corner corner Wat vind jij?

Forum | << Dutch - Nederlands | Refresh | Search

corner corner

Sort Options Toggle Stats Options

Profile Image

Wat vind jij?

Ik kreeg vandaag meerdere meldingen dat er bookcrossboeken zijn omgezet naar kinderzwerfboek.
Nu waren het voornamelijk kinderboeken die ik zelf geregistreerd heb. En ik weet wie het gedaan heeft, familie ;)
Ik heb er zelf geen probleem mee.
Ik vind beide initiatieven leuk.
Maar is iedereen zo coulant?

Complete Thread

Profile Image
Ik kreeg vandaag meerdere meldingen dat er bookcrossboeken zijn omgezet naar kinderzwerfboek.
Nu waren het voornamelijk kinderboeken die ik zelf geregistreerd heb. En ik weet wie het gedaan heeft, familie ;)
Ik heb er zelf geen probleem mee.
Ik vind beide initiatieven leuk.
Maar is iedereen zo coulant?

Profile Image
hoe zet je een boek om? Halen ze dan de oorspronkelijke stickers en nummers eraf? Dan kun jij het dus niet meer volgen? Ik zou het denk ik niet leuk vinden als het gebeurt en begrijp vooral niet waarom iemand dat zou doen. Als ik dat zou weten zou ik er misschien anders over denken. Maar, een boek eenmaal niet meer in mijn bezit, is niet meer mijn eigendom, dus ik kan vinden wat ik ervan vind.
Profile Image
Halen ze dan de oorspronkelijke stickers en nummers eraf? Dan kun jij het dus niet meer volgen?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Daar zou mijn mening vanaf hangen. Een sticker erbij vind ik geen enkel probleem... mijn stickers eruit, dat vind ik jammer.
Profile Image
Halen ze dan de oorspronkelijke stickers en nummers eraf? Dan kun jij het dus niet meer volgen?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Daar zou mijn mening vanaf hangen. Een sticker erbij vind ik geen enkel probleem... mijn stickers eruit, dat vind ik jammer.

Dat weet ik dus niet. Wel weet ik dat het een kind is die een zwerfboekenkast heeft. Ik vind het dus in dit geval niet zo erg.
Profile Image
Ik deed het omgekeerde. Ik vond 2 kinderzwerfboeken. Ik heb ze gemeld en erBCboeken van gemaakt, echter met de mededeling:" Ik ben een boek van twee ouders" en ik heb het kinderzwerfboek nummer intact gelaten.
Als ik ze vrij laat kan de vinder zelf bepalen waar hij/zij het wil melden.
Leuke bijkomstigheid, nu ben ik dus ook lid van "Kinderzwerfboek" :-)
Profile Image
Ik deed het omgekeerde. Ik vond 2 kinderzwerfboeken. Ik heb ze gemeld en erBCboeken van gemaakt, echter met de mededeling:" Ik ben een boek van twee ouders" en ik heb het kinderzwerfboek nummer intact gelaten.
Als ik ze vrij laat kan de vinder zelf bepalen waar hij/zij het wil melden.
Leuke bijkomstigheid, nu ben ik dus ook lid van "Kinderzwerfboek" :-)

Ik ben ook lid van kinderzwerfboek, doe er alleen verder niks mee. Alleen een paar keer een boek gemeld. Geen bc-boek van gemaakt.
Profile Image
Zolang de BC sticker blijft zitten geen probleem.

Uit eerdere ervaring met een bekende weet ik dat ik het zeer zeker niet op prijs stel als mijn sticker wordt verwijdert.
Daarentegen, als het boek in het wild zwerft kan je er weinig aan doen.
Profile Image
tja, ik zou het veranderen van de registratie ( of bestemming) van een boek niet leuk vinden. Een van mijn vrijgelaten boeken werd voor knutselwerk gebruikt; beplakt en ik weet niet wat. Het was een leuk boek dus ik ben er dan niet blij mee als een vinder er ander dingen mee gaat doen dan lezen. Het werd wel netjes gemeld in een JE overigens....
Profile Image
Een van mijn vrijgelaten boeken werd voor knutselwerk gebruikt; beplakt en ik weet niet wat.

dat heeft mijn zus ook wel eens gedaan met een boek dat ze gevonden had. Dat was niet zo goed voor onze relatie!
Profile Image
boeken werden voor knutselwerk gebruikt;

Hier werd er laatst een 'cursus' in gegeven. Ik heb bedankt voor de eer :-)
Profile Image
boeken werden voor knutselwerk gebruikt;

Hier werd er laatst een 'cursus' in gegeven. Ik heb bedankt voor de eer :-)

O maar dat heb ik ook wel eens gedaan. Maar dan echt met oude meuk.
Profile Image
tja, ik zou het veranderen van de registratie ( of bestemming) van een boek niet leuk vinden. Een van mijn vrijgelaten boeken werd voor knutselwerk gebruikt; beplakt en ik weet niet wat. Het was een leuk boek dus ik ben er dan niet blij mee als een vinder er ander dingen mee gaat doen dan lezen. Het werd wel netjes gemeld in een JE overigens....

Tja, dat is dan weer een heel ander verhaal. Daar zou ik ook niet vrolijk van worden.
Profile Image
Het boek niet meer kunnen volgen zou ik ook heel jammer vinden.
Profile Image

Waarom?

Omzetten is alleen maar gedoe.
Waarom zou je beide initiatieven niet allebei gebruiken?
Vast weer zo iemand van'wat de boer niet kent etc etc....'
Jammer dat iemand niet openstaat voor andere intitiatieven.

Het principe is hetzelfde, en volgens mij heb je praktisch geen meldingen via kinderzwerfboek.( de code's kloppen vaak niet van de zwerfboeken).

Profile Image

RE: Waarom?

Omzetten is alleen maar gedoe.
Waarom zou je beide initiatieven niet allebei gebruiken?
Vast weer zo iemand van'wat de boer niet kent etc etc....'
Jammer dat iemand niet openstaat voor andere intitiatieven.

Het principe is hetzelfde, en volgens mij heb je praktisch geen meldingen via kinderzwerfboek.( de code's kloppen vaak niet van de zwerfboeken).

Gaat hier om een kind.
En nee, volgens mij krijg je geen meldingen van zwerfboeken. Je kunt ze wel opzoeken.
Profile Image
zwerfboekengroep tegenwoordig opmars. Ik weet dat als zij boeken vinden van bookcrossing ze deze weer te vondeling leggen, maar vaak met een briefje dat refereert naar hun eigen pagina. Dat vind ik niet erg, dat briefje verdwijnt toch die stickers plakken vast.
Omgekeerd als ik boeken vind van die groep, meld ik ze braaf (iets wat zij niet altijd doen) en dan registreer ik ze hier!
Profile Image
Ik vond een boek van boekenjagers en ik ben niet zo'n fan van die methode van werken dus ik heb het boek laten liggen.
Ik heb ook de ervaring dat ze mijn bc-boeken als zwerfboek gebruiken en ik vind het niet zo leuk om mijn boek verpakt in een plastic zak te vinden met een papier van boekenjagers erbij. Mijn boek is een BC-boek en dan wil dat het zo blijft. Een tijdje geleden een melding gehad van een bezoeker uit het koetshuis die mensen mijn boeken in zakjes hadden zien doen. Als dit gewoon is om wild te releasen, geen probleem mee maar als er reclame wordt gemaakt voor boekenjagers ipv bookcrossing, not amused.
Profile Image
Ik vond een boek van boekenjagers en ik ben niet zo'n fan van die methode van werken dus ik heb het boek laten liggen.
Ik heb ook de ervaring dat ze mijn bc-boeken als zwerfboek gebruiken en ik vind het niet zo leuk om mijn boek verpakt in een plastic zak te vinden met een papier van boekenjagers erbij. Mijn boek is een BC-boek en dan wil dat het zo blijft. Een tijdje geleden een melding gehad van een bezoeker uit het koetshuis die mensen mijn boeken in zakjes hadden zien doen. Als dit gewoon is om wild te releasen, geen probleem mee maar als er reclame wordt gemaakt voor boekenjagers ipv bookcrossing, not amused.

Even een melding maken op hun facebookpagina dat je dat niet wilt dan? Leg erbij uit dat je erg veel tijd en moeite steekt in het bestickeren van je boeken en dat je het niet kan appreciëren. Gaat niet veel opbrengen, maar doet misschien wel enkelen twee keer nadenken?!
Profile Image
Ik snap niet zo goed waarom je het zou doen.. omgekeerd ook niet hoor.

Dat het hier een kind betreft maakt me dan eigenlijk weinig uit voor de fatsoensnormen.. maar dat ben ik dan weer...
Profile Image
Kinderzwerfboek nummer erbij, geen probleem. Melden op de website van kinderzwerfboek vind ik zelf nogal lastig. Ze hanteren een ander systeem. Geen vangst en vrijlating, maar 1 van de 2 voor mijn gevoel.

Voor mij een extra reden om af en toe een kinderzwerfboek ook bookcrosboek te maken. Ik wil het echter ook op die andere website melden.

Heb wel eens overwogen een boek aan zoveel mogelijk boekruilinitiatieven tegelijk mee te laten doen, maar was me te veel moeite ;-).

Heb eens gelezen dat iemand de melding kreeg dat het boek nog nuttig gebruikt was om het vuur mee aan te maken. Was eerlijk gezegd een beetje jaloers op de melding (zo vaak krijg je er geen, en deze was nog origineel ook). Aan de andere kant, als het een van mijn favorieten boeken was geweest had ik het toch erg koud gekregen. Vuur of geen vuur. Die met het knutselwerk heeft er waarschijnlijk ook langer plezier van gehad.

Wie zou het wel kunnen waarderen als er een knutselwerk van een boek wordt gemaakt? En wat als daarbij het BC nummer behouden blijft? (Nee, ik ga je boeken niet verknutselen, persoonlijk lees ik liever een boek).
Profile Image
ik baal ervan.
ik heb ook meerdere meldingen binnen gekregen van "mijn" boeken.
ik doe bewust niet aan kinderzwerfboek omdat ik graag mijn boek wil volgen.
beetje het idee van waarom doe ik dit? (stickeren, registreren)
en als je gratis boeken wil, er staan genoeg op facebook en marktplaats, dan haal je die en dan ga je die maar als kinderzwerfboek registreren
Profile Image
ik baal ervan.
ik heb ook meerdere meldingen binnen gekregen van "mijn" boeken.
ik doe bewust niet aan kinderzwerfboek omdat ik graag mijn boek wil volgen.
beetje het idee van waarom doe ik dit? (stickeren, registreren)
en als je gratis boeken wil, er staan genoeg op facebook en marktplaats, dan haal je die en dan ga je die maar als kinderzwerfboek registreren

Ja, heb ik ook wel een beetje eigenlijk.
Profile Image
Uit nieuwsgierigheid eentje meegenomen. (Sint-boek leek me wel leuk voor mijn kleintjes.) Maar het systeem lijkt me alles behalve handig of goed uitgewerkt.
Profile Image
Maar het systeem lijkt me alles behalve handig of goed uitgewerkt.

Dat vind ik ook, je kunt een vangstmelding maken maar de rest komt niet goed uit de verf.
Profile Image
een heleboel kinderzwerfboeken omdat het een officieel zwerfstation is. Dan krijg je van de organisatie soms dozen vol boeken (voornamelijk van spaaracties van de supermarkt en de total). Ik laat die boeken fijn met rust wat registeren betreft. Neem ze soms wel eens mee om elders los te laten. Zie het nut niet zo van 2 labels voor 2 websites. De boeken in de leeszaal zijn volgens mij ook alleen maar gestickerd en niet genummerd. Heb nog niet een poging gewaagd om ze op te zoeken op de website.

Het enige omplakken wat ik af en toe doe is een versleten BC boek omwisselen voor een nieuwer exemplaar met het oude BC nummer. Het oude boek gaat dan in de papierbak. Maar dit is weer een heel andere discussie ;)
Profile Image

boekenjagers

Ik werd laatst gecontacteerd of ik wou mee werken aan een interview over boekenjagers.
Voor de doorsnee burger is er geen verschil en lijkt boekenjagers zelfs bekender.
Ik heb uitgelegd dat ik geen boekenjager ben, maar bookcrosser en toen was het niet meer nodig ...

Are you sure you want to delete this item? It cannot be undone.