ot: wat eten we vandaag?

Forum » Dutch - Nederlands | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
vroeger was dit een regelmatig terugkerend draadje. Ik ga proberen het weer nieuw leven in te blazen!

twee dagen geleden al gemaakt en zowel donderdag als vrijdag gegeten. Vandaag de rest. Met roggebrood met kaas en kwark toe.

Zazoetje 1 yr ago
Bloemkool
Met aardappels en peperburger.
Yoghurt met verse rode vruchten.

dat recept zou ik graag willen hebben (zonder de spekjes)

dat recept zou ik graag willen hebben (zonder de spekjes)

zou het deze zijn? Is zelfs met vegaspekjes zie ik :-)

https://www.ah.nl/---/spruitjesquiche-met-vegaspek-en-blue-stilton

Groentesoep, twee dagen geleden gemaakt. Vandaag met een warm broodje uit de oven. Geen toetje.

Gekookte aardappels en een tartaartje.
Vanille yogurt met bramen die MR C afgelopen zomer plukte en die ik ingevroren heb.

Ik vier dit jaar dat ik dertig jaar lang vegetarier ben.

Grappig, je bent om en nabij tien jaar jonger dan ik èn om en nabij tien jaar korter vegetariër dan ik ;-)

Grappig, je bent om en nabij tien jaar jonger dan ik èn om en nabij tien jaar korter vegetariër dan ik ;-)

Tja, ik ben vegetariër geworden toen ik net uit huis was gegaan.

Tja, ik ben vegetariër geworden toen ik net uit huis was gegaan.

ik meteen nadat ik het moederlijk huis had verlaten! Nog een keer het weekend daarna een panharing gegeten (toen ik daar weer was met de was!) en daarna nooit meer. Heel soms kroepoek, maar aangezien daar inmiddels ook goede vervangers voor zijn ook niet meer. En natuurlijk komt er toch wel eens iets dood dierlijks naar binnen hoor (verstopt in het één of ander), maar niet meer echt.

ik denk dat je bijna niet meer ontkomt aan af en toe iets per ongluks dood dier...

Ik moet wel zeggen dat ik af en toe ook twijfel als ik ergens vervangers eet, omdat ze zo goed zijn :)

ik denk dat je bijna niet meer ontkomt aan af en toe iets per ongluks dood dier...

Ik moet wel zeggen dat ik af en toe ook twijfel als ik ergens vervangers eet, omdat ze zo goed zijn :)

de eerste keer dat ik de 'kip' van e vegetarische slager at viel ik van m'n stoel. Het was dat ik het zelf gekocht had, anders had ik het niet geloofd. Nou ben ik dus al heel lang vegetariër en ik mis vlees absoluut niet, dus ik eet zelden vervangers die echt hun best doen om op vlees te lijken. Ik vind ze wel handig, dus eet regelmatig vleesvervangers met groenten. Maar ben ook van plan om weer meer peulvruchten te gaan eten, want die vind ik erg lekker, zijn niet duur, niet vet en wel gezond. Ik eet dan wel altijd een zuiveltoetje na.

ik herken dat. ik vind de meeste vleesvervangers zoals de beyond burger enzo niet lekker inderdaad.

Ik eet wel graag groenteburgers inderaad, of de vega basis burger van de AH, die heeft een fijne structuur voor in de wrap. Ik mis het vlees ook eigenlijk niet, maar voor vrienden is het wel makkelijk als ik het gewoon eet, is het eten voor ze wat makkelijker aan te passen (ze zijn niet allemaal even inspiratierijk met eten ;) )

Peulvruchten vind ik heerlijk! ik eet dagelijks linzen omdat ze zo lekker eiwitrijk zijn. Kikkererwten vind ik ook altijd erg lekker.

Ik wil zelf wat vaker burgers gaan maken van linzen of bonen. al maak ik wel eens 'gehaktballetjes'van kikkererwten en kruiden. Soort falafel.

romige courgettesoep, geroosterd brood met tomaten/kaas tapenade

Al tijdje geleden gemaakt en in porties ingevroren. Lekker en gemakkelijk nu; we hadden geen van beiden zin in koken.

die rodewijnsaus is een potje uit de jumbo en echt zo kan ik hem zelf niet maken

Want eet iedere dag vega(n) burger met een volkoren wrap en groente

Want eet iedere dag vega(n) burger met een volkoren wrap en groente

maar misschien wel met wisselende groente?

Dat wel

meergranenrijst : hij met stoofpeertjes, zij met doperwtjes
beefburgertje
vanille yougurt toe

zoete aardappel, wortel, sjalotjes, rode paprika, spitskool, aangetroffen in de kelder/koelkast... kaassoufflé erbij! bosbessen "skyr" als toetje.

en geen toetje, dat heb ik eigenlijk nooit in huis.

Wij eten vandaag taco's. Voor mij met groente en bonen voor de mr. met vegetarisch gehakt.

oeee dat klinkt goed!

Pizza.

wingMoemwing 1 yr ago
Linzensoep
Ik was erwtensoep van plan maar de spliterwten bleken op te zijn. Nou ja, ook lekker.

Ik was erwtensoep van plan maar de spliterwten bleken op te zijn. Nou ja, ook lekker.

Erwtensoep zonder erwten, je moet het maar verzinnen. 😂

Het wordt nog gekker... toen de linzen gaar waren, ging ik de groente snijden uit mijn erwtensoeppakket... en wat lag er behalve prei, ui, wortel en selderie ook nog in dat pakket? 😄
Maar ja, toen waren de linzen dus al gaar! Dus het is linzensoep gebleven. En ja, lekker. Met tofuspekjes!

Het wordt nog gekker... toen de linzen gaar waren, ging ik de groente snijden uit mijn erwtensoeppakket... en wat lag er behalve prei, ui, wortel en selderie ook nog in dat pakket? 😄
Maar ja, toen waren de linzen dus al gaar! Dus het is linzensoep gebleven. En ja, lekker. Met tofuspekjes!

nou, dan kun je in de herkansing :-) Ik had een tijd geleden iets soortgelijks. Ook zo'n pakket gekocht, maar ook spliterwten. Overigens had ik gerookte tofu door de vegetarische erwtensoep.

bij mijn zwager eerst taart en daarna stokbrood met kaas en olijven. Na zessen gingen we weg en ik was om ongeveer kwart over 9 thuis. Echt eten ga ik dan niet meer, maar trek had ik wel. Gelukkig had ik nog ontbijtkoek in huis :-) Lekker met verse gember/kurkuma/citroenthee. Morgen dus maar weer gewoon groenten!

Overigens had ik gerookte tofu door de vegetarische erwtensoep.

Ik ook, want daar heb ik mijn spekjes van gemaakt. Die rooksmaak doet het er erg goed in.

Pannenkoeken met een vulling van groenten (met broccoli, spinazie, uitjes, tomaat, laurier, rozemarijn) en met zoet... met een bolletje mangoijs toe... en nu komt het roggebrood voor morgen uit de oven.

vandaag grote witte bonen met zuurkool en een gefruit uitje. Griekse yoghurt met ananas toe.

Vandaag restverwerking, dus een beetje soep en verder hartige taart van knolselderij en kaas met een salade.

wrap met erwtjes en worteltjes en een vega burger :)

Dat is meer als voldoende, aangezien mijn ontbijt bestaat uit 400 gram soja yoghurt (welke ik in 2 porties eet) en mijn lunch een flinke salade van rijst, linzen, tomaat, avocado en hummus is.

Vanavond ook voor het eerst sinds lange tijd weer een spinningles volgen en morgen voor het eerst in mijn leven een boksles. Ik denk dat ik dood ga :)

Nog even kjjken hoe ik het vlees ga vervangen. Vega gehakt waarschijnlijk. Verder paprika ui avocado. En een salade.

Nog even kjjken hoe ik het vlees ga vervangen. Vega gehakt waarschijnlijk. Verder paprika ui avocado. En een salade.

eigenlijk hoef je het vlees niet te vervangen, want door de bonen is het al heel volwaardig. Wel een zuiveltoetje dus, want er is iets met de aminozuren uit peulvruchten (ik geloof tenminste dat het de aminozuren waren) waardoor de eiwitten niet goed opgenomen worden.

Top👌

Bepaalde vitamine vooral.

En sowieso is plantaardig eiwit iets minder effectief als dierlijk eiwit met betrekking tot spier behoud en opbouw. Maar dat is pas een probleem als je heel intensief sporten.

eigenlijk hoef je het vlees niet te vervangen, want door de bonen is het al heel volwaardig. Wel een zuiveltoetje dus, want er is iets met de aminozuren uit peulvruchten (ik geloof tenminste dat het de aminozuren waren) waardoor de eiwitten niet goed opgenomen worden.

Het gaat erom dat de essentiële aminozuren compleet zijn. Daaruit worden door je lichaam weer nieuwe eiwitten opgebouwd. Dat bereik je als je peulvruchten met granen eet, dan vullen de aminozuren uit de bonen die uit de granen aan, en andersom. ( Dat hoeft niet in 1 maaltijd, al dacht men dat vroeger wel.) Fytinezuur (de vorm waarin fosfor vaak in peulvruchten en granen zit) kan de opname van bijv. Zink en Calcium verminderen, als je die zaden weekt of weekt en dan kookt, wordt het fytinezuur afgebroken. Noten en zaden (zoals zonnebloemzaad) kan je prima weken, ze smaken dan een beetje anders. Een zuiveltoetje is als je granen en bonen eet niet nodig, maar soms wel lekker :-) ps hier zijn hele boekwerken over geschreven, dit is een korte samenvatting....

Het gaat erom dat de essentiële aminozuren compleet zijn. Daaruit worden door je lichaam weer nieuwe eiwitten opgebouwd. Dat bereik je als je peulvruchten met granen eet, dan vullen de aminozuren uit de bonen die uit de granen aan, en andersom. ( Dat hoeft niet in 1 maaltijd, al dacht men dat vroeger wel.) Fytinezuur (de vorm waarin fosfor vaak in peulvruchten en granen zit) kan de opname van bijv. Zink en Calcium verminderen, als je die zaden weekt of weekt en dan kookt, wordt het fytinezuur afgebroken. Noten en zaden (zoals zonnebloemzaad) kan je prima weken, ze smaken dan een beetje anders. Een zuiveltoetje is als je granen en bonen eet niet nodig, maar soms wel lekker :-) ps hier zijn hele boekwerken over geschreven, dit is een korte samenvatting....

dank je wel :-) Betekent dat ook dat als je volkorenbrood eet bij de lunch en peulvruchten bij de avondmaaltijd het al OK is? En ik maar altijd melktoetjes eten na bonen, dacht echt dat het zo moest.......

Aha, vandaar wij thuis altijd roggebrood kregen bij de erwtensoep. Dat doe ik ook, tot grote frustratie van mijn kids :)

Aha, vandaar wij thuis altijd roggebrood kregen bij de erwtensoep. Dat doe ik ook, tot grote frustratie van mijn kids :)

ja, dat roggebrood had ik er ook bij :-)

Op het laatst wat blokjes komijnekaas erdoor is ook heel lekker.

Lekker!

Pasta, roerbakgroenten en blokjes vlees.
Toetje: Hopjesvla.

Hopjesvla kreeg ik bij mijn oma... dat het nog bestaat, geweldig! Ga ik binnenkort halen voor mijn cheatmeal

aardappels, spruitjes en gehakt

mie met vega wokblokjes en japanse roerbakgroentes. achterna een restje yoghurt-bosvruchtenijs met stukjes kakivrucht

gekookte aardappel en bloemkool met een omelet. En ik had nog wat tomaten die ik er als salade bij gegeten heb.

wingbloedengelwing 1 yr ago
Hutsepot
Met allerlei groentjes in met kip krokant en daar een spiegeleitje over . Dieet, kan je dat opeten? ;)

met een zakje provençaalse groente. Ik was te moe om zelf te gaan staan snijden. En albert heijn heeft karnemelkse gortepap, dat was het toetje (met een beetje stroop natuurlijk).

Boekewjirm 1 yr ago
Kipcurry
Met broccoli en krieltjes

Witloof met zalm. En zoals steeds zonder koolhydraten.

en spinazie.

EmEli 1 yr ago
Hartige taart
Met broccoli, ui, wortel, mais, zongedroogde tomaatjes en gerookte zalm.

Met Kaspressknödeln. Daarvan had ik er nog drie in de vriezer, dus die kunnen er mooi in.

gekookte aardappels, worteltjes met tuinkruidensaus en een tartaartje.
vanille yogurt.

uit 'eten van moeder aarde'. Met wortel, ui, kaas en cashewnoten. Zonder aardappels. Vla met fruit toe.

gekookt met een ail/persil bouillonblokje en een appeltje uit de fruitschaal.
lekkerbekje erbij.

wingMoemwing 1 yr ago
Spruitjestaart
met makreel. Bakje sla er bij, en ananas met Biogarde toe. Goeie hap.

... van gisteren, ditmaal met sla en stoofpeertjes.

en de kikkererwten voor morgen staan al in de week :-)

we blijven gewoon doen of het winter is ;-)

Zazoetje 1 yr ago
Pici
Een pasta die ljjkt op spagetti maar is dikker. Brachten zoon en schoondochter mee uit Pisa. Ik doe er een bolognesesaus bij.

Met rode linzen, knofllook, groene peper, foelie, komijn, laurier en een beetje zout. Met op het laatst gehakte peterselie met tacochipjes. En toe of eigenlijk vooraf stoofpeertjes

jgralike 1 yr ago
Linzensoep
Hallo, zwaai! Ik kom ook weer eens langs. Kan ik meteen vertellen dat ik een multicooker heb gekocht, die net linzensoep voor me heeft gemaakt. Zooo simpel en lekker :-) Vega, met een paar volkorenknackers erbij voor de volledigheid en de kraak. En straks als toetje krijg ik het allereerste gerecht uit mijn nieuwe speeltje: chocoladecake die ik er vanmiddag als test in gebakken heb.

Hallo, zwaai! Ik kom ook weer eens langs. Kan ik meteen vertellen dat ik een multicooker heb gekocht, die net linzensoep voor me heeft gemaakt. Zooo simpel en lekker :-) Vega, met een paar volkorenknackers erbij voor de volledigheid en de kraak. En straks als toetje krijg ik het allereerste gerecht uit mijn nieuwe speeltje: chocoladecake die ik er vanmiddag als test in gebakken heb.

klinkt goed! Leuk dat je je 'neus weer even laat zien' :-).

vandaag gekookt en met prei, bleekselderij en paprika in een eenpansmaaltijd veranderd. Biologische vanillevla toe. En nu maar eens kijken wat ik met de bleekselderij en paprika die over is ga doen later deze week. En natuurlijk zijn er ook nog kikkererwten over!

met rijst met erwten, gerookte tofu met sjitakes en in miso gemarineerde knolselderij.

rook jij de tofu zelf, of kun je dat ergens kopen? Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Ik heb vandaag een bento als lunch met rijst, avocado, tomaat en tofu.
Maar dan gewoon gebakken.

rook jij de tofu zelf, of kun je dat ergens kopen? Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Ik koop het bij een biologische winkel, iedere biologische winkel heeft het te koop.

Hmm toch eens kijken hier bij de dichtsbijzijnde... Ik kan wel overal tofu vinden, maar zal eens naar de biosupermarkt in Veenendaal gaan.

Hmm toch eens kijken hier bij de dichtsbijzijnde... Ik kan wel overal tofu vinden, maar zal eens naar de biosupermarkt in Veenendaal gaan.

bij ekoplaza hebben ze zelfs twee verschillende merken. Ik vind die van het merk taifun het lekkerste. De andere is denk ik van proterra.

Volgens mij zit er een ekoplaza in Veenendaal, dus ik zal eens kijken vrijdag, dan wil ik toch even wat nieuwe shirts kopen ter vervaning van wat me niet lekker zit of versleten is door het werk

En aardappeltjes uit de airfryer.

(jawel, paprika en bleekselderij van gisteren en een courgette) en geraspte kaas. Vanillevla toe.

pompoensoep!

Had mijn moeder nog over na de verjaardag van mijn vader, en na lief kijken mocht ik het mee.

Aangezien mijn schema nogal eentonig is, heb ik de berekeningen gekregen van de instructeur en kan ik zelf een beetje puzzelen binnen die grenzen. Maakt het meteen een stuk leuker ;)

Met Philadelphia, ui en ham. 🤤

Heel gezond dus. 😬

aardappels, worteltjes met kaassaus en een kipschnitzel
bananenvla toe.

wingsmitjeswing 1 yr ago
uiensoep

zongedroogde tomaatjes en komijn erdoorheen.

Hihi, ik ook. Ik ga er een Indiase hap van maken.

bij mij was het gisteren. Met komijn erdoor doet het al aardig indiaas aan overigens. Ik vind het een ontzettend lekkere combinatie.

bij mij was het gisteren. Met komijn erdoor doet het al aardig indiaas aan overigens. Ik vind het een ontzettend lekkere combinatie.

Mrs violoncellix en ik hebben onlangs een keer een heelrijk recept van Ottolenghi met kikkererwten en spinazie (en nog veel meer) gemaakt. Het is wat moeite, maar dat zeker waard! https://www.ah.nl/---/recept?...

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.