corner corner Scandinavian bookconvention

Forum | << Scandinavian - Skandinavisk | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

Scandinavian bookconvention

Alltså.... USA har en egen convention som kanadensarna åker på. Australien har en och tom tyskarna har nån. Varför har vi inte typ en norden eller skandinavien träff så man får träffa folk närmare hemma? Har det gjorts nån? Kukade det ur? Why not? Det är ju inte så dyrt och komplicerat att ta sig mellan länderna och så tänker jag.

Complete Thread

Profile Image
Alltså.... USA har en egen convention som kanadensarna åker på. Australien har en och tom tyskarna har nån. Varför har vi inte typ en norden eller skandinavien träff så man får träffa folk närmare hemma? Har det gjorts nån? Kukade det ur? Why not? Det är ju inte så dyrt och komplicerat att ta sig mellan länderna och så tänker jag.
Profile Image
Det hadde vært gøy det. Det trenger jo ikke være så høytidelig og med noe stort program. Noen har tidligere foreslått et treff i Fredrikstad eller Bokbyen Tvedestrand. Eller kanskje et sted på vestkysten av Sverige hadde vært noe? Strömstad eller Smögen?
Profile Image
För mig som är i Göteborg hade både Fredrikstad eller Bokbyen varit perfekt. Bokbyen har jag precis hört talas om. Det hade varit enkelt att ta sig till någonstans i Skandinavien över en helg också, tänker jag. Det behöver ju inte vara en långhelg, just för att många kanske inte kan få semester eller orkar resa långt. Jag har aldrig varit i varken Strömstad eller smögen, men smögen är ju en turistort, så det är säkert lagom dyrt. Kanske inte jättedyrt om man inte bokar när det är högsesong. Vet inte om det finns folk att anordna något där, om någon bor i närheten. Det är inte så många aktiva klubbar här vad jag har förstått, utan det är mest Gbg som möts regulärt vad jag förstått, men jag kanske har fel. Får se om fler skriver.
Profile Image
Ja, det kunne vært artig å hatt et treff en helg. Om vi velger Bokbyen ved Skagerrak (i Tvedestrand), så bør vi nok dra utenom turistsesongen. Jeg vil tro at det vil være lettere og billigere å finne overnatting da.
Profile Image
Om vi velger Bokbyen ved Skagerrak (i Tvedestrand), så bør vi nok dra utenom turistsesongen.

Litt før eller litt etter skolenes sommerferie er nok det mest ideelle med tanke på antall åpne bokbutikker der, samtidig som folk flest ikke er på ferie.
Profile Image
Jag tycker att det är en underbar idé med bokbyen :D Så länge det finns någon som kan ta reda på det som behöver tas reda på plats och kan fixa med det. Jag kan gärna hjälpa till med det jag kan göra från Sverige. Jag vet inte riktigt vad, men vad som.
Profile Image
2006 (eller 2007?) anordnades en träff i Nora, men det var nog bara svenskar med (ni som var där kanske kan fylla i?) Vi har pratat om det lite löst tidigare om att anordna unconvention i Norden och jag tycker att det är en bra idé. Förslagen som redan nämnts är kanonbra! Jag skulle vilja föreslå att man bjuder in finländska bookcrossare också - de är väldigt aktiva i öster och jag tror att de har större träffar varje sommar i Finland.

Om man ska ha en årligt återkommande unconvention så tror jag att det är bra om man organiserar sig som man gjort i England. Om jag uppfattat det rätt så har de en övergripande grupp/styrelse som sköter mycket av det praktiska - som hemsida och ekonomi - och så har man lokala förmågor på den plats som det årets konvent ska vara som sköter det praktiska. De har en speciell helg i september då deras unconvention är - den brukar sammanfalla med Göteborgs bokmässa. MsMarkey är en bra kontakt för råd kring det här.

Jag kan pga hälsoskäl inte vara med och organisera konvent, men jag hade tyckt det vore jättekul om det blev av.
Profile Image
Det visste jag inte, att de har en årlig egen. Jag tänker att man kan ju tänka typ norden istället för Skandinavien. (Island är vackert och jag vill tillbaka XD) Men det låter ju som en smart idé, att man har en grupp som återkommande sköter det hela i kontakt med den lokala gruppen. Frågan är ju hur gruppen ska vara sammansatt och hur den tillsätts. Det känns ju som att man behöver ett separat bankkonto om det ska vara en förening.
Profile Image
Det visste jag inte, att de har en årlig egen. Jag tänker att man kan ju tänka typ norden istället för Skandinavien. (Island är vackert och jag vill tillbaka XD) Men det låter ju som en smart idé, att man har en grupp som återkommande sköter det hela i kontakt med den lokala gruppen. Frågan är ju hur gruppen ska vara sammansatt och hur den tillsätts. Det känns ju som att man behöver ett separat bankkonto om det ska vara en förening.

Kolla med de som anordnade konventet i Oslo om de har kvar sitt konto. Den förening vi hade när vi anordnade konventet 2013 är nedlagd och kontot är avslutat.
Profile Image

Kolla med de som anordnade konventet i Oslo om de har kvar sitt konto. Den förening vi hade när vi anordnade konventet 2013 är nedlagd och kontot är avslutat.
Ja, vi har fortsatt foreningen i Oslo, med en konto og en paypal-konto. Det kan vi bruke til skandinavisk/nordisk unconvention.
Profile Image
Det vore ju awsome! Jag har försökt läsa på lite om juridisk förening, men kan man fortsätta en befintlig så sparar man ju en hel del jobb. :)
Profile Image
Vi her i Oslo har jo snakket om nettopp å bruke foreningen og evt. penger vi har igjen til en skandinavisk UnCon. :-)
Profile Image
Vi her i Oslo har jo snakket om nettopp å bruke foreningen og evt. penger vi har igjen til en skandinavisk UnCon. :-)

Ja, visst pratade vi lite om det i Oslo? Jag tycker vi provar (lätt för mig att säga som inte har möjlighet att vara med att organisera)!
Profile Image
Jag tycker absolut att vi ska försöka att ordna en Skandinavisk träff.
Profile Image
... är att försöka att arrangera en skandinavisk UnCon i sammanhang med det nya biblioteket som dom håller på att bygga här. Det ska bli jättestort och helt fantastiskt - säger dom själva iaf :-) - och det ska öppnas nästa år. Vad tycker ni icke-Oslo-bosatta om detta? :-)
Profile Image
I 2020 skal også Munch-museet åpne i Bjørvika (i samme området som det nye biblioteket).
Profile Image
... är att försöka att arrangera en skandinavisk UnCon i sammanhang med det nya biblioteket som dom håller på att bygga här. Det ska bli jättestort och helt fantastiskt - säger dom själva iaf :-) - och det ska öppnas nästa år. Vad tycker ni icke-Oslo-bosatta om detta? :-)

Jag kommer!! =)
Profile Image

Jag kommer!! =)

Det vore kul!
Profile Image

Jättebra initiativ! Oslo ligger bara ett tågbyte och sex timmar bort, så jag kommer!
Profile Image

Så bra at dere vil komme, Panzeranzi og BAMP. Da satser vi på at vi får til noe når det nye biblioteket er åpnet. Det ser nå ut til at byggeperioden avsluttes i 2019, og så åpnes det for publikum i 2020.
Profile Image
Bookcrosserne i Oslo inviterer til en liten uformell scandinavisk unconvention i Oslo under krimfestivalen i Oslo sentrum 8.-10. mars 2018. Hjertelig velkommen!

Som MLA nevner i tråden om krimfestivalen - https://www.bookcrossing.com/---/546836 - har vi hatt deltakelse av svenske bookcrossere på krimfestivalen før, og det var veldig hyggelig.

Krimfestivalen er spekket med forfattersamtaler og intervjuer med forfattere som vi kan høre på, og det er gratis:-)
Treff på Cin Cin Café, Akersgata 47 (http://www.cincincafe.no/ ) kl. 17 på torsdag 8. mars for de som kan det.
Felles middag for bookcrosserne som kan på lørdag 10. mars.
Profile Image
Flott initiativ! Dessverre kan jeg ikke den helga, men håper at det passer for andre.
Kos dere
Profile Image
Stab92 har meldt fra om at hun kommer til krimfestivalen, så da blir det scandinavisk miniconvention i Oslo 8. mars:-)
Profile Image

Missat

Hade totalt missat den här tråden och missade därmed Krimfestivalen. Men det vore roligt med en nordisk/skandinavisk unconvention.
Profile Image
Hade totalt missat den här tråden och missade därmed Krimfestivalen. Men det vore roligt med en nordisk/skandinavisk unconvention.

Krimfestivalen avhålls varje år så det kommer flera chanser :-)
Profile Image

Krimfest

Jag missade det totalt med :( men hade ändå inte kunnat åka i år.

Men om det blir nått "större" mer specifik uncon så vet ni i alla fall att det verkar finnas intresse från svenskt håll. Jag och Martin kan hjälpa till med det vi kan.
Profile Image
Jeg fikk heller ikke med meg den helgen. Har hatt en forykende travel vår.

Gleder meg til dagen jeg har en fast jobb, og ikke må skrive jobbsøknader og gå på intervjuer. Er en smule lei.
Profile Image

RE: Krimfest

Jag missade det totalt med :( men hade ändå inte kunnat åka i år.

Men om det blir nått "större" mer specifik uncon så vet ni i alla fall att det verkar finnas intresse från svenskt håll. Jag och Martin kan hjälpa till med det vi kan.

Jag hjälper också gärna till. :)

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.