corner corner Uitdaging: Koken met behulp van kookboeken

Forum | << Dutch - Nederlands | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

Uitdaging: Koken met behulp van kookboeken

Koken met behulp van kookboeken (bakken, braden, mixen, frituren)

Ken je dat, je kast vol met kookboeken, (bijna) iedere avond koken en eten, maar die kookboeken worden maar zelden gebruikt. Als ik zelf eens wat ongebruikelijks klaar wil maken zoek ik vaak nog wat op op internet.

Maar we zijn hier van de boeken! Daarom lijkt het me zo leuk om hier uit te wisselen welke recepten we wél uit onze kookboeken nagemaakt hebben, of welke ons geïnspireerd hebben tot een voor ons nieuw gerecht.

Daarom deze uitdaging. Pak een kookboek, met eventueel BCID, zoek een recept uit, maak het en laat het hier weten: welk boek, welk recept (naam/ beschrijving), wanneer gemaakt en ben je van het recept afgeweken. Was het lekker? Kook je het nog eens?

Ik ga de komende tijd proberen uit zoveel mogelijk verschillende van de kookboeken die hier verzameld zijn wat klaar te maken. Eens zien hoe ver ik kom.

Het lijkt me leuk hier een doorlopende uitdaging van te maken. Wel pas melden vanaf vandaag. Wil je wat vertellen over een recept wat je eerder al eens gemaakt hebt, dan zal je het nog eens moeten klaarmaken :-).

Het gebruik van de kookboeken lijkt me een beloning op zich, ik hoop vooral dat dit bericht voor de extra motivatie zorgt!

Kookboek beschikbaar? Meld het hier ook!

====================

Reacties:
hoera bladert al in een AH basiskookboek
Smitie1405 gaat boeken doorbladeren
wurmpje heeft al zeker twee kookboeken klaar staan
Urdavik kookt volgens het boekje, maar liever niet
61019alexandra vind het idee leuk, maar heeft alle kookboeken al vrijgelaten
Aalstje kookt op gevoel met steun van basiskookboeken
LenaLena houdt ons nog in spanning over het kookboek waaruit zij gaan koken
Boekentrol doet mee wanneer de kookboeken weer beschikbaar zijn
Janna2 heeft de zaakjes thuis goed op orde
creativeChaos wil gevaarlijk lekkere fudge gaan maken
Inge1990 bladert door een groente kookboekje
Anneleis zoekt een Amish recept op voor pompoensoep

Koken, bakken, braden, samenstellen, frituren etc.:
Oktober 2016:
Hoisvolbuukskes combineert graag en zit al aan de appelmoes
Paperfish bakt focaccia's, en Zweedse koekjes
creativeChaos maakt zoete aardappelpartjes met een gevaarlijke(?) dressing
Di_K maakt kerriesoep met banaan, en gebakken polenta, en stamppot
marsala maakt pastinaak/appel rosti's
LenaLena kookt pasta met tonijn
Smitie1405 kookt een simpele paprikasoep maar dan anders, en Siciliaanse pompoenschotel met veel bouillon

Vrijgelaten:
hoera laat een broodbakken boek gaan. 18-10-2016

In de aanbieding:
Aalstje gooit al haar niet basiskookboeken in de aanbieding
miekster wil glutenvrije recepten delen
Di_K bied aan: sfeervol tafelen met Cehave

Complete Thread

Profile Image
Koken met behulp van kookboeken (bakken, braden, mixen, frituren)

Ken je dat, je kast vol met kookboeken, (bijna) iedere avond koken en eten, maar die kookboeken worden maar zelden gebruikt. Als ik zelf eens wat ongebruikelijks klaar wil maken zoek ik vaak nog wat op op internet.

Maar we zijn hier van de boeken! Daarom lijkt het me zo leuk om hier uit te wisselen welke recepten we wél uit onze kookboeken nagemaakt hebben, of welke ons geïnspireerd hebben tot een voor ons nieuw gerecht.

Daarom deze uitdaging. Pak een kookboek, met eventueel BCID, zoek een recept uit, maak het en laat het hier weten: welk boek, welk recept (naam/ beschrijving), wanneer gemaakt en ben je van het recept afgeweken. Was het lekker? Kook je het nog eens?

Ik ga de komende tijd proberen uit zoveel mogelijk verschillende van de kookboeken die hier verzameld zijn wat klaar te maken. Eens zien hoe ver ik kom.

Het lijkt me leuk hier een doorlopende uitdaging van te maken. Wel pas melden vanaf vandaag. Wil je wat vertellen over een recept wat je eerder al eens gemaakt hebt, dan zal je het nog eens moeten klaarmaken :-).

Het gebruik van de kookboeken lijkt me een beloning op zich, ik hoop vooral dat dit bericht voor de extra motivatie zorgt!

Kookboek beschikbaar? Meld het hier ook!

====================

Reacties:
hoera bladert al in een AH basiskookboek
Smitie1405 gaat boeken doorbladeren
wurmpje heeft al zeker twee kookboeken klaar staan
Urdavik kookt volgens het boekje, maar liever niet
61019alexandra vind het idee leuk, maar heeft alle kookboeken al vrijgelaten
Aalstje kookt op gevoel met steun van basiskookboeken
LenaLena houdt ons nog in spanning over het kookboek waaruit zij gaan koken
Boekentrol doet mee wanneer de kookboeken weer beschikbaar zijn
Janna2 heeft de zaakjes thuis goed op orde
creativeChaos wil gevaarlijk lekkere fudge gaan maken
Inge1990 bladert door een groente kookboekje
Anneleis zoekt een Amish recept op voor pompoensoep

Koken, bakken, braden, samenstellen, frituren etc.:
Oktober 2016:
Hoisvolbuukskes combineert graag en zit al aan de appelmoes
Paperfish bakt focaccia's, en Zweedse koekjes
creativeChaos maakt zoete aardappelpartjes met een gevaarlijke(?) dressing
Di_K maakt kerriesoep met banaan, en gebakken polenta, en stamppot
marsala maakt pastinaak/appel rosti's
LenaLena kookt pasta met tonijn
Smitie1405 kookt een simpele paprikasoep maar dan anders, en Siciliaanse pompoenschotel met veel bouillon

Vrijgelaten:
hoera laat een broodbakken boek gaan. 18-10-2016

In de aanbieding:
Aalstje gooit al haar niet basiskookboeken in de aanbieding
miekster wil glutenvrije recepten delen
Di_K bied aan: sfeervol tafelen met Cehave
Profile Image

;)

Ik heb een regel ivm kookboeken. Ik heb één plank waar kookboeken op staan en als ik er toch nog één koop of bewaar, moet er een ander vertrekken en dat helpt me om er niet zo veel meer te kopen.
En ik heb nog liefst gewoon basiskookboeken, want al die speciale dingen, daar heb je toch iets niet van in huis doorgaans en de kinderen willen liefst iets gewoon, dus niet al te zot.

Enfin, hopelijk geraak je goed op weg ;) Ik wil wel, maar op het moment is de emmer weeral behoorlijk vol. Ik had laatst vanSmitjes een basiskookboek van AH denk ik en daar blader ik regelmatig in. Sommige dingen zijn hier niet bekend, maar het inspireert wel om iets simpel klaar te maken.

En vandaag laat ik een brood bakken boek gaan, er staat weinig gewone dingen in, dus vertrekt ;)
Profile Image
Ik gebruik ze ook heel zelden. Alleen als ik een vreemd ingredient heb waar ik nog nooit mee heb gekookt loop ik de boeken na. De belangrijkste rede om dan maar zelf wat te prullen is de enorme hoeveelheid ingredienten die nodig zijn voor een recept en de meeste gerechten zijn voor 4 tot 6 personen terwijl ik alleen voor mezelf kook.

Ik heb wel uit Bespaar met Jamie een heerlijke Siciliaanse pompoenstoofpot gemaakt. Het koste wel veel tijd, maar dat was echt een bijzonder gerecht. Ook de Zoete Aardappelsoep met Chorizo uit een ander Jamie Oliver boek was erg lekker.

Wel een leuke uitdaging om ook iets uit de andere boekjes te koken. Ik ga de boeken weer eens doorbladeren en laat weten wat ik heb gekookt.
Profile Image
ik heb een tijd kookboeken verzameld. ik heb een boekenkast vol....en ja ik kijk er te weinig in.
ik haal vaak recepten van kookblogs of receptensites. ik maak wel regelmatig wat.
Nu verzamel ik niet meer, maar heb onlangs toch 2 boeken gekocht.
Koken zonder pakjes en zakjes van koken met Karin. En Lekker & simpel van de gelijknamigee site. Daar heb ik al wel uitgekookt.

Ik zal hier binnenkort melden wat ik gemaakt hebt...
Profile Image
ik heb een tijd kookboeken verzameld. ik heb een boekenkast vol....en ja ik kijk er te weinig in.
ik haal vaak recepten van kookblogs of receptensites. ik maak wel regelmatig wat.
Nu verzamel ik niet meer, maar heb onlangs toch 2 boeken gekocht.
Koken zonder pakjes en zakjes van koken met Karin. En Lekker & simpel van de gelijknamigee site. Daar heb ik al wel uitgekookt.

Ik zal hier binnenkort melden wat ik gemaakt hebt...

Koken met Karin is zo leuk!!! Ik heb het ovenboek, maar helaas is onlangs onze oven stuk gegaan.
Profile Image
Leuke uitdaging! Ik ben een kookboekenfreak, liefst verzamel ik basiskookboeken. Afwijken van het recept doe ik altijd, vaak combineer ik verschillende recepten in een eigen "creatie". Gisteren had ik een probleem: wilde appelmoes maken (appels uit eigen tuin), kon geen recept vinden, terwijl ik toch oude kookboeken, het Wannee kookboek etc. in huis heb. Toen zelf maar aan de slag: appels geschild, klokhuis verwijderd in stukken gesneden. In een pannetje met een bodempje water, citroensap erdoor gedaan, flinke scheut calvados (!!!), paar takjes tijm (ook uit eigen tuin), even laten pruttelen en op het laatst afgemaakt met een paar druppels tijmhoning en wat kaneelpoeder. Zoo lekker...
Profile Image
Ik heb amper kookboeken, dan staan er drie lekkere recepten in en de rest zou ik toch nooit maken en / of eten. Jammer van het geld. Daarom voor mij een map internetprintouts als kookboek :-)
Profile Image
Ik heb een hekel aan koken (alhoewel, of misschien juist omdat, ik 4 jaar koken op school heb gehad). Gelukkig kan ik warm eten op het werk. De zeldzame keren dat ik kook, neem ik er steeds het kookboek van de Vrouwengilde bij, zelfs om aardappelen te koken, en dan volg ik alles tot op de letter (de laborant in mij?).
Profile Image
leuk idee. maar ik laat eigenlijk altijd kookboeken vrij. ik heb 1 plank met kookboeken die altijd bij mij blijven , dus ongeregistreerd. en 1 plank met kookboeken die tijdelijk bij mij zijn. ik heb ooit eens besloten dat ik geen heel kookboek voor 1 recept ga bewaren, dan wordt mijn huis te vol. het succes recept schrijf ik op of kopieer ik.
en ja ik kook uit kookboeken, maar zoek ook online recepten. En ik lees ook echt graag kookboeken, net als ieder ander boek
Profile Image
Dat zijn de boeken van mijn koksopleiding
Alle basisrecepten heel handig voor het grijpen.
Hoe maak je een roux?
Wat is de verhouding voor soesendeeg?
Alle andere kookboeken mag je van me hebben.
Ik kook toch op gevoel. Met dat kleine hulpje voor als ik even niet meer weet wat de verhoudingen zijn.
Profile Image
Leuk idee, ik ga eens kijken of ik ook wat kan bijdragen.

Ik heb VEEL kookboeken in huis, dat krijg je als je bij een uitgeverij hebt gewerkt die o.a. kookboeken uitgaf. Maar ik ben ook veel aan het weg doen. En nu de oven stuk is kan ik voorlopig ook geen ovenschotels maken (die zijn bij mij echt favoriet wanneer ik een recept wil proberen).
Maar morgen ga ik toevallig een van mijn favoriete kookboek-recepten maken uit mijn favoriete kookboek. En je gaat lachen wanneer je leest welk boek het is, maar dat zal ik morgen laten weten :D
Profile Image
Ik heb best veel kookboeken, alhoewel ik er ook al veel weggedaan heb.

Mijn verzameling loopt van Thias tot een basikookboek en heel veel daartussen in. Ik heb heel veel recepten geprobeerd, met wisselen succes. Op dit moment kan ik niet bij de boeken, maar ik kom nog een keer terug om te laten weten welke boeken, welke recepten, welke gelegenheden, welk resultaat.
Profile Image
Meters kookboeken hier in huis, maar ík ben niet degene die daar het meest uit kookt. Mr. janna2 is de kookboeken-koker, ik ben meer van de bekende dingen (vaak zelf ontdekt) en van de recepten die ik in tijdschriften vind. Goeie verdeling vind ik zelf!

Profile Image
Blader er wel eens door, denk ik van , oh ja, leuk , kan ik wel s maken.

Heb 1 kookboek,deze:
http://kookboekenrecensent.blogspot.nl/---/robyn-russell-glutenvrij-snel-makkelijk.html

Het is een glutenvrij kookboek, ik heb het om dat ik een tarwe allergie heb, en dan gauw in de glutenvrije hoek beland.
Heb het boek ooit gekregen van iemand die bij de uitgeverij werkte, waar dit boek uitgebracht werd.

Waar vooral taart, cakes etc in staan. Maar ook maaltijden.
Eén recept daarin gebruik ik om koekjes te maken.

Mocht iemand (ivm allergie) recepten voor (vooral) glutenvrije taarten . cakes, toetjes zoeken, roept u maar.

Voor de rest laat ik mijn maaltijden afhangen van de inhoud van mijn groente/fruit tas.
Profile Image
ik ben op zoek naar een goed recept voor glutenvrije koekjes
heb je die?
Profile Image
Vandaag was bakdag namelijk. :-)
Ten eerste uit "brood, van ver & dichtbij" van Ineke Berentschot een tweetal kleine focaccia's gemaakt. Een beetje een mix van 2 recepten gevolgd (de focaccia vanuit poolish en de steenovenbol met rozemarijn). Ze komen net uit de oven en ruiken heerlijk... Nog even af laten koelen.
Edit: ze smaken heerlijk!
Ik heb dit boek al minstens tien jaar en maak er met enige regelmaat recepten uit, alhoewel er een paar zijn die ik nog nooit gemaakt heb omdat ze te lastig zijn (ik heb bijv. geen stoommandje of stenen ovenvloer...).

Daarnaast koekjes gebakken uit een kookboekje wat ik net cadeau heb gekregen. Een heel simpel recept, maar het recept was wel in het Zweeds! (En mijn cursus Zweeds begint volgende week pas.) Maar desondanks zijn ze erg lekker geworden, met nog een kleine extra toevoeging ook (beetje kaneel en kardemom erbij).
Oh ja, die komen uit "sju sorters kakor", een klassieker schijnt. Ga ik zeker vaker iets uit maken!

Oh ja, kookboeken zijn trouwens mijn enige uitzondering van het type boeken dat 'gebruikt' mag worden. Van een mooie paperback vind ik het al zonde dat er een knik in de rug komt door het lezen. Maar ik vind het geen probleem om in een kookboek te schrijven, of dat er een olijfolievlek zit op het recept van het olijvenbrood. ;-) Hebben jullie dat ook, of moet een kookboek vooral mooi blijven wat jullie betreft?
Profile Image
Uit Plenty van Ottolenghi:
geroosterde zoete aardappelpartjes met limoen-crime fraiche dressing

en heb net een boek gekocht United States of Cakes met allemaal gebak en zoetigheden uit de USA erin:
fudge!! (gevaarlijk lekker maar gelukkig ook erg leuk om kado te doen)
Profile Image
limoen-crime fraiche dressing

leuke tikfout :-)
Profile Image
limoen-crime fraiche dressing

leuke tikfout :-)

hihi of de zoveelste verbetersessie van mijn ijverige computer. Ik heb vandaag een lijstje Friese boeken ingevoerd, gewoon een ramp!
Profile Image
Ik heb hier vrij veel kookboeken staan, ook inderdaad van vegtarisch tot chinees, tot wokken en alles er tussen.

Alleen ben ik nu begonnen met koolhydraatarm eten, dus de helft van de recepten mag ik niet eten, of moet ik flink aan werken om hem wel goed te krijgen voor mij..

Al heb ik volgens mij een groente kookboekje...Zal eens kijken :)

Ik ben momenteel erg veel bezig met recepten van internet. Ik ga nog een schriftje maken met alle recepten erin, zodat ik niet steeds hoef te zoeken op de site :)

Een van mijn favorieten tot nu toe: Pindakaasbrood met noten. Is zonder gluten (dus ook ideaal voor glutenallergie) met pindakaas, griekse yoghurt ei en koekkruiden. En walnoten :) Heerlijk met smeerkaas. Moet nog kijken wat ik er nog meer allemaal op kan doen :)
Profile Image

hallo allemaal

Wat leuk om al jullie reacties te lezen. Genoeg mensen geïnspireerd tot het gebruiken van de boeken geloof ik.

Toen ik op kamers ging vroeg mijn moeder welk kookboek ik wilde hebben, 1 pans gerechten, koken voor studenten, roept u maar. Ik koos voor een nieuwere variant van het basiskookboek dat ze zelf in huis had. Daar stond namelijk letterlijk in hoe je bijvoorbeeld je eigen boontjes moet doppen. Dat van Magriet (Maar ze leest Libelle). Dat gebruik ik nog steeds.

Verder heb ik ordnertjes met recepten van vrienden, internet en uit kookboeken die ik zelf niet heb en een stapel kookboeken waarvan een aantal via bookcrossing (Handig, want dan kan ik de volgorde van recepten wijzigen. Meestal kook ik wat ik ken, of zoek ik op de ingrediënten. Nu gaat het dus vanuit vanuit het kookboek. Want het zou jammer zijn als ze ongebruikt in de kast blijven staan.

Vandaag heb ik dan eindelijk kunnen beginnen met mijn goede voornemen. Ik ben begonnen met een recept uit deze hier:
http://www.bookcrossing.com/---/14251671/ Soepen en sauzen. Ik heb voor het eerst van mijn leven een kerrie soep gemaakt, .. met banaan! Ik heb andere olie gebruikt en een ander merk room dat dat de bedoeling was, maar me voor mijn doen erg goed aan het recept gehouden. Als ik nog eens kerriesoep maak ga ik nadenken over gepaste kruiden, want voor mijn gevoel ontbrak er nog wat.

Nu staat er polenta af te koelen, om straks misschien verder te gaan met een recept voor gebakken polenta uit dit boek: http://www.bookcrossing.com/---/14254024/ met maisrecepten. Ik ben al vergeten er zout bij te doen. Stond wel in het recept en niet op de verpakking.

Hoisvolbuukskes, je appelmoes recept klinkt geweldig. Zo heb ik een druivenappeljam recept van internet geplukt waar ik ieder jaar weer wat mee rommel.

Paperfish, natuurlijk mag bakken ook, voor mijn part zelfs een koude salade. Alleen dat recept voor een droogboeket uit het maisreceptenboekje waar ik het eerder ook al over had, reken ik niet mee, het moet wel over eten en drinken gaan, uit een boek.

Wat betreft het net houden van mijn kookboeken. Ik moet ermee kunnen koken, dan belanden ze op mijn aanrecht. Ik ben geen kok met altijd een vaatdoek in de hand en er gaat wel eens wat mis. Veelgebruikte recepten zijn daarom wel te herkennen. Al veeg ik de kruimels er netjes tussenuit, en zoveel mogelijk vet of jam, want schoon vind ik wel zo fijn.

De kookboekjes van vandaag zijn tot op heden schoon gebleven. Het was de eerste keer dat ik ze gebruikte.
Profile Image
Toen ik op kamers ging vroeg mijn moeder welk kookboek ik wilde hebben, 1 pans gerechten, koken voor studenten, roept u maar. Ik koos voor een nieuwere variant van het basiskookboek dat ze zelf in huis had. Daar stond namelijk letterlijk in hoe je bijvoorbeeld je eigen boontjes moet doppen. Dat van Magriet (Maar ze leest Libelle). Dat gebruik ik nog steeds.

Dat boek kreeg ik ook toen ik op kamers ging! Ik kijk er nog steeds in voor de basisdingen.
Profile Image
Ik bied het volgende kookboek aan: Sfeervol tafelen met Cehave, hier heb ik doorgebladerd en het bevat een aantal recepten van vijfgangen diners. Een recept per diner en de ingrediënten van alle vijf gangen zijn in volgorde van gebruik naast het recept gezet. Ik durf er niet eens boodschappen voor te doen. Laat staan dat ik genoeg mensen kan vinden die ik het voor zou durven zetten.

(Ik ben al aan het bedenken of ik nog een kookboek zou willen, maar voorlopig ben ik nog wel even zoet met te kijken naar wat ik al heb.)
Profile Image
Ik zie het nu pas. Moet toch echt vaker op het forum langskomen :).

Kookboeken verzamelen was een beetje een tik van mij. Ik kook heel graag en heel divers. Van veganistisch tot ver over de grens. Ook bakken is een grote hobby. Ik probeer elke vrijdag wat lekkers te bakken voor het weekend.

Toen ik begon met bookcrossing was dat voor mij een goede reden om eens wat te gaan doen met de enorme hoeveelheid kookboeken. De meeste recepten haal ik tegenwoordig van internet en sla ze dan digitaal op. Ik ben begonnen met het nakijken van de boeken, en als er maar een paar recepten in stonden die ik wilde gaan maken, heb ik die recepten gescand en het boek gecrosst. Daar is de klad in gekomen, dit is een mooie gelegenheid daar weer eens mee verder te gaan.

Er zijn een paar boeken die echt niet weg gaan. Een daarvan is het Amishkochbuch geschreven door Beverly Lewis . Ik verslind haar romans over de Amisch gemeenschap en in dit kookboek staan de recepten uit de boeken. Haar grootmoeder was Amish en de recepten zijn autentiek.

Dat herinnert mij eraan dat ik op zoek wilde naar een recpet met pompoen voor deze week. Er staan twee recepten voor pompoensoep in het boekje. Ik laat jullie weten wat het geworden is.
Profile Image
Geïnspireert op dit boekje:
http://www.bookcrossing.com/---/14251673/
En dan met name de andijviestamppot met paprika en lente ui

Maar ik had geen andijvie, wel sla en spruiten,
De lente ui was vervangen met gewone ui en
moest dus wel meegebakken worden.
Gehakt vervangen door spekjes
En rookworst was het ook niet.

De gebakken polenta van gisteren was veel lekkerder dan ik durfde hopen (iets dergelijks was eerder al eens mislukt), maar ging vandaag pas op (tjonge wat zwaar).
Profile Image
Een aantal jaar geleden vond ik ook dat ik teveel kookboeken had, dus toen had ik voorgenomen om ook meer uit m'n kookboeken te koken. Na een jaar heb ik alle boeken waar ik nog steeds niets uit heb gekookt weggedaan.

Maar ik heb nog genoeg kookboeken over waar ik andere dingen uit wil proberen!

Vandaag maakte ik iets uit het kookboek Fruit van Hugh-Fearnley Wittingstall. Een boek waarin bij alle gerechten fruit wordt gebruikt. Het waren de pastinaak- appel rosti's. Heel lekker! En ben nu ook geinspireerd om vaker de combinatie appel-pastinaak te gebruiken.
Profile Image
Met wat vertraging, want de culinaire planning liep in de soep van het weekend...

Het kookboek waar ik het meeste uit kook (niet de meeste verschillende recepten, maar welke recepten ik het vaakste maak) is Kook OK! van Rob Geus. Ja die van de Smaakpolitie, vreselijk programma en een irritante vent! Ik heb ook geen idee hoe ik aan het boek kom, niet zelf gekocht in elk geval.
Je moet het ook niet hebben van de foto's en de hygiënetips in het boek, maar ik vind de recepten in dit boek lekker eenvoudig en met niet te veel (exotische) ingrediënten.

Ik heb vandaag ons favoriete recept gekookt: pasta met tonijn, super simpel, maar erg lekker. En gelukkig is onze dreumes het daar ook mee eens :)

Op de site van bol zie je een paar voorbeeldpagina's. En nee, die vreselijke -dt-fout aan het begin van de achterplattekst staat niet op het boek zelf!
https://www.bol.com/nl/p/kook-ok-met-rob-geus/1001004002495421/#
Profile Image
maar liefst 2 recepten gekookt vandaag. Eerst uit Licht, gezond en lekker (ISBN 906113480) een simpele paprikasoep, maar mijn variant was zonder kip en worst en in plaats van kikkererwten zaten er andere bonen in.

Daarnaast voor morgen alvast de heerlijke Siciliaanse pompoenschotel uit Bespaar met Jamie gemaakt. Ik vind wel dat het nog vrij vochtig blijft ondanks dat het 50 minuten heeft ingekookt, mijn tip voor de volgende keer minder bouillon erin.
https://www.jamiemagazine.nl/---/siciliaanse-pompoenstoofpot-met-kikkererwten.html
Profile Image
Ik vind wel dat het nog vrij vochtig blijft ondanks dat het 50 minuten heeft ingekookt, mijn tip voor de volgende keer minder bouillon erin.
https://www.jamiemagazine.nl/---/siciliaanse-pompoenstoofpot-met-kikkererwten.html

Ik zag even geleden een wedstrijd kookprogramma waarin snel spinazie ingekookt moest worden. De tip die daarbij gegeven werd (uiteraard achteraf, zodat er wat deelnemers de mist in gingen) was inkoken in een brede platte pan te doen, zodat het vocht makkelijk weg kan. Dat leek me een goede tip. Zou dat hier kunnen werken?

Ik ga dat recept binnenkort ook eens goed bekijken, heb hier nog een pompoen voor een hele familie liggen en ben uitgekeken op soep.
Profile Image
Helaas heb ik geen bredere pan, maar ach het trekt ook een beetje in de couscous. Ik ben benieuwd of je het lekker vindt. Je moet wel van koriander houden, er gaat best wat in en het heeft een vrij dominante smaak. Ik vind de combinatie zoet (rozijnen), zoutig (olijven) en zepig (koriander) heel apart. Als je wilt kan ik het recept uit het boek scannen voor je.

Ik heb ook nog een pompoen, maar geen bijzonder recept meer in mijn drie kookboeken. Heeft iemand een lekker recept in zijn kookboeken (geen soep). Mag vegetarisch of met vlees, als het maar lekker is en er geen rare kookattributen nodig zijn.
Profile Image
ooit pompoen lasagne gemaakt? Ik vind het heerlijk.

Ik gebruikte altijd gewoon de pakketjes met lasagnebladen van de lidl (zit ook kruidenmix in) en dan gehakt, ui en pompoen roerbakken en verder gewoon de aanwijzingen van het pak volgen.

Ik vind het altijd lekker :)
Profile Image
ooit pompoen lasagne gemaakt? Ik vind het heerlijk.

Ik gebruikte altijd gewoon de pakketjes met lasagnebladen van de lidl (zit ook kruidenmix in) en dan gehakt, ui en pompoen roerbakken en verder gewoon de aanwijzingen van het pak volgen.

Ik vind het altijd lekker :)

Klinkt goed, ga ik ook een keer proberen :)
Profile Image
Helaas heb ik geen bredere pan, maar ach het trekt ook een beetje in de couscous. Ik ben benieuwd of je het lekker vindt. Je moet wel van koriander houden, er gaat best wat in en het heeft een vrij dominante smaak. Ik vind de combinatie zoet (rozijnen), zoutig (olijven) en zepig (koriander) heel apart. Als je wilt kan ik het recept uit het boek scannen voor je.

Ik heb ook nog een pompoen, maar geen bijzonder recept meer in mijn drie kookboeken. Heeft iemand een lekker recept in zijn kookboeken (geen soep). Mag vegetarisch of met vlees, als het maar lekker is en er geen rare kookattributen nodig zijn.

pompoenstamppot: aardappelen koken (20min), na 10 min stukjes pompoen erbij en meekoken. daarna stampen en bakje zure room erbij en een gesneden paprika. peper en zout naar wens. en tot slot blauw kaas of gorgonzola in stukjes toevoegen.
Dit recept zit in mijn knipsel map van recepten die ik in tijdschriften vond. (mijn eiegn kookboek dus )
Profile Image
Boek: Das Amisch Kochbuch van Beverly Lewis & Elke Keppler-Bopp
Recept: Honig-Senf-Kürbissuppe ( honing-moster-pompoensoep)

De smaak was erg lekker. Ik kreeg echter commentaar op de substantie. Het leek meer op een hutspot die te vochtig was uitgevallen, maar het was een hele dikke soep. Wel een heel vullend recept, 1 kom is echt meer dan voldoende. Voor herhaling vatbaar, maar dan voor de rest van het gezin iets meer water/bouillon erbij.
Profile Image

Nou nee.

miekster wil een glutenvrij kookboek weggeven

Recepten hieruit kan ik delen. Het boek blijft hier.
Profile Image

RE: Nou nee.

miekster wil een glutenvrij kookboek weggeven

Recepten hieruit kan ik delen. Het boek blijft hier.

Oh sorry, verkeerd begrepen.
Profile Image
ik heb een visgratin met paprika en ui gemaakt uit het Kookboek Ovengerechten

Ik heb kabeljauw gebruikt ipv zeebaars. dit stond bij de tips.
Verder heb ik ipv kervel in de saus dille gedaan. het smaakte heerlijk en ik denk dat ik het nog wel een keer maak.

In dit boek staan nog meer lekkere ovengerechten, dit boek mag blijven.

dit draadje inspireert mij om eens mijn kookboeken te pakken. (uit te zoeken en op te ruimen)
Ik maak vaak gerechten van een recept maar meestal via internet
Profile Image
Uit het kookboek: Reis om de wereld in 80 recepten (met schitterende reisfoto's). Ooit van jongste dochter gekregen, voorlopig blijft het hier dus in de kast.
Overigens een recept dat ik ook vaak moet maken voor iemand die regelmatig bij mij een maaltijd op komt halen!
Broccoli-kippot met champignons, broccoli, kipfilet, (kastanje)champignons, slagroom, fritessaus (!!!), geraspte kaas, peper, zout en nootmuskaat.
Meestal maak ik het ook zo, wel met extra toevoeging van pikante paprikapoeder, soms een uitje en een teen knoflook en bovenop de schotel leg ik altijd - voor de kleur - een paar kerstomaatjes. Mijn vraag altijd: "Wat proef je voor iets "raars" in dit gerecht". Nog nooit iemand geweest die daarop het juiste antwoord heeft gegeven ;-)
À la prochaine!
Profile Image
Door al mijn kookboeken aan het bladeren. Al een paar lekkere recepten gezien, maar nog niets gemaakt...

Ik ben maandag weer aan de beurt met koken en dan ga ik eens iets lekkers maken :)

Van de boeken die ik tot nu toe heb doorgebladerd mag er 1 weg, dus dat schiet al lekker op ;)
Profile Image
Mijn favoriete recept van Pascale Naessens ( Vlaanderens gezond koken goeroe)
BENODIGDHEDEN voor 2 personen
3 rode paprika
2 courgettes
4 worteltjes
6 plakken kaas
olijfolie
pezo
balsamicocrème

ZO MAAK JE HET
Snij de groenten in sliertjes - zo fijn mogelijk
Bak de groeten in de olijfolie aan - zet daarna een deksel op de pot zodat ze verder zacht worden en hun vocht loslaten. Kruid met pezo,
Schik op elk bord een plak kaas - doe er wat van het groentemengsel op - opnieuw kaas en groenten en tenslotte een beetje balsamicocrème bovenop .
Smakelijk,
Profile Image
Mijn kinderen zijn er dol op. Amish ijsbergsalade

Snijd een krop ijsbergsla fijn, doe die in een schaal.
Dan een gesnippert uitje erover verdelen
Hierover gaat de dressing: 200 gr. Mirical Wip light (ik gebruik Becel dressing of een andere lichte yochurt dressing), 2 (kleine) eetlp. suiker, 1 eetlp. appelazijn, 3 eetlp. Volle melk (ik gebruik magere melk)
Daarna bestrooi je het geheel met 250 gr. geraspte emmentaler kaas en laat je het 1 tot 2 uur afgedekt in de koelkast staan.

Officieeel moet er over de sla voor de ui eerst nog 4 hardgekookte eieren in stukken, maar met een ei allergie is dat niet handig.

Profile Image
Een tijdje terug het eerste recept uit het kookboek "Ik kook kruiden" gemaakt. Muffins met wortel en bieslook. Maar zoals altijd kon ik me niet aan het recept houden. De wortel was al op en ik had geitenkaas ipv cheddar. Helaas. Peer is een slechte vervanger voor wortel, maar vooral: de kaas was veel te zacht van smaak om hier wat lekkers van te maken. Alle bieslook ten spijt.

http://www.bookcrossing.com/---/13951490
Profile Image
Uit het Margriet kookboek van 1998.

Netjes gevolgd, maar maar een half receptje. En nu hopen dat de rest honger heeft ;-).

Zo leuk, zoete hapjes maken, maar ik wil er zelf niet te veel van eten.
Profile Image
Uit het Margriet kookboek van 1998.

Netjes gevolgd, maar maar een half receptje. En nu hopen dat de rest honger heeft ;-).

Zo leuk, zoete hapjes maken, maar ik wil er zelf niet te veel van eten.

Ik ben dol op Margriet kookboeken. Ik heb een fijne oude, waar bv het maken van kaassaus helemaal wordt behandeld maar waar ook Nikkertjesdrank in staat.
En een tijdje terug een modernere op de kop getikt.
Profile Image
Ik verzamel kookboeken 1200 tot nu toe, liefst oude, huishoudschool kookboeken, of die die je kreeg bij het aanschaffen van een fornuis. Maar ook van landen. En dan gaat het me niet om puur recepten, maar het ontstaan van een eetcultuur. Zoals Amerika of Spanje of Azië waarom regio´s diverse bereidingen of ingredienten hebben. Wat meegenomen werdt uit landen van herkomst tijdens emigratie.
Verder probeer ik altijd recepten te vereenvoudigen of aan te passen voor gemak. Maar in het algemeen leuke kookboeken die je ook kunt lezen. Bibliotheek (100) is altijd voorzien van stappel boeken die dan weer regelmatig omgeruild worden. Bladwijzers is verdeeld in landen,keuken of soort webpagina en gelukkig kan Pinterest ook heel veel info opslaan.
Profile Image

RE: Verzamel

Als ik dat geweten had, heb al veel kookboeken laten gaan, ook al een paar van die boekjes die bij een toestel zaten bij het oud papier gestoken omdat het meer folders dan boeken waren en je kan niet alles asiel geven in je huis ;)
Profile Image
Verschrikkelijk !! Haha
Mijn secretaresse, GRAPJE, en goede vriendin Aaltsje, verzamelt kookboeken voor me op meetings en andere plaatsen. Daar ik zelf in Spanje zit. Ze heeft al een grote verzameling voor me staan. Heb er (bijna) een schuld gevoel over.
Maar alle boeken behalve hype en celebrity uitgave en in mindere mate vego zijn alle boeken welkom.
Profile Image
Leuk idee. Ik koop vaak kookboeken bij de kringloopwinkel. Handig voor als je helemaal niet weet wat je wil gaan eten/maken, dan kan je wat inspiratie opdoen. En ik heb een chocolade kookboek met veel foto's die ik vaak gewoon lees/bekijk voor de leuk haha. Omdat het er allemaal erg lekker uit ziet.
Als we een recept gebruiken dan passen we die wel altijd aan. Maken er ons eigen recept en gerecht van. En mr. FinalsEnd is ook goed in recepten bedenken vanuit helemaal niks. Zelf weet je toch het beste wat je lekker vindt, dus ik vind het niet verkeerd om een recept aan te passen naar jouw smaak.
Profile Image
wat leuk! Ik heb van een Amerikaanse vriendin het Little House Cookboek gekregen en daaruit al verschillende van de originele eenvoudige pioniersgerechten gemaakt. Verrassend lekker!

* Succotash een mix van cannelonibonen met mais en kruiden.
* Huckleberry Pie met blauwe bessen
* American pancakes
Profile Image
Ik kook regelmatig volgens Pascal NAESSENS. (Koolhydraatarm) Voor straks maak ik bloemkoolpuree (enkel gestampte bloemkool met veel look) en worteltjes met ui,kerstomaatjes en gehakt. Dit straks na klaarmaken op het vuur als ovenschotel nog 20 minuten in de oven.

Boek mijn pure keuken Pascal Naessens

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.