corner corner På jakt efter 1001 böcker

Forum | << Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

På jakt efter 1001 böcker

Hej!
Jag har fått tag på en lista över "1001 böcker att läsa..." som jag tror är någorlunda aktuell. Har förstått att det finns en del listor men som är olika uppdaterade, eller hur man ska säga.

Det jag undrar över är om det finns någon vänlig skäl där ute som är i desperat behov, eller som helt enkelt vill bli av med böcker som finns med på "1001 böcker att läsa..."-listan? Det skulle isåfall vara underbart ifall ni ville skicka iväg böckerna till mig så att jag kan börja beta av listan lite. Språk spelar ingen större roll, om det är skrivet på engelska eller nordiska språk. Tyska kan jag inte så där blir det lite problematikt. :)

Vet inte om man får efterfråga böcker på det här sättet men jag är fortfarande ny så jag håller på att lära mig ännu. :)

Complete Thread

Profile Image
Hej!
Jag har fått tag på en lista över "1001 böcker att läsa..." som jag tror är någorlunda aktuell. Har förstått att det finns en del listor men som är olika uppdaterade, eller hur man ska säga.

Det jag undrar över är om det finns någon vänlig skäl där ute som är i desperat behov, eller som helt enkelt vill bli av med böcker som finns med på "1001 böcker att läsa..."-listan? Det skulle isåfall vara underbart ifall ni ville skicka iväg böckerna till mig så att jag kan börja beta av listan lite. Språk spelar ingen större roll, om det är skrivet på engelska eller nordiska språk. Tyska kan jag inte så där blir det lite problematikt. :)

Vet inte om man får efterfråga böcker på det här sättet men jag är fortfarande ny så jag håller på att lära mig ännu. :)
Profile Image
Jag har några som jag gärna skickar vidare MEN de tillhör 1001-library, så för att kunna skicka dem till dej måste du gå med på 1001-librarys "regler" och bli bookcrossingvän med den "användaren" - i praktiken innebär det att skicka vidare böckerna som tillhör den hyllan när någon vill ha dem. Se deras användarsida för mer information
http://www.bookcrossing.com/---/1001-library/

Där har du också olika varianter av listan i nedladdningsbar form.

Kolla gärna den först och se om det känns rätt! Den är ju ingen bra idé om du vill samla ett eget 1001-bibliotek tex :)
Profile Image
Jeg har også et par bøker som tilhører 1001-library om du er interessert i det.
Profile Image
Jeg har også et par bøker som tilhører 1001-library om du er interessert i det.

Absolut! Jag har skickat friend request till 1001 library nu, får se om de accepterar mig. :)
Profile Image
Jag har några som jag gärna skickar vidare MEN de tillhör 1001-library, så för att kunna skicka dem till dej måste du gå med på 1001-librarys "regler" och bli bookcrossingvän med den "användaren" - i praktiken innebär det att skicka vidare böckerna som tillhör den hyllan när någon vill ha dem. Se deras användarsida för mer information
http://www.bookcrossing.com/---/1001-library/

Där har du också olika varianter av listan i nedladdningsbar form.

Kolla gärna den först och se om det känns rätt! Den är ju ingen bra idé om du vill samla ett eget 1001-bibliotek tex :)

Jag läste att man behöver ge en bok för att kunna ta ut en bok. Vet du om det måste bara en bok som finns på 1001 böcker -listan, eller kan det vara vilken bok som helst?
Jag tror annars att det kan vara perfekt för det jag är ute efter. Hade mest i tanke att jag ska läsa böckerna som står på listan, utan att samla till ett eget bibliotek. :)
Profile Image
Oups, hade glömt den detaljen. Jag är ganska säker på att det är en 1001-bok man ska donera (göra tillgänglig för andra i biblioteket) men det går kanske att lösa enkelt. Jag har två 1001-böcker som inte är med i biblioteket, och de kan jag skicka till dej (om du inte läst dem redan), och så kan du donera en av dem!

Jag skickar dej ett PM med de böcker jag har så kan du se om det är några du vill läsa!
Profile Image
Jag är ganska säker på att det är en 1001-bok man ska donera (göra tillgänglig för andra i biblioteket)

Ja, det skal være en 1001-bok man skal donere.
Profile Image
Jag har några 1001-böcker, men vet ju inte om de finns på din lista. Lättast är kanske om du sätter in en länk till listan här på forumet så är det lätt att kolla.
Profile Image

Kul

Jag har säkert några ;)
Profile Image
Den listan jag har hittade jag på internet men den gick inte att ladda ner så jag tog kort på den. Därför kan jag inte länka den tyvärr.
Är det någon som vet nånstans där man kan få tag på orginallistan över 1001 böcker?
Var har ni fått tag i listan som ni går efter? Om man får fråga förstås :)
Profile Image
Jag såg nu, om jag förstått det hela rätt, att böckerna man får som ingår i 1001 library måste man ha kvar ända tills de blir efterfrågade av någon annan. Stämmer det?
Det kanske är bättre att jag försöker få tag i böcker som är med på 1001-listan, men som inte är med i 1001 library. Jag har försökt ett bra tag att få undan mina böcker som jag läst så att de inte hamnar på hög. Då känns det lite fel om jag ska börja samla på mig böcker igen, om jag precis kommit in i "en rutin" som gör att jag blir av med lästa böcker. Hänger ni med på hur jag menar? :)
Profile Image
Jag såg nu, om jag förstått det hela rätt, att böckerna man får som ingår i 1001 library måste man ha kvar ända tills de blir efterfrågade av någon annan. Stämmer det?

Ja, det stemmer. Når man ber om en bok fra 1001-library må man beholde disse bøkene til noen andre medlemmer av dette biblioteket ber om dem. Og det er visstnok ganske sjelden bøkene blir ønsket av andre, etter det jeg har forstått.

Når jeg ser etter nå, så har jeg bare en bok i 1001-library; "The Thirty-Nine Steps" av John Buchan (http://www.bookcrossing.com/journal/5635444/). Ingen har spurt etter den på det året den har vært i det biblioteket... Den er liten og lett, så kanskje du kan låne den og sende den tilbake til meg?

Den andre 1001-boka jeg har liggende, ferdig lest, har jeg reservert for VBB for 1001-listed books (http://www.bookcrossing.com/forum/20/534668). Her blir en liste med bøker sendt rundt på PM, og folk kan be om de bøkene de ønsker fra lista og legge til tilsvarende antall egne bøker. Planen var tydeligvis å ha runde nummer 2, men det har jo vært stille i tråden lenge nå. Men hvis du først hadde fått en bok eller to, så kan jo denne VBB'en kanskje være interessant?! Men da må du jo ha bøkene liggende til noen ønsker dem. Så lenge lista er i sirkulasjon kan bøkene forsvinne ganske raskt. Men når det blir en lang pause før neste runde starter, så blir jo bøkene bare liggende.
Profile Image
Når jeg ser etter nå, så har jeg bare en bok i 1001-library; "The Thirty-Nine Steps" av John Buchan (http://www.bookcrossing.com/journal/5635444/). Ingen har spurt etter den på det året den har vært i det biblioteket... Den er liten og lett, så kanskje du kan låne den og sende den tilbake til meg?

Absolut, om det är okej för dig så lånar jag den gärna och skickar tillbaka den när jag är klar!
Jag börjar med den boken, så avvaktar jag lite med de andra så länge.
Jag skickar dig ett PM om adress osv. :)

Profile Image
Da skal jeg få sendt boka til deg.
Profile Image

Absolut, om det är okej för dig så lånar jag den gärna och skickar tillbaka den när jag är klar!
Jag börjar med den boken, så avvaktar jag lite med de andra så länge.
Jag skickar dig ett PM om adress osv. :)

Nå er boka på vei til deg!
Profile Image
Jeg lastet ned en liste et eller annet sted, men husker desverre ikke hvor. Den inneholder bøkene som er med på en eller flere av 1001-listene, med en indikasjon på hvilke liste(r) hver bok er med på. Forsøk å google "list 1001 books" eller noe i den duren :)
Profile Image
Jag hittade den här listan, kan det vara den? Vad jag kan se stämmer den med den lista jag en gång i tiden kopierade, fast med ett antal tillägg, a, b, som inte finns på min lista.

https://1001bookreviews.com/the-1001-book-list/
Profile Image
Jag hittade den här listan, kan det vara den? Vad jag kan se stämmer den med den lista jag en gång i tiden kopierade, fast med ett antal tillägg, a, b, som inte finns på min lista.

Hm, kanske det. Den ser lite annorlunda ut än den jag såg, men det verkar vara de böcker som var med på min lista också. Med lite extra tillägg som sagt. Jag ska spara den där länken och jämför lite mer noggrant. Men jag tror den är snarlik den jag har. :)
Profile Image
Har kollat igenom listan som BAMP länkade och det är den listan jag utgick från när jag började leta efter 1001-böcker.

Om det är någon som har böcker som de vill bli av med som finns med på listan (gäller ej 1001 library), så får ni mer än gärna skicka till mig!
Jag har inte så många böcker registrerade än men om det är någon som vill ha en bok som byte så är det bara att kolla igenom min bookshelf och skicka pm. :)
Profile Image
Skicka mig ett PM med din adress, JosefinJ, om du är intressed av de här böckerna från listan. De tre första är på svenska, jag har inte läst dem ännu, men kan skicka dem vartefter. Den fjärde är på engelska och ligger bara och väntar på att få ge sig iväg.
40. Platform – Michael Houellebecq
79. Elementary Particles – Michel Houellebecq
189. Billy Bathgate – E.L. Doctorow
431. The Girls of Slender Means – Muriel Spark

Sen har jag lite fler i gömmorna, men de återkommer jag till senare.
Profile Image
Har skickat pm, tack!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.