corner corner 10 v bookcrossaajana!! Sen kunniaksi *Arvonta suoritettu*

Forum | << Finnish - Suomi | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

10 v bookcrossaajana!! Sen kunniaksi *Arvonta suoritettu*

pikkuinen arvonta. Koska olen muutenkin vanha, luonnon- ja eläintenystävä, on arvontakin sen henkinen :D. Eli arvon kaksi luonto/eläinaiheista kirjaa + jokin pieni yllätys niihin liittyen. Mutta jotta homma ei olisi aivan liian yksinkertainen, toivon (ei pakko!), että kertoisit lyhyesti, millainen tai missä kaupunki/maaseutuluonnossa on paikka, johon mielelläsi suuntaat kulkusi kun haluat hiljentyä tai rentoutua.

Arvonnan saa suorittaa 21.2. viikolla 8 ainoa lapsenlapseni, 6 v, joka tulee mummilaan talvilomaa viettämään. Kerrohan, jos haluat osallistua.

Complete Thread

Profile Image
pikkuinen arvonta. Koska olen muutenkin vanha, luonnon- ja eläintenystävä, on arvontakin sen henkinen :D. Eli arvon kaksi luonto/eläinaiheista kirjaa + jokin pieni yllätys niihin liittyen. Mutta jotta homma ei olisi aivan liian yksinkertainen, toivon (ei pakko!), että kertoisit lyhyesti, millainen tai missä kaupunki/maaseutuluonnossa on paikka, johon mielelläsi suuntaat kulkusi kun haluat hiljentyä tai rentoutua.

Arvonnan saa suorittaa 21.2. viikolla 8 ainoa lapsenlapseni, 6 v, joka tulee mummilaan talvilomaa viettämään. Kerrohan, jos haluat osallistua.
Profile Image
Tulipas mukava arvonta. Tottapa minä koetan parhaani mukaan kehittää sinulle tähän pienen tarinan.
Tykkään siis sauvakävelylenkeistä. En kuuntele mitään räminämusiikkia kuulokkeista lenkkini aikana, vaan todellakin nautin luonnon omista äänistä. Olen asunut samassa talossa jo yli 20 vuotta ja lähimetsä on mulle aika tärkeä. On jo jonkin aikaa siitä, kun ihan mettäpolulle lähdin sauvojen kera. Sillä mettätyökoneet ovat vallanneet tuon lähimetsän, eikä sinne huvita tehdä enää lenkkejä. Tosin, olisihan se kiinnostavaa käydä tutkimassa, millaista jälkeä koneet ovat lenkkimaastossa tehneet. Nykyään mun lenkkini on vain puolittain metsässä etenevää, kun lähden tästä asunnosta ulos, käppäilen tietä kohti isompaa tietä ja sitä jatkaen tuonne yhden tien varteen, josta tulee hiekkainen asuinalueen tie takaisin tänne meidän taloille. Tykkään kyllä kiertää tuota lenkkireittiäni, mutta tosiaan kaikkein onnellisin olin kyllä tuolla mettäpolulla, kun siellä sai kuunnella metsän puiden huminaa.
Huomisaamuksi olenkin asettanut itselleni haasteen käydä sauvakävelylenkillä ja nyt kun pohdin tässä asiaa, saatanpa tehdä reittini sinne mettäpolulle :)
Kiitos ihanasta arvonnastasi ja oikein kivaa merkkipäivää ja oikein hyvää tulevaa ystävänpäivää myös :)
Profile Image

Onnea!

Tämä on kiva arvonta. Luonto ja eläimet ovat erittäin tärkeitä minulle.
Koiran kanssa käydään melkein päivittäin tuossa meidän lähimetsikössä. Tämä alue on nimeltään Kukkuri. Se on pitkälti luonnontilassa. Ihan tuossa 100m:n päässä on veneranta , jossa on vain soutuveneitä. Meillä on venepaikka, muttei venettä. :)
Naavaa kasvaa puista.
Tuossa rinteessä on vanha kesämökki, jossa Mannerheimin adjutantti piti kesäpaikkaa 90-luvulle asti. Nyt mökki on tyhjillään.
Polkua pitkin pääsee Patakalliolle jossa on pieni poukama mistä voi mennä uimaan.
Toivottavasti tuo tärkeä idylli säilyy. Metsän toiseen laitaan kun rakennettiin uusi asuinalue, jossa ei ole vielä taloja.
Pieni keidas vain muutaman kilometrin päässä keskustasta.
Matkailijoille suosittelisin Ritajärven luonnonsuojelualuetta. Ja tietenkin Ellivuorta ja siellä Pirunvuorta.
Myös vanhat kirkot-Pyhän Olavin kirkko ja Marian kirkko ihanan maalaismaiseman keskellä, järven rannalla ovat idyllisiä paikkoja.
Profile Image

Onnea!

Kaupunkiluonnossa, tai ainakin pikkukaupunkiluonnossa sijaitsee Pirkkalan Vähäjärvi. Pikkuruinen järvi keskellä kuntakeskusta on juuri sen kokoinen, että sen juoksee tai hölkkää ympäri rämppäkuntoinenkin (kilpaurheilija taas vetää kierroksia toisensa perään). Matalan järven keskellä on kesäisin kaunis suihkulähde ja rantaa kiertävät hyvät ulkoilureitit. EU-hiekkarantakin on ja koirien uimapaikka, sekä lasten leikkipuisto sekä aikuisten kuntopuisto. Vähäjärveä kiertää myös todella mielenkiintoinen veistospuisto, jossa teoksia on parikymmentä. Järven välittömässä läheisyydessä on vapaa-aikakeskus ja hyvät urheilukentät harrastajille. Keskustan kauppoihin ja kesäisin jätski- ja mansikkaostoksille on parin minuutin kävelymatka, ja sitten on mukava tulla istuskelemaan eväineen penkille järven rantaan. Monen koulukeskuksessa (ala-aste, yläaste, lukio) opiskelevien koulumatka kulkee järven rantaa. Talvisin järven poikki kulkee latu.

Vähäjärvellä liikkuu siis väkeä kaikkina vuorokaudenaikoina, mutta tilaa riittää eikä erakkokaan ahdistu :-) Kaunista ja erittäin siistiä maisemaa. Eläimiäkin järvellä viihtyy sille, joka ehtii viivähtää kauemmin ja vaikkapa bongailla lintuja.

Vielä kolmekymmentä vuotta sitten Vähäjärvi oli umpeen kasvamassa ollut roskainen hetteikkö, jonne oli 1960-luvulla laskenut mm. laittoman kaatopaikan sulamisvesiä. Keskellä järveä seilasi isoja turvesaaria, ja rannat olivat läpitunkematonta, hoitamatonta ryteikköä. Nyt vesiarvoja seurataan tarkasti ja järveä hoidetaan, jotta sen virkistysaluearvo säilyy. Alueella on tehty kovasti töitä ja toivottavasti tehdään jatkuvasti tulevaisuudessakin!
Profile Image

Onnea!

Perässä tullaan, kaksi vuotta nuorempana.
Olen hyvin usein kesäisin koiravahtina kaverini kesämökillä, jossa hermo lepää ihan vaan kun istuu aamuisin teellä verannalla ja katselee miten linnut käyvät pöntöillä ruokkimassa jälkikasvuaan. Naapureita ei ole näkösellä eikä autoja aja ohi, koska paikka on tien viimeinen mökki. Kaupunkilaisena tosin pyrin perkaamaan metsäpolkuja niin, ettei tarvitse rämpiä lenkillä koirien kanssa ja tykkään pitää piharuohon lyhyenä - jo pelkästään kyiden takia.
Ihana yhdistelmä täydellistä joutilaisuutta tai työleiriä, mielialasta riippuen.
Profile Image

10-vuotias!

Mielelläni osallistun arvontaan onnitellessani!
Viimeksi tänään koiran kanssa suoraan pihasta metsäpolulla. Se juoksenteli ja nuuskutteli kaikkea, minä omine ajatuksineni.
Toinen luontojuttu, minne mielelläni suuntaan, on metsä tai muu luonto, missä on geokätköjä. Saa rauhassa etsiä. (Vaikka Johanna Sinisalon Kätketyt tuleekin joskus mieleen ikävästi...) :)
Profile Image
Pikkukaupungissa asuvana luonnon lähelle pääsee verrattain helposti, niin metsää, joki- kuin merenlahtimaisemaa löytyy kävelylenkin päästä. Tässä ihan meidän lähelläkin on keskellä asutusta mäellä pikkuinen metsäalue, jossa ylimpänä pieni avokallio. Sinne oli tosi helppo ja mukava "retkeillä" aikanaan lasten ollessa pieniä ja vieläkin tulee joskus piipahdettua, vaikkei välttämättä niin usein ehdi lähteä pitemmäksi aikaa luontoon. Tosin koitan aina muistaa ottaa sen roskapussinkin mukaan, sille on valitettavasti usein käyttöä...

Kiitos arvonnasta ja oikein ihanaa yhteistä talvilomaa sinulle ja nuorelle seuralaisellesi!
Profile Image
Vielä ehtii mukaan! Tosi kivaa lukea luonnonystävien tarinoita :D!
Profile Image

Onnea!

Onnea ja kiitos arvonnasta. Osallistun mielelläni.

kun olen suunnistanut pienestä lapsesta lähtien, on metsä yleensäkin se paikka, jossa voi rentoutua, olipa sitten seurana kartta ja kompassi tai se puolityhjä marjaämpäri. Ja jos oikein mieltänsä haluaa lepuuttaa, suuntaan kesäisin Saariselälle tunturiin.
Profile Image
On kyllä tämä kymmenvuotisrupeama sujunut nopsaan. Sen on taatusti saanut aikaan sinun iloisuutesi ja positiivinen mielelaatusi. Kiitos, kun krossaat kanssamme.
Arvontaan en nyt osallistu.
Profile Image
Kiitos Tarna rohkaisevista sanoista! Kyllä tämä harrastus on paljon tuottanut iloa ja hyvää mieltä, puhumattakaan tutustumisesta uusiin kanssacrossaajiin ja aivan tuntemattomiin kirjailijoihin ja heidän kirjoihinsa.
Tästä on kiva jatkaa eteenpäin!
Profile Image
Ja monta kirjaisaa bookcrossing-vuotta lisää!

Mun lempipaikkoja täällä Tampereella ovat Pyynikinharju näkötornin lähettyvillä ja Arboretum. Ensin mainitussa voi istua aurinkoisena päivänä kalliolla ja katsella järvelle mäntyjen keskellä ja jälkimmäisessä kävellä ihailemassa kukkaistutuksia ja katsomassa sorsia, muita lintuja ja oravia. Molemmissa paikoissa sielu lepää. Arboretumiin pyrin myös joka kesä tekemään ainakin yhden kirjavapautuksen. Toki täällä Mansessa on myös hienoja metsäalueita ja muitakin rantoja, mutta noissa kahdessa paikassa tulee vietettyä eniten aikaa, kun en ole oikein erämartta luonnoltani.

Noin muuten viihdyn luonnossa kaikkein mieluiten jossain veden äärellä, varsinkin merenrannassa.
Profile Image

mukaan

mummilassa joen törmällä. Toisinan haavwilen myös pääseväni sinne eijukan saareen.
Profile Image

Onnea!

Kävelylenkki läheisen lammen ympäri rauhoittaa aina mieltä.
Tykkään pysähtyä rannalle kuuntelemaan hiljaisuutta (no, vieressä pörrää autotie, mutta on siellä hiljaisempaa kuin kotipihassa) ja katselemaan lammen luontoa ja eläimiä. Kesällä siellä asustaa muutama sorsapoikue ja talvellakin voi bongailla lintuja ja oravia. Ajoitain lenkkini usein iltaan auringonlaskun aikaan, jolloin valo on kauneimmillaan. Kamera keikkuu usein kaulassa ja kauniita kuvia lammelta saakin.

Onnittelut täydestä kympistä!
Profile Image
Tunnustan olevani ennen kaikkea kaupunki-ihminen: sielunmaisemani olen löytänyt Manhattanilta... Viihdyn silti kyllä luonnossakin. Vaikka olen sisämaan kasvatti, etsiydyn mielelläni meren äärelle. Mieleeni on hyvin painunut esimerkiksi eräs tuulinen ja vaahtopäinen päivä Kallon kallioilla Porissa (taisi olla kesäpäiväviikonloppu). Toinen mieluisa luonnonmaisema on kangasmetsä aurinkoisena päivänä, kun valo siivilöityy oksien läpi ja metsä tuoksuu huumaavalta. Ah, olisipa kesä!
Profile Image

Onnea

Minulla sielu lepää kesällä Kiuruvedellä kesämökillä savusaunassa. Vilvoittelen lammen vedessä kylpemisen välillä. Kuuntelen lintujen laulua, pienten ötököiden suristelua, kalojen loiskahduksia rantaruovikossa, tuulen suhinaa koivunlehdissä ja aaltojen loiskahduksia rantakivikossa.

Toinen luontoelämys minulle on Pohjois-Pohjanmaalla mustikkapaikka. Postilaatikolle on pitempi matka kuin mustikkametsääni. Haluan kerätä mustikat nimenomaan käsin ja siivota myös. Luonto on niin iholla metsässä.
Profile Image
Ollaan lähestulkoon samanikäiset bc:ssä eli mullakin kymmenen vuotta lähestyy.

Mä asun kaupungissa, mutta lapsuuden vietin pikkupaikkakunnalla ja erinäisiä metsäseikkailuita tuli tehtyä. Se oli sitä aikaa, kun aikuiset ei läheskään koko aikaa tiennyt, missä me oltiin. Eikä ollut kännyjä, joilla soitella perään.

Nykyisin tykkään käydä mökillä metsässä, lähinnä mustikoiden ja kantterellien etsinnässä. Lapsena mökillä (meidän mökki on siis metsässä järven rannalla) oli ihanaa, sitten teininä ihan kamalaa ja nyt siellä on taas mukavaa. Valitettavasti vaan mulla on ihan liian pitkä matka mökille.

Useammin tulee käytyä tuossa Ounasvaaralla: mahtava paikka ihan kävelymatkan päässä keskustasta. Siellä voi liikkua monella tapaa, ja vaikka siellä on toisinaan paljonkin porukkaa liikkeellä, niin saa kulkea ihan omia polkujaan eikä montaa vastaantulijaa näy. Mahtava paikka.

Ja ylipäänsä nämä Lapin maisemat...huh! Vaikkakin olen sitä mieltä, että varsinainen Lappi alkaa vasta noin 100 km Napapiirin pohjoispuolelta.
Profile Image
Onnittelut BC-vuosista ja mukavaa talvilomaviikkoa teille!

Liikun paljon ja kaikkina vuodenaikoina luonnossa. Reissuillakin hakeudun luontokohteisiin. Vanha metsä, jossa on paksut sammalmatot ja saniaisia ja jossa kuuluu tikkojen nakutusta kelopuista, sellainen on yksi suosikkini. Merenrannat ovat aina olleet myös mieluisia paikkoja ja nykyään lyhyen matkan päässä. Lapin luonto - pyysit lyhyttä vastausta! (Valitettavan kaukana) Lapissa on useampi tärkeä paikka, johon voi aina onneksi ajatuksissa palata. Kiitos arvonnasta!
Profile Image
Onnenpoika suoritti juuri arvonnan. Sekä poikaa että mummia jännitti varmaan yhtä paljon. Nimetkin onnistui eskari saamaan ihan itse selville.

Eli arvonta osui tällä kertaa

MMerille ja outa1977:lle.
Ja koska tarinoitanne oli niin kiva lukea, arvoimme vielä ylimääräisesti pienen mietelmäkirjan, jonka saa CatharinaL.

Laitattehan privana yhteystietonne, niin pikku paketit lähtevät matkaan.

Koska on oikeus ja kohtuus, että itsekin kerron omasta "rauhan paikastani"
niin tässä:
Oleilemme lähes puolet vuodesta Haukiveden saaressa Rantasalmella. Aina keväällä eka kerralla ja viimeiseksi syksyllä jättäessämme hyvästit eräkämpälle, käppäilen rantamännikössä olevan vanhan männyn luo halaamaan sitä. Sen oksat ulottuvat lähes maahan ja muuodostavat suojaisan pesän. Mies raahasi sinne vanhan puutuolin ja siinä istuskelen aina kun haluan olla rauhassa ja katselen ulapalle, jossa tukkilautat suuntaavat Varkauteen tai Savonlinnaan.
Viime kesänä tajusin yllättäen, että lähellä olevan lepän haarassa on kolo, johon pikkuinen harmaa lintunen vei ruokaa poikasilleen. Lajia en pystynyt tunnistamaan, niin nopea oli pikkusiivekäs.

Kevättä odotellen!
Profile Image
Tämä oli ihan eka voittoni missään bc-foorumin arvonnassa! Kiitos eijukka kivasta arvonnasta ja terveiseni myös arvonnan suorittaneelle lapsenlapsellesi. Mukaaa lomaa teille. :)
Profile Image

Kiitos!

Arvontavoitto oli mukava yllätys -- ja tämä on hieno tarinaketju!
Profile Image

Kiitos

Palkinto saapui postissa. Ilahdutti kovasti flunssasta taipuvaa!
Profile Image
Onnea myös arvonnan voittajille!
Profile Image
Minä mietin yhteyttäni luontoon niin kauan, että arvonta meni jo ohi :D Onnea kymmenestä vuodesta kuitenkin, eijukka!
Profile Image
Kiitos lukutuoli! No sitten kun tulee 20 v täyteen, ole tarkkana ;-)! Hyvät talven jatkot Tampereelle! Yritän päästä johonkin miittiin kunhan nuo pakkaset hellittävät.
Profile Image
Olen niin vilukissa, että nämä pakkaspäivät kuluvat enimmäkseen viltin alla hyvän kirjan kera :D! Hyvää talven jatkoa!
Profile Image
Ulkoilusäät ovatkin näiden talvilomien aikaan olleet kohdallaan :) Tosin tämän päivän auringonpaiste on kovin hämäävää, sillä on talven hyytävin päivä..
Profile Image

Kiitos!

Tämä kirja, http://www.bookcrossing.com/---/14923580 , kaunis kortti ja suklaapötky olivat tänään odottelemassa postilaatikossa. Kortti pääsee seinälle; herkkusuklaat mussutetaan heti kaffen kanssa; ja kirja vaikuttaa sen verran mun jutulta, että sitä lueskellaan vielä pitkään.

Oikein mukavaa, valoisaa pakkaspäivää kaikille!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.