaa, jos tilaa tiedon vilkkaan miittipaikkakunnan/-alueen vapautuksista. Omalle ja lähipaikkakunnille (joista itse tilaan ilmoitukset) tehdään mitään vapautuksia niin harvoin, ettei ehdi haitata :-)
Profile Image
Yleensä en tee miittikirjoista vapautusta (kontrolloitua). Otan vain valokuvan ja parin päivän päästä teen vapautuksen (villin), jos kukaan ei ole journaloinut kirjaa - siis niistä kirjoista jotka eivät ole paluukuormassa. Joskus minulla on hyvää aikaa ja teen kontrolloidut vapautusilmoitukset mukaan ottamistani kirjoista. Jos kukaan ei ilmoita pariin päivään napanneensa, oletan että kirja vietiin lopuksi Kamppiin tai Kirjasto kymppiin ja muutan vapautuksen villiksi. Alkuaikoina kauan sitten en ottanut kuvaa enkä tehnyt vapautusilmoitusta miittiin viemistäni kirjoista enkä niistäkään, joita annoin sukulaisille. Hyllyssäni roikkuu siis muutamia vanhoja kirjoja, joista en tiedä ovatko ne kotona jossakin kolossa vai jossain aivan muualla. Näitä haamuja en halua lisää.
Profile Image
Kontrolloiduista vapautusilmoituksistani näen, jos olen tarjonnut kirjaa jo miitissä tai parissa. Mieluusti tarjoan muiden rekisteröimiä kirjoja edes parissa miitissä ennen kuin vapautan villisti.

Minua eivät ollenkaan haittaa erilaiset tavat toimia.
Profile Image
Mä katselin tuossa muutamia kirjoja, että löytyvätkö kenenkään toivelistalta ja eipä löytyneet. Kyseessä oli mun mielestä ihan kiinnostavia kirjoja, jotka luulisin kiinnostavan muitakin. Heräsi ajatus, että ootteko kaverit alkaneet tietoisesti himmailla toivelistojen kanssa? Eipä siltä, eipä tuota itsekään aina niin aktiivisesti jaksa päivittää ja aika fiilispohjalta sinne tulee heiteltyä kirjoja.
Profile Image
Kyseessä oli mun mielestä ihan kiinnostavia kirjoja, jotka luulisin kiinnostavan muitakin. Heräsi ajatus, että ootteko kaverit alkaneet tietoisesti himmailla toivelistojen kanssa?

Onhan sekin vaihtoehto, että muut kiinnostuneet on jo ehtineet lukea ne ;)

Itse tykkään pitää toivelistan ajan tasalla jo siksikin, että se on tällä hetkellä mun ainoa luettavien kirjojen listani. Välillä sitten katson sieltä mikä ihan erityisesti kiinnostaisi ja lainaan sen kirjastosta.
Profile Image
Tai sit vaan on liikaa kirjoja. Heh! :D

Ainakin ite nolottaa, kun on just joku toivekirja ja sit vaikka saankin sen niin siinä menee niin kauan lukemisessa, että se joka sen miulle lähetti varmaan aattelee, että joo mikään toivelista kirja toikin nyt oli, kun lukee sitä monta vuotta...

Nykyään yritän laittaa toivelistalle vaan semmosia mistä oon aika varma et tykkään.
Profile Image
Ainakin ite nolottaa, kun on just joku toivekirja ja sit vaikka saankin sen niin siinä menee niin kauan lukemisessa, että se joka sen miulle lähetti varmaan aattelee, että joo mikään toivelista kirja toikin nyt oli, kun lukee sitä monta vuotta...

No ei ainakaan mulla ole koskaan käynyt tuo mielessä ja suurin syy siihen on se, että toimin niin itsekin, luettavaa kun riittää :D Lukupinon vanhimmat, miitistä nappaamani kirjat ovat kai 6-7 vuoden takaa, vanhimmat TBR-toivelistakirjat ainakin vähän tuoreempia.. Kyllä niidenkin lukuvuoro joskus tulee ;)
Profile Image
no sanotaan että näinkin nuori ku 2 vuoden corssaaja ni en mä ees muista mitä toivekirjoja kelleki oon antanut ja mikäs niille kirjoja ja varmasti itelläki aika liuta toivekirjoja tuolla tbr hyllyssä edelleen. enemmän minä ihmettelen silloin jos joku laittaa toivekirjansa lukematta eteenpäin eikä kommentoi edes miksi ei tullutkaan sitä lukeneeksi.

ja mitä toivelistoihin tulee opin sen ettei kannata laittaa esim tietyn kirjailijan kirjoja heti kaikkia toivelistalle koska voi käydä niin että anteliaat bookcrossarit tuo koko kirjasarjan yhdessä miitissä no ehkä vähä liioteltua mut suunileen noin se mulla menee. mut monet corossarit tuo ja tarjoaa niitä kirjailijan kirjoja kuitenkin kjos huomaa et mul jotain jonkun kirjailijan kirjoja hyllyssä ja oon niitä ottanut vastaan.

ja mitä tähän uuteen fonttiin tulee ehkä mun silmis vikaa tai en ois varmaa eses hjuomannut tai reagoinut jos ette oili sanoneet että fontti vaihtunut
Profile Image
Onhan sekin vaihtoehto, että muut kiinnostuneet on jo ehtineet lukea ne ;)

Toki, mutta nämä oli aika uusia kirjoja eikä niitä oltu yhtään kappaletta rekisteröitykään.

Mutta joo, vähän sama vika itselläkin kuin LiskoMiettinen sanoi. Nolottaa hillota niitä toivelistakirjojakin... vuosia!
Profile Image
Höpöhöpö kukaan jaksa kytätä "se kirja on VIELÄKIN siellä, eikö se nyt %##&#%# saa sitä luettua" :D

Meillä vaan on niin laajat kirjastot, että ei sieltä pohjalta aina pysty pöyhäsemään, kun luettavaa valitsee. Onneksi nää kirjat ei happane. Ainoa tapa, millä sais kaikki kirjat luettua, olis erakoitua useammaksi vuodeksi. Ehkä sit joskus :)
Profile Image
Mä katselin tuossa muutamia kirjoja, että löytyvätkö kenenkään toivelistalta ja eipä löytyneet. Kyseessä oli mun mielestä ihan kiinnostavia kirjoja, jotka luulisin kiinnostavan muitakin. Heräsi ajatus, että ootteko kaverit alkaneet tietoisesti himmailla toivelistojen kanssa? Eipä siltä, eipä tuota itsekään aina niin aktiivisesti jaksa päivittää ja aika fiilispohjalta sinne tulee heiteltyä kirjoja.

Minä tunnustan, etten aina ole ihan perillä uutuuskirjoista.
Siksi tuo "kirja tarjolla - huuda hep!" -ketju on ihan fantastinen, sieltä voi bongailla kiinnostavia kirjoja, jotka muuten menisivät ohi.
Profile Image
Onko mun kone päivittänyt itsensä vai onko foorumin fontti muuttunut? :)
Profile Image
fontti on muuttunut, ei ole vielä varma onko pysyvästi kun ilmeisesti jotkut erikois-kirjaimet puuttuvat nyt (joku kertoi että jotain outo joka käytetään Hawaiissa...)
Profile Image
Onko mun kone päivittänyt itsensä vai onko foorumin fontti muuttunut? :)

On muuttunut. Ilmeisesti ovat muutenkin aikeissa päivittää ulkoasua nykyaikaisemmaksi. Tai jotain. Pikaisesti kävin vilkaisemassa Announcementsia tässä eilen tai joskus. Näyttää originaali-Reno palanneen ja valittelee sivuston suosion hiipumista jne.
Profile Image
Aluksi myös rivinvaihdot katosivat, ja niinpä foorumitekstit ja etenkin haasteketjujen listat olivat aikamoista puuroa. Tämä fontti on kyllä kiva, suurempi ja helpompaa lukea :)
Profile Image
Olen ihan vihree tässä touhussa vielä. Tänään satuin löytämään ensimmäisen BC-kirjan ja yllätyksekseni huomasin että olen rekisteröitynyt tänne jo 4 vuotta sitten mutta unohtanut sitten koko jutun.

Katsoin kuitenkin mitä muita kirjoja löytöpaikkaani on merkitty ja aloin ihmetellä että sinne on vapautettu kirjoja tyyliin 7 vuotta sitten mutta siihen ne jäljet sitten päättyy. Eli eikö tässä systeemissä ole tietoa MISSÄ mikin kirja kulloinkin on? Vai katoaako suuri osa vapautettuja kirjoja BC:stä mitään tietämättömien ihmisten omistukseen, tai jopa vapautuspaikkojen roskiksiin?
Profile Image
Kirjoista saadaan kuulla vain, jos joku kirjoittaa niistä journaalin. Riippuu varmaan vapautuspaikasta kuinka paljon BC-kirjoja päätyy roskiin. Toivoa sopii, että ne ovat kuitenkin jonkun kotona, vaikka se joku ei ole niitä jornaloinut.
Profile Image
Jep, villisti vapautetuista (eli muuten kuin toiselle ihmiselle suoraan annetuista) kirjoista ei kuule ellei niiden löytäjä tee niistä merkintää.

Mä en kuitenkaan usko, että kirjoja päätyisi juurikaan roskiin. Luulen, että ihmiset kyllä ottavat niitä mukaansa ja lukevatkin, läheskään kaikki eivät vain tee niitä merkintöjä (journal entryjä). Mutta joskus voi tulla merkintä vuosienkin päästä kirjan vapauttamisesta ja se on aina hienoa!

Muuten tämä on vähän tämmöinen karmajuttu, pitää vaan luottaa siihen, että kirjat löytävät lukijoita, vaikkei niistä kuuluisi mitään. Tai jos haluaa tietää, missä kirjat menevät, niin aina voi vaihdella kirjoja toisten bookcrossaajien kanssa, jotka todennäköisimmin merkintöjä tekevät. Mut kyllä mä ainakin oon kylvänyt maailmalle aikamoisen joukon kirjoja, enkä koe silti menettäneeni siinä mitään. Niin paljon tämä harrastus on antanut takaisin.
Profile Image
Sitä suurempi on tosiaan ilo, kun jostain kirjasta tulee pitkän ajan kuluttua merkintä tai kun joku vaivautuu anonyyminä kertomaan löytäneensä kirjan.
Meillä kun on Jyväskylässä niin pieni bc-ryhmä, niin mielellään vierailee mahdollisuuksien mukaan muiden kaupunkien miiteissä, tapaa ihania ihmisiä ja saa useimmiten tyrkytettyä viemänsä kirjat jollekin toiselle ;-)! Toki saa myös vastineeksi mielenkiintoisia, jopa aivan uusia kirjoja. On tämä vain niin kiva harrastus (vaikka haasteet joskus tuottavat hieman paineita :D!).
Profile Image

Murrr.

Meinasin kaivaa ketutusketjun mutta tää sopii tähänkin;
Miks en enää saa journali-ilmoja sähköpostiin! Asetuksissa edelleen on täppä että kyllä haluan ne. Nyt tulee unettomia öitä ku tiedän vaan 2/3 viimeksi napatuista villeistä.
Profile Image

VS: Murrr.

Tästä on ollut löpinäketjussa puhetta. Osa niitä ilmoituksia ilmeisesti edelleen saa mutta osa ei. Ylläpito ei ole löytänyt ongelman syytä eikä siksi ole osannut korjata sitä. Mälsää!
Profile Image
Siipien haltijoille viestit tulevat, eli rahalla saa. Samalla tukee sivuston ylläpitoa.
Profile Image
Tulee vain joillekin ja toisille ei. Jokohan siitä on vuosi, kun viimeksi sain ilmoituksen journaloidusta kirjasta sähköpostiin. Siivet ovat olleet koko ajan lukuunottamatta parin päivän katkoa viime viikolla. Siivillä näkee kuitenkin kirjahyllystä, jos jollekin kirjalle on tapahtunut jotain kunhan valitsee lajitteluksi uusin merkintä.
Profile Image
Joo ei ole tullut minullekaan ikuisuuksiin, vaikka siivet on muutaman tunnin katkoa lukuunottamatta olleet koko ajan.
Profile Image
Tulee vain joillekin ja toisille ei. Jokohan siitä on vuosi, kun viimeksi sain ilmoituksen journaloidusta kirjasta sähköpostiin. Siivet ovat olleet koko ajan lukuunottamatta parin päivän katkoa viime viikolla. Siivillä näkee kuitenkin kirjahyllystä, jos jollekin kirjalle on tapahtunut jotain kunhan valitsee lajitteluksi uusin merkintä.

"Päivittäinen yhteenveto" on rikki (ja Ardik on nyt kokeilut jo 5 eri asiaa, eikä se halua tulla takaisin...), mutta jos on siivet on mahdollista saada "Yksittäiset ilmoitukset" se sehän toimii.
Profile Image
Jos kirja on palasina eikä sitä voi enää laittaa eteenpäin, eikös ollutkin jokin konsti, jolla sen saa pois omasta hyllystä - jokin "tuhoutunut"-hylly tms. Mulla on tästä vain hämäriä muistikuvia, joten mitenkäs se menikään?

P.S. en edelleenkään saa viestejä uusista merkinnöistä, ärsyttävää ettei sitä vikaa saada korjattua!
Profile Image
http://www.bookcrossing.com/---/Tuhoutuneet/

Kirjojen hautausmaan nimi on Tuhoutuneet. Olen itse ilmoitellut muutaman kirjan BCID-numeron Alejandalle.
Profile Image
Kiitos!
Profile Image
Pahoittelut jos otsikon kysymykseen on jo jossain vastattu - itse en ainakaan löytänyt vastausta FAQista. Anyway!

Minulla on siis missiona laittaa Ähtärin kaupunginkirjaston poistokirjoja BC-kiertoon, ja eilen onnistuin rekistöröimään viisi kirjaa hienosti kunnes kuudennen kohdalla rekisteröintipainiketta painettuani sivusto ilmoitti virheestä ja kaikki kirjasta kirjoittamani tiedot katosivat. Yritin rekisteröidä saman kirjan moneen otteeseen, mutta aina sama juttu. Ja ikäväkseni ongelma toistui myös, kun yritin rekisteröidä toista kirjaa. Vaihdoin konettakin välissä, mutta sekään ei auttanut, ja mieleeni juolahti että onko kyseessä kenties joku rajoitus tms. vai onko tässä jokin muu juju jota en ole hoksannut?

~Kati
Profile Image
Ainakaan minä en ole törmännyt mihinkään ylärajaan, joten jos sellainen on, niin lukumäärä on varmuudella yli viiden :)

Sivustolla on viime aikoina ollut jonkin verran erilaisia häiriöitä, veikkaan että homma toimii mainiosti seuraavien rekisteröintiesi kohdalla.
Profile Image
Okei, täytyy siis jatkaa yrittämistä. Kiitos nopeasta vastauksesta! :D

~Kati
Profile Image
Sellainen vinkki vielä, että jos virheilmoituksen saatuasi painat palautusnappia (otat siis askelen taaksepäin ennen kuin teet mitään muuta) saat - yleensä ainakin - kirjoittamasi tekstit uudelleen näkyviin ja voit yrittää rekisteröintiä uudelleen. Vaikka mitään hyötyähän siitä ei ole, jos virheilmoitukset vain jatkuvat.
Ainoat määrärajoitukset taitavat olla foorumipostausten merkkimäärä ja vasta voimaan tullut uusien jäsenten päivittäinen kaveripyyntömäärä. Siihen on syynä viime aikoina ystäväpyyntöjä lähettäneet botit.
Profile Image
Hyvä pointti tuo palautusnappi, sen olemassaolo usein unohtuu kun turhautuneena yrittää jotain säätää :D Ja hyvä tietää noista rajoituksista joista mainitsit!

~Kati
Profile Image
Pahoittelut jos otsikon kysymykseen on jo jossain vastattu - itse en ainakaan löytänyt vastausta FAQista. Anyway!

Minulla on siis missiona laittaa Ähtärin kaupunginkirjaston poistokirjoja BC-kiertoon, ja eilen onnistuin rekistöröimään viisi kirjaa hienosti kunnes kuudennen kohdalla rekisteröintipainiketta painettuani sivusto ilmoitti virheestä ja kaikki kirjasta kirjoittamani tiedot katosivat. Yritin rekisteröidä saman kirjan moneen otteeseen, mutta aina sama juttu. Ja ikäväkseni ongelma toistui myös, kun yritin rekisteröidä toista kirjaa. Vaihdoin konettakin välissä, mutta sekään ei auttanut, ja mieleeni juolahti että onko kyseessä kenties joku rajoitus tms. vai onko tässä jokin muu juju jota en ole hoksannut?

~Kati

Oletko käyttänyt rekisteröinnissä ISBN-numeroa? Minulla on joskus ollut ongelmia rekisteröinnissä kun olen sitä käyttänyt, mutta kun olen jättänyt sen kokonaan laittamatta, niin rekisteröinti toiminut ilman ongelmia.
Profile Image
Jep, ISBN-numerosta se taisi kiikastaa. Kokeilin rekisteröidä ilman sitä ja homma toimi kuten pitikin :D Kiitos hyvästä neuvosta!

~Kati

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.