[OT] Hoe redden we de planeet?

Forum » Dutch - Nederlands | Refresh | Search

Sort Options 

Complete Thread
Alle beetjes helpen... dat weten we. Welke kleine dingetjes doe jij om minder vervuiling en afval te veroorzaken, en energie te besparen? Hoe klein het ook is, post het hier, dan breng je vast weer iemand anders op een idee.

wingMoemwing 2 yrs ago
Bijvoorbeeld:
Ik heb deze zakjes genaaid om groente, fruit en broodjes in te kopen. Dat scheelt elke keer weer een plastic of papieren zak.

https://i.imgur.com/N5vxJ38.jpg

ik wil graag je link zien, maar ben non-autorized....

PS ik vind je idee voor dit draadje erg leuk!

ik wil graag je link zien, maar ben non-autorized...

Okay, andere link: https://i.imgur.com/N5vxJ38.jpg

zien er goed uit! waarvan heb je ze gemaakt?

werkt prima en neeeeee het ruikt echt niet!!!

X 2

X 2

x3

X 2

X 3 sinds een paar weken. Goed voor de portemonnee, het milieu & je apparaten. En nee, ook hier ruikt de was niet naar azijn :-)

Ik gebruik gewoon geen wasverwachter. Heb ik geen behoefte aan.

zien er goed uit! waarvan heb je ze gemaakt?

Dank je! Een stuk polyesther vitrage uit de couponnetjesbak bij een gordijnenzaak.

ha, nu kan ik ze ook zien :-) Is dat vitrage? Ziet er goed uit!

Is dat vitrage?

Ja, zo was het wel bedoeld, maar nu niet meer. :-)

Ik heb deze zakjes genaaid om groente, fruit en broodjes in te kopen. Dat scheelt elke keer weer een plastic of papieren zak.

https://i.imgur.com/N5vxJ38.jpg

Ik kocht ooit een setje waszakjes, jeweetwel om tere kleding en BH's in te wassen. Er zat ook een tamelijk grofmazig waszakje bij. Dat vond ik ideaal voor groente en fruit. Ze kijken je alleen zo raar aan als je bij de kassa komt...

wingMoemwing 2 yrs ago
En nu dit:

- zwerfvuil opruimen (als iedereen elke dag 3 dingen opraapt zou er geen zwerfvuil meer zijn)
- tweedehands kleding kopen
- van tweedehands t-shirts tassen maken (armen eruit knippen, bodem vastnaaien en de hals voor en achter iets ruimer knippen, zomen hoeft niet)
- doppen sparen voor geleide-honden (dubbel goed doel-kunststof zonder doppen kan beter worden gerecycled en je spaart geld voor de hond - wist je dat bijna alle flessenautomaten de statiegeldflessen ook zonder dop slikken??)
- alles wat ik niet meer kan gebruiken naar de kringloop brengen, of naar het Textielatelier, of naar het onleuk-atelier of....
- bookcrossing!!

- van tweedehands t-shirts tassen maken (armen eruit knippen, bodem vastnaaien en de hals voor en achter iets ruimer knippen, zomen hoeft niet)

Ik kreeg van iemand een lekke zitzak van ripstop nylon en daar heb ik ook tassen van gemaakt. Oersterk!

Heb ook van die zakjes voor fruit en groente. Geen tasjes kopen in de winkel. Probeer minder vaak de wasmachine aan te zetten. En gewoon altijd mijn troep opruimen als ik buiten ben.

Zakjes voor groente en fruit, zo veel mogelijk verpakkingsvrij en lekker vaste zeep, shampoo en conditioner

Goed idee dit draadje!

-zakjes voor groente en fruit heb ik ook, in Zweden in de supermarkt gekocht. Toen ik weer in Nederland was, was ik werkelijk geshockeerd hoe weinig ik die tasjes kon gebruiken, omdat er zo veel in plastic voorverpakt zit. Belachelijk! Daarom:
-zo veel mogelijk op de (bio)markt kopen: zonder plastic verpakking en meestal lokaal. Scheelt transport.
-sowieso zo veel mogelijk voor lokale en biologische producten kiezen.
-nog beter: groente uit eigen tuin! (Voor zover dat gaat met de huidige droogte; ik wil ook niet excessief sproeien nu de boeren dat ook niet mogen. En sowieso geen bestrijdingsmiddelen in de tuin.)
-zwerfafval rapen (laatst bijna 2,5 kg geraapt achter onze flat!! En daar de woningcorporatie over ingelicht).
-plastic dopjes sparen.
-geen plastic waterflessen kopen en de paar plastic flessen die we hebben zo lang mogelijk hergebruiken (afwassen). Verder glazen flessen of herbruikbare bidons.
-spullen hergebruiken, weggeven, repareren, naar de kringloop of evt. verkopen en alleen iets nieuws kopen als het oude echt 'op' is.
-zelf kleding/tassen maken en kleding repareren of vermaken,
-bookcrossing en een abonnement op de bibliotheek,
-mislukte printjes of éénzijdig afgedrukt papier gebruiken als kladpapier, boodschappenlijstje, etc etc.
-waar mogelijk de auto (of het vliegtuig) vermijden (alhoewel ik me schuldig heb gemaakt aan grootschalig vliegverkeer toen ik in Zweden woonde... Dat vond ik heel erg, maar de trein was gewoon ondoenlijk, helaas.)

-ik weet niet of het de wereld redt, maar ik heb laatst een 'plantjes-asiel' ontdekt bij mij in de buurt, een soort van bookcrossing of LFL voor kamerplanten (maar dan zonder BCID; dus een plant doneren/ruilen/halen).

Goh, best wel wat dingen eigenlijk... :)

Ik heb mijn kinderen geleerd dat ze nooit troep op de grond mogen gooien. Dat zit nu ingebakken, ze mopperen als ze zwerfvuil zien. Dat het in de zee terechtkomt en dat dieren het proberen op te eten, en dat ze dat heel erg vinden. Laatst zag ik de oudste - ongevraagd - een plastic bekertje van straat oprapen en in de vuilnisbak gooien.

Het lijkt vreselijk simpel en voor de hand liggend, maar helaas zijn er erg veel mensen die dat blijkbaar niet vinden. Ik zie het als investeren in de toekomst (en gewoon fatsoenlijk gedrag).

Ik heb mijn kinderen geleerd dat ze nooit troep op de grond mogen gooien. Dat zit nu ingebakken, ze mopperen als ze zwerfvuil zien. Dat het in de zee terechtkomt en dat dieren het proberen op te eten, en dat ze dat heel erg vinden. Laatst zag ik de oudste - ongevraagd - een plastic bekertje van straat oprapen en in de vuilnisbak gooien.

Het lijkt vreselijk simpel en voor de hand liggend, maar helaas zijn er erg veel mensen die dat blijkbaar niet vinden. Ik zie het als investeren in de toekomst (en gewoon fatsoenlijk gedrag).

Toppers zijn jouw kinderen! Hond CC is flink gewond geraakt door een frisdrankblikje. Lag in de berm en was kapot gemaaid door de gemeentelijke grasmaaier. 1 blikje wordt versnipperd tot diverse vlijmscherpe stukken blik...veel scherper dan glas volgens de dierenarts Zijn voetzooltje was door midden gesneden, 't bloedde enorm. Gewoon hechten kon niet meer, hij moest worden geopereerd en het herstel heeft lang geduurd. Over de kosten en de zorgen heb ik het dan nog niet eens.

Als ik dit aan jongeren vertel, schrikken ze enorm. Ze staan er niet bij stil...dus zegt t voort!

Manlief heeft de zwerfvuilzak vast en in de laadbak van de traptractor gaan alle flesjes en blikjes. Onze zwerfpmdzak blijft thuis en na het rapen sorteren wij uit.
Vaderlief gaat met een fruitzak naar de fruitboer op zaterdag. Is een zak van gerecycleerd plastic dat de fruitboer heeft laten maken met zijn logo op en de vaste klanten krijgen zo'n zak. Heb je de zak mee voor je fruit, krijg je soms nog een extraatje (appeltje meer of bakje besjes).
Bij de bakker waar mijn vader en moeder gaan is het net zo, daar is de zak van een soort van jute gemaakt, ook met het logo van de bakker. Zakje mee is extra stempel op je klantenkaart.
Minispringbalkrijgt enkel en alleen plastic mee naar school dat ook altijd terugkomt :-) tupperwarefles om op te vullen, brooddoos en koekjesdoosjes. Ik koop mijn koeken nu ook in grotere verpakkingen maar dan nog krijg je altijd een hele hoop plastic.

Vroeger zo'n 20 jaar geleden had mijn man als soort van afstudeerproject een bbq gemaakt van allemaal resten ijzer uit de container. Deze bbq hebben we nog steeds en werkt nog heel goed, al moet hij elk jaar wel een nieuw anti-roestlaagje krijgen.
Hij had toen hij op school zat ook een blikjesperser gemaakt. Blikje er in en plat blikje in de plaats. Alleen mocht het niet van de gemeente. Want ja door zo'n blikjesperser heb je maar om de zoveel tijd een pmdzakje nodig.

Hij had toen hij op school zat ook een blikjesperser gemaakt. Blikje er in en plat blikje in de plaats. Alleen mocht het niet van de gemeente. Want ja door zo'n blikjesperser heb je maar om de zoveel tijd een pmdzakje nodig.

Mocht het niet van de gemeente?? Apart...

Mocht het niet van de gemeente?? Apart...

Neen, de zak werd volgens hen op die manier veel te zwaar en kon het niet goed gerecycleerd worden. Ik heb het altijd maar een rare uitleg gevonden.

- boodschappen tassen gebruiken
- fietsen waar het kan, auto als het moet
- wasgoed alleen met volle trommel
- wasdroger alleen voor de grote dingen
- met BC heb ik zelfs de bieb niet meer nodig
- douchen 3 min
- lamp aan alleen daar waar nodig
- verwarming idem
- oud papier / plastic opsparen
- groente en fruit van het seizoen eten
- kleine berm economie
- kleding, schoenen alleen vervangen i.d.n.
- kringloopwinkel brengen/halen

- kleine berm economie

wat is dat?

wat is dat?

Hier in de Achterhoek staan soms stalletjes langs de weg waar mensen hun
overschot aan zelfverbouwde groenten en fruit voor klein prijsje te koop aanbieden.

wat is dat?

Hier in de Achterhoek staan soms stalletjes langs de weg waar mensen hun
overschot aan zelfverbouwde groenten en fruit voor klein prijsje te koop aanbieden.

Oh ja zo, dat is ook een goede tip!

gebruik "ECOSIA" als zoekmachine ipv google. Elke zoekopdracht die jij ingeeft, resulteert in het planten van een boom of plant. Dus zelfs als je surft kan de planeet redden

wingbloedengelwing 2 yrs ago
Jee
Jullie doen wel veel.
Ik koop alleen kleren als ik er echt nodig heb en bijna altijd in de kringwinkel,
Gebruik zo weinig mogelijk plastic
Geef de kids brooddozen mee
Koop zoveel mogelijk lokaal
Selecteer plastics uit voor aparte inzameling
Natuurlijk maak ik geen zwerfvuil
Breng veel nr de kringwinkel
Poets met ecover-toestanden

Maar ik rijd best veel met de auto ... en m'n wasverzachter opgeven zie ik ook niet zitten ...

wingMoemwing 2 yrs ago
RE: Jee
Jullie doen wel veel.

Het is geen wedstrijd, hoor. Deze draad is bedoeld om elkaar op ideetjes te brengen, niet om te maken dat iemand zich de 'mindere' voelt!

Ik zou nogal ongelukkig worden als ik nooit langer dan drie minuten zou mogen douchen. En zo hebben we allemaal wat.

veer23 2 yrs ago
RE: Jee
En je laat je babykleding hergebruiken door iemand die het erg waardeert =)

Pas wel op met die wasverzachter voor Hein of de toekomstige kleine: mijn kindje heeft last van eczeem en dan wordt wasverzachter door de dokters afgeraden.

wingFifnawing 2 yrs ago
Net nog even
met jongste een rondje speeltuin gedaan en zwerfvuil geraapt. Binnen de kortste keren een hele zak vol. Veel restanten waterballon met dit weer.

Maar naast de gewone dingen (zie dit draadje) is er bij mij ergens een knop omgegaan: in plaats van iets zomaar iets te kopen (omdat jet het "nodig" hebt, het "leuk" is) eerst eens nadenken of het echt nodig/leuk is. Dat blijkt dus heel vaak niet zo te zijn! Scheelt heel veel aankopen, dus materiaal, vervoer, etc.

eerst eens nadenken of het echt nodig/leuk is. Dat blijkt dus heel vaak niet zo te zijn!

Dat is een hele goeie. Soms wacht ik gewoon een poosje af en dan kijk ik of ik het nog steeds graag wil. Vaak is het over, of ben ik het totaal vergeten!

Ik ben via de windcentrale medeeigenaar in een cooperatie van een windmolen en wek daarmee 90% van mijn energie op. Via windcentrale.nl kun je cooperatieaandelen aanschaffen (mits available), tot 90% van je energieverbruik, dat wordt verrekend met je energierekening. Zo is mijn energie bijna 0 op de meter.
Waar kan is mijn huis gasloos (Ik kook elektrisch bijvoorbeeld). Het is geisoleerd en heeft A++ glas. Helaas is het een huurhuis en ben ik voor de ketel afhankelijk van de woningbouw, dus helemaal gasloos, wat ik graag zou willen, is niet iets dat ik zelf kan doen.
Mijn smartphone is van mij en niet in een bundel en kan ik dus houden tot xij het niet meer doet. Daarna neem ik een fairphone. Mijn vaste computer heb ik 10 jaar geleden high high end gekocht, zodat ik hem niet na 4 jaar al hoef te vervangen.
Ik heb mijn bankzaken bij de ing opgezegd en ben bij Triodos gaan bankieren, vanwege de nette investeringen die zij doen met geld.
Ik eet vegetarisch en koop het liefst via de kleine winkel die bij boeren in de buurt inkoopt. Honing koop ik van de Utrechtse moestuin, van bijen die hier hebben rondgevlogen.
Ik rij geen auto. Op het vaste land van Europa reis ik met de trein.
Ik deed altijd inkopen bij de verpakkingsloze winkel, maar die is er helaas niet meer. Ik heb er wel geleerd om groente en fruit gewoon los in mijn tas te doen. Voor noten fiets ik om naar de winkel met notendispensers, met mijn herbruikbare plastic zak. Prijsstickers vouw ik om en lever ik in bij de kassa, zodat ik die zak inderdaad de volgende keer weer kan gebruiken.
Sinds kort hebben we een buurt compostbak geregeld, zodat we als flatbewoners ook groenafval kunnen scheiden.
Ik help kleine ondernemers in andere landen via het platform kiva.org.

Heel goed en inspirerend IIWI!
Ik ben ook onlangs overgestapt naar Triodos en ASN voor wat beleggingen, en denk dat ik zeker meer kan dan. Grotere organisaties hebben ook meer impact om structureel iets te veranderen. Ik ga je andere tips nog eens verder onderzoeken!

De zakken die om brood zitten hergebruik ik om de kattenbak mee schoon te maken. Dat grit zeef ik dus en daardoor doe ik belachelijk lang met grit.

Ik heb op het balkon een grote bak met aarde, Gewoon zodat ik blije plantjes kan hebben. Dit jaar niet veel aangedaan behalve het groen-afval erin gestopt. Nu lijkt het alsof er paprikaplantjes in groeien.

Ik hou glas, blik (naar de ijzerboer), papier, drinkpakken en plastic apart.

Ik probeer zoveel mogelijk producten met Palmolie of palmvet te vermijden.

Ik denk heel goed na over producten die over de datum gaan (bv die 35% korting bij de AH). Yoghurt bijvoorbeeld kan makkelijk een week langer dan op het etiket, eieren ook. Producten met veel zout (bouillonpoeder bijvoorbeeld), die zuur zijn of bedoeld om beetje verlept eten mee te pimpen (azijn, tafelzuur, augurk, piccalilly, mosterd) daar trek ik me niets aan van de datum, producten waarin alcohol (meestal meer dan 50%) zit (bv rum-aroma) mag van mij ook gewoon van vorig jaar zijn. Idem met producten met veel suiker (stroop, siroop, jam, marmelade (dan vanaf 40%) boeit ook niet. Dus ik gooi weinig weg (en koop het dus vaak goedkoop).

Ik maak zelf van blokken zeep (gekregen omdat ze anders weg werden gegooid) mijn vloeibaar wasmiddel. Wasverzachter doe ik niet aan (ook niet aan de azijn variant, want dat kan je wasmachien van binnen erg aantasten, voor de mensen die er iets van snappen, het is een hele nare redoxreactie).

Water waar mijn groente of eieren of aardappel in gekookt heeft, giet ik in de grote bak op het balkon.

Thalia heeft massa's 2dehands speelgoed en er is weinig nieuws in mijn huis behalve aparatuur.

En als het even kan, koop ik mijn shampoo en douchespul in vastevorm bij de lush.

En ik maak zelf zeepjes met bv gekregen zoete amandelolie, om weg te geven als cadeautje. (vetten en natronloog, dat laatste dat ik in huis heb vanwege een chronisch verstopte afvoer in de douche, doe ik er ook wat leuks mee).

Ik vind juist dat jij heel veel doet...

Ik vind juist dat jij heel veel doet...

Is maar hoe je het bekijkt, ik rijd wel auto, heb geen zonnepanelen, doe niets aan goede doelen (behalve het ronald mc huis, maar dat is een andere reden)
Ik neem ook plastictasjes aan en koop ze ook omdat ik altijd vergeet een tas mee te nemen of als die mee gaat dan zit die zo vol..

- en 1 groot ding: ik heb en wil geen kinderen, minder mensen is het meest CO2 efficient

kleine dingetjes die ik nog niet heb gelezen (heb niet alles gelezen):
- geen wasdroger, geen magnetron, geen vaatwasmachine en de vaat een paar dagen opsparen
- de was doe ik met wasnootjes en azijn, tegen chemicaliën in het rioolwater en tegen allergische reacties
- als de oven aan gaat, dan vaak voor meerdere dingen achter elkaar: een ovenschotel gevolgd door brood bakken of iets dergelijks
- verwarming overdag niet hoger dan 18 en 's avonds max 19, liever een dikke trui en een dekentje, alleen de woonkamer en badkamer zijn echt verwarmd
- nee-nee sticker en adres geregistreerd bij postfilter tegen geadresseerde reclame
- gronte en fruit niet wegen in de winkel, want ze wegen het toch opnieuw aan de kassa
- voedsel met zo weinig mogelijk voedselkilometers en uit het seizoen: geen appels uit Nieuw Zeeland en tomaten in de winter
- zo weinig mogelijk afval kopen: geen stuksverpakkingen en zoveel mogelijk niet-vloeibaar vanwege verpakking en transportgewicht
- herbruikbare / stoffen maandverband/inlegkruisjes. Er bestaat ook een divacup als alternatief voor tampons, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wasbare luiers schijnen ook weer terug te komen, voor degenen met kleine kinderen.
- cosmetica zonder dierproeven, microplastics en zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten
- ik blokkeer zoveel mogelijk reclame en zet dingen die ik interessant vindt eerst een tijdje op een digitaal verlanglijstje om de impulsaankoop te verbannen
- koken voor één is relatief verspillend vanwege verpakkingen, dus ik kook graag een grote pan en vries dan porties in, in herbruikbare verpakkingen
- liever wat vaker naar de supermarkt en minder weggooien dan weekboodschappen doen en niet alles gebruiken
- mijn garderobe wordt langzaamaan vervangen door zelfgemaakte kleding die beter past, van steviger materiaal is en waar ik zuiniger op ben dan kleding uit de winkels die maar een seizoen meegaan

wat ik nog wil doen:
- minder papieren zakdoekjes, daar snotter ik door hooikoorts en verkoudheden toch behoorlijk wat van vol en daar bestaat een groot deel van mijn afval uit
- ik ben geen vegetariër, eet wel heel weinig vlees. Misschien toch nog eens helemaal over naar vleesloos
- ik ben nog op zoek naar (een merk) schoenen die intensief gebruik aankunnen: mijn schoenen zijn altijd snel versleten doordat ik veel loop en fiets, de neuzen beschadigen ook altijd snel in de trein
- ook nog op zoek naar goede fietslampen (geen dynamo), want die ik nu heb die eten batterijen voor ontbijt én avondeten

Er bestaat ook een divacup als alternatief voor tampons, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik wel. Nou ja, niet dat merk, er zijn er een heleboel. De mijne is een Fleurcup en het is voor mij echt een geweldige oplossing. Ik doe het niet in de eerste plaats voor het milieu, maar omdat ik vind dat het comfortabeler, prettiger en makkelijker is, en ik voel me er beter bij. Dat het best veel rommel bespaart is gewoon mooi meegenomen.

een heleboel dingen heb ik hier al voorbij zien komen. Die ga ik niet allemaal herhalen. Maar wat ik nog wel doe/heb:

* een regenton (voor de tuin, de kamerplanten en als er genoeg is de wc na de kleine boodschap), maar die is al een paar weken helemaal leeg......
* een eigen compostbak, en voor 'ons buiten' willen we een eigen wormenhotel gaan proberen
* ik hou erg van schone spullen, dus voor een eenpersoonhuishouden was ik veel, ik geef het toe. Wel met ekologisch wasmiddel en ik droog buiten en in huis, geen wasdroger
* ik draag mijn kleding altijd erg lang, koop wel nieuwe maar kleding die ik niet na 1 seizoen weggooi, ik heb echt kleding die ik al meer dan 10 jaar draag
* ik heb onverslijtbare wasknijpers :-)
* ik drink voornamelijk thee, zelden frisdrank, nooit alkohol, wel zuivel (maar dan meestal biologisch)
* ik heb voornamelijk ledlampen
* als ik een nieuw elektrisch apparaat koop let ik op het energiekeurmerk
* er worden nu twee zonnepanelen van mij op de westergasfabriek geplaatst, helaas duurt het nog even voor die in bedrijf zijn, dus deze zonnige zomer zal nog niet meegenomen worden

ik denk overigens dat het niet hebben van kinderen en het vegetarisch eten het grootste is dat ik voor het milieu doe

heel veel naar de kringloop brengen,
zonnepanelen op het dak, (led)licht uit in ruimtes waar we niet zijn, altijd een tasje mee met boodschappen doen en de plastic tasje die we nog hebben eindeloos hergebruiken, evenals papieren tasjes

edit: en ik ben vast nog wel wat dingen vergeten, maar ach :-)

Kinderen zouden herbruikbare luiers een betere optie zijn, maar daar wil ik ook echt niet aan. En minder kinderen kopen ook niet.

Wel probeer ik die kinderen ook zo op te voeden dat ze bewust consuminderen. We vervangen iets pas als we het echt niet meer kunnen herstellen (wel makkelijk dat mr bloedengel echt alles kan fiksen) en dan nog door 'less is more' of tweedehands of ...

Boeken koop ik via better world books, met co-compensatietje en goed voor de geletterdheid.

Goeie tips van iiwi vind ik: kiva wil ik al lang s checken, en wat een fairphone is wist ik ook niet (maar ik gebruik de mijne dus ook tot ie echt helemaal op is).

Wc-papier koop ik gerecycleerd, helpt dat ? (Ik doe het omdat ik die 5 lagen en fluffy parfumbergen haat)

en wat een fairphone is wist ik ook niet

Ik heb de tweede lichting van het eerste model FairPhone en ze hebben ons dit jaar verteld dat de uitwisselbare onderdelen niet meer beschikbaar zijn. Het idee dat de telefoon langer meegaat doordat je onderdelen kunt vervangen geldt daar dus niet meer voor. Het besturingssysteem is ook heel lang niet geupdate, en er komt geen update meer voor dit model. Langzamerhand werkt er dus steeds minder omdat apps niet meer ondersteund worden.

Desondanks geloof ik nog steeds in het idee van FairPhone, en ze zijn ook bezig om voor het huidige model deze euvels op te lossen. Ze hebben veel geleerd van het eerste model :o)

Ik zag laatst ook dat er 'dumb' telefoons zijn met e-ink (light phone), die gebruiken veel minder batterij. Aangezien ik in de praktijk weinig gebruik maak van de smart-functies staat dat op mijn 'onthouden' lijstje. Maar mijn telefoon belt nog prima en heeft een goede batterij, dus ik kan er nog wel even mee door.

worden hier ook al genoemd.
o.a.
- fietsen richting supermarkt
- boodschappentassen mee (scheelt ook weer in hoeveelheid boodschappen die ik in de supermarkt kan doen. Vol is Vol is het credo).
- geen droger, dus gewoon 'aan de waslijn' alle was laten drogen.
- zoveel mogelijk afval scheiden. Wordt bij ons gepromoot door de € 1,50 die we moeten betalen voor elke keer dat we de container voor restafval openen.
- Oud papier / lege flessen & statiegeld flessen gaan eens in de zoveel tijd mee richting supermarkt.

Voor mij persoonlijk:
- weekmenu maken qua eten. Dan weet ik ongeveer wat ik moet kopen bij m'n supermarkt ritjes. :)
- poging doen om moestuin in m'n eigen tuin te gebruiken voor het kweken van groenten (aardappelen / tomaten / etc.). Het is jammer dat het nu zo droog is dat er weining / niets meer goed groeit.

Helaas kan ik geen regenton neerzetten omdat ik beg. grond van een flatgebouw woon (6 etages + huurflat).

behalve dan met een heel drastische oplossing als een flinke pandemie of nieuwe zondvloed of zo, maar dat hoop ik dan weer niet mee te maken...

Maar toch probeer ik wel voorzichtig met de planeet te doen. Van een aantal dingen ben ik me eigenlijk niet eens zo bewust: geen vaatwasser, geen wasdroger, geen auto, geen kinderen. Ik hou niet van shoppen, dat scheelt veel overbodigs. Wel probeer ik, als ik kleding of schoenen nodig heb, goed op de kwaliteit te letten zodat het lang meegaat (scheelt ook weer in het moeten shoppen!). Apparatuur gaat pas weg als het stuk is.

Ik stoor mij er regelmatig aan dat onderdelen niet meer te krijgen zijn. Is er iets afgebroken, moet je meteen een heel nieuw ding kopen! Zo is nu de rand van het laminaat rond de convectorput gescheurd. Niet meer te krijgen. Advies: mooie gelegenheid om eens nieuw laminaat te leggen. Nou, dacht het niet.

Wat ik nog doe en nog niet is genoemd is het koude water van de douche opvangen. Dankzij dat water staan mijn tomatenplanten er nog vrolijk bij.

Bovendien kan ik boeken repareren ;-)

Verder kom ik regelmatig in het Fablab hier, dat biedt wel leuke mogelijkheden - bijvoorbeeld het 3D printen van onderdeeltjes van oude spullen. Alleen moet je dan wel zelf 3D ontwerpen - en ik vind 2D ontwerpen al gedoe. Een ander leuk project dat daar nu loopt, is het hergebruiken van allerlei plastics. Ze hebben een soort shredder gemaakt om het plastic te versnipperen en maken er dan een 3D-printspoel van.

Ik zag een aantal leuke suggesties langskomen! Ik ben me aan het oriënteren op een eigen smartphone (nu heb ik er één 'van de zaak') en die Fairphone lijkt me wel wat -hoewel een dumbphone voor mij misschien ook wel genoeg is.

wingAlfa-Betjewing 2 yrs ago
O ja,
Ik heb een portable zonnepaneeltje. Wel een ouwetje die echt direct zonlicht nodig heeft, maar ik kan er usb-dingen mee opladen. Ik heb indertijd een usb-batterijoplader gekocht en die kan er ook in.

Er staan een hoop leuke tips hier. Ik ben ook begonnen met natuurazijn als wasverzachter na tips van meerdere BC-ers hier (geen schoonmaakazijn, want dat is niet zo goed voor de wasmachine). Ik doe het vooral vanwege de zweetluchtjes die zelfs na wassen in de kleding bleef hangen. Sinds ik azijn gebruik heb ik daar minder last van en je bespaart er een hoop geld mee. Ik was ook altijd op de eco stand, dat zou minder water moeten verbruiken. Ik heb geen plaats voor een droger, dus ik droog sowieso alles op het droogrek.

Verder recycle ik zoveel ik kan (behalve gft, daar doen ze in Rotterdam zuid niet aan helaas) en breng ik kleding die ik niet meer pas of mooi vind naar de kledingbank. Die werkt hetzelfde als een voedselbank en ik vind het zonde om nog goede kleding in de kledingcontainer te gooien, dat gaat allemaal door de shredder. Mijn familie verzamelt ook, dus ik ga soms met tassen vol er naar toe en ze zijn er altijd blij mee.

Ik heb thuis een hele stapel plastic boodschappentassen die ik net zo lang hergebruik tot ze echt kapot zijn. Deze voorraad wordt alleen aangevuld als ik mijn boodschappentas een keer ben vergeten. Ik heb ook een opvouwbaar tasje voor de kleine boodschapjes. Die groente zakjes vind ik trouwens een goed idee. Gebruiken jullie dan zakjes van stof?

Ik douche me om de dag. De ene dag dus douchen, haar wassen en föhnen, de andere dag ouderwets wassen aan de wastafel.

Die groente zakjes vind ik trouwens een goed idee. Gebruiken jullie dan zakjes van stof?

Ja, zie bijvoorbeeld de foto in het tweede bericht. Ze zijn doorzichtig genoeg voor de mensen aan de kassa om te kunnen zien wat erin zit. Ik gebruik ze ook als ik losse broodjes koop. Die gaan anders vaak in een papieren zak met een plastic venster en dat is lastig afvalscheiden!

Die groente zakjes vind ik trouwens een goed idee. Gebruiken jullie dan zakjes van stof?

Ja, zie bijvoorbeeld de foto in het tweede bericht. Ze zijn doorzichtig genoeg voor de mensen aan de kassa om te kunnen zien wat erin zit. Ik gebruik ze ook als ik losse broodjes koop. Die gaan anders vaak in een papieren zak met een plastic venster en dat is lastig afvalscheiden!

Die zakjes zijn ook heel handig tegen fruitvliegjes merkte ik vandaag!

Audje 2 yrs ago
Ik volg op
Facebook een paar fijne groepen zoalso.a "Amsterdam deelt geeft ", in deze groep kun je van alles gratis aanbieden en ophalen van jampotjes, boeken tot complete eethoeken en bedden . Een fijne manier om andere mensen blij te maken en verspilling tegen te gaan .

geen plastic-inzameling. De milieudienst zegt dat ons sorteersysteem al heel goed is, maar daar geloof ik niet zo in eigenlijk.
Ik heb trouwens ook zonnepanelen op mijn huis. Daarnaast gebruik al jaren geen wasverzachter, ik vind ruwe handdoeken veel fijner.
En ik heb ook nog een menstruatiecup (Organicup) inderdaad. En een Dopper, maar die heeft iedereen inmiddels.
Verder ben ik altijd bezig met besparen, minimaliseren en al het andere wat tegenwoordig zo populair is,en dat gaat vaak hand in hand met bewuster leven voor jezelf en de wereld om je heen.

En een Dopper, maar die heeft iedereen inmiddels.

Ik niet, hoor. Maar ik heb wel een duurzame waterfles. Duurzaam in de oorspronkelijke betekenis: hij gaat lang mee.

Ik niet, hoor. Maar ik heb wel een duurzame waterfles. Duurzaam in de oorspronkelijke betekenis: hij gaat lang mee.

Euh... en ik maar denken wat voor menstruatie-ding een Dopper dan toch zou zijn - die blijkbaar iedereen nog heeft ook ....

Euh... en ik maar denken wat voor menstruatie-ding een Dopper dan toch zou zijn - die blijkbaar iedereen nog heeft ook ....

Oei, die zou ik niet graag voor dat doel inzetten...
Maar ik heb m inderdaad ook :-)

Ja nou krijg ik van die rare beelden, bedankt ;) Anyway, ik spring gewoon van de hak op de tak. Vraag me nou wel af wat een hak nou eigenlijk is in de betekenis van dat spreekwoord.

geen plastic-inzameling. De milieudienst zegt dat ons sorteersysteem al heel goed is, maar daar geloof ik niet zo in eigenlijk.

mr CC doet onderzoek naar recycling van kunststoffen en het blijkt dat achteraf sorteren vaak net zo goed is, als vooraf....;o))

#zonnepanelen op mijn dak . Goed voor bijna mijn volledig electriciteitsverbruik.
#voorverpakt in plastic vermijden-plastic afval vermijden
#geen water en fris in plastic flessen. Maar gefilterd Brita water en zelfgemaakte ijsthee
#groenten ed aankopen in de korte keten bij lokale producenten
#beter douchen dan een bad nemen
# azijn in plaats van wasverzachter
# laten herstellen als eerste optie
#kleding kopen in kringwinkel en wat ik niet meer gebruik naar de kringwinkel brengen

Ik neem me echt voor als dit draadje ten einde loopt (als draadje dan) alles nog eens rustig door te lezen en te kijken wat ik er nog aan ideetjes uit kan halen voor mezelf. Alle beetjes helpen tenslotte.

Om cellofaan en alu foli te vervangen.

Stof met bijenwas wat je zo om je schaaltjes er kunt vouwen. Door de warmte van je hand neemt hij de vorm aan en sluit hij af.

Bij interesse kan ik er voor een volgende meeting wel een stel maken.

Stof met bijenwas wat je zo om je schaaltjes er kunt vouwen. Door de warmte van je hand neemt hij de vorm aan en sluit hij af.

dat lijkt mij wel fijn!

dat lijkt mij wel fijn!

Maak je die zelf? Is dat niet moeilijk en kostbaar? Hoe lang kun je het gebruiken? Veel vragen. Bloos.

dat lijkt mij wel fijn!

Maak je die zelf? Is dat niet moeilijk en kostbaar? Hoe lang kun je het gebruiken? Veel vragen. Bloos.

Ja maak ik zelf. Hier in Wageningen zit het bijenhuis waar imkers de was kunnen verkopen. Geloof 500 gram voor 10 euro. Moeilijk is het niet.
Oude plaat voor de oven leg je de stof op. oven op 100 graden.was op de stof. tijd in de oven en daarna met kwast die alleen daarvoor is de was goed verdelen.
Hoe lang ze bruikbaar zijn weer ik nog niet. Ik heb er vorige maand 2 gemaakt en die doen het beide nog. Als ze niet meer in vorm blijven zijn ze op en is een nieuw waslaagje nodig

Klinkt interessant!

Ik denk dat de planeet zichzelf wel redt. Maar dat geldt volgens mij niet voor de mensheid als we zo door gaan met de bevolkingsgroei. De planeet kan trouwens best zonder ons.

Ik denk dat de planeet zichzelf wel redt. Maar dat geldt volgens mij niet voor de mensheid als we zo door gaan met de bevolkingsgroei.

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar een titel als 'hoe houden we de planeet zo lang mogelijk geschikt voor zo aangenaam mogelijke bewoning door mensen' bekt toch een stuk minder.

Ik denk dat de planeet zichzelf wel redt. Maar dat geldt volgens mij niet voor de mensheid als we zo door gaan met de bevolkingsgroei.

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar een titel als 'hoe houden we de planeet zo lang mogelijk geschikt voor zo aangenaam mogelijke bewoning door mensen' bekt toch een stuk minder.

😂

Alle in bovengenoemde dingen probeer ik ook te doen. Maar misschien toch nog wat tips mijnerzijds:
- Zet de thermostaat een uur voordat je naar bed gaat, alvast lager. Bij mij is dat van 20,5 naar 15 graden Celsius. Alleen als t extreem koud is, zet ik de verwarming hoger. Maak ook gebruik van de zon, als die in de winter in je huis schijnt, soms hoeft de kachel dan niet aan/minder hoog aan.

- Regenwater(als t valt...) opvangen, ik doe dat zelf door een emmer onder de tuinstoel te zetten, en gebruiken om het toilet mee door te spoelen of voor de plantjes in huis.

- Idem als boven met gekookt water eigenlijk bestemd voor thee en (oplos)koffie, dat gebruik ik voor de planten.

- Zwerfafval ruimen loont soms dan meer dan de straat opruimen en mooier te houden, in mijn buurt vindt ik ook regelmatig statiegeldflessen.

- Grofvuil struinen.

- Eerst kijken wat je hebt, dan nieuw kopen.

- Geldt voor o.a. kleding : Eén erin? Eén eruit. Nieuwe kleding koop ik eigenlijk alleen als er iets stuk is.

- Plastic dopjes sparen voor goede doelen, die overigens ook doppen van conserven in pot, plastic pindakaaspotdoppen, doppen van tandpasta, wasmiddel e.a. aannemen, en soms zelfs lege blikjes.

@Creative Chaos: Omrin, de lokale vuilophaler doet aan nascheiding, zie http://www.omrin.nl/---/nascheiding en werkt samen met de lokale kringloopwinkels in Friesland.

- Kapotte(gescheurde of met gaten) kleding kan hier ook in de afvalcontainer voor oude kleding van bv. Leger des Heils.

- Oude cartridges en mobieltjes zamel ik in voor Stichting AAP.

- Bij Ekoplaza( een biologische supermarktketen) heb ik een groenteabonnement. Elke week betaal je daar een tas voor €8,25 en je hebt voor een hele week groente en fruit. Alles biologisch en biologisch-dynamisch, van t seizoen.
Je kan zien wat je de komende week krijgt , maar ik laat me verrassen.
Soms krijg je héle aparte groente. Ik vind t zelf heel makkelijk, je hoeft nooit na te denken over je nú weer moet eten.
Er zijn diverse tassen, die ik heb is voor 1 persoon.

- Bij Ekoplaza( een biologische supermarktketen) heb ik een groenteabonnement. Elke week betaal je daar een tas voor €8,25 en je hebt voor een hele week groente en fruit. Alles biologisch en biologisch-dynamisch, van t seizoen.
Je kan zien wat je de komende week krijgt , maar ik laat me verrassen.
Soms krijg je héle aparte groente. Ik vind t zelf heel makkelijk, je hoeft nooit na te denken over je nú weer moet eten.
Er zijn diverse tassen, die ik heb is voor 1 persoon.

Wat ik wel gek vind, is dat bij de Eko plaza hier géén van de appelsoorten (vandaag iig) uit Nederland komt. Wel uit onder andere Argentinië. Dan is het misschien wel biologisch geteeld, maar toch, erg Eko vind ik dat niet. Zelf de AH verkoopt een zal biologische appeltjes uit Nederland. Ik koop er meestal mijn schoonmaak-/wasmiddel. En bio-streekbier. Vandaag ook eieren en groenten.

Ja dat is zo. Zo heb ik wel een boontjes uit Egypte in mijn pakket gehad.
Ik heb daar toen achteraan gemaild, het is kennelijk zo dat die boontjes en die appeltjes wel uit een ander land komen, maar wel biologisch geteeld zijn. Het vervoer geschiedt met vliegtuigen die toch al vliegen, er worden dus geen aparte vliegtuigen voor gecharterd.

Het vervoer geschiedt met vliegtuigen die toch al vliegen, er worden dus geen aparte vliegtuigen voor gecharterd.

Vliegtuigen vliegen nooit 'toch al'. Ze vliegen omdat er iets of iemand te vervoeren valt en omdat dat geld oplevert. Als er geen mensen of boontjes ergens heen moesten, vloog dat vliegtuig heus niet. Daar is brandstof veel te duur voor.

Sorry, maar dat lijkt me echt kul wat ze je verteld hebben.

Vond t ook een raar verhaal.

Vond t ook een raar verhaal.

waar reageer jij nou op?

waar reageer jij nou op?

Als je op de 'Parent' link klikt, weet je het.

waar reageer jij nou op?

Als je op de 'Parent' link klikt, weet je het.

dan krijg ik een heleboel meldingen. En waarop ik denk dat miekster reageert is een behoorlijk oud bericht, vandaar dat ik me afvroeg waar ze op reageerde. Maar het zal die dan toch wel zijn.

Als je flink aan het verbouwen bent, kun je ook meteen een paar mooie voorzieningen aanbrengen die besparen zonder dat je daar in het dagelijks gebruik nog iets van merkt. Zo hebben we in de mechanische ventilatie een warmewisselaar zitten die de instromende koude lucht opwarmt met de warmte van de uitstromende lucht. En in de afvoer van de douche zit iets soortgelijks: het weglopende douchewater verwarmt het instromende koude water, zodat je minder hoeft te verwarmen voor dezelfde douchetemperatuur.
Onze badkamer zit helaas ver van de verwarmingsketel. Daarom zit de warme kraan van de wastafel daar niet op aangesloten; die krijgt zijn warme water van een kleine electrische doorstroomboiler boven het plafond. Het warme water is er heel snel, en er wordt alleen water verwarmd als je het ook echt gebruikt.

Ons gasverbruik is flink gedaald sinds we het dak hebben laten isoleren, en nu liggen er ook nog zonnepanelen bovenop. Het blijft binnen een stuk koeler tegenwoordig!

we willen daar een wasmachine op voetkracht gaan aanschaffen. Hoeven we niet heen en weer te sjouwen met vuile en schone was. Voorlopig hebben we nog even andere prioriteiten, maar ik denk dat-ie er wel komt te zijner tijd.

Kleine wasjes kun je ook met een slacentrifuge doen.

een slacentrifuge

Dat klinkt nog enger dan een voetkrachtwasmachine!

een slacentrifuge

Dat klinkt nog enger dan een voetkrachtwasmachine!

het valt wel mee met het eng zijn hoor!

http://www.yirego.com

Kleine wasjes kun je ook met een slacentrifuge doen.

weet ik, maar voor handdoeken en beddengoed lijkt dat toch minder geschikt.

miekster 2 yrs ago
Opladers.
Alleen in t stopcontact doen, als je daadwerkelijk iets oplaadt.

Ik herken dingen die ik al doe, maar er zijn ook goeie tips bij! Leuk draadje.

Het meest effectief voor mij is om te zorgen dat ik happy ben. Al die reclames zijn er voor bedoeld om mij en ook jou te laten geloven dat we pas gelukkg zijn als we .... bezitten of gaan doen. Ik heb dan geen of in ieder geval veel minder behoefte aan allerlei spullen, boeken, chocolade en geniet ik volop van de groenten en fruit van het seizoen.

Voor de rest doe ik een heleboel en heb ik later misschien wel meer tekst, maar dit vind ik nu even leuk om te delen.

is de tip om beduidend minder wasmiddel te gebruiken dan op de etiketten staat. Ik geloof dat ik ongeveer 2 tot 2 1/2 keer zo lang met een verpakking doe dan ik zou doen als ik zou doseren zoals het zou moeten volgens de gebruiksaanwijzing. Toch heb ik niet het gevoel dat mijn was niet schoon wordt. Het lijkt erop dat dat gebaseerd is op spullen van een bootwerker ofzoiets.

is de tip om beduidend minder wasmiddel te gebruiken dan op de etiketten staat.

Ja, dat is een goeie! Ik gebruik ongeveer de helft en dat gaat prima.

Ja, dat is een goeie! Ik gebruik ongeveer de helft en dat gaat prima.

ik denk zelfs ongeveer een derde. Ook fijn voor de portemonnee overigens.

Ik gebruik ongeveer de helft en dat gaat prima.

ik denk zelfs ongeveer een derde.

Wij zijn een soort bootwerkers, zeg maar... met al dat verbouwen en zo worden dingen wel eens echt vies.

[Wij zijn een soort bootwerkers, zeg maar... met al dat verbouwen en zo worden dingen wel eens echt vies.

daar kan ik me iets bij voorstellen!

Daarom willen wasmiddelfabrikanten zo graag dat je pods koopt, dan kan dat niet meer.

Daarom willen wasmiddelfabrikanten zo graag dat je pods koopt, dan kan dat niet meer.

mede daarom koop ik die dan ook niet. Ook omdat ze zo stinken overigens. En van het merk dat ik koop hebben ze ze sowieso niet. Voor de vaatwasser geldt het misschien ook bedenk ik nu, daarvoor gebruik ik wel blokjes. Vind ik erg makkelijk moet ik eerlijk zeggen.

mede daarom koop ik die dan ook niet. Ook omdat ze zo stinken overigens. En van het merk dat ik koop hebben ze ze sowieso niet. Voor de vaatwasser geldt het misschien ook bedenk ik nu, daarvoor gebruik ik wel blokjes. Vind ik erg makkelijk moet ik eerlijk zeggen.

Wij gebruiken ook blokjes, die breken we doormidden.

ga ik ook eens proberen.......

ga ik ook eens proberen.......

dat was een goede tip! Ik had vrijdag een schaaltje in de vaatwasser gezet waarin ik pindasaus gemaakt had. Goed vies dus (ik spoel nooit voor ik de vaatwasser laat draaien). Vanmiddag laten draaien met een half blokje en alles (ook dat vieze schaaltje) was brandschoon :-) Ik ga het dus blijven doen (als het tenminste goed blijft gaan, nog even in de 'proeffase').

Klopt; doen wij ook. Scheelt behoorlijk! Daarom zal ik ook nooit van die pods of zo kopen; waarbij de fabrikant al heeft bepaald hoeveel wasmiddel er in zo'n tablet of pod zit.

een wormenhotel te gaan beginnen.

een wormenhotel te gaan beginnen.

Ik heb een beeldende fantasie...ik zie jou achter de receptie staan :-)
Al een naam bedacht voor het hotel? En zouden wormen zich wel veilig voelen bij een oehoe?

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.