corner corner 52 viikkoa -vapautushaaste

Forum | << Finnish - Suomi | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

52 viikkoa -vapautushaaste

52 viikkoa –vapautushaaste

Tervetuloa vapauttelemaan kirjoja vuoden jokaiselle viikolle! Tässä haasteen säännöt lyhyenä versiona:

- Vapauta kirja vuoden jokaisena viikkona. Haasteaika 31.12.2012 (viikko 1) – 29.12.2013 (viikko 52). Vapautus voi olla villi tai kontrolloitu.
- Jokaisen vapautuksen täytyy sopia viikon teemaan. Teeman saat valita itse. Katso esimerkkejä ja vinkkejä Tarkennuksista (kohta 5, huomioi myös kirjasarjoja koskeava huomautus kohdassa 6).
- Viikon kirjasta saat yhden pisteen, hyvillä selityksillä saatat saada lisäpisteitä.
- Osallistumiset kirjataan erilliseen vapautusketjuun (http://www.bookcrossing.com/forum/30/487413), jonka viestiin osallistuja muokkaa tekemänsä vapautukset. Viestiin merkitään vapautettu kirja ja linkki vapautusilmoitukseen, vapautusilmoitukseen merkitään viikon teema ja miksi kirja sopii siihen.
- Eniten pisteitä kerännyt voittaa palkinnon. Myös muita palkintoja saatetaan jakaa.

Tässä vielä tarkennuksia heille, jotka niitä kaipaavat:

1) Haastetta emoilee Appelsiini. Itse vapauttelen myös kirjoja, mutta en osallistu itse kilpailuun vaan pidän kirjanpitoa vapautetuista kirjoista ja lasken pisteitä.
2) Haasteen tarkoituksena on saada kirjoja kiertoon, tyhjentää kirjahyllyä, etsiä uusia vapautuspaikkoja, saada uusia crossareita, levitettää lukemisen ilosanomaa ja ennen kaikkea pitää hauskaa!
3) Haaste alkaa viikolla 1 (31.12.2012-6.1.2013) ja päättyy viikkoon 52 (23.-29.12.2013). Huomaa, että voit aloittaa haasteen jo 31.1.2012, mutta 30.12.2013 on jo viikon 1/2014 puolella ja sitä ei hyväksytä.
4) Jokaisesta vapautetusta kirjasta saa yhden pisteen ja haasteeseen saa osallistua kerran viikossa yhdellä kirjalla. Maksimipistemäärä on siis 52, jos onnistuu vapauttamaan kirjan joka viikko, eikä selittelyllä nappaa itselleen lisäpisteitä!
5) Vapautus saa olla villi (myös ulkomaille vapautetut kirjat lasketaan!) tai kontrolloitu, mutta sen on sovittava viikon teemaan. Teeman saa jokainen osallistuja päättää itse.
Esim 1: Italia putoaa jääkiekon MM-kisoista, tuolla viikolla voi vapauttaa kirjan jonka tapahtumat sijoittuvat Italiaan.
Esim 2: Vietät syntymäpäivääsi kesäkuun toisella viikolla, tuolla viikolla voit vapauttaa kirjan, jonka päähenkilö on yhtä vanha kuin sinä.
Esim 3: Väännä kirjan nimestä anagrammi, palindromista saa tuplapisteet. Vai onko kirjan nimi holoriimi?
Esim. 4: Kirjan kirjoittaja on saanut sakot ylinopeudesta, vapauta kirja samalla viikolla kun järjestetään Jyväskylän Rallit!
Tässä haasteessa hyvät selitykset saattavat nousta arvoon arvaamattomaan, sillä minulla haasteen emona ja virallisena valvojana on valtuudet antaa lisäpisteitä Hyvistä Selityksistä. Aasinsillat, loikkaukset ja aivopierut kannattaa ottaa huomioon teemoja kehitellessä!
6) Vaikka vapauttaisit koko kirjasarjan kerralla viikon teemaan liittyen, saat vain yhden pisteen. Jokaisen kirjan on sovittava viikon teemaan, et voi vapauttaa kirjasarjan eri osia ilman teemaa. Teemaksi ei hyväksytä ”viime viikolla vapautin sarjan ensimmäisen/toisen /n:n osan”.
7) Merkitse vapautusilmoitukseen että osallistut vapautuksella haasteeseen ja miten vapautus sopii viikon teemaan. Pitkiä sepustuksia ei tarvitse kirjoittaa, ellei halua. Kunhan jotenkin ilmaisee, miksi vapautti juuri sen kirjan juuri nyt. Huomaa, että journalit ovat vapaasti kaikkien internet-surffaajien luettavissa, ei siis kannata vuodattaa henkilökohtaisia asioitaan journaliin tämän haasteen vuoksi!
edit. 14.1.
Vapautus on muokattava viestiin viimeistään ko. viikon sunnuntaina.Etukäteen vapautusilmoituksia ja -merkintöjä saa tehdä, huomioin ne vasta sitten kun ne ovat ajankohtaisia!
8) Haasteen etenemistä seurataan omassa ketjussaan, jonne jokainen osallistuja kirjaa yhteen viestiin tekemänsä vapautukset.
9) Jos et pysty vapauttamaan kirjaa tietyllä viikolla, viikko on menetetty. Et voi seuraavalla viikolla vapauttaa kahta kirjaa ja osallistua molemmilla. Vapautus on tehtävä henkilökohtaisesti, kuriireja ei lasketa! Viikko alkaa maanantaina klo 00.00 ja päättyy sunnuntaina klo 24.00.
10) Eniten pisteitä kerännyt voittaa haasteen, hän saa mainetta ja kunniaa sekä palkinnon. Palkinto voi olla jotakin kirjoihin liittyvää tai jotakin aivan muuta. Voittaja saa esittää toiveita palkinnosta. Kaikkien osallistuneiden (poislukien haasteen voittaja) kesken arvotaan lohdutuspalkinto(ja), en lupaa mitään toivelistaa, mutta voi olla että sellainen tulee. Myös parhaat selitykset keksinyt saattaa saada palkinnon, samoin osallistuja, joka on vapauttanut kaikki kirjat samaan paikkaan tai osallistuja, joka on vapauttanut vain naiskirjailijoiden kirjoja. Tai jollakin aivan eri kriteerillä ansioitunut vapauttelija. Tai sitten ei. Mutta älkää ottako tätä liian vakavasti, minäkään en aio otsa rypyssä istua joka sunnuntaiyö laskemassa viikon vapautuksia!

Joko me ollaan valmiita? Aloitan vielä oman ketjunsa vapautuksille, sitten voidaan leikkiä!

Vapautusketju: http://www.bookcrossing.com/---/487413

Jos kysyttävää tulee, kysykää tässä ketjussa.

Complete Thread

Profile Image
52 viikkoa –vapautushaaste

Tervetuloa vapauttelemaan kirjoja vuoden jokaiselle viikolle! Tässä haasteen säännöt lyhyenä versiona:

- Vapauta kirja vuoden jokaisena viikkona. Haasteaika 31.12.2012 (viikko 1) – 29.12.2013 (viikko 52). Vapautus voi olla villi tai kontrolloitu.
- Jokaisen vapautuksen täytyy sopia viikon teemaan. Teeman saat valita itse. Katso esimerkkejä ja vinkkejä Tarkennuksista (kohta 5, huomioi myös kirjasarjoja koskeava huomautus kohdassa 6).
- Viikon kirjasta saat yhden pisteen, hyvillä selityksillä saatat saada lisäpisteitä.
- Osallistumiset kirjataan erilliseen vapautusketjuun (http://www.bookcrossing.com/forum/30/487413), jonka viestiin osallistuja muokkaa tekemänsä vapautukset. Viestiin merkitään vapautettu kirja ja linkki vapautusilmoitukseen, vapautusilmoitukseen merkitään viikon teema ja miksi kirja sopii siihen.
- Eniten pisteitä kerännyt voittaa palkinnon. Myös muita palkintoja saatetaan jakaa.

Tässä vielä tarkennuksia heille, jotka niitä kaipaavat:

1) Haastetta emoilee Appelsiini. Itse vapauttelen myös kirjoja, mutta en osallistu itse kilpailuun vaan pidän kirjanpitoa vapautetuista kirjoista ja lasken pisteitä.
2) Haasteen tarkoituksena on saada kirjoja kiertoon, tyhjentää kirjahyllyä, etsiä uusia vapautuspaikkoja, saada uusia crossareita, levitettää lukemisen ilosanomaa ja ennen kaikkea pitää hauskaa!
3) Haaste alkaa viikolla 1 (31.12.2012-6.1.2013) ja päättyy viikkoon 52 (23.-29.12.2013). Huomaa, että voit aloittaa haasteen jo 31.1.2012, mutta 30.12.2013 on jo viikon 1/2014 puolella ja sitä ei hyväksytä.
4) Jokaisesta vapautetusta kirjasta saa yhden pisteen ja haasteeseen saa osallistua kerran viikossa yhdellä kirjalla. Maksimipistemäärä on siis 52, jos onnistuu vapauttamaan kirjan joka viikko, eikä selittelyllä nappaa itselleen lisäpisteitä!
5) Vapautus saa olla villi (myös ulkomaille vapautetut kirjat lasketaan!) tai kontrolloitu, mutta sen on sovittava viikon teemaan. Teeman saa jokainen osallistuja päättää itse.
Esim 1: Italia putoaa jääkiekon MM-kisoista, tuolla viikolla voi vapauttaa kirjan jonka tapahtumat sijoittuvat Italiaan.
Esim 2: Vietät syntymäpäivääsi kesäkuun toisella viikolla, tuolla viikolla voit vapauttaa kirjan, jonka päähenkilö on yhtä vanha kuin sinä.
Esim 3: Väännä kirjan nimestä anagrammi, palindromista saa tuplapisteet. Vai onko kirjan nimi holoriimi?
Esim. 4: Kirjan kirjoittaja on saanut sakot ylinopeudesta, vapauta kirja samalla viikolla kun järjestetään Jyväskylän Rallit!
Tässä haasteessa hyvät selitykset saattavat nousta arvoon arvaamattomaan, sillä minulla haasteen emona ja virallisena valvojana on valtuudet antaa lisäpisteitä Hyvistä Selityksistä. Aasinsillat, loikkaukset ja aivopierut kannattaa ottaa huomioon teemoja kehitellessä!
6) Vaikka vapauttaisit koko kirjasarjan kerralla viikon teemaan liittyen, saat vain yhden pisteen. Jokaisen kirjan on sovittava viikon teemaan, et voi vapauttaa kirjasarjan eri osia ilman teemaa. Teemaksi ei hyväksytä ”viime viikolla vapautin sarjan ensimmäisen/toisen /n:n osan”.
7) Merkitse vapautusilmoitukseen että osallistut vapautuksella haasteeseen ja miten vapautus sopii viikon teemaan. Pitkiä sepustuksia ei tarvitse kirjoittaa, ellei halua. Kunhan jotenkin ilmaisee, miksi vapautti juuri sen kirjan juuri nyt. Huomaa, että journalit ovat vapaasti kaikkien internet-surffaajien luettavissa, ei siis kannata vuodattaa henkilökohtaisia asioitaan journaliin tämän haasteen vuoksi!
edit. 14.1.
Vapautus on muokattava viestiin viimeistään ko. viikon sunnuntaina.Etukäteen vapautusilmoituksia ja -merkintöjä saa tehdä, huomioin ne vasta sitten kun ne ovat ajankohtaisia!
8) Haasteen etenemistä seurataan omassa ketjussaan, jonne jokainen osallistuja kirjaa yhteen viestiin tekemänsä vapautukset.
9) Jos et pysty vapauttamaan kirjaa tietyllä viikolla, viikko on menetetty. Et voi seuraavalla viikolla vapauttaa kahta kirjaa ja osallistua molemmilla. Vapautus on tehtävä henkilökohtaisesti, kuriireja ei lasketa! Viikko alkaa maanantaina klo 00.00 ja päättyy sunnuntaina klo 24.00.
10) Eniten pisteitä kerännyt voittaa haasteen, hän saa mainetta ja kunniaa sekä palkinnon. Palkinto voi olla jotakin kirjoihin liittyvää tai jotakin aivan muuta. Voittaja saa esittää toiveita palkinnosta. Kaikkien osallistuneiden (poislukien haasteen voittaja) kesken arvotaan lohdutuspalkinto(ja), en lupaa mitään toivelistaa, mutta voi olla että sellainen tulee. Myös parhaat selitykset keksinyt saattaa saada palkinnon, samoin osallistuja, joka on vapauttanut kaikki kirjat samaan paikkaan tai osallistuja, joka on vapauttanut vain naiskirjailijoiden kirjoja. Tai jollakin aivan eri kriteerillä ansioitunut vapauttelija. Tai sitten ei. Mutta älkää ottako tätä liian vakavasti, minäkään en aio otsa rypyssä istua joka sunnuntaiyö laskemassa viikon vapautuksia!

Joko me ollaan valmiita? Aloitan vielä oman ketjunsa vapautuksille, sitten voidaan leikkiä!

Vapautusketju: http://www.bookcrossing.com/---/487413

Jos kysyttävää tulee, kysykää tässä ketjussa.
Profile Image
Aivan ensiksi minun täytyy kiittää aivan loistavasta haasteesta! Siis niin osallistun. :)
Sitten kysymys: saako vapautettavalla kirjalla osallistua myös muihin haasteisiin?
Profile Image

Sitten kysymys: saako vapautettavalla kirjalla osallistua myös muihin haasteisiin?

Juu saa. Tää olikin mulla mielessä just kun tän ketjun avasin, mutta unohtui sit sujuvasti. Eli kunhan kirja sopii viikon teemaan, muita ehtoja ei ole.
Profile Image

Mää kans!

Vapautusilmoituksessa selitetään viikon teema, ei siis haasteketjussa. Tämä selvä, näillä mennään! Ihan loistohaaste, kiitokset tästä!
Profile Image
Hyvä Appelsiini!
Nyt on niin hauska leikki alkamassa, että on pakko osallistua. :)
Profile Image

Mukaan!

Siis lähden tähän niin mukaan. Vaikuttaa sopivan sekopäiselle. Ja sitäpaitsi mun pitääkin ensi vuonna vapauttaa juuri 52kirjaa, että vapautusluvut pääsee kivoille tasaluvuille. :)
Profile Image

Mukana!

Eihän tällaiseen haasteeseen voi olla osallistumatta...
Profile Image

Ihana haaste!

Mukaan!
Profile Image
Mukana myös!
Profile Image
Muutenkin oli tarkoitus yrittää vapautella enemmän kirjoja tänä vuonna niin tää haaste tulee kuin nyrkki silmään :) Kiitos Appelsiini järjestämisestä!
Profile Image

houkutteleva

Tämä olisi kyllä hyvä haaste ja vaikka kestää koko vuoden, niin pelistä ei putoa, jos joku viikko jää väliin. Pisteitä vaan tulee vähemmän. Mutta mulla taitaa jäädä väliin noiden teemojen takia. Tällä viikolla liikkeelle lähtee liikkeelle ainakin viisi kirjaa - ja kyllähän jokaisesta _kirjasta_ tietysti löydän teeman - mutta yhdestäkään en keksi, miten sen teeman sidon vapautukseen, vapautuspaikkaan, tähän viikkoon tai mihinkään muuhunkaan. Teemaksi ei taida riittää "sota" jos ei osaa kytkeä sotaa muuhun kuin kirjaan? :-o
Kuten erään kirjan nimi sanoo: En mä vaan osaa!
Hah. Katsoin tähän asti tehtyjä vapautuksia ja totean, että minulla ei taida olla mielikuvitusta :)
Profile Image

Mainio!

Tämä on niin hauskankuuloinen idea, että saatanpa osallistuakin :) Siis jos saan aikaiseksi aloittaa, katsotaan...
Profile Image

Tarkennus

Nyt tarkennan vielä sääntöä vapautuksien kirjaamisesta:
Vapautus on muokattava viestiin viimeistään ko. viikon sunnuntaina. Eli jos olen viime viikolla vapauttanut kirjan ja nyt vasta hoksaan siihen sopivan teeman, nyt on liian myöhäistä osallistua vapautuksella haasteeseen. Tämän ihan sen vuoksi, koska käyn joka viikko läpi, kuka on osallistunut ja kuka ei. En pysy kärryillä, jos vapautuksia kirjataan haasteeseen jälkikäteen. Varsinkin kun vuosi etenee ja viikkoja alkaa kertyä ;)

Etukäteen vapautusilmoituksia ja -merkintöjä saa tehdä, huomioin ne vasta sitten kun ne ovat ajankohtaisia!

Muokkaan tämän vielä alkuperäisiin "sääntöihin"!
Profile Image
Siis on tää nyt noloa, haaste on päättynyt jo kuukausia sitten ja emo vaan pihtailee tulosten kanssa. Saanko vedota tosielämän kiireisiin? Tänään sitten aamulla painotin miehelle, että tänään et istu siinä paremmalla koneella selaamassa netistä mopokuvia, vaan kone on mulle varattu. Koska kaikki mun excelit on tällä koneella, enkä ***** ryhdy niitä siirtämään! Ja tietty tulis Ed Harrisia telkkarista just nyt. Ja aktiivisuusranneke huutaa nostamaan takapuolen penkistä kun olen tönöttänyt tässä jo jonkin aikaa. Mutta nyt ne tulokset!

1. Alejanda (palkinto)
2. erpax (palkinto)
3. Chania (palkinto)
4. sakirmo
5. lukutuoli
6. Hammu
6. Niksu
8. myntti
9. AnneliS
10. tuittupeppi
11. Pinni
11. saarahoo
13. pippis
14. miumaumou
15. BlackDevil
16. Pamina_81
17. kasenka
18. Annimanni
19. pikkumyy
19. sumako
21. katiko

Onnea Ale!!!
Alen ja erpaxin piste-ero oli niukka, vain 1 piste! Tiukaksi meni, vaikka tuomari ei tiukka ollutkaan :) Sääli etten nyt muista tähän hätään mitään urheiluvertausta, olis varmaan pitänyt pitää penkkiurheilulomaa.

Koska aluksi simppeliksi luulemani excel-taulukointi osoittautui vuoden mittaan vähän turhan haastavaksi, päädyin lohdutuspalkinnot valitsemaan aivan eri tavalla kuin aiemmin suunnittelin.

Lohdutuspalkinnot menevät seuraaville seuraavin ansioin:

- Niksu: Vapautetut kirjat, pisin kirjan nimi (Kanerva ja muita sarjakuvia Kemin 17. valtakunnallisesta sarjakuvakilpailusta)
- Hammu ja tuittis: Vapautetut kirjat, lyhin kirjan nimi: Maa (Hammu) & Jää (tuittupeppi)

- Eniten vapautettiin Agatha Christien kirjoja.
AnneliS: Eniten Agatha Christien kirjoja vapauttanut (3 kpl)

- Chania: Eniten kontrolloituja vapautuksia
- Ale: Eniten vapautuksia arjamaarialle (oliko niin hellyyttävää lukea niin monesta journalista tällaisia kaverivapautuksia. Aaw.)

- Miuskis: random -lohdutuspalkintoarvonta

Että tämmöstä :)
Profile Image
Näin pm:si, kiitos! Tämä oli tosi mukava haaste! Jos on tullut BC:n myötä mm. kuvanveistotaide niin nyt myös erilaiset teemaviikot ja juhlan aiheet tutuiksi. Noita palkittavia juttuja oli hauska lueskella! :D

P.S. Pelottava tuollainen aktiivisuusranneke... :)
Profile Image

Kiitos!

Kiitos lohdutuspalkinnosta! Haaste oli hauska ja ylitin itseni, sillä kuvittelin jotain viikkoja jäävän takuulla väliin.
Profile Image
Vuosihaasteesta ikuisuushaasteeksi 😜 Kyllä sulla tuossa oli sellainen jättiurakka selvitettäväksi, että heikompaa hirvittää. Kiitos vielä hienosta haasteesta!
Profile Image

Kiitos!

Olipa mukava yllätys!
Ihan kuten Chania kirjoitti, haaste oli niin kiva, että en mitään palkintoja edes ajatellut. :)
Profile Image

Oih, kiitos!

Siis minusta on aina niin hienoa suorittaa joku haaste loppuun, että en sen jälkeen edes muista palkinnon mahdollisuutta! :)
Profile Image
Näin PM:si, kiitos ja kumarrus :) En odottanut tältä(kään) saralta mitään, sillä haaste jäi vähän vaiheeseen minun osaltani, loppuvuodesta kun en vapautellut enää mitään (muistaakseni?!).
Tämä oli kiva haaste :D
Profile Image

Kiitos!

Tää hissukka ja vetelys täältä kivenkolosta kiittää ja kumartaa ansaitsemattomasta voitostaan. Kiitos! Ihana yllätys ja mukava yllytys kroissailuunpaluulle. :)
Vähän kyllä jännittää, mitä sää oot keksinyt...
KIITOS!
Profile Image
Ihana palkinto saapui tänään, hemmottelua monessa muodossa! Mistä tiesitkään että Punnitse & säästä on lempparikauppani?
Profile Image
Mistä tiesitkään että Punnitse & säästä on lempparikauppani?

No heh :D Kerro kauppiaalle terveisiä Hervannan emännältä ;)
Profile Image

Kiitos!

Tämä oli mielenkiintoinen haaste, vaikka muutama viikko pääsikin livahtamaan ohi.
Profile Image
Porilaisten palkinnot saapuivat perjantaina. Olen ihan otettu ja sanaton. Nyt vasta huomasin, että tämä haastehan ei ollutkaan arvontahaaste vaan pisteidenkeruuhaaste. Olen minäkin tumpelo :D
Profile Image

Ei jonoa!

Tänään ei ollut Postissa jonoa! Poikkesin siis pakaaseineni sisään ja sain loputkin palkinnot matkaan :)
Profile Image

Kiitos

Kiitokset vielä, Appelsiini! Ilta hurahti mukavasti lunatum-miitissä. Kiitos siis hyvästä miittiseurasta ja mainiosta haastepalkinnosta. Uusi BC-hylly on vielä näkemättä, joten seuraava P&S-reissu suuntautuu Hervantaan. :)
Profile Image
Vain tässä harrastuksessa voi voittaa lohdustuspalkinnon ilman että osallistuu lainkaan!!! Piti oikein kahdesti kysyä Alelta, että mitäh mä olen voittanut.

Oli siis ilo olla mukana. Tälläkin tavalla! Ja KIITOS!

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.