Welke boeken worden vaak in de mini-bieb gezet?

Forum » Dutch - Nederlands | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Bij de VPRO-serie Minibieb der vergeten boeken was het uitgangspunt: boeken onder de aandacht brengen die je eigenlijk nooit in mini-biebs ziet. Dit omdat je in mini-biebs vaak dezelfde titel ziet, de zo genoemde best sellers (wat niet betekent dat het geen goede boeken zijn, alleen heel veel verkocht, en ook weer veel afgestaan)
De serie roept bij mij de volgende vragen op:
1. welke boektitels/schrijvers worden er veel in jullie mini-biebs neergezet?
2. welk boek zou jij willen nomineren voor een groter publiek.

Haar naam was Sarah
Terug naar de kust
Nicci French
Stieg Larsson
Dan Brown
Komt een vrouw bij de dokter
boekenweekgeschenken

en soms zie ik dat iemand aan het opruimen is , dan krijg ik bijvoorbeeld een aantal weken achtereen boeken over voetbal, Baantjer, Youp van 't Hek, Mart Smeets, Renate Dorrestein ;o))

Over vraag 2 zal ik even nadenken. Over het algemeen is het zo dat ik boeken die ik echt heel mooi vond niet snel weg zal doen. Ik vind het wel leuk als er een boek opduikt wat ik ook mooi vond. Keukenmeidenroman is daarvan een voorbeeld.

Vraag 2 . de titel die jij noemde is idd een aanrader.

Vraag 1: idem bovenstaande, alsmede Daphne Deckers, kookboeken van de Postcodeloterij, boeken van die schrijver met drie namen in Spaans ( dinges rafiz juan ??), en incidentele 'dump' boekenkast inhoud: computerboeken uit de jaren 90, nederlandse schrijvers voor 1970, schoolboeken/examenbundels.

Vraag 2 . de titel die jij noemde is idd een aanrader.

Vraag 1: idem bovenstaande, alsmede Daphne Deckers, kookboeken van de Postcodeloterij, boeken van die schrijver met drie namen in Spaans ( dinges rafiz juan ??), en incidentele 'dump' boekenkast inhoud: computerboeken uit de jaren 90, nederlandse schrijvers voor 1970, schoolboeken/examenbundels.

ik krijg ook best veel schrijfsters uit de vorige eeuw: Dorrestein, Rubinstein, Meinkema, Berk, Ruebsamen (heel erg om die allemaal over een kam te scheren, maar ze komen wel uit hetzelfde tijdperk dacht ik)

kookboeken van de Postcodeloterij

Die krijg ik ook. En de laatste tijd is er iemand in mijn buurt bezig het volledige oeuvre van Mart Smeets weg te doen. Ik vind ze steeds met twee tegelijk in de kast. Altijd weer Mart Smeets! En ja, ook Youp.

Verder veel scandithrillers en thrillers geschreven door populaire vrouwelijke auteurs. En helaas af en toe een stapel Konsalik of Het Beste.

Ik lees zelf nog steeds graag de wonderlijke kronkelige verhalen van Belcampo, niet veel mensen lezen dat nog en ik denk dat er best meer mensen plezier in zouden kunnen hebben.

En de laatste tijd is er iemand in mijn buurt bezig het volledige oeuvre van Mart Smeets weg te doen. Ik vind ze steeds met twee tegelijk in de kast. Altijd weer Mart Smeets!

Mijn vader is niet zo'n lezer, maar inmiddels aangestoken met het leesvirus omdat er blijkbaar iemand in de buurt regelmatig sport-boeken in de minibieb daar neerzet. Hij heeft inmiddels een aardig rijtje biografieën en boeken over Voetbal insite etc thuis die hij lekker aan het lezen is. Zo grappig, we weten niet van wie die boeken komen.

En de laatste tijd is er iemand in mijn buurt bezig het volledige oeuvre van Mart Smeets weg te doen. Ik vind ze steeds met twee tegelijk in de kast. Altijd weer Mart Smeets!

Mijn vader is niet zo'n lezer, maar inmiddels aangestoken met het leesvirus omdat er blijkbaar iemand in de buurt regelmatig sport-boeken in de minibieb daar neerzet. Hij heeft inmiddels een aardig rijtje biografieën en boeken over Voetbal insite etc thuis die hij lekker aan het lezen is. Zo grappig, we weten niet van wie die boeken komen.

zo iemand is hier ook, ik heb echt veel voetbalboeken gekregen, van biografieën tot een verhaal over een jongen in de jeugdopleiding van Ajax, en een roddelboek over wat er allemaal achter de schermen schijnt te gebeuren.....

kookboeken van de Postcodeloterij

Die krijg ik ook. En de laatste tijd is er iemand in mijn buurt bezig het volledige oeuvre van Mart Smeets weg te doen. Ik vind ze steeds met twee tegelijk in de kast. Altijd weer Mart Smeets! En ja, ook Youp.

Verder veel scandithrillers en thrillers geschreven door populaire vrouwelijke auteurs. En helaas af en toe een stapel Konsalik of Het Beste.

Ik lees zelf nog steeds graag de wonderlijke kronkelige verhalen van Belcampo, niet veel mensen lezen dat nog en ik denk dat er best meer mensen plezier in zouden kunnen hebben.

Haha, Belcampo staat bij mij in de boekenkast. Die kreeg mijn opa van de schrijver zelf!
Helaas zette je in die tijd nog geen opdrachten in een boek, maar deze gaat zéker niet weg.

Haha, Belcampo staat bij mij in de boekenkast. Die kreeg mijn opa van de schrijver zelf!

Geweldig! Ik heb hem een keer gesproken, dat was heel bijzonder.

De Spaanse schrijver die ik bedoelde Carlos Ruiz Zafón.

Ha! Ik dacht aan Gabriel García Márquez! Alhoewel de kans minder is dat je hem in een minibieb tegenkomt, geloof ik.

Heb ik wel s gezien, volgens mij in zo'n Rainbow pocket versie(pocketboeken met zo'n gele rand erlangs).

Vraag 1: Het is echt vaak een ratjetoe, zowel wat ik er zelf in zet als wat er ingezet wordt.
Wat ik er zelf inzet zijn boeken die we van het inloophuis binnekrijgen, en dat zijn er heel veel per week / maand. Daar kan ik vrijelijk uit kiezen. En dan probeer ik de inhoud van de buitenbieb zo gemeleerd mogelijk te maken: paar streekromans, veel thrillers, literatuur en wat kinderboeken en soms een 'cultureel' boek over een stad of zoiets. Die zijn ook altijd zo weg. Nu is onze wijk erg gemixt met jong en oud, dus dat klopt ook wel.

Vraag 2: ik denk biografieën, ook al lees ik die zelf niet zo heel vaak. Maar altijd leuk om eens iets anders neer te zetten. Wanneer het echt een boek moet zijn dat ikzelf erg goed vond, dan is inderdaad Een keukenmeidenroman een goede keuze (maar die staat er af en toe ook in en wordt prompt meegenomen). En ik zet er af en toe expres echt dikke pillen in om te kijken hoe die lopen, en ook dat gaat eigenlijk goed: die verdwijnen net zo hard als de minder dikke boeken.

Vraag 1: Het is echt vaak een ratjetoe, zowel wat ik er zelf in zet als wat er ingezet wordt.
Wat ik er zelf inzet zijn boeken die we van het inloophuis binnekrijgen, en dat zijn er heel veel per week / maand. Daar kan ik vrijelijk uit kiezen.
Vraag 2: ik denk biografieën, ook al lees ik die zelf niet zo heel vaak.

heerlijk om te kunnen kiezen....

bij mij komt Waris Dirie ook nog wel eens binnen, net als 'Niet zonder mijn kinderen'

Wat ik er zelf veel in vind en wat veel gedoneerd wordt zijn Vlaamse thrillers zoals Aspe en Deflo, maar die vinden gelukkig ook wel weer vrij snel nieuwe lezers. Ook andere detective/thrillers doen het goed en krijg ik veel. Ik lees zelf veel in het Engels, maar dat loopt helemaal niet in mijn bib.

De boeken van Dimitri Verhulst zijn nog te weinig gekend bij het grote publiek, heb ik de indruk. En die zijn het, naar mijn gevoel, echt wel waard.

Aspe en Dimitri Verhulst zie je met 'vlagen', van DV dan meestal het boekenweekgeschenk van 2015.

Wat ik er zelf veel in vind en wat veel gedoneerd wordt zijn Vlaamse thrillers zoals Aspe en Deflo, maar die vinden gelukkig ook wel weer vrij snel nieuwe lezers. Ook andere detective/thrillers doen het goed en krijg ik veel. Ik lees zelf veel in het Engels, maar dat loopt helemaal niet in mijn bib.

De boeken van Dimitri Verhulst zijn nog te weinig gekend bij het grote publiek, heb ik de indruk. En die zijn het, naar mijn gevoel, echt wel waard.

bijzonder, in Vlaanderen dus ook echt andere boeken in de bieb!

Vraag 1: Er wordt in onze mini/tuinbieb relatief weinig neergezet. De meeste mensen bellen aan en vragen of ze boeken mogen brengen voor het kastje. Zo heb ik de afgelopen jaren shoppers vol boeken gekregen. Vooral verleden jaar tijdens het begin van de lockdown. Boeken die in slechte staat zijn, verouderd etc. haal ik eruit. Dit zeg ik ook aan de gulle gevers, vertel ze ook dat ik ze registreer als bookcrossingboek, geen probleem. Ze genieten gewoon van het kastje dat hier nu bijna 6 jaar staat. Boeken die hier langer dan een maand in de kast staan haal ik er uit en zet ik elders neer, boeken die vaak terugkomen en door meerdere bezoekers gelezen zijn ook.
Bij de donaties tref ik veel boeken aan van John Grisham, Dan Brown, Marianne Fredriksson, Jill Mansell, Komt een vrouw bij de dokter, De gelukkige huisvrouw van Helen van Royen, waargebeurde verhalen etc. en - ja Moem - ook het hele oeuvre van Konsalik ooit ontvangen, maar in een wijk waar jong en oud woont vinden deze exemplaren toch graag weer een nieuwe lezer ;-) Ook kwam er een dame - op leeftijd - eens langs om me te bedanken voor een boek van Baantjer dat ze in het kastje had gevonden. Zij bleek de hele verzameling te hebben alleen dat nummer niet. Na lezing heeft zij heel de verzameling gedoneerd voor de minibieb!

Vraag 2: Ik vind het leuk om af en toe een echte klassieker in het biebje te zetten: Boon, Couperus,Hesse etc. etc. Tot mijn verbazing verdwijnen die ook gauw...Klasse!

Ik vind het leuk om af en toe een echte klassieker in het biebje te zetten: Boon, Couperus,Hesse etc. etc. Tot mijn verbazing verdwijnen die ook gauw...Klasse!

Ja! Zo heeft hier een boek van WF Hermans maar een enkel dagje in de kast gestaan, en toen was het alweer vertrokken. Dat vond ik verrassend.

Nu ze er tijd voor hebben; ze zijn met pensioen of zitten thuis vanwege coronatijd. Vroeger hebben ze over die boeken gehoord, maar hadden er ‘geen tijd’ voor. Nu wel. Of mensen die oudere boeken fijn vinden uit nostalgie.

Bij de VPRO-serie Minibieb der vergeten boeken was het uitgangspunt: boeken onder de aandacht brengen die je eigenlijk nooit in mini-biebs ziet. Dit omdat je in mini-biebs vaak dezelfde titel ziet, de zo genoemde best sellers (wat niet betekent dat het geen goede boeken zijn, alleen heel veel verkocht, en ook weer veel afgestaan)

Er wordt bij mij (nog) niet zoveel in de minibieb gezet. Gelijk in het begin wel een hele serie boeken voor gelovigen. Echt met verwijzingen naar de bijbel. Ook krijg ik boeken terug, zoals Saskia Noort en Grisham. Bij de kinderboeken is Pinkeltje favoriet. Het verbaast mij echt dat een mooie serie van een YA maar blijft staan.
Ook Een Keukenmeidenroman stond er ineens weer.

Een boek dat ik zou willen nomineren?
Poeh
De meeste mensen deugen misschien of wat van Stephen Fry, maar dat zijn echt boeken die ik bewaar.

Er wordt bij mij (nog) niet zoveel in de minibieb gezet. Gelijk in het begin wel een hele serie boeken voor gelovigen. Echt met verwijzingen naar de bijbel. Ook krijg ik boeken terug, zoals Saskia Noort en Grisham. Bij de kinderboeken is Pinkeltje favoriet. Het verbaast mij echt dat een mooie serie van een YA maar blijft staan.
Ook Een Keukenmeidenroman stond er ineens weer.

Een boek dat ik zou willen nomineren?
Poeh
De meeste mensen deugen misschien of wat van Stephen Fry, maar dat zijn echt boeken die ik bewaar.

Oh en laatst stond de hele serie Game of Thrones in m'n biebje. Vind ik in zoverre lastig dat ik dan niet weet of ik de boeken per stuk terugzet/loslaat of als serie

Millenium - Stieg Larsson in mijn mandje.
3 dikke delen en een vervolg boek (om de serie levendig te houden)
Als ik ergens een antipatie tegen heb is het die serie.
Maar ik weet een mooie grote boekenkast dus, na registratie, de heleboel bij elkaar gebonden en weggebracht. Want ze horen bij elkaar en er niets zo irritant als dat je één deel van een serie vind.

Millenium - Stieg Larsson in mijn mandje.
3 dikke delen en een vervolg boek (om de serie levendig te houden)
Als ik ergens een antipatie tegen heb is het die serie.
Maar ik weet een mooie grote boekenkast dus, na registratie, de heleboel bij elkaar gebonden en weggebracht. Want ze horen bij elkaar en er niets zo irritant als dat je één deel van een serie vind.

dat is een goed idee inderdaad!

ze horen bij elkaar en er niets zo irritant als dat je één deel van een serie vind.

Ik bind series ook altijd samen als ik ze wegzet, want inderdaad, niets zo irritant...

ze horen bij elkaar en er niets zo irritant als dat je één deel van een serie vind.

Ik bind series ook altijd samen als ik ze wegzet, want inderdaad, niets zo irritant...

OH, daar heb ik helemaal nooit aan gedacht. Ik heb van een vriendin boeken gekregen voor in m'n biebje, een serie kinderboeken, die ik per deel erin zet. Anders is er gelijk 1 plank vol. De serie GoT zat ik denk ik op de camping waar ik (hopelijk) heenga in september. Is buitenland. Hebben mensen wat te doen, als ze er een paar weken zitten :-)
(we gaan gelukkig met de auto, anders werd het alweer lastiger)

een serie kinderboeken, die ik per deel erin zet. Anders is er gelijk 1 plank vol.

Misschien ligt het voor kinderen anders, en als ze eenmaal een boek uit een serie hebben gevonden komen ze misschien terug voor het volgende.

een serie kinderboeken, die ik per deel erin zet. Anders is er gelijk 1 plank vol.

Misschien ligt het voor kinderen anders, en als ze eenmaal een boek uit een serie hebben gevonden komen ze misschien terug voor het volgende.

ik heb het gevoel dat het bij kinderboeken series ook vaak meer gaat om verschillende avonturen en dezelfde hoofdpersoon (Pinkeltje, De Kameleon), niet perse dat de verhalen elkaar opvolgen. Bij young adult-trilogieen is dat anders natuurlijk.

OH, daar heb ik helemaal nooit aan gedacht. Ik heb van een vriendin boeken gekregen voor in m'n biebje, een serie kinderboeken, die ik per deel erin zet. Anders is er gelijk 1 plank vol. De serie GoT zat ik denk ik op de camping waar ik (hopelijk) heenga in september. Is buitenland. Hebben mensen wat te doen, als ze er een paar weken zitten :-)
(we gaan gelukkig met de auto, anders werd het alweer lastiger)

Dat soort series doe ik ook niet samen hoor. En Frieda Klein bijv. ook niet.
Maar trilogieën wel, Nora Roberts bijv. of die Millennium etc. Als ik die zelf compleet heb zat ik m compleet weg.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.