corner corner New York - Tips och böcker mottages tacksamt

Forum | << Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

New York - Tips och böcker mottages tacksamt

Jag ger mig själv och familjen en två veckors resa till New York i 50-årspresent, åker i juni. Är det någon som har böcker om New York som ni kan tänka er skiljas från - eller tips på vad vi "måste" göra när vi är där?

Complete Thread

Profile Image
Jag ger mig själv och familjen en två veckors resa till New York i 50-årspresent, åker i juni. Är det någon som har böcker om New York som ni kan tänka er skiljas från - eller tips på vad vi "måste" göra när vi är där?
Profile Image
Fast bara några dagar, tyvärr inte två veckor :-)

När kommer ni vara där? Jag och min kompis (som är registrerad BCare men inte särskilt aktiv) ska vara där 15.-19. Vi ska se en pjäs, har biljetter till den 18. om jag minns rätt, men har inte planerat så mycket annat. Hade varit roligt att träffas och ta en kaffe eller något om ni också är där då. :-)

Finns väldigt mycket att anbefala där självklart, men när jag vet at i alla fall du tycker så mycket om böcker så är det särskilt två saker - jag tycker att ni borde gå till Bryant Park och besöka största avdelningen av New York Public Library. Bara byggnaden är värt ett besök, och dom har en utställning där om bibliotekets historia i NYC, jätteinteressant. Finns även en butik där som säljer otroligt många coola bokrelevanta grejer. :-)

Det andra jag vill tipsa om är The Morgan Library & Museum - den vansinnigt rike Pierpont Morgans privata bibliotek som i dag är museum. Det är verkligen ett absolut måste för en bokälskare i New York. Det finns en moderna tillbyggnad till det som var Morgans hus och där har dom olika konstutställningar, men det är den gamla delen med biblioteket som är grejen. Knappast så man tror sina ögon. :-)
Profile Image
Jag har inte köpt flygbiljetterna ännu, men har en lägenhet bokad från den 18 juni. Vi kan väl stämma av lite närmare inpå resan så ser vi om vi kan ses? Vi kommer att bo i Brooklyn, var bor ni?

Tack för tips, låter som ställen jag vill besöka.
Profile Image
Jag har inte köpt flygbiljetterna ännu, men har en lägenhet bokad från den 18 juni. Vi kan väl stämma av lite närmare inpå resan så ser vi om vi kan ses? Vi kommer att bo i Brooklyn, var bor ni?

Tack för tips, låter som ställen jag vill besöka.

Ja jag tror absolut att du kommer tycka det är besöket värt :-)

Vi ska bo på Manhattan, på Millennium Broadway. Det är vid Times Square ... så med andra ord inte långt från Bryant Park, så jag ska absolut tvinga med min kompis till biblioteket ;-) Hon är absolut en bokälskare även om hon inte riktigt kommit igång med BookCrossing, så det kommer nog inte vara svårt :-)

Ja vi får pratas vid när det kommer lite närmare, så ser vi om vi får klurit ut något. :-)
Profile Image
Jag vet inte om jag är till någon vidare hjälp egentligen för jag har inga böcker att ge bort och jag har inte varit i New York.
Men en av mina bästa vänner reste till NY förra året. Hon vill alltid läsa böcker som utspelar sig på de platser hon besöker när hon reser och när hon var i New York läste hon en bok som heter Det växte ett träd i Brooklyn av Betty Smith. Hon blev väldigt positivt överraskad, deklarerade att hon hade hittat en ny favoritförfattare och började jaga reda på fler böcker av Betty Smith. Kanske kunde den vara något. (Jag har tyvärr inte läst den själv så jag kan inte säga vare sig mu eller bä.)
Profile Image
Jag har inte heller läst den boken men den är ju en klassiker. Någon jag känner läste den förra året, tror det var min bästis. Hon tyckte den var fantastiskt bra. :-)
Profile Image
Jeg anbefaler også "Det vokser et tre i Brooklyn" !! En riktig klassiker. Jeg tror faktisk den er gitt ut på nytt. Tror jeg leste noe om det.
Profile Image
Kanskje i forbindelse med filmversjonen som kom i fjor? Eller om det var i forfjor.
Profile Image
Jeg anbefaler også "Det vokser et tre i Brooklyn" !! En riktig klassiker. Jeg tror faktisk den er gitt ut på nytt. Tror jeg leste noe om det.

Tre anbefalningar på en bok betyder att jag måste läsa den! =)

Profile Image
Tack! Bra tips - vi kommer att bo i Brooklyn, så den boken vill jag läsa.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.