stationswissel Utrecht Centraal

Forum » Dutch - Nederlands » Parent Thread | Refresh | Search

Sort Options 

Waar zijn de boekenkasten van de BoekSpot gebleven?
En waar is de beheerder van de BoekSpot gebleven?

De stationswissel valt niet onder de BoekSpots. Ik weet niet van wie het wel is, ik denk van de stationsomgeving zelf.

Complete Thread
Nu we een nieuwe stationswissel hebben op Utrecht centraal ipv de boekspot leek het me handig om een nieuw draadje op te starten voor als we willen aanvullen, merken dat hij erg leeg is, minimeets, andere opvallende zaken etc etc.

Ik kreeg vandaag een berichtje van Jeminus, die was er vanochtend langs gegaan en wat me opviel was dat er nog maar 1 klein kastje stond ipv de 2 kleinere voor kinderboeken.
En zowel de grote kast als de kinderboeken kast waren erg leeg.

Wat valt jullie op aan de nieuwe wissel?

Het gaat daar in elk geval heel hard met de boeken. Vrijdag 5 nieuwe achtergelaten. Vandaag waren ze verdwenen.

Heb vandaag weer 5 nieuwe achtergelaten, zal morgen kijken hoe het erbij staat. De 'kinderkast' was bijna leeg.

Hallo Jemimus, welkom op het forum!

De boekenkast op in de hal van m'n flat mag opgeschoond worden, dus ik ga een aantal boeken ergens anders brengen. :)
Eens zien wat er dan nog staat.

Helaas niet gelukt. :( A.s. zaterdag een nieuwe poging om te gaan.

en ik heb nog een aantal engelse boeken waar ik vanaf moet (niet veel belangstelling in mijn buurt). Eens kijken of ik ze daar kwijt kan.

Ja er is een groot verloop.
Ook alle ongeregistreede boeken die ik er neer zet zijn altijd weg. Plantengidsen, woordenboeken, wijnalmanak, reisgidsen.
Ik ga vandaag ook nog wel even langs.

Dus zal binnenkort ook weer eens die kant op kachelen

En inderdaad, ik heb het nog niet eerder zo leeg gezien. Er stonden welgeteld 2 kinderboeken in het losse kastje. Voor volwassenen was er iets meer keus.

Ik had namelijk nog een doos overtollige voorraad van mijn vrijwilligerswerk mee kunnen nemen. De kleine kast was leeg en er stond heel weinig. Bizar dat ik las dat in de laatste 3 dagen 140 boeken zijn losgelaten door bookcrossers. Ik hoop dat de halers wel het fatsoen hebben om ook eens iets terug te brengen.

Bizar dat ik las dat in de laatste 3 dagen 140 boeken zijn losgelaten door bookcrossers. Ik hoop dat de halers wel het fatsoen hebben om ook eens iets terug te brengen.

Ik vind het ook echt absurd, hij zit zoveel minder in de loop dan dat de oude deed... zou er wel eens een tijdje willen observeren wat er nu aan mensen langs komt...

Ik had er laatst een lange overstap en overweeg er eens te gaan kijken, maar had geen idee waar het zit en Utrecht Centraal is een groot station!

Boven bij de bistro. Daar zitten ook toiletten

Boven bij de bistro. Daar zitten ook toiletten

Dank! Ik kom daar nooit, ik zal er de volgende keer dat ik tijd heb op Utrechts CS eens gaan kijken!

Boven spoor 1 zeg maar. Als je uitcheckt aan de hoog Catharijne zijde moet je naar links en voordat je het gebouw verlaat weer naar links de trap op. Dan door bistrot centraal en daar staat de kast.

door bistrot centraal en daar staat de kast.

Zo ben ik er nog nooit heengegaan, ik ga altijd de trap op vanuit de grote hal.

Ik ben altijd een beetje verwaasd in Utrecht. Ik ben al blij als ik de juiste trein kan vinden.
Ik had er laatst tijd over, ga trappen op en ook weer af. Zoek, zoek, wat zeiden ze ook weer? Boven iets te eten toch? Niks gevonden.
Laat ook maar. Als hijgend hert op zoek is niet mijn ding. Ik ga gewoon naar perron 3 en wacht op de trein.

Ze staan beide aan de kant van hoog Catharijne. Eentje beneden, na de poortjes, vlak bij de hoofduitgang. Daar staat een piano, en een informatie standje. Daar staat er 1.
De ander staat aan de zelfde kant.

Als je bij de piano staat en je kijkt weer richting het station, zie je een trap richting de station bistrot (die zit boven) naast de trap staan kaartjes automaten.
Trap op, door de bistro, kom je op een pleintje met toiletten en nog meer tentjes. Daar staat de andere.

Zou er ook hier iemand zijn die heel lectuur tot zich neemt?
Het is een prachtig iets zo'n boekenkast.

Gisteren een kijkje genomen. Inderdaad...de rekken stellen weinig voor. Kinderboeken flink aangevuld (er stond er slechts één). Het rek met andere boeken was nagenoeg leeg. Ik heb er zo'n stuk of 5 neergelegd, de overige 3 wilde schoonzus nog lezen, maar ook die komen daar tzt wel terecht. Schoonzus (zij woont daar vlakbij) vertelde dat het nog niet echt wil lopen. Te weinig bekend gemaakt. Er hangt sinds kort - buiten - wel een aankondiging van de nieuwe boekwissel plaats!

Als het niet wil lopen vraag ik me wel af waar alle boeken blijven...

Nou, inderdaad, dat kun je je dan afvragen...

Nou, inderdaad, dat kun je je dan afvragen...

Misschien is HIJ daar wel weer zijn slag aan het slaan. (Boekspotrover)

Ik twijfel daarom zelf of ik er wel veel boeken wil gaan plaatsen. Vooral de erg mooie. Er is hier een mooi boekenhuisje in de buurt waar ik al de mooiste neerzet. De mooie Engelstalige pockets zet ik bij het hostel neer op de ruilplank. Daar komt hij in ieder geval niet en weet ik zeker dat de boeken niet waarschijnlijk in de verkoop gaan, maar echt op reis. De wat minder fraaie boeken verdeel ik over de AH's en CS. Wat ik wild wegleg varieert.

Krijg de neiging om eens een middag te gaan zitten observeren

Groep boekenliefhebbers ligt op loer vanuit de Bistro met een kop koffie om onverlaten met dubieuze motieven op hun gedrag aan te spreken. ;-)

Hahaha :)
Ik vind het zo vreemd ook omdat ik in november er stond en er ook een niet crosser een plastic tas vol boeken in de kast aan het zetten was.

Als ik dan aan de ene kant hoor: hij loopt nog niet en andere kant van verschillende mensen dat alle boeken verdwijnen en ook binnen een halve dag ofzo dan heb ik vermoedens ja...

Groep boekenliefhebbers ligt op loer vanuit de Bistro met een kop koffie om onverlaten met dubieuze motieven op hun gedrag aan te spreken. ;-)

Die neiging heb ik dus ook een beetje.
Ik ga zaterdag een nieuwe poging wagen om hier een stapel boeken te brengen.

Live and learn
https://www.bookcrossing.com/---/8637523

Ja ik weet het, daarom wil ik observeren..

Tussen kerst en oud en nieuw ben ik vrij en zal ik eens shoppen in Utrecht. Dan kan ik wel eens een tijdje zitten observeren

dat doet mijn schoonzus dus regelmatig. ze komt ook meerdere malen per dag daar langsgelopen. soms heeft ze uren in de bistro ernaast zitten werken en geen persoon gezien die daar stopt...

dat de bookspotrover weer bezig is

dat de bookspotrover weer bezig is

Meer beplakken, bestempelen en beschrijven dan ik nu al doe kan niet. Hij kan er volgens mij niets mee. Ik heb hem ook nog niet gespot. Ik zie wel veel mensen boeken brengen. En zij nemen direct mijn (ongeregistreerde) reisgidsen mee terug.

Maar dan loopt hij dus gewoon goed 😊

Ik ga dinsdag boeken brengen 😊

Gewoon gezellig van 10 tot 5 in de bistro een meeting doen. Al kan het natuurlijk zijn dat de boekenhalers na 5-en toeslaan. Dat is het vervelende van zo'n systeem (net als een boekenhuisje trouwens...), als er geen sociale controle is zijn er altijd mensen bij die er misbruik van maken.

Al kan het natuurlijk zijn dat de boekenhalers na 5-en toeslaan.

Dat lijkt me eerlijk gezegd het meest waarschijnlijk: heel vroeg in de ochtend of heel laat in de avond.

Meeting is altijd gezellig!

Ik zal eens aan jemimus vragen om voor en na zijn werk te checken.

Het was weer erg leeg. De 6 boeken die ik er achtergelaten heb, lijken een druppel op een gloeiende plaat.
Maar er station ieder geval iets bij. 🙂

Ik ben zo vrij geweest om te zorgen dat NS Stationsmanagement op de hoogte was van onze verwoede pogingen om de Stationsboekwissel aan te blijven vullen.

Dit wordt zo te zien zeer gewaardeerd.

Mirjam Schokker, Manager Station Utrecht Centraal, zou graag eens met ons afspreken.
Nou denk ik dat de eer vooral niet bij -mij- moet liggen, omdat ik zeer nieuw ben en maar een hele kleine bijdrage lever. Hebben een aantal van jullie zin om als groep eens af te spreken met haar?

Als hier interesse naar is, laten we haar dan een aantal opties geven voor een tijdstip.
Als jullie in dit draadje aangeven wanneer jullie doordeweeks kunnen, dan kan ik 3 mogelijke tijdstippen gaan doorgeven aan haar. En dan kunnen we er een whatsapp groepje omheen bouwen.

Wat vinden jullie hiervan?

Hieronder de mailwisseling.
-------------------------

Jemimus <jemimus@.....>
Dec 8, 2018, 5:48 PM (8 days ago)
to communicatie

Hoi,

Ik wilde even laten weten, dat de 'bookcrossing' gemeenschap van Nederland enthousiast bezig is, om te boekenkasten te blijven vullen op Utrecht Centraal. Zo hebben we in de afgelopen dagen zo'n 130 boeken daar achtergelaten.

We merken wel dat daar schijnbaar boeken met dozen tegelijk worden weggetrokken. Het is bijna niet bij te houden.

Je kunt onze pogingen volgen via dit forum:
https://www.bookcrossing.com/---/557231

We blijven proberen het bij te houden!

Gr,
Robert

---------------------------------

Schokker, Mirjam MJ <mirjam.schokker@.....>
3:25 PM (1 hour ago)
to me

Hi Robert,

Ik kreeg onderstaand bericht via mijn collega’s van Communicatie. Wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie zo actief betrokken zijn bij het vullen van de Stationsboekwissels op Utrecht Centraal.

Ik zou het ontzettend leuk vinden om een keer op het station af te spreken en van gedachten te wisselen. Kun je mij laten weten of jij dit ook leuk zou vinden en wanneer het zou schikken?

Groeten,

Mirjam Schokker
Manager Station Utrecht Centraal

Als hier interesse naar is, laten we haar dan een aantal opties geven voor een tijdstip.
Als jullie in dit draadje aangeven wanneer jullie doordeweeks kunnen, dan kan ik 3 mogelijke tijdstippen gaan doorgeven aan haar. En dan kunnen we er een whatsapp groepje omheen bouwen.

Ik heb interesse en ik kan vaak wel door de weeks. Ik doe alleen niet aan WhatsApp.

Ik ook, weet alleen niet of ik kan....
Dus ik hoor graag datum en tijd als die bekend is

Ik kan a.s. Donderdag de hele dag. Ik kan vanaf ca. 10 uur in Utrecht zijn.
De rest van de week ben ik aan het werk.

Wat een leuk idee een ontmoeting met de stationsmanager te organiseren! Veel succes gewenst! Was vanmiddag rond een uur of drie in de stationswissel. Er stonden en lagen wel boeken in beide kasten. Wat er stond aan lectuur was of aan het vergaan, of zag er uit alsof het uit bad gered was. Brabantse Gijs zou volgens mij een goede maaltijd aan deze boeken gehad hebben, als u begrijpt wat ik bedoel -) Jammer.Er was een man aan het rondkijken bij de boekenkasten, het signalement van deze man kwam niet overeen met dat van de BoekspotRover.
Wat mij opviel:
de boekenkasten staan vrij ver van de bistro af, en ik had de indruk dat de plek van de boekenkasten een beetje een tochtige plek is. Een plek een beetje uit de loop van de bistro.
Er staat nergens duidelijk vermeld iets over maximum aantal boeken.
En waar is de beheerder van de BoekSpot gebleven? Tijd voor een nieuwe beheerder wellicht?
Erg jammer dat er geen goede overdekte ruimte is voor deze stationswissel, de boekenkasten die er nu staan zien er heel tof uit.
Willen jullie deze punten meenemen in het stationswisselmanagerskennismakingsoverleg? Dank -)

En waar is de beheerder van de BoekSpot gebleven?

De stationswissel valt niet onder de BoekSpots. Ik weet niet van wie het wel is, ik denk van de stationsomgeving zelf.

dat leek mij ook inderdaad. Anders zouden ze ook wel de naam boekspot gehouden hebben ipv hem omdopen tot stations boek wissel.

Idem geld voor de Bistro. Hij is niet van de Bistro volgens mij, dus ik zie niet in waarom hij dichter naar de Bistro zou moeten. Ze staan nu tussen de Bistro en de toiletten in, wat mijn inziens vraagt om snel te gaan snuffelen als je er bent. Als ze dichter bij de richting de bistro gaan ben ik bang dat mensen denken dat ze daar bij horen en dat dit alleen voor klanten van de Bistro is.

Ik ga er overigens ook niet vanuit dat iemand die boeken daar komt snuffelen ook meteen overeen komt met de boekspotrover, dat is het slechte in mensen zien ;)
Toen ik er de eerste keer was stonden er een stuk of 7 mensen te snuffelen, en een meneer kwam met een klein tasje met boeken om te brengen en heeft een aantal boeken meegenomen. Een andere meneer kwam blij aan mij vertellen dat hij heel blij was met een boek wat ik er net ingezet had. Ik ga ervan uit dat 99% van de mensen die daar komen ook met deze insteek daar komt.

Ik weet ook niet of de kasten die in de boekspot stonden zo goed idee zijn om in deze ruimte te zetten, mede omdat ze dicht zijn en dus een afscheiding zouden creeren. Daarnaast is het ook lastig om die gevuld te houden, en was dat in de oude locatie ook alleen mogelijk door de hulp en donaties van books4life utrecht. Het enige wat we zouden kunnen doen is inderdaad weer contact opnemen met books4life utrecht om te vragen of ze mee kunnen helpen met het gevuld houden van de kast.

Ik denk naar de Kringloop, tenminste dat lijkt mij het beste scenario. Maar ik zal eerlijk zijn, mij kan het niet schelen en ik ga er dus ook niet naar vragen.

Er staan 2 bigshoppers gevuld in mijn auto om vanmiddag na mijn werk die kant op te kachelen om de kast te vullen.

En Er staat een tweede kast bij de piano, maar die was op slot. Heel lief van 2 jongemannen hulp gehad met de tassen naar boven te brengen. (Na eerst stiekem wat in de dichte kast gemikt te hebben)

Ik heb samen met jemimus daarna wat zitten drinken en observeren en best veel aanloop en geïnteresseerde gezien.
Ik durf dus te zeggen dat hij wel goed loopt

Die tweede kast stond eerst boven, ik was hem al kwijt. Twee kasten voor volwassenen en eentje voor kinderboeken. Ik denk dat het beneden nog sneller zal verlopen doordat het echt in de looproute ligt. Als ik morgen de tijd kan vinden heb ik ook nog wel een tasje. Deels kinderboeken, dus moet ik dan iig de trap op.

Ik dacht juist dat het 2 rekken voor kinderboeken waren en 1 voor volwassenen.. verkeerd onthouden.. ik heb zaterdag afgesproken met een vriendin dus ik ga nog even als een speer registreren om er nog wat heen te brengen

o.a. minstens 10 netjes bestickerde BC-boeken. Ik heb er ook een bijgelegd.

Donderdag 3 Jan, rond 18:00, bij de boekenkasten. (we kunnen daarna in Bistot gaan zitten)

Ik kreeg nog een verder bericht van Mevr. Schokker:
"Ik neem mijn collega Quentin ook even mee op deze mail want hij heeft de Stationsboekwissel ook “geadopteerd” en sluit graag aan."

staat in mijn agenda :)

Ik ben er niet alleen bij, ik breng ook een tasje boeken mee.

Gezellig! Ik kom het grootste gedeelte met de auto, en daarna met de tram vanuit Westraven, en neem daarom 2 bigshoppers mee :) IK ben ze aan het vullen nu dus dat komt vast goed :)

2 bigshoppers

Geweldig :-D
Ik moet er mee kunnen fietsen, dus dat wordt iets minder, maar we doen ons best!

Als ik niet ziek meer ben, kom ik ook met wat boeken op bezoek.

Let wel goed op jezelf, dus niet te snel teveel dingen weer gaan doen

Let wel goed op jezelf, dus niet te snel teveel dingen weer gaan doen

Dankjewel. Even een reminder kan geen kwaad in mijn geval. Ik zal er aan denken. Op dit moment ben ik drie dagen niet meer buiten geweest en zou ik de supermarkt niet eens halen. ;-)

Ik heb die dag ook nog een afspraak bij de ergotherapeute in het ziekenhuis. Als dat me lukt, kijk ik of ik die avond het station fatsoenlijk kan bereiken. Ik woon er zo'n tien minuten fietsen vandaan.

Ik maak ze deze keer ook iets minder vol, vorige keer waren ze eigenlijk net iets te zwaar

ik ben echt een boekenliefhebber en kom altijd bij ruilboekenkasten op stations en andere minibiebs. Wat fijn dat er zo'n community ontstaan is! Ik ben al vaker een bookcrossing boek tegengekomen (heb er zelfs een voor mn boekenlijst gelezen), maar nooit aangemeld.

Vandaag heb ik op de stationswissel een boek meegenomen en ik was best verwonderd om te zien dat het vol stond! ik vreesde ook even dat het dood aan het bloeden was zogezegd. Ik heb ooj tijdschriften en boeken daar neergelegd. Meestal zonder stickers omdat ik vind dat mensen ze ook best mogen houden . Maar als er echt een "boekspotrover" is zou ik toch ook eens mijn boeken moeten registreren en labellen...

ik ben echt een boekenliefhebber en kom altijd bij ruilboekenkasten op stations en andere minibiebs. Wat fijn dat er zo'n community ontstaan is! Ik ben al vaker een bookcrossing boek tegengekomen (heb er zelfs een voor mn boekenlijst gelezen), maar nooit aangemeld.

Vandaag heb ik op de stationswissel een boek meegenomen en ik was best verwonderd om te zien dat het vol stond! ik vreesde ook even dat het dood aan het bloeden was zogezegd. Ik heb ooj tijdschriften en boeken daar neergelegd. Meestal zonder stickers omdat ik vind dat mensen ze ook best mogen houden . Maar als er echt een "boekspotrover" is zou ik toch ook eens mijn boeken moeten registreren en labellen...

Welkom

Welkom op het forum!

En wat een heerlijk positief bericht dat hij vol stond!

Ik registreer ook niet altijd alles wat ik er neerzet, maar vind het zo leuk om te zien waar een boek beland dus het meeste wel.

Bij mij mogen de mensen de boeken ook houden. Maar zijn ze bestickert. Als ze dat erg vinden kunnen ze hem altijd eerst lezen en kijken of ze hem inderdaad willen hebben, dan kunnen ze hem altijd nog kopdn.

Welkom! Wat leuk dat je al eens bookcrossingboeken bent tegengekomen!

leuk dat je het forum al meteen gevonden hebt :-) Welkom! En wat een leuke naam. Hopelijk ben je niet al te verbaasd dat we je ook zo zullen noemen als je op een meeting bent :-)

Arja 11 mos ago
Zaterdagmiddag
Gistermiddag liep ik door Utrecht CS, het was een drukke boel op de zaterdag voor kerst. Enthousiast zingende mensen bij de piano, en gewoon veel reizigers. Ik ben even langs de boekenkast naast de piano gelopen, hij was nog lekker vol en zag er netjes uit. Er lagen best wat bookcrossboeken in, altijd leuk om te zien.

Gister was de kast naast de piano hélemaal leeg!
Nou ja, op 3 boeken na.
Ik had geen boeken bij me om achter te laten, helaas.

Dat moet een tester triest gezicht zijn geweest

Trof de kasten boven vandaag op slot. Heb 8-tal boeken achtergelaten bovenop de kleine kast.
Behalve dat ze op slot stonden, waren ze redelijk gevuld.
Kast beneden bij de piano was open, lagen 5 of 6 boeken in. Had beter daar de boeken achter kunnen laten.

Voor wie ik morgen ga zien: tot morgen ;)

En voor de mensen die denken: willen jullie dit nog vragen?! Geef een gil dan kijk ik vlak voor ik vertrek nog even of er iets is wat gevraagd/overlegd moet worden dan neem ik dat mee :)

ik ben wel benieuwd of de NS de gevonden voorwerpen boeken daar zou kunnen plaatsen in plaats van verkoop/vernietigen. Dat zou voor de gevonden bookcrossboeken door treinpersoneel een mooie uitkomst zijn :)

ik ben wel benieuwd of de NS de gevonden voorwerpen boeken daar zou kunnen plaatsen in plaats van verkoop/vernietigen. Dat zou voor de gevonden bookcrossboeken door treinpersoneel een mooie uitkomst zijn :)

goed idee!!

Ze gaan dit zeker meenemen en sloegen zichzelf op hun kop dat ze het zelf nog niet bedacht hadden

klinkt niet zo positief
kasten op slot

We hebben vandaag gehoord dat de kast boven open en dicht wordt gedaan door de bistro

Stoneshop en ik komen eraan, maar wel later, want we moeten via den Bosch vanwege een aanrijding met een voertuig. :-(

Oei, niet handig. Ik ben vroeg en geniet van kopje koffie terwijl ik observeer.

Het valt toch mee, we zijn er rond tien over zes.

Tasje staat al klaar. Ik neem rustig de tijd om daar te komen. Moet mijn fiets ook nog ergens kwijt in de stalling.

Gezellig! Fijn dat je je dus wat beter voelt

Maar ben heel benieuwd. Succes en veel plezier!

Wat leuk wat leuk! Leuke mensen, leuk gesprek, leuke ideeën. Jullie gaan er meer over horen!

Wat leuk wat leuk! Leuke mensen, leuk gesprek, leuke ideeën. Jullie gaan er meer over horen!

klinkt positief!!

Fijn dat jullie dit initiatief genomen hebben en ik ben benieuwd!

Goed geslaagd productief gesprek.

Ik ben net thuis ( lekker uit eten geweest) maar we houden jullie op de hoogte 😁

Foto: https://photos.app.goo.gl/W9D7ZqmXKGRHWDm1A

Bookcrossers aanwezig:
Moem, stoneshop, aylamay (die foto heeft gemaakt), Jemimus (Robert), en Inge1990

We hadden gisteren een leuk gesprek met Mirjam Schokker (Stationsmanager Utrecht Centraal, op de foto helemaal rechts) en Quintin van der Pan (Accountmanager, medewerker van Mirjam’s team, op de foto tweede van rechts), beide van het NS onderdeel 'NS Stations'.

Beide waren heel enthousiast om ons te spreken. Mirjam en haar team zijn verantwoordelijk voor de station inrichting van Utrecht Centraal, en hebben uit eigen initiatief de Stationsboekwissel opgestart als vervanging van de Bookspot op HoogCaterijne. Met name Quintin lijkt persoonlijk zeer betrokken te zijn en ruimt de kasten zelf af en toe op, en plaatst ook zelf boeken.
Het klonk alsof dat een redelijk project was, waar ze zelfs designers hebben ingeschakeld voor het vormgeven van de boekenkasten.
We hebben het concept van Bookcrossing uitgelegd en dit was voor hun volledig nieuw. Er zijn gelijk mogelijkheden benoemd om hier meer mee toen, zoals bijvoorbeeld het idee om een Bookcrossing meetup te organiseren op het station. De Bookcrossers hebben uitgebreid hun ervaringen gedeelt in het algemeen, maar ook over de Bookspot op Hoogcatherijne, inclusief het effect van ‘rovers/doorverkopers’. Dit is een concept waar Quintin al bekend mee was en ook zelf op let.
Er is vooraf door NS onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van het initiatief, en ze blijven hierop pijlen. Volgende week is er weer een actie waarin bezoekers van het station naar hun mening over de Stationsboekwissel wordt gevraagd. De resultaten van dit onderzoek zal met ons worden gedeeld.

Dingen die we hebben geleerd:
- De sleutels voor de kasten boven, zijn bij Mirjam en Quintin, maar ook bij de medewerkers van Bistrot Centraal restaurant, die elke ochtend te kasten openen en s’avonds weer sluiten. Mocht je ze op een ochtend dicht aantreffen, dan kunnen de Bistrot Centraal mensen ze voor je openen. (alle kasten gaan met dezelfde sleutel open). Desnoods kun je contact opnemen met Mirjam of Quintin
- Kantoor Mirjam is recht tegenover Bistrot aan de andere kant van het stationshal, ze heeft er dus zicht op de kasten boven (vanaf gisteren, ze zijn net verhuisd)
- Boeken worden uit verschillende bronnen aangevuld. Schijnbaar doneert Ako veel boeken, en er is ook een budget om boeken op te kopen voor het aanvullen van de kasten wanneer nodig.
- Kasten zijn ontworpen met wieltjes omdat er op de plek waar ze staan, ook andere events worden georganiseerd, dus het kan eens voorkomen dat ze worden verplaatst, bij uitzondering.
- Een van de kasten is beschadigd bij het verplaatsen, deze is herbouwd, en is diegene die nu bij de Piano staat
- Kast bij de Piano is experiment om te kijken hoe het daar loopt. Lijkt veel voordelen te hebben voor zichtbaarheid, maar boek verloop is ook veel sneller. Wordt als een success gezien, mede ook vanwege beter toezicht vanuit stations management. Deze kast blijft in principe ook altijd open, zou dus alleen bij uitzondering op slot worden gezet.
- De boekenkast beneden bij de Piano zal een aparte locatie worden op Bookcrossing
- Beide locaties worden gepromoot tot officiële Bookcrossing Zones
- Inge is door Moem gepromoot als Bookcrossing locatiemanager voor de 2 locaties.
- We mogen Mirjam en Quintin altijd rechtstreeks benaderen voor vragen, opmerkingen of hulp. Ze wilden hiervoor graag hun contact gegevens delen op dit forum.(zie onder)
- Mirjam ziet de Stationsboekwissel als een pilot voor andere stations in Nederland. Het idee is om het te gaan uitbreiden naar andere stations, of misschien om andere bestaande initiatieven op andere stations allemaal ‘dezelfde huisstijl’ te geven.

Ideeën die zijn genoemd door de Bookcrossers die heel welkom waren:

- Gebruik als bron boeken uit NS ‘gevonden voorwerpen’ depot
- Maak afspraken met schoonmaakbedrijf van Utrecht CS om gevonden boeken in te leveren
- Er zijn verschillende organisaties/winkels genoemd in regio Utrecht die ook Boeken kunnen aanleveren
- Er is van beide kanten voorgesteld om gezamenlijk iets te organiseren, zoals een Bookcrossing meetup op het station, of op andere manieren de Bookcrossing community te betrekken.
- Een voorstel is om Bookcrossing te benoemen in het NS reizigers blad “Spoor’ (wordt volgens Quintin gelezen door anderhalf miljoen Nederlanders)
- We hebben Mirjam/Quintin aangemoedigd mee te doen op het Bookcrossing Forum, in het Utrecht CS draadje

Contactgegevens, met toestemming en aanmoediging gedeeld:

quentin.vanderpan@nsstations.nl

mirjam.schokker@nsstations.nl (T 06-83 63 50 86 )

NS Stations | Stationsmanagement & Exploitatie
Katreinetoren | Stationshal 17
Postbus 2534, 3500 GM Utrecht

Wat een mooi verhaal en een succesvolle actie!! Top👌

Wauw !!!

Top verslag.
Ik kon helaas niet mee :( Werkrooster gooide roet in het eten ... Nadeel van werken op een klantenservice.
Maar wel een super idee om een keer een BC meeting te organiseren daar.
En ook goed om te lezen dat er zelfs bij NS een aantal enthousiaste mensen bezig zijn met dit concept.

En we gaan de wereld over: https://www.instagram.com/---/BsQ5GKuHmQA/

En we gaan de wereld over: https://www.instagram.com/---/BsQ5GKuHmQA/

Haha, gelukkig heb ik niet heel erg gefaald met de foto maken. Nog gelukkiger, ik sta er zelf niet op. 😜

Haha, gelukkig heb ik niet heel erg gefaald met de foto maken.

Dat heb je zeker niet. Kijk die 'likes' eens. Je foto is een wereldwijd succes!

Haha, gelukkig heb ik niet heel erg gefaald met de foto maken.

Dat heb je zeker niet. Kijk die 'likes' eens. Je foto is een wereldwijd succes!

Dat is echt een wonder hoor, gelukkig. Ik achter een camera... Nog altijd beter dan ik vóór een camera. Hihi. Ik ben echt blij dat hij gelukt is.

Wat een leuk verslag! Ik zag de foto al op Facebook, leuk hoor 👏.

Meet-up daar lijkt me leuk, zeker als NS zo enthousiast is!

De stationsboekwissel weet ik trouwens goed te vinden, maar waar staat de piano? Is dat ook buiten de poortjes?

Ja de piano staat beneden buiten de poortjes, beneden aan de kant van hoog Catharijne.

Ze gaan nog kijken of een 3e kast binnen de poortjes haalbaar is

wingSmitie1405wing 11 mos ago
leuk hoor
In ieder geval is de NS enthousiast en worden de kasten niet aan hun lot overgelaten. Ik sta zeker open voor een meeting, ik kan vanuit mijn vrijwilligerswerk dan ook boeken uitzoeken en meenemen (zal vooral anderstalig zijn omdat er hier in Rotterdam zuid bijna geen vraag voor is)

wingMoriquenwing 11 mos ago
Knap gedaan!
Ik zag de foto op instagram voorbijkomen. Erg leuk!

Mooi verslag. Leuke foto. Perfect "teamwork".
Complimenten!

Niet veel. Elf Engelstalige pockets.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.