corner corner Helmet-lukuhaasteen kysymysketju

Forum | << Finnish - Suomi | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

Helmet-lukuhaasteen kysymysketju

Ajattelin tehdä vielä tällaisen oman ketjun mahdollisille kysymyksille ja kommenteille koskien vuoden 2018 Helmet-haastetta. Löytyy kysymykset helpommin ja toisaalta myös varsinaisesta ketjusta kaikkien listat.

Complete Thread

Profile Image
Ajattelin tehdä vielä tällaisen oman ketjun mahdollisille kysymyksille ja kommenteille koskien vuoden 2018 Helmet-haastetta. Löytyy kysymykset helpommin ja toisaalta myös varsinaisesta ketjusta kaikkien listat.
Profile Image

Miten

muut ymmärtävät kohdan "kirja ei ole omalla mukavuusalueellasi"? Että kirja kertoo aiheesta joka ei ole omalla mukavuusalueella (pöydällä lojuva vuorikiipeilykirja tulee heti mieleen...) vai että genre on jotain ihan kauheaa sontaa, jonka lukeminen on yhtä kärsimystä? Vai jotenkin muuten? Helmet-sivuillakaan näitä ei sen kummemmin avata... Löydän epäilemättä muutenkin noista sopivat 30 kohtaa, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen :)
Profile Image

VS: Miten

Mä ymmärrän niin, että esim. omaa mukavuusaluettani ei yleensä ole esim. skifi-kirjallisuus tai ihan ällöromanttinen kirjallisuus ja jos luen jompaan kumpaan genreen liittyvän kirjan esim. niin se käy tähän.
Tai en ole kiinnostunut esim. taloustieteestä ja luen sitä käsittelevän kirjan.
Profile Image
Mä ymmärrän niin, että esim. omaa mukavuusaluettani ei yleensä ole esim. skifi-kirjallisuus tai ihan ällöromanttinen kirjallisuus ja jos luen jompaan kumpaan genreen liittyvän kirjan esim. niin se käy tähän.
Tai en ole kiinnostunut esim. taloustieteestä ja luen sitä käsittelevän kirjan.

No näin minäkin asian ymmärrän. Että lukee sellaisen kirjan, jonka genre ei kiinnosta / jollaisia ei muuten lukisi ollenkaan. Itselleni esim. erä-/kalastus-/romantiikka-/tiede- tai muut vastaavat kirjat ovat juuri tällaisia.
Profile Image

Sarja?

Miten jos yhdessä niteessä on kirjasarjan kaksi osaa? Julkaistu myös erillisinä kirjoina, mutta tässä painoksessa ovat yhdessä. Voinko sijoittaa kirjat eri kohtiin?
Kyseessä on siis periaatteessa kaksi eri kirjaa, mutta toisaalta niteellä on vain yksi bc - koodi.
Profile Image
Minun mielestäni voi.
Profile Image
Miten jos yhdessä niteessä on kirjasarjan kaksi osaa? Julkaistu myös erillisinä kirjoina, mutta tässä painoksessa ovat yhdessä. Voinko sijoittaa kirjat eri kohtiin?
Kyseessä on siis periaatteessa kaksi eri kirjaa, mutta toisaalta niteellä on vain yksi bc - koodi.

Voit laittaa kahteen eri kohtaan. Kaksi kirjaa - kaksi kohtaa.
Profile Image
Pitääkö kirja olla rekisteröity 1.1. mennessä vai voiko valita rekisteröimättömiä jotka sitten lukemisen yhteydessä rekisteröi BC-sivulle?

Nimim. "Pitääkö tässä alkaa hirvittävään urakkaan?"
Profile Image
En ole tuomari, mutta ei tietenkään kirjan tarvitse olla valmiiksi rekisteröity. Miksi pitäisi olla? Yhden kohdan osalta se olisi jopa täysin mahdotonta.
Profile Image
Pitääkö kirja olla rekisteröity 1.1. mennessä vai voiko valita rekisteröimättömiä jotka sitten lukemisen yhteydessä rekisteröi BC-sivulle?

Nimim. "Pitääkö tässä alkaa hirvittävään urakkaan?"

Ei tarvitse olla rekisteröitynä vuoden alussa. Riittää että rekisteröi viimeistään siinä vaiheessa kun on kirjan lukenut. Eihän sitä vielä tiedä, kuinka monta sellaista kirjaa tulee vuoden aikana vastaan esim. vaihtohyllyissä jotka sopii haasteeseen mutta ei tietenkään ole vielä rekisteröitynä. Pääasia että rekisteröi kaikki haasteeseen tulevat kirjat. Paitsi ei tietenkään sitä kirjaston henkilökunnan suosittelemaa kirjaa. 😉
Profile Image
Koska haasteen tulee olla kuitenkin rento, niin itse hyväksyisin yhteisniteen.
Ja kirjan saa rekata vasta luettuaankin. Itse ainakin teen niin varmasti joidenkin kirjojen kohdalla.
Alkuperäinen ideahan haasteessa on pitää se kuitenkin rentona.
Profile Image
Haasteeseen lähti taas moni mukaan, mikä on kiva juttu. Moni on kuitenkin kopioinut 50 kirjan listan kokonaisuudessaan oman listansa yhteyteen, mikä on jo nyt aiheuttanut ketjun venymisen aika pitkäksi, vaikka ollaan vasta ihan vuoden alussa. Voitaisiinko tätä välttää mahdollisuuksien mukaan? Kirjalistan näkee kuitenkin ihan ketjun alusta, ja listan voi myös tulostaa itselleen vaikkapa Helmet-nettisivulta. Ketjun selaaminen käy aikaavieväksi, jos 50 kirjan lista on näkyvissä kovin monilla. Monet myös käyttävät sivustoa mobiilisti, jolloin selaaminen ei ole muutenkaan kovin nopeaa...
Profile Image
En ole älynnyt, että tuo listan kopioiminen tuottaa ongelmia selaamisessa. Käyn heti poistamassa sen.
Profile Image
Hyvä! Pysyy ketju helpommin hallittavana kaikille.
Profile Image
Hei mä kyselen nyt tyhmiä, mut kattelin kirjahyllyä ja huomasin tän Nalle Puh-kirjan: https://www.bookcrossing.com/---/8370322/
Sopiskohan se kohtaan 36?
Profile Image
Hei mä kyselen nyt tyhmiä, mut kattelin kirjahyllyä ja huomasin tän Nalle Puh-kirjan: https://www.bookcrossing.com/---/8370322/
Sopiskohan se kohtaan 36?

Itse en tuota ole lukenut mutta jos siinä on runo sinun mielestäsi tärkeässä osassa niin sopii hyvin. Jokaisella on kuitenkin se oma mielipide siitä, miten tärkeässä osassa runo missäkin kirjassa on, jos siis on yhtään epäselvä juttu...
Profile Image
Nalle Puh runoilee kovastikin. Minusta sopii oikein hyvin. Uppo-Nallethan olisivat myös hyviä tähän.
Profile Image

Mikä

on helpoin tapa selvittää, onko joku kääntäjä palkittu?
Profile Image

VS: Mikä

Itse kirjoitin kääntäjän nimen googleen ja heti ensimmäinen linkki johdatti Kirjasammon sivuille, josta selvisi että kääntäjä on palkittu.
Profile Image

VS: Mikä

Kaikki crossarit eivät ole Facebookissa, joten tässä muutama linkki palkintoihin:

https://fi.m.wikipedia.org/---/J._A._Hollon_palkinto
https://fi.m.wikipedia.org/---/Mikael_Agricola_-palkinto
https://fi.m.wikipedia.org/---/Kirjallisuuden_valtionpalkinto (mukana myös suomentajia)

Jotkut palkitut ovat hyvinkin tuotteliaita (esim. Ilkka Rekiaro, J. A. Hollon palkinto), joten sopiva kirja saattaa osua käteen ihan vahingossa!
Profile Image

VS: VS: Mikä

Kiitos duffeli! Toivoisin muutenkin, että BC-haasteisiin liittyvä tieto tai linkki tietoon olisi aina näillä harrastuksen omilla sivuilla eikä jossain muualla - eikä etenkään millään erillistä rekisteröitymistä vaativilla sivuilla.
Profile Image
Minulla jää varmasti tästä(kin) haasteesta (siis kaikista 50 kohdasta) osa suorittamatta ihan puhtaasti siksi, että en jaksa selvitellä kirjoista asioita, jotka eivät kirjasta itsestään selviä. Kun luen paperikirjan, en jaksa alkaa selvittää, onko se julkaistu ääni- tai e-kirjana tai kun luen käännöksen, en jaksa selvitellä, onko kääntäjä palkittu jos sitä ei kirjassa suoraan lue. Niinpä minulla on jäänyt helmet-haasteista yleensä tyhjiksi ne kohdat, jotka olisivat vaatineet selvittelyä kirjan ulkopuolelta.
Samasta syystä jätän kokonaan väliin sellaisest haasteet, jotka vaativat selvitystyötä.

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.