Pika-arvonta koulunsa aloittavien kunniaksi *arvottu*

Forum » Finnish - Suomi » Parent Thread | Refresh | Search

Sort Options 

Kiitokset kaikista mukavista muistoista. Niitä oli hauska lueskella. :)

Koska tässä arvonnassa selkeästi tuli esiin kaksi porukkaa ("kirjahalukkaat" ja "kirjavastaiset"), niin arvonta suoritettiin näissä molemmissa ryhmissä. Kirjahalukkaiden osalta onni suosi halonhakkaajaa ja kirjavastaisten osalta Kesistä. Halonhakkaaja saa jomman kumman toivomistaan kirjoista ja Kesikselle laitan tulemaan jotain koulunkäyntiin liittyvää, joka ei täytä kirjahyllyä eikä jää nurkkiin pyörimään. ;)

Complete Thread
Esikoinen aloittaa koulunsa tänään, joten tässäpä arvonta hänen ja muiden koulunsa aloittavien kunniaksi.

Arvontaan osallistuaksesi kerro joku mukava muisto kouluajaltasi, mieluiten tietysti ekaluokalta. LUE- ja SAA-hyllyistä voi toivoa. Jotain muutakin voi toivoa. Arvon voittajan tänään illalla, sanotaanko nyt vaikka yhdeksältä.

Oma muistoni koskee ruokailua ensimmäisenä koulupäivänäni vuonna -88. Silloin syötiin perunavelliä ja graham-lihapiirakkaa. Minusta se oli erittäin hyvää ruokaa ja ihmettelin, kun moni luokkakaveri jätti lihapiirakan syömättä. Yleensäkin minulle oli kunnia-asia, etten vie mitään "possunruokasankoon". Murheekseni jouduin myöhemmin samana vuonna poikkeamaan tästä periaatteesta, kun en vain pystynyt syömään paksua, kuivaa juustokerrosta, jolla joku uunikala oli kuorrutettu. Eli tätä poikkeusta lukuun ottamatta ruoka maistui. ;)

En ole käynyt ekaluokkaa, koska paikkakunnalla jossa asuin, siis Ruotsissa, ei alkanut suomenkielisenä kuin 2.-4. luokat. Esikoulukeväänä kaikki muut kävivät tutustumassa uusiin luokkiinsa, minä en, koska en tiennyt, minne olin menossa. Sen sijaan vietin aikaa koulupsykologin seurassa. Se testasi multa kaikenlaisia taitoja haluten tietää, olenko kypsä suoraan tokaluokalle. Olinhan minä. (Minua ei tosin olisi haitannut mennä ruotsinkieliselle luokalle, mutta vanhemmille oli tärkeää, myös Suomeen muutettuamme, että käyn suomenkielistä koulua.)

Ekana koulupäivänäni pukeuduin hienosti kesämekkoon, polvisukkiin ja sandaaleihin. Mutta voi pahus, ohjelmassa oli liikuntaa eli pesäpalloa. Ei oikein noissa varusteissa mennyt putkeen... Sinnillä kuitenkin toisenakin päivänä laitoin kesämekon. Silloin mentiin luontoretkelle. Mekon helma oli takiaisisissa päivän päättyessä. Sen jälkeen käytin suosiolla verkkareita tai muuta vähemmän hienoa :D

Kkoulun alku oli kivaa aikaa, vaikken oikein saanut kavereita. Yhdistetyllä kakkos-kolmos-nelosella oli tokaluokkalaisina kaksi tyttöä, tutut toisilleen ekaluokalta alkaen. Heidän porukkaansa en oikein päässyt. Olin sitten jonkin verran yhden pojan kanssa, joka taas tiedollisesti oli ykkösen ja kakkosen välillä, joten hänestä ei aina saanut paria koulutehtäviin.

Yhdysluokka oli kiva, oli mukava seurata isompien oppitunteja. Em. kaveri- ja tietotaitosyistä tein paljon omia tehtäviäni yksin ja saatuani ne valmiiksi jäin kuuntelemaan muiden opetusta. Isommat eivät suhtautuneet mitenkään alentuvasti meihin nuorimpiin, vaan olivat enemmänkin isosisaruksia.

Ehdin olla yhdysluokalla vain tämän ekan vuoteni, sen jälkeen se purettiin ja suomenkieliset sijoitettiin tavallisiin ruotsinkielisiin luokkiin. Siellä meitä tosin kiusattiin ja se on ihan oma tarinansa. Onneksi eka vuosi koulussa oli kuitenkin mukava - ei tullut mitään traumoja (paitsi ehkä pesäpallosta) :)

Jos onni suosii, toivon suomenkielistä yllärikirjaa.

Ekan koulupäivän ruokaa en muista, mutta enköhän ole siitä pitänyt, koska yleisesti pidin kouluruuista. Kouluruuat ovat siis minulle erittäin mukava muisto. Pidin jopa tillilihasta, maksakastikkeesta ja vatkulista (valkokastike, jossa kinkunpaloja). Ihan muutama ruoka oli josta en niin pitänyt, mutta niitäkin sinnikkäästi söin. Näitä oli ruusukaalit, minestronikeitto, sosekeitot ja herkkusienet. Herkkusienipata maistui kyllä seuraavana päivänä paremmalle, kun en hoksannut että kyse on edellispäivän lämmityksestä.

Ekalle luokalle sijoittuva hauska muisto on koulumatkalta, jonka pituus oli n. 400 m. Kaverin kanssa matkaan varattiin yleensä n. puoli tuntia ja silti erään kerran onnistuimme myöhästymään. Lumessa oli kulkenut joku eläin ja innostuimme tekemään itse "eläinten jälkiä".

Toiveena esim. Sofian oma kirja / Märta Tikkanen tai Jään ja tulen kevät / Sirpa Kähkönen.

Mukavaa koulutaivalta esikoisellesi!

Minunkin ensimmäisen koulupäivän muisto liittyy ruokailuun. Meillä oli pieni koulu, johon tuotiin ruuat keskuskeittiöstä, ja me söimme luokissa. Autokuski jätti tavarat pihalle josta järjestäjät kantoivat ne luokkiin. Lautaset olivat metallia (!) ja näin ollen ruokailuvälinelaatikko oli aika painava. Meidän ekaluokka oli toisessa kerroksessa, ja muistan vieläkin miten järjestäjäviikoilla aina pelotti että koko koppa putoaa portaissa...

Mutta siis ekapäivä. Meillä oli ihana Ritva-opettaja, joka oli itsekin ensimmäistä vuotta tuossa koulussa. Ekana päivänä ruuaksi oli nakkeja ja perunamuusia. Muusi oli varmaan jostain pulverista tehtyä, aika löysää, harmahtavaa eikä ollenkaan oikean perunamuusin tuoksuista. Opettaja avasi ensin nakkikattilan (nam!), sitten muusitonkan - ja ihmetteli miten voi ruuaksi olla nakkeja ja MANNAPUUROA.

Toivotan esikoisellesi oikein mukavaa opintietä. Arvonnan jätän nyt väliin, kun kaapit jo pursuavat kiinnostavaa lukemista.

ekaluokalta oli se päivä, kun meidän ope jäi äitiyslomalle ja tilalle tuli uusi ope, joka ei kiusannut minua. Olen sanonut ennenkin, että koulukiusaamisesta puhuttaessa kaikkein tuhoisin kiusaajaryhmä jätetään huomiotta.

Ekan koulupäivän´ruokamuisto on se, että nälkä oli kova ja muovilautasella nenun alle tungettiin hernekeittoa. Oli pieni paniikki päällä :D Myöhemmin hernarista tuli kouluruuan lempparikattaus.

Eka läksy tuli ympäristöopista. Kananmunan näköisiin soikioihin piti piirrellä naamoja. On muuten se läksy tekemättä vieläkin.

Kiitos arvonnasta. Laitan arpani Sandbergin Pöllön huutoon. Ja se tärkein: Turvallista ja onnellista koulutaivalta lapsoselle.

Kesis 3 yrs ago
paras muisto
tulihan se paras muisto mieleen ku tarpeeks kauan mietti ku ekana tuli mieleen nuo kiusaamisusmuistot vaan.

mut siis parasmuisto ekalta kun opin lukemaan ja opettaja oli kirjoittanut siihen että hyvä osaat lukea hienosti. ja mä halusin aina ite lukea senkin kohdan.

Sain eilisessä miitissä niin ison kasan kirjoja eteeni joten jätän arvonnan välin

Kummeiltani, Helgeltä ja Rauhalta sain turkoosin värisen repun, joka ei oo tavallisen mallinen vaan semmonen läppäreppu. Sinne ruokaliina.
Minä odotin kovasti, milloin minun vuoro on päästä keittiöön tiskaamaan. Sinne pääsi jokainen töihin.
Välitunneilla oli hauska leikkiä kotista koulun pihan reunalla olevilla raunioilla ja hiirenvirnapuskissa. Lapset kaikilta luokilla osallistui leikkiin. Talvella hiihdin välitunneilla kavereiden kanss.
Ekaluokalle menoa helpotti se, että olin ollu koulussa kuunteluoppilaana joitakin kertoja.
Matematiikasta muistan alkiot ja unionit. Oi-joi.

Osallistun arvontaan Jää -kirjalla.

Keveitä askelia kouluun!

Kai määki sit. Vaikka arvonnan kyllä passaan, kun kaikki nurkat pursuaa kirjoja, kiitos vaan!

Ihan paras koulumuisto on se hetki, kun ekaluokan opettaja ymmärsi turhautumiseni tavaamisen kanssa (osasin lukea yli vuoden ennen kouluun menoa), ja antoi minulle luvan lukea ihan mitä tahansa alaluokan seinustalla olleesta vaaaaltavan kokoisesta kirjakaapista. Kaapin sisältö nyt ei sinällään ollut kauhean hohdokas, vanhoja lukukirjoja ja poikakirjallisuutta, mutta hakkasi se nyt suuraakkosilla kirjoitetut, tavutetut aapiset! Opettajalla taisi kyllä olla enemmänkin oma lehmä ojassa luvan myöntämisen kanssa: saipahan yhden räpylä pystyssä joka hetki istuneen lapsen hiljaiseksi...

Kun olin ekaluokalla, meitä oli ensin vain yhdeksän oppilasta, joista kahdeksan tyttöä ja yksi poika. Sen takia tokaluokka oli meidän kanssa samassa tilassa. Ensimmäisenä päivänä saatiin sellaiset styroksiset pyöräilykypärät ja siitä tuli kuva paikallislehteen. Ekaluokalla oli yksi kahteentoista kestävä päivä, loput kesti yhteen. Koulu alkoi yhdeksältä. Kuljin koulutaksilla ja siksi olin myös kahdentoista päivänä yhteen koulussa. Kaikki muut meidän luokalta lähtivät aikasemmin kotiin. Silloin sain värittää värityskirjoja tai tehdä yksinkertaisia käsitöitä samalla kun tokaluokalla oli käsityötunti.
Alaluokilla syötiin luokissa. Meillä oli metalliset maitomukit. Joskus oli niin sitkeää lihaa tai makkaran kuorta, että en pystynyt puremaan sitä poikki. Mulla oli loppupäivän se pala suussa. Laitoin sen jossain vaiheessa käsineen sisälle. En tiedä, miksen vaan voinut heittää sitä heti pois :D. Kyllä näitä muistoja riittäis. Osallistuin viime vuonna koulumuistojen keruuseenkin. Kerroin siinä ala-asteesta.

Toiveena Elämä järjestykseen ilman rahtuakaan itsekuria.

Kiitokset kaikista mukavista muistoista. Niitä oli hauska lueskella. :)

Koska tässä arvonnassa selkeästi tuli esiin kaksi porukkaa ("kirjahalukkaat" ja "kirjavastaiset"), niin arvonta suoritettiin näissä molemmissa ryhmissä. Kirjahalukkaiden osalta onni suosi halonhakkaajaa ja kirjavastaisten osalta Kesistä. Halonhakkaaja saa jomman kumman toivomistaan kirjoista ja Kesikselle laitan tulemaan jotain koulunkäyntiin liittyvää, joka ei täytä kirjahyllyä eikä jää nurkkiin pyörimään. ;)

Kylläpäs nyt onni potkii näissä arvonnoissa :) Jee, kiitos! Ja kiitos, että pääsi lukemaan muiden muistoja.

Palkinto odottelipostilaatikossa, kiitos iis eettisestä palkinosta joka ei todelakaan täytä kirjahyllyjä tai muutakaan.

Kirjapalkinto perillä :)

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.